متخصصان بازاریابی از انواع بسیاری از تاکتیک ها برای به دست آوردن و حفظ مشتریان استفاده می کنند. یک تاکتیک تخصصی، به نام بازاریابی وفاداری، به طور خاص با هدف ایجاد مشتریان وفادار و بازگشتی است. درک استراتژی های بازاریابی وفاداری و نحوه سودمندی آنها برای کسب و کارها ممکن است به شما کمک کند از آنها به طور موثر برای شرکت خود استفاده کنید.
در این مقاله از ایوسی، ما توضیح میدهیم که بازاریابی وفاداری چیست، چرا اهمیت دارد و اهداف آن چیست، استراتژیهایی را به اشتراک میگذاریم که میتوانید از آنها برای بازاریابی با وفادارترین مشتریان خود استفاده کنید.
بازاریابی وفاداری چیست؟
بازاریابی وفاداری یک استراتژی است که کسب و کارها برای به دست آوردن و حفظ مشتریان وفادار از طریق مشوق هایی مانند پاداش و تخفیف استفاده می کنند. بازاریابان از استراتژیهای بازاریابی وفاداری، مانند کمپینهای رسانههای اجتماعی و برنامههای ارجاع برای ایجاد اعتماد مشتری و علاقهمند نگه داشتن خریداران مکرر استفاده میکنند. با حفظ وفاداری مشتری با یک استراتژی متمرکز، بازاریابان ممکن است سود بیشتری از ارجاعات یا مشارکت مشتری در رسانه های اجتماعی پیدا کنند. بازاریابان همچنین ممکن است از بازاریابی وفاداری برای تعامل با مشتریان فعلی برای ادامه تقویت روابط تجاری استفاده کنند.
مطالب مرتبط: شروع بازاریابی: راهنمای مبتدیان
چرا بازاریابی وفاداری مهم است؟
بازاریابی وفاداری برای یک تجارت مهم است زیرا می تواند:
۱. فعالیت تجاری خود را متمایز کنید
مشوق هایی مانند جوایز انحصاری و محصولات رایگان، هم به حفظ توجه مشتری کمک می کند و هم محصولات و تجربیاتی را که از شما دریافت می کنند، متنوع می کند. از طریق بازاریابی وفاداری، می توانید مشتریان را تشویق کنید تا قبل یا بعد از خرید با کسب و کار شما تعامل کنند. وقتی مشتریان پاداش های شما را ارزشمند می دانند، ممکن است در مجموعه فعالیت های متنوع تری با کسب و کار شما شرکت کنند.
به عنوان مثال، اگر مشتری یک جفت کفش از یک فروشگاه آنلاین بخرد، شرکت ممکن است ایمیلی ارسال کند و به آنها فرصتی برای پیوستن به باشگاه جوایزش بفرستد. باشگاه جوایز می تواند هر ماه یک محصول رایگان مانند نمونه ای از یک عطر پرفروش به مشتریان بدهد. این پاداش ممکن است مشتری را تشویق کند تا بیشتر در مورد عطرهای فروشگاه شما تحقیق کند و چند خرید انجام دهد. با استفاده از بازاریابی وفاداری، شرکت شما می تواند بر مشتریان تاثیر بگذارد تا روی محصولات شما سرمایه گذاری بیشتری کنند.
مطالب مرتبط: راهنمای تکنیک های بازاریابی موثر
۲. ارزش درک شده برند خود را افزایش دهید
هرچه محصولات رایگان بیشتری به مشتریان خود ارائه دهید، ارزش بیشتری در وفاداری به کسب و کار شما خواهند دید. افزایش ارزش از طریق تاکتیک های بازاریابی وفاداری نیز ممکن است مشتریان جدید را نیز مورد توجه قرار دهد. به عنوان مثال، اگر مشتریان شما اغلب بین خرید یک کت از فروشگاه شما یا فروشگاه رقیب شما بحث می کنند، ممکن است یک برنامه پاداش راه اندازی کنید و آن را در دسترس همه مشتریانی قرار دهید که بیش از مقدار مشخصی خرید می کنند. با توجه به این ارزش افزوده، مشتریان ممکن است تمایل داشته باشند که از شرکت شما کت بخرند تا از شرکت رقیب.
۳. امکان بازاریابی بیشتر را فراهم کنید
از طریق برنامه های وفاداری می توانید محصولات مختلف را با ارائه رایگان به صورت غیر مستقیم تبلیغ کنید. اگر شرکت شما محصول جدیدی دارد که برای تبدیل شدن به یک محصول شرکت تکرار شونده نیاز به موفقیت اولیه دارد، نمونه هایی از آن را به صورت رایگان به مشتریان ارائه دهید. به عنوان مثال، اگر شرکت شما اخیراً خط جدیدی از صابون را منتشر کرده است، راه دیگری برای تبلیغ این نسخه میتواند شامل یک نمونه به عنوان بخشی از برنامه پاداش خود باشد. مشتریانی که به صابون علاقه مند هستند می توانند یک نمونه رایگان از محصول دریافت کنند که ممکن است آنها را برای خرید تحت تاثیر قرار دهد.
مطالب مرتبط: ۱۰ استراتژی بازاریابی برای رشد کسب و کار شما
دانلود کتاب: راهکارهای نوین بازاریابی: چطور در کمتر از یک سال به درآمد حیرتانگیز دست پیدا کنیم؟ |
اهداف بازاریابی وفاداری
در اینجا برخی از اهداف رایج بازاریابی وفاداری آورده شده است:
افزایش تعداد مشتریان تکراری
مشتریان تکراری اغلب بیشتر از مشتریانی که برای اولین بار خرج می کنند. مشتریان مکرر ممکن است بهروزرسانیهای برند را دنبال کنند، که ممکن است آنها را تشویق کند تا علاوه بر خرید منظم، محصولات جدید را نیز خریداری کنند. از آنجایی که مشتریان مکرر معمولاً یک رابطه تجاری طولانی مدت با یک شرکت ایجاد می کنند، ممکن است در طول زمان پول بیشتری نسبت به مشتریان یکبار مصرف کنند.
جمع آوری داده های مهم بازاریابی
از طریق بازاریابی وفاداری، تیم بازاریابی شما می تواند داده هایی را در مورد مشتریان جمع آوری کند. جمع آوری اطلاعات در مورد جمعیت شناسی مشتری، انواع تبلیغاتی که مشتریان اغلب روی آنها کلیک می کنند و سابقه خرید آنها برای کمک به تعیین تقاضا برای محصولات خاص را در نظر بگیرید. دادههای جمعآوریشده از طریق بازاریابی وفاداری، علاوه بر کمک به درک مشتریانتان، میتواند به شما در تنظیم محصولات و خدماتتان کمک کند.
بهبود نرخ تبدیل
هنگامی که مصرف کنندگان از طریق تحقیقات مستقل در مورد محصولات یاد می گیرند، ممکن است تبدیل کنند یا نکنند، یا تصمیم خرید بگیرند. در مقایسه، مشتریان بالقوه ای که در مورد محصولات از طریق بازاریابی وفاداری یاد می گیرند، اغلب شانس بیشتری برای تبدیل دارند. ممکن است شخصی با نشان دادن اینکه در حال بررسی خرید است، به یک مشتری بالقوه تبدیل شود یا رهبری کند.
از آنجایی که تیمهای بازاریابی معمولاً دادههای بیشتری در مورد سرنخها نسبت به مصرفکنندگان دارند، تاکتیکهای بازاریابی که استفاده میکنند میتواند به طور مؤثر سرنخها را هدف قرار دهد. علاوه بر این، سرنخهایی که در برنامههای وفاداری شرکت دارند، ممکن است دادههای بیشتری را ارائه دهند که یک تیم بازاریابی میتواند برای بهبود استراتژیهای تبدیل خود از آنها استفاده کند.
افزایش سود
از آنجایی که این نوع بازاریابی ممکن است نرخ تبدیل را افزایش دهد، سود نیز ممکن است در طول کمپین های بازاریابی وفاداری افزایش یابد. برنامه های وفاداری همچنین می توانند انگیزه حفظ مشتری را ایجاد کنند. با حفظ مشتریان برای مدت طولانیتر، شرکتهایی که از بازاریابی وفاداری استفاده میکنند ممکن است بتوانند به ازای هر مشتری سود بیشتری تولید کنند.
در بسیاری از موارد، حفظ مشتری فعلی نسبت به تبدیل مشتری جدید مقرون به صرفه تر است. به عنوان مثال، هزینه تبلیغ یک کمپین تبلیغاتی برای به دست آوردن مشتریان جدید ممکن است بیشتر از هزینه کمپین پاداشی باشد که یک شرکت به مشتریان فعلی ارائه می دهد.
پیش بینی موفقیت یک محصول را آسان تر می کند
مشتریان وفادار اغلب دادههای ارزشمندی را در مورد نیازها و خواستههای تیمهای بازاریابی ارائه میکنند، که میتواند به تیمها اجازه دهد تا رشد محصول را با اطمینان بیشتری پیشبینی کنند. به عنوان مثال، اگر یک شرکت کیف پول، دادههای مشتری را بررسی کند و متوجه شود که مشتریان وفادار اغلب کیف پولی را از خط تولید جدید خریداری میکنند، تیم بازاریابی آن ممکن است پیشبینیهای قابل اعتمادی در مورد موفقیت خط انجام دهد. این داده های مشتری می تواند به شرکت در توسعه محصولات اضافی و بهبود محصولات فعلی کمک کند.
مطالب مرتبط: ۱۰ بهترین برنامه وفاداری مشتری که کار می کنند (با مثال)
۶ استراتژی بازاریابی وفاداری برای رشد برند شما
اگر می خواهید مشتریان وفادار ایجاد کنید، برخی از استراتژی های بازاریابی وفاداری زیر را در نظر بگیرید:
۱. از برنامه وفاداری مشتری استفاده کنید
برنامه های وفاداری مشتری راه های مستقیمی برای پاداش دادن به مشتریان برای بازگشت مکرر به فروشگاه ارائه می دهند. برنامه های وفاداری معمولاً امتیازاتی را برای خرید به مشتریان ارائه می دهند. مشتریان می توانند از این امتیازات برای خرید اقلام اضافی استفاده کنند. برخی از شرکت ها نیز به مشتریان اجازه می دهند امتیاز خود را به پول نقد تبدیل کنند. برنامه های وفاداری ممکن است معاملات ویژه ای مانند اقلام و فروش فقط برای اعضا ارائه دهند. علاوه بر این، یک برنامه وفاداری می تواند به مشتریان هدایایی بدهد یا دسترسی انحصاری به محصولات جدید را ارائه دهد. برخی از برنامههای وفاداری نیز از اعضا دعوت میکنند تا در بهروزرسانیهای ایمیلی منظم در همه پیشنهادهای موجود مشترک شوند.
مطالب مرتبط: ۱۱ مزیت برنامه های وفاداری
۲. مزایای ارجاع مشتری را ارائه دهید
برنامه های ارجاع به مشتریانی که محصول شرکت را به دوست خود ارجاع می دهند، پاداش می دهد. این تاکتیک می تواند به شما امکان وفاداری مشتری و به دست آوردن مشتریان بیشتری را به طور همزمان بدهد. برخی از برنامه های ارجاع تخفیف یا اعتبار در فروشگاه را برای معرفی به یک دوست ارائه می دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است هدایایی در فروشگاه ارائه دهند.
۳. در شبکه های اجتماعی پست کنید
رسانه های اجتماعی به مشتریان شما این امکان را می دهند که روزانه با شرکت شما در ارتباط باشند. راه های زیادی وجود دارد که می توانید از رسانه های اجتماعی برای تبلیغ محصولات یا خدمات به مشتریان خود استفاده کنید، از جمله:
-
به طور مداوم پست کنید. با پست کردن مداوم، مشتریان ممکن است به محتوای شما و محصولاتی که شرکت شما می فروشد علاقه مند شوند. هرچه بیشتر پست کنید، پتانسیل بیشتری برای دستیابی به مشتریان بیشتری خواهید داشت.
-
یک هدیه ایجاد کنید. هدایا، مانند برنامه های پاداش، چیزی ارزشمند را برای شرکت در شرکت شما به مشتریان ارائه می دهد. برای ایجاد یک هدایای موثر، شرایط مشخصی را برای شرکت در مسابقه تعیین کنید، مانند اشتراکگذاری یک پست خاص، خرید یا گذاشتن نظر.
-
از اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی حمایت مالی کنید. اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی می توانند به تبلیغ شرکت شما کمک کنند اگر از آنها حمایت مالی کنید. اینفلوئنسرهای محبوب ممکن است محصولات شما را برای فالوورها و طرفداران خود تبلیغ کنند که می تواند به مردم در خرید یک محصول کمک کند.
-
به نظرات مشتریان پاسخ دهید. پاسخ دادن به بازخورد می تواند یک ارتباط شخصی بین مشتریان و شرکت شما ایجاد کند. همچنین می تواند نشان دهد که شرکت شما بر مشتریان خود تمرکز دارد.
-
بازخورد مثبت را به اشتراک بگذارید مشابه ارجاعات، به اشتراک گذاشتن بازخورد مثبت مشتری به سایر مشتریان نشان می دهد که چرا ممکن است محصول شما را بخرند.
مطالب مرتبط: ۱۰ شغل رایج در بازاریابی (به اضافه نکات موفقیت)
۴. درخواست بازخورد به طور مستقیم
اگر شرکتها نظرات خود را در مورد چگونگی بهبود محصولات بپرسند، ممکن است مشتریان احساس ارزشمندی بیشتری کنند. به اشتراک گذاری و پرداختن به بازخورد مشتریان ممکن است به مشتریان جدید کمک کند تا درک کنند که شرکت شما در طول زمان چگونه بهبود یافته است. برخی از راههایی که میتوانید بازخورد مشتری را درخواست کنید عبارتند از:
-
ایمیل: ارسال ایمیل به مشتریان خود یک راه مستقیم و ساده برای درخواست بازخورد در مورد یک محصول یا خدمات است. این ایمیلها را مختصر اما آموزنده، با ذکر دلیل دریافت آن توسط مشتری، مدت زمان انجام نظرسنجی و اینکه چرا پاسخها برای شرکت شما مهم هستند، در نظر بگیرید.
-
تبلیغات: می توانید از طریق نظرسنجی هایی که بخشی از کمپین های تبلیغاتی هستند، بازخورد بخواهید. در حالی که تبلیغات ممکن است محتوای کمتری نسبت به ایمیل ها داشته باشند، ممکن است بر اساس داده های تحقیقات بازار، انواع خاصی از مشتریان را نیز هدف قرار دهند. برای انگیزه صرف وقت برای یک نظرسنجی، به مشتریانی که پاسخ های خود را ارسال می کنند، جوایز یا تخفیف های درون فروشگاهی ارائه دهید.
-
برنامه های موبایل: اگر شرکت شما یک برنامه موبایل دارد، از آن برای درخواست بازخورد استفاده کنید. برای متقاعد کردن مشتریان به ارائه یک بررسی کوتاه، به ارائه یک انگیزه مرتبط با برنامه، مانند امتیاز فروشگاه آنلاین، فکر کنید.
-
رسانه های اجتماعی: کمپین های رسانه های اجتماعی می توانند با درخواست از مشتریان که یک نظرسنجی را تکمیل کنند، بازخورد مشتریان را جمع آوری کنند. با یک نظرسنجی، شرکت ها می توانند سوالات مستقیمی در مورد فرآیندها یا محصولات خود بپرسند. با پاسخهای مشتریان، تیمهای بازاریابی و پروژه میتوانند این محصولات و فرآیندها را برای ارائه تجربه بهتری برای مشتری بهبود بخشند.
۵. از یک هدف حمایت کنید
یکی از راه های منحصر به فرد برای به دست آوردن مشتریان وفادار، حمایت از یک هدف محبوب است که با مأموریت شرکت همسو است. به عنوان مثال، حمایت از یک هدف اقتصادی با درصدی از فروش ممکن است برخی از مشتریان را وادار کند که برای حمایت از آن، خرید بیشتری انجام دهند. در حالی که حمایت از یک هدف می تواند به شرکت شما کمک کند تا فروش بیشتری داشته باشد، همچنین ممکن است مشتریان را وادار کند که هم به شرکت شما و هم به هدف مورد حمایت شما وفادار شوند.
۶. بر رضایت مشتری تاکید کنید
راه دیگر برای افزایش حفظ مشتری، تاکید بر بهبود رضایت مشتری است. اگر مشخص باشد که شرکت برآورده کردن نیازهای مشتری را در اولویت قرار داده است، ممکن است مشتریان وفادار شوند. برخی از راه هایی که شرکت شما می تواند بر رضایت مشتری تاکید کند عبارتند از:
-
بهبود خدمات مشتری: تجربه خدمات مشتری یک شرکت می تواند بر دیدگاه مشتری نسبت به شرکت تأثیر بگذارد. برای بهبود تجربه خدمات مشتری خود، به مشتریان خود چندین گزینه تماس برای شرکت خود بدهید. روش های تماس ممکن است موثرتر باشد اگر کارکنان دوستانه به سؤالات مشتری به سرعت پاسخ دهند.
-
ارائه هدایا به مشتریان: برخلاف برنامههای پاداش انحصاری، برخی از شرکتها با ارائه هدایایی پس از خرید مشتری، قدردانی مشتری را نشان میدهند. استفاده از این تاکتیک به مشتری اطلاع می دهد که شرکت برای آنها ارزش قائل است و ممکن است آنها را تشویق به خریدهای اضافی کند.
-
اطمینان از آسان بودن استفاده از خدمات: ارائه خدمات به مشتریان، وب سایت و اپلیکیشنی که کاربرپسند باشند، همگی می توانند مشتریان را برای خریدهای آینده تحت تأثیر قرار دهند. اگر استفاده از خدمات آسان باشد، ممکن است مشتری تمایل بیشتری به استفاده مجدد از آنها داشته باشد.