بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

قیمت گذاری چرخه عمر محصول چیست؟ (تعریف، مراحل و راهبردها)

قیمت گذاری چرخه عمر

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

قیمت گذاری چرخه عمر محصول یک استراتژی قیمت گذاری مهم است که به شرکت ها امکان پیش بینی و بهبود فروش را می دهد. چرخه عمر چندین مرحله دارد، از راه اندازی تا انحطاط، که در آن محصول ممکن است رفتار متفاوتی در بازار داشته باشد. اگر شما یک حرفه ای فروش یا بازاریابی هستید، ممکن است بخواهید درباره قیمت گذاری چرخه عمر محصول و نحوه عملکرد آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

در این مقاله از ایوسی، ما در مورد قیمت‌گذاری چرخه عمر محصول، شامل چهار مرحله درون آن، مزایای آن و نحوه استفاده کسب‌وکارها از آن بحث می‌کنیم.

مطالب مرتبط: راهنمای تئوری چرخه عمر محصول (با مثال)

قیمت گذاری چرخه عمر محصول چیست؟

قیمت گذاری چرخه عمر محصول یک استراتژی برای فروش محصولات است که در آن قیمت گذاری با مکان یک محصول در چرخه عمر آن ارتباط دارد. چهار مرحله در چرخه زندگی وجود دارد، از جمله راه اندازی، رشد، بلوغ و انحطاط. کسب‌وکارها از قیمت‌گذاری چرخه عمر محصول استفاده می‌کنند تا بهتر بفهمند تخفیف‌ها، قیمت‌های ترخیص، نسخه‌های جدید و بازاریابی چگونه می‌توانند بر فروش آنها در هر مرحله تأثیر بگذارند. یک شرکت ممکن است بسته به بازار و نحوه فروش محصولش استراتژی متفاوتی را انتخاب کند.

در اینجا چهار مرحله از چرخه عمر محصول و نحوه فروش برای یک محصول در هر یک آمده است:

مرحله راه اندازی یا توسعه

مرحله راه اندازی یا بخش توسعه چرخه عمر، زمانی است که شرکت برای اولین بار محصول را به بازار معرفی می کند. در طول این مدت، کسب و کار ممکن است فروش کمی را ثبت کند، زیرا مصرف کنندگان در بازار ممکن است تمایلی به خرید محصول جدید نداشته باشند. این امر می تواند به ویژه زمانی صادق باشد که یک محصول منحصر به فرد باشد، که منجر به رقابت کمتر اما پذیرش کندتر در بازار می شود.

مرحله اولیه یا رشد

مرحله اولیه در چرخه عمر محصول پس از راه اندازی می آید و زمانی است که تقاضا برای محصول یا خدمات افزایش می یابد. کارشناسان ممکن است این مرحله را مرحله تبلیغاتی بنامند و ممکن است زمانی باشد که تلاش های بازاریابی نتایج مثبتی را نشان دهد. در این مرحله از چرخه، رقبا ممکن است محصولات خود را برای رقابت با محصولات شما عرضه کنند.

مرحله اواسط یا بلوغ

مرحله بلوغ یا مرحله قیمت گذاری منظم، نمایانگر یک پلاتو در فروش و آگاهی محصول است. این زمانی در چرخه عمر محصول است که در آن محصول فروش و سود قابل قبولی را نشان می دهد. این ممکن است مرحله ای از چرخه باشد که در آن بالاترین سطح رقابت وجود دارد.

مرحله اواخر یا انحراف

کارشناسان همچنین ممکن است آخرین مرحله در چرخه عمر محصول را مرحله ترخیص کالا بنامند. در این مرحله است که مصرف کنندگان ممکن است یک محصول جایگزین را انتخاب کنند. بسیاری از شرکت ها قصد دارند در این مرحله محصول را از تولید خارج کنند، زیرا تقاضای کمتری برای محصول وجود دارد. در این مرحله، کسب و کارها حتی ممکن است با ادامه تولید محصول ضرر کنند.

مطالب مرتبط: مدیریت چرخه عمر محصول چیست؟

مزایای قیمت گذاری چرخه عمر

در اینجا برخی از مزایای استفاده از قیمت گذاری چرخه عمر برای محصولات جدید آورده شده است:

  • استراتژی های بازاریابی بهبود یافته: درک قیمت گذاری چرخه عمر می تواند به تیم های بازاریابی در قیمت گذاری صحیح و بازاریابی محصولات برای دستیابی به فروش بهینه کمک کند.

  • افزایش وفاداری مشتری: با ارائه تخفیف یا ترخیص در بهترین زمان در طول چرخه عمر محصول، شرکت ها می توانند وفاداری مشتریان را افزایش دهند.

  • افزایش سود: دانستن نحوه قیمت گذاری یک محصول در هر مرحله از عمر آن به کسب و کارها این امکان را می دهد که به درستی پیش بینی کنند که چه زمانی و چه مقدار مصرف کنندگان ممکن است برای محصولات خود بپردازند و سود کل آنها را افزایش دهند.

  • یک برند معتبرتر: وقتی کسب و کارها از قیمت گذاری چرخه عمر پیروی می کنند، مصرف کنندگان ممکن است برای فروش یا تخفیف به آنها اعتماد کنند و آنها را برای قیمت گذاری معتبر و قابل اعتماد بدانند.

  • پیش بینی فروش قابل اعتماد: درک اینکه مصرف کنندگان چگونه محصول شما را در هر مرحله از چرخه مشاهده می کنند، به شما امکان می دهد بهتر محاسبه کنید که پیش بینی های فروش ممکن است در طول عمر محصول باشد.

  • تصمیم‌گیری بهبودیافته: شرکت‌ها می‌توانند از قیمت‌گذاری چرخه عمر برای حمایت از تصمیم‌گیری خود برای تغییر، توقف یا کاهش قیمت اقلام خود استفاده کنند.

مرتبط: قیمت گذاری اقتصادی: تعریف، نحوه کار و مزایای مشترک

چگونه کسب و کارها از قیمت گذاری چرخه عمر استفاده می کنند؟

کسب و کارها از قیمت گذاری چرخه عمر برای کمک به استراتژی بازاریابی و قیمت گذاری در هر مرحله از زندگی محصول استفاده می کنند. اینها استراتژی هایی هستند که آنها ممکن است با توجه به فاز محصول استفاده کنند:

مرحله راه اندازی یا توسعه

زمانی که یک محصول در فاز اول است، شرکت به تازگی آن را وارد بازار کرده است. در این مرحله، یک شرکت ممکن است با قیمت گذاری محصول جدید بالاتر از محصول قبلی، استراتژی را برای ارتباط افزایش ارزش اتخاذ کند. همچنین ممکن است هنگام تعیین قیمت محصولات دیگر و نحوه ارتباط نسخه جدید با آنها را در نظر بگیرد. در این مرحله، شرکت احتمالاً تلاش‌های بازاریابی را برای افزایش آگاهی محصول افزایش می‌دهد. برای کسب و کارها مهم است که از قیمت گذاری بسیار پایین محصولات خودداری کنند، زیرا ممکن است ارزش پایینی را به مصرف کننده منتقل کند.

مرحله اولیه یا رشد

در مرحله اولیه چرخه عمر محصول، نظارت شرکت بر بازار بسیار مهم است. از آنجایی که رقبا محصولات مشابهی را عرضه می کنند، ممکن است شرکت نیاز داشته باشد تا با کاهش قیمت های خود درست کمتر از قیمت های یک رقیب، استراتژی خود را اتخاذ کند. این مرحله برای تنظیم سرعت فروش و تعیین پیش‌بینی فروش آینده مهم است، بنابراین شرکت‌ها ممکن است از مرحله راه‌اندازی از استراتژی‌های بازاریابی سرمایه‌گذاری کنند و به ایجاد کمپین‌های بازاریابی جدید ادامه دهند.

مرحله اواسط یا بلوغ

در مرحله سوم چرخه عمر محصول، یک کسب و کار می تواند با ارائه تخفیف برای حفظ علاقه مصرف کننده، استراتژی داشته باشد. از آنجایی که محصول در این مرحله از چرخه سود رضایت بخشی به دست می آورد، تجارت بر بازار نظارت می کند و قیمت ها را بر اساس رفتار رقبا تغییر می دهد. این مرحله از چرخه ای است که در آن رقابت بالاترین سطح را دارد، بنابراین برقراری ارتباط با مصرف کنندگان و ارائه خدمات با کیفیت بالا به مشتریان یک استراتژی مهم برای حفظ پایگاه مصرف کننده وفادار به برند است.

مطالب مرتبط: هر آنچه باید درباره سیاست قیمت گذاری بدانید

مرحله اواخر یا انحراف

کارشناسان این مرحله را مرحله ترخیص می نامند زیرا این مرحله در چرخه ای است که برای شرکت ها منطقی است که این موارد را به ترخیص کالا منتقل کنند. این ممکن است به این دلیل باشد که کسب‌وکار نسخه جدیدی را منتشر می‌کند یا اینکه محصول منسوخ شده است. در طول این مرحله، کسب‌وکارها می‌توانند با نظارت بر کاهش برای تعیین موقت یا دائمی بودن، استراتژی‌سازی کنند.

یک سازمان همچنین ممکن است اضافه کردن ویژگی های اضافی به یک محصول موجود را برای بهبود جذابیت آن در نظر بگیرد. از طرف دیگر، ممکن است شرکت‌ها انتخاب کنند که هنگام فروش محصولات خود را بسته‌بندی کنند تا مشتری بتواند یک کالای جدید و یک محصول قدیمی را با قیمت پایین‌تری دریافت کند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *