بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

۱۸ تکنیک تولید ایده که شامل طوفان فکری نمی شود

استراتژی های تولید ایده برای محرک نوآوری و رشد

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

تکنیک های تولید ایده می توانند در بسیاری از فرآیندهای حل مسئله، توسعه محصول یا نوآوری مفید باشند. شکل رایج تولید ایده، طوفان فکری است. در حالی که طوفان فکری روش خوبی برای فهرست کردن راه‌حل‌های مختلف برای مشکلات یا شروع فرآیند خلاقیت است، می‌توانید در برخی موقعیت‌ها از تکنیک‌های دیگر استفاده کنید.

در این مقاله از ایوسی، تکنیک‌های مختلف تولید ایده علاوه بر طوفان فکری و اینکه چرا می‌توانید از آن‌ها برای کمک به تفکر به روش‌های خلاقانه استفاده کنید، بحث می‌کنیم.

تکنیک های ایده پردازی چیست؟

تکنیک های تولید ایده فعالیت ها و رویکردهایی هستند که می توانند به افراد کمک کنند تا افکار خود را پردازش و تجزیه و تحلیل کنند تا به اختراعات، راه حل ها یا طرح های جدید بیاندیشند. شما می توانید از این تکنیک ها در هر دو حالت فردی و گروهی استفاده کنید. این تکنیک ها همچنین ممکن است شامل ابزارهایی مانند رایانه، تخته سفید یا کاغذ باشد تا به شما در جمع آوری افکارتان کمک کند. برخی از روش‌ها به بحث‌های گروهی نیاز دارند که می‌توانید با صدای بلند یا از طریق ارتباط نوشتاری انجام دهید.

مطالب مرتبط: ۲۵ تکنیک طوفان فکری برای حل مسئله و برنامه ریزی

چرا از تکنیک های ایده پردازی استفاده کنیم؟

این تکنیک ها برای افراد و تیم ها برای ایجاد طرح های جدید یا پیشرفت در پروژه ها مفید است. آنها می توانند به ترویج تفکر خلاق در قالبی ساده و قابل فهم کمک کنند. تکنیک‌های تولید ایده می‌توانند طیف گسترده‌ای از ایده‌های متنوع را تولید کنند که می‌تواند به شما در غلبه بر بلوک‌های خلاقانه کمک کند. استفاده از این تکنیک‌ها همچنین می‌تواند اطمینان حاصل کند که شما یا تیمتان تمام ایده‌های مختلف را قبل از شروع یک پروژه یا تولید به دقت در نظر می‌گیرید.

مطالب مرتبط: ۱۸ تمرین خلاقیت برای بهبود تفکر خلاق و حل مسئله در محل کار

۱۸ تکنیک تولید ایده علاوه بر طوفان فکری

در اینجا فهرستی از ۱۸ تکنیک جایگزین طوفان فکری آورده شده است:

۱. طوفان فکری معکوس

در حالی که فرآیند طوفان فکری تولید ایده‌هایی برای شناسایی روش‌های حل مسئله است، طوفان فکری معکوس با تفکر درباره علل آن مشکل شروع می‌شود. تمرکز بر دلایل مشکل ممکن است گاهی کارآمدتر از تمرکز بر راه حل باشد. با یافتن دلایل بالقوه، می توانید به طور پیشگیرانه برای حل یا جلوگیری از علت مشکل کار کنید. اغلب، تیم ها از طوفان فکری معکوس برای بهبود محصولات و خدمات استفاده می کنند.

۲. مغز نویسی

یک فعالیت نوشتن مغز معمولاً در یک محیط گروهی مؤثرتر است. با نوشتن یک موضوع روی یک تکه کاغذ شروع کنید. سپس، کاغذ را به دور گروه بفرستید تا همه نوبت داشته باشند که روی آن بنویسند و ایده های خود را در موضوع یا سوال اصلی مشارکت دهند. ایده‌های یکی از اعضای گروه می‌تواند الهام‌بخش ایده‌های دیگری باشد، یا ممکن است کسی تصمیم بگیرد که ایده‌های موجود را بهبود بخشد.

۳. توری مغزی

شبکه مغزی شامل استفاده از اسناد یا برنامه های مبتنی بر ابر برای گروه ها برای اشتراک گذاری و همکاری است. این شکل از طوفان فکری می‌تواند با افزودن لینک‌ها، ویدئوها و تصاویر کاملاً تعاملی باشد تا بازنمایی‌های بصری و زمینه ارائه دهد. استفاده از یک برنامه آنلاین همچنین هنگام کار با یک تیم به صورت زنده یا از راه دور کار می کند، که می تواند برای کسانی که در مناطق زمانی مختلف با یکدیگر همکاری می کنند مفید باشد.

۴. روابط اجباری

روش روابط اجباری دو مورد تصادفی و به ظاهر نامرتبط را معرفی می کند و شما را مجبور می کند بین آنها ارتباط ایجاد کنید. این تکنیک تفکر نوآورانه را به منظور ایجاد این روابط و احتمالاً توسعه یک محصول جدید تشویق می کند. می توانید فعالیت های روابط اجباری را در تنظیمات گروهی یا فردی انجام دهید.

۵. طوفان نقش

طوفان نقش، طوفان فکری با عنصر اضافه شده نقش آفرینی است. برای بیان دیدگاه‌های جدید و ایده‌های مختلف، شرکت‌کنندگان می‌توانند تصور کنند که نقش متفاوتی در رابطه با هدف طوفان فکری دارند. آنها می توانند وانمود کنند که مشتری یا مدیری هستند که هدف یکسانی را ارزیابی می کنند و از خود بپرسند که چه پیشرفت هایی را باید اجرا کنند.

۶. داستان بازی

با یافتن تصاویر، نقل قول ها و سایر اطلاعات بصری مرتبط با تمرکز طوفان فکری خود، یک استوری بورد ایجاد کنید. سپس، می‌توانید این موارد را ترتیب دهید تا یک روایت ایجاد کنید و یادداشت‌هایی را برای کمک به توضیح پیشرفت ایده‌ها اضافه کنید. هنگام جستجوی موارد فیزیکی برای افزودن به تابلو، استوری بردینگ می تواند روش تعاملی تری باشد. جنبه فیزیکی جستجو و ساختن می تواند به مغز شما اجازه دهد تا اطلاعات بصری جلوی شما را با سرعت بیشتری پردازش کند.

۷. پنج چرا

این روش اغلب با یک مشکل واقعی یا فرضی شروع می شود که می توانید با تیم خود به آن رسیدگی کنید. از آنها می پرسید که چرا یک مشکل اتفاق می افتد یا در حال رخ دادن است. پس از دور اولیه پاسخ ها و تشکیل پاسخ، یک تسهیل کننده بارها و بارها تا بار پنجم سؤال می کند. دلیل پنج بار پرسیدن یک سوال، یافتن پاسخ های عمیق تر است، زیرا پاسخ اول معمولا سطحی تر است.

۸. شش کلاه تفکر

می توانید از این تکنیک با گروه های حداقل شش نفره استفاده کنید. هر شرکت کننده یک “کلاه تفکر” یا تمرکز فکری متفاوتی را نشان می دهد، مانند منافع، احساسات، حقایق، ایده ها، قضاوت و برنامه ریزی. با این طرز فکر، هر فرد از آن نقطه نظر به موضوع یا مشکل می پردازد.

۹. اسکمپر

SCAMPER مخفف جایگزین، ترکیب، تطبیق، اصلاح، استفاده دیگر، حذف و معکوس است. این مخفف اساساً یک چک لیست سؤال برای ارائه ایده های شما است. از شما می‌خواهد عواملی مانند جایگزینی متغیری با متغیر دیگر، ترکیب یکی با متغیر دیگر یا تطبیق یک متغیر با زمینه‌ای متفاوت را در نظر بگیرید. این روش به شما کمک می کند انتقادی فکر کنید و رویکردهای خلاقانه را از چندین زاویه در نظر بگیرید.

مطالب مرتبط: ۱۲ تکنیک ایده پردازی برای حل مسئله

۱۰. تجزیه و تحلیل SWOT

SWOT مخفف نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها است. معمولاً می توانید از این روش به صورت فردی یا گروهی برای ارزیابی ارزش پروژه های پیشنهادی استفاده کنید. می‌توانید بپرسید که چه نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای یک پروژه خاص وجود دارد تا تصمیم بگیرید که آیا باید آن را ادامه دهید یا خیر.

۱۱. طراحی گروهی

در این روش، هر یک از اعضای گروه از اطراف یک تکه کاغذ عبور می‌کنند تا چیزی که مربوط به یک مفهوم مرکزی یا مربوط به طرح دیگری روی کاغذ است را ترسیم کند. هنگامی که کل گروه طراحی را کامل کرد، در مورد تصاویر بحث کنید و بین آنها ارتباط برقرار کنید. تفکر بصری و ایجاد می‌تواند به ایده‌های گروه شکلی ببخشد، به گونه‌ای که آنها بتوانند طرح یا طرحی را تفسیر کنند.

مطالب مرتبط: ۱۰ گام برای تسهیل طوفان فکری

۱۲. بانکداری کلمه

بانکداری کلمات مشابه سایر فعالیت های مرتبط با کلمات است اما در مقیاس بزرگتر با حجم کلمات و عبارات درگیر انجام می شود. در حالی که تداعی کلمات یک کلمه را به کلمه دیگر مرتبط می کند، می توانید مجموعه کلمات بزرگتری را با بانکداری کلمات تشکیل دهید. می توانید بیش از یک کلمه را با کلمه دیگر مرتبط کنید و آن کلمات را برای شناسایی الگوها و ارتباطات گروه بندی کنید. این روش می تواند با یافتن یک هدف یا هدف مشترک که می تواند شروع یک پروژه را آغاز کند، به استحکام ایده های انتزاعی کمک کند.

۱۳. آرزو کردن

این روش از شرکت‌کنندگان می‌خواهد که برای یک مشکل معین راه‌حل‌هایی را آرزو کنند. این راه‌حل‌ها می‌توانند غیرعملی یا دست نیافتنی باشند، اما تیم شما همچنان می‌تواند درباره راه‌های بالقوه برای تحقق آنها بحث کند. شما می توانید راه حل نهایی مشکل را با تجزیه و تحلیل اینکه چه جنبه هایی از هر آرزو می توانند استفاده کنند یا در راه حل واقعی ادغام کنند، ایجاد کنید.

۱۴. پر کردن شکاف

پر کردن شکاف با بیان نقطه شروع شما با یک پروژه یا مشکل آغاز می شود. سپس، هدف نهایی خود را بیان می کنید و شروع می کنید به این فکر کنید که چه کاری می توانید انجام دهید تا شکاف بین نقطه شروع و پایان را پر کنید. پاسخ‌های اولیه اغلب کلی‌تر هستند، اما از طریق فرآیندهای متعدد پر کردن شکاف‌ها، می‌توانید وضوح‌های خاصی را شناسایی کنید.

۱۵. ایده پردازی سریع

با استفاده از این تکنیک، از گروه خود بخواهید ایده ها را به صورت جداگانه در یک محدودیت زمانی بنویسند. همه آنها تا حد امکان ایده های خود را روی کاغذهای خود می نویسند. پس از پایان زمان، آنها می توانند ایده های خود را با صدای بلند به اشتراک بگذارند یا رهبر گروه می تواند آنها را جمع آوری کند. هنگام بررسی پاسخ‌ها، ممکن است ایده‌های مشترکی بین گروه وجود داشته باشد که می‌تواند بینشی در مورد ایده‌هایی که می‌توانند بیشتر توسعه دهند، ارائه دهد.

۱۶. تحریک طوفان

طوفان ماشه ای اعلانات یا “محرک” های خاص تری را برای بحث در یک گروه فراهم می کند. این اعلان‌ها می‌توانند جملاتی با پایان باز برای گروه باشند تا جملات تداعی‌کننده یا انتزاعی را به پایان برسانند که می‌توانند افکار جدیدی را القا کنند یا برانگیزند. می توانید این روش را با صدای بلند یا روی کاغذ انجام دهید.

۱۷. “چه می شود اگر”

روش “چه می شود اگر” سناریوهایی را برای تشویق تفکر خلاق معرفی می کند. هنگامی که با مشکلی روبرو می شوید، می توانید آن را با استفاده از سؤالات “چه می شد اگر” برای تجزیه و تحلیل مشکل از منظری متفاوت، دوباره چارچوب بندی کنید. چند نمونه از این سوالات می تواند به شرح زیر باشد:

  • “اگر ما این مشکل را به جای یک مهندس به یک هنرمند بدهیم تا حل کند چه؟”

  • اگر این مشکل در پایان سال مالی اتفاق بیفتد چه می شود؟

۱۸. پیش نویس صفر

نویسندگان اغلب از پیش نویس صفر به عنوان گونه ای از آزادنویسی استفاده می کنند. با شروع با یک موضوع، همه چیزهایی که در مورد آن می دانید، آنچه می خواهید یا نیاز دارید و چرا موضوع مهم است را می نویسید. سپس می توانید ایده های دیگری را که در حین نوشتن به ذهنتان خطور می کند اضافه کنید. این روش همچنین می تواند برای کسانی که دارای بلوک نویسنده هستند مفید باشد تا افکار را آزادانه توسعه دهند، اما با چند دستور برای راهنمایی آنها.

مرتبط: راهکارهای شگفت‌انگیز برای فرار از الگوهای تفکر محدود

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *