در تجارت، درک چگونگی استفاده از نقاط قوت شرکت و به حداقل رساندن نقاط ضعف آن برای ارائه محصولات با کیفیت بالا و تشویق مشتریان به مشارکت بسیار مهم است. توانایی شما در شناسایی مزیت های رقابتی و نسبی در بازار می تواند به شما در تصمیم گیری های نوآورانه در مورد قیمت ها، کیفیت محصول و کارایی تولید کمک کند.
در این مقاله از ایوسی، مزیت های رقابتی و نسبی را تعریف می کنیم، تفاوت های آنها را مورد بحث قرار می دهیم و نحوه اعمال هر مزیت در کار را بررسی می کنیم.
نکات کلیدی:
|
مزیت رقابتی چیست؟
مزیت رقابتی توانایی یک شرکت برای ارائه محصولات یا خدمات با کیفیت، قیمت یا هر دو در مقایسه با رقبای خود است. به همین دلیل، مزیت رقابتی میتواند به فرآیندی اشاره داشته باشد که طی آن یک شرکت محصولات و خدماتی را ارائه میکند که مصرفکنندگان نسبت به محصولات رقیب برای خرید انتخاب میکنند. در اینجا چند نمونه از مزیت های رقابتی برای مشاغل آورده شده است:
-
مکانهای تجاری متعدد: کسبوکارهایی که دارای چندین مکان خردهفروشی یا اداری در سطح محلی، ملی یا بینالمللی هستند، میتوانند بیش از رقبای خود در معرض دید قرار بگیرند و پایگاه مشتریان خود را گسترش دهند.
-
هویت برند قوی: وقتی کسبوکارها تاکتیکهای بازاریابی عالی دارند، میتوانند مشتریان را در مقیاس محلی، ملی یا جهانی مجذوب خود کنند. از آنجایی که آنها به خوبی شناخته شده اند، مصرف کنندگان محصولات خود را با روندها و موقعیت اجتماعی مرتبط می دانند که می تواند فروش و پشتیبانی را افزایش دهد.
-
کارکنان ماهر: کارمندان ماهر بخشی از دارایی های فکری یک کسب و کار را تشکیل می دهند، زیرا دارای صلاحیت ها و ویژگی های مطلوبی هستند که آنها را برای تولید کار با کیفیت بالا ترغیب می کند. توانایی یک کسب و کار برای کاهش گردش مالی کارکنان تضمین می کند که آنها یک عملیات تجاری موفق را حفظ می کنند و به آنها مزیت می دهد.
-
نزدیکی و دسترسی به منابع طبیعی: برای کسب و کارهایی که منابع طبیعی در داخل کشور یا حتی منطقه محلی خود دارند، مزایای متعددی وجود دارد. این مزایا می تواند شامل هزینه های حمل و نقل کمتر، حمل و نقل سریعتر و در نتیجه تولید سریعتر و دسترسی آسانتر به منابع طبیعی باشد.
-
فن آوری های جدید: تجهیزات تولیدی، لوازم اداری و سیستم های نرم افزاری به افزایش مزیت رقابتی یک کسب و کار کمک می کند. این فناوریهای جدید به شرکتها کمک میکنند تا با خواستههای مصرفکننده جدید یا روندهای بازار سازگار شوند، ذخیرهسازی امن دادهها را حفظ کنند، بین بخشها یا شعبهها ارتباط برقرار کنند و محصولات باکیفیت تولید کنند.
مرتبط: ۱۲ مثال مزیت رقابتی (به علاوه تعریف)
مزیت نسبی چیست؟
مزیت نسبی فرآیندی است که از طریق آن شرکت ها راه هایی را برای کاهش هزینه محصولات یا خدمات خود کشف می کنند تا اهرم رقابتی در برابر سایر مشاغل با پیشنهادات مشابه به دست آورند. مزیت نسبی یک شرکت معمولاً به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا کالاها یا خدمات را با هزینه فرصت کمتر خریداری کنند. این بدان معنی است که مزایای خرید یک محصول یا خدمات از آن شرکت بر معایب خرید از آنها یا یک رقیب صنعتی بیشتر است.
به عنوان مثال، یک صاحب کسب و کار کوچک لوازم جانبی آب و هوای زمستانی را از یک عمدهفروش نسبت به دیگری خریداری میکند، زیرا میداند با انتخاب گزینه ارزانتر، شانس بیشتری برای کسب سود دارند. اگر آنها گزینه عمده فروشی با کیفیت تر را انتخاب کنند، می دانند که نمی توانند تعداد زیادی محصول را برای سفارش اولیه بخرند، و حتی اگر فروخته شوند، باز هم برای کسب سود کافی نیست.
مزیت رقابتی در مقابل مزیت نسبی
کسب و کارها از مزیت رقابتی و مزیت نسبی برای یافتن راه هایی برای تقویت فروش و حفظ پایگاه مشتری خود استفاده می کنند. آنها از نظر علیت و روش های مورد استفاده با یکدیگر تفاوت دارند. به عنوان مثال، کسب و کارهایی که به دنبال مزیت رقابتی بهتر هستند، می خواهند خود را از سایر شرکت ها متمایز کنند.
در مقابل، کسب و کارها به دلیل صرفه جویی در مقیاس به دنبال ایجاد مزیت نسبی هستند. این به معنای ایجاد مقیاس تولید بزرگتر است که به شرکتها اجازه میدهد تا مقدار بیشتری از محصولات را با قیمت پایینتر در بازار تولید و به فروش برسانند. راه دیگری برای برجسته کردن تفاوت بین مزیت رقابتی و نسبی این است که مشاغل دارای مزیت رقابتی همیشه به قیمت متکی نیستند. در مقابل، شرکتی با استفاده از مزیت نسبی به دنبال کاهش هزینه ها تا حد امکان با حفظ استانداردهای کیفیت است. این به آنها اجازه می دهد تا با ارائه قیمت پایین تر در بازار با رقبا رقابت کنند.
مطالب مرتبط: تحلیل رقابتی چیست؟
استفاده از مزیت رقابتی و نسبی
چندین حوزه تجاری به مزیت رقابتی و نسبی در یک شرکت کمک می کنند. در اینجا مواردی وجود دارد که در آن متخصصان ممکن است از مزیت رقابتی و نسبی در یک محیط تجاری استفاده کنند:
هنگام تصمیم گیری در مورد استخدام
کسبوکارها به دنبال راههایی برای به حداکثر رساندن استعداد کارکنان و کسب مزیت رقابتی از طریق تصمیمگیریهای استخدامی و شیوههای استخدام هستند. بخش منابع انسانی و کارکنان آن شرح شغلی را برای فرصت های شغلی در شرکت ایجاد می کنند و از یک سیستم دستورالعمل برای محدود کردن لیست نامزدها پیروی می کنند. آنها همچنین بر پیش نمایش های اولیه و مصاحبه های حضوری نظارت می کنند تا ارزیابی کنند که آیا یک نامزد دارای شخصیت و صلاحیت های مناسب برای مشارکت موفقیت آمیز در عملیات شرکت است یا خیر. همچنین ممکن است یک سازمان با حصول اطمینان از اینکه هر استخدامی جدید آموزش و حمایت مناسبی برای انجام وظایف شغلی خود به خوبی دریافت می کند، مزیت رقابتی را تضمین می کند.
هنگام ایجاد کمپین های بازاریابی
شناخت برند بخش مهمی از مزیت رقابتی است. بنابراین، بخش بازاریابی اطمینان حاصل می کند که آنها برند شرکت را به درستی نشان می دهند. متخصصان بازاریابی تحقیقات بازار را کامل میکنند، کمپینهای رقبا را برای محصولات مشابه بررسی میکنند و تعاملی که در مورد رقبا دریافت کردهاند را با هم مقایسه میکنند. آنها از دانش خود در مورد استراتژی های بازاریابی برای ایجاد کمپین های بازاریابی برای هدایت فروش محصول، افزایش آگاهی از برند، تشویق وفاداری مشتری و به اشتراک گذاری پیام های آموزنده استفاده می کنند.
مطالب مرتبط: ۸ نوع کمپین بازاریابی برای رونق کسب و کار
هنگام توسعه محصولات یا خدمات جدید
شرکت ها هنگام توسعه محصولات و خدمات جدید، هم مزیت های رقابتی و هم مزیت های نسبی را در نظر می گیرند. آنها مزیت رقابتی را می سنجند تا در نظر بگیرند که آیا طراحی یک محصول آن را از محصول رقیب مشابه متمایز می کند یا خیر. آنها همچنین مزیت نسبی را ارزیابی می کنند تا ببینند آیا می توانند کیفیت یک محصول جدید را بدون افزایش قیمت بازار حفظ کنند یا خیر. از این رو، مهندسان محصول و متخصصان فروش می توانند به نتایج متعددی مانند انواع منابع طبیعی که استفاده می کنند، انواع تجهیزات لازم برای تولید و قیمت فروش هر واحد محصول برسند.
مرتبط: راهنمای درک توسعه محصول
هنگام درگیر شدن در تلاش های خدمات مشتری
خدمات مشتری بر هویت برند شرکت و وفاداری مشتری تأثیر می گذارد و بر سطح مزیت رقابتی تأثیر می گذارد. به همین دلیل، شرکت ها تلاش های خدمات مشتری را در اولویت قرار می دهند و اغلب رضایت مشتری را ارزیابی می کنند . بخش خدمات مشتری معمولاً این اطلاعات را جمع آوری می کند و روزانه با مشتریان در تعامل است. آنها به خط مشی های خدمات مشتری پایبند هستند و دانش تخصصی از ارزش ها و محصولات یا خدمات شرکت دارند.
مرتبط: ۱۱ روش برای ارائه خدمات عالی به مشتریان
هنگام ارزیابی فرصت های توسعه کسب و کار
شرکت ها هنگام در نظر گرفتن فرصت های توسعه کسب و کار، هم مزیت رقابتی و هم مزیت نسبی را ارزیابی می کنند. بخش توسعه کسب و کار معمولاً در مورد بازارهای تخصصی و فعالیت های رقبا تحقیق می کند تا بهترین راه ها را برای شرکت برای گسترش درآمد، پایگاه مشتری و ارائه محصولات خود تعیین کند. به عنوان مثال، متخصصان توسعه کسب و کار، مزیت های رقابتی گسترش به بازارهای جدید یا سرمایه گذاری را ارزیابی می کنند. آنها همچنین مزیت نسبی سرمایه گذاری در تاسیسات یا تجهیزات تولیدی بزرگ را برای افزایش تلاش های تولید تعیین می کنند.