یکی از راههای اطمینان از داشتن یک محیط کاری پایدار و مثبت، تعیین مرزهای معقول با سرپرست و همکارانتان است. هنگامی که برای اولین بار محدودیت هایی را برای نحوه گذراندن وقت خود در محل کار تعیین می کنید، مهم است که راه های مناسب برای پاسخ دادن به زمانی که شخصی از شما می خواهد کاری را انجام دهید که برای شما راحت نیست، درک کنید. یادگیری نحوه برخورد با خواسته های نامعقول در محل کار می تواند به شما کمک کند تا روابط کاری مثبتی با همکاران خود داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که از زمان خود به شیوه ای سازنده استفاده می کنید.
در این مقاله از ایوسی، توضیح میدهیم که چه چیزی به عنوان یک تقاضای غیرمنطقی در محل کار به حساب میآید، سپس زمانی که کسی از شما میخواهد کاری خارج از محدوده تواناییها یا مرزهای حرفهایتان انجام دهید، استراتژیهایی را برای تعیین حد و مرز به اشتراک میگذاریم.
خواسته های غیر منطقی چیست؟
خواستههای غیرمنطقی درخواستها یا تکالیفی در محل کار هستند که بسیار خارج از شرح شغل شما هستند، از شما میخواهند مقدار زیادی تلاش کنید یا شامل انتظارات غیر واقعی میشوند. چند نمونه از خواسته های غیرمنطقی در محل کار عبارتند از:
-
مهلت هایی که به شما زمان کافی برای تکمیل کار نمی دهد
-
بودجه های کم که نمی تواند الزامات پروژه را برآورده کند
-
درخواست برای انجام کارهای شخصی برای مدیر شما
-
اضافه کاری اجباری فراتر از قراردادهای قراردادی
-
تکالیف پروژه ای که شامل دانش و مهارت های خارج از توانایی های شماست
تقاضاها نیز ممکن است بر اساس شخصی که درخواست می کند نامعقول باشد. به عنوان مثال، ممکن است منطقی باشد که سرپرست مستقیم شما از شما بخواهد پروژه را متوقف کنید و به کار دیگری بروید. اگر یکی از همکاران از شما خواسته است که کار خود را متوقف کنید تا یکی از پروژه های خود را به پایان برسانید، ممکن است غیر منطقی باشد زیرا آنها صلاحیت لازم برای انجام این نوع سفارشات را ندارند.
مطالب مرتبط: بهترین راه برای رد درخواست (با ۱۰ مثال)
چرا رسیدگی به خواسته های غیر منطقی مهم است؟
با پرداختن به خواسته های نامعقول در محل کار، سابقه ای برای یک رابطه کاری مثبت و سالم ایجاد می کنید. وقتی به این موضوع اشاره می کنید که یک درخواست غیر منطقی است، افراد را از ارائه درخواست های مشابه در آینده منصرف می کنید. این به شما این امکان را می دهد که بر مسئولیت های اصلی خود تمرکز کنید و یک تجربه مثبت در محل کار خود را حفظ کنید. محدود کردن انواع خاصی از خواسته ها در محل کار همچنین می تواند تعادل بین کار و زندگی شما را حفظ کرده و از فرسودگی محیط کار جلوگیری کند.
مطالب مرتبط: ۱۰ نکته برای تعادل بهتر کار و زندگی در حال حاضر (که در واقع کار می کند)
نحوه برخورد با خواسته های نامعقول در محل کار
در اینجا چند دستورالعمل در مورد نحوه برخورد با خواسته های غیر منطقی در محل کار آورده شده است:
۱. تکلیف را مرور کنید
قبل از اینکه تصمیم بگیرید با مدیر یا همکار خود در مورد درخواست آنها صحبت کنید، در مورد تکلیف فکر کنید تا مطمئن شوید که واقعاً چیزی غیرمنطقی است. اگر سرپرستتان تکلیفی را به شما میدهد که به نظر دشوار میرسد، به جای اینکه فوراً فرض کنید خارج از تواناییهای شماست، از آنها منابع بیشتری بخواهید تا نحوه برخورد با آن را بیاموزید. اگر تصمیم بگیرید با چالشی موافقت کنید، ممکن است شما را در مورد آنچه که میتوانید به انجام برسانید شگفتزده کند.
اگر مطمئن نیستید که درخواستی در حیطه وظایف شغلی شماست، شرح شغل خود را بررسی کنید و در نظر بگیرید که آیا این تکلیف مشابه سایر مسئولیت های شماست. شما همچنین می توانید با اعضای تیم خود در مورد استاندارد بودن خواسته ها برای محل کار صحبت کنید. صرف نظر از این، اگر درخواستی از مدیرتان واقعاً از یکی از مرزهای شخصی یا حرفهای شما عبور میکند، مهم است که برای اطمینان از راحتی خود، گفتگو داشته باشید.
۲. دلیل سفارش را مشخص کنید
به این فکر کنید که چرا مدیرتان از شما خواسته آن کار خاص را انجام دهید. برخی از مدیران به برخی از اعضای تیم وظایف چالش برانگیز تری می دهند تا ببینند آیا آنها آماده انتقال به سمت های رهبری هستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است متوجه نباشند که داشتن تکالیف اضافی چقدر استرس زا است. اگر بتوانید از جایی که درک و همدلی دارید با مدیر خود تماس بگیرید، آنها ممکن است پذیرای بازخورد بیشتری باشند. تأمل در مورد اینکه چرا سرپرست شما درخواست خاصی کرده است همچنین می تواند به شما کمک کند تا راه حل های احتمالی یا راه های دیگری را برای کمک به آنها در دستیابی به هدف خود در حالی که محدودیت های شخصی خود را حفظ می کنید، بررسی کنید.
۳. احساسات خود را پردازش کنید
قبل از اینکه به سرپرست خود در مورد درخواست او مراجعه کنید، مدتی را برای رسیدگی به احساسات ناامید خود اختصاص دهید. وقتی کسی درخواستی می کند که غیرواقعی به نظر می رسد، ممکن است احساس ناامیدی یا ناراحتی کنید. اگر مدیرتان از شما خواسته است که کاری را انجام دهید که به کارتان مربوط نیست، مانند انجام یک کار شخصی، حتی ممکن است احساس بی احترامی یا بی ارزشی کنید.
با مکث و کار بر روی هر احساسی که دارید، میتوانید به شیوهای حرفهای و محترمانه با آنها صحبت کنید، بدون اینکه نیازی به مدیریت شوک اولیه یک درخواست غافلگیرکننده داشته باشید. همچنین می تواند راهی را به شما بدهد تا با مدیرتان در مورد تأثیر رفتارشان صحبت کنید.
۴. افکار خود را بنویسید
اگر نگران چگونگی بحث در مورد وضعیت هستید، نوشتن فیلمنامه ای را در نظر بگیرید که جزئیات آنچه را که می خواهید بگویید بنویسید. نوشتن طرح کلی از افکارتان میتواند به شما اعتماد به نفس بدهد تا در مورد مرزهای حرفهایتان و نوع درخواستهایی که در آینده با آنها راحت هستید، صحبت کنید. می توانید طرح کلی خود را با یک ایمیل حرفه ای تطبیق دهید یا آن را چند بار دوباره بخوانید تا از نظر ذهنی برای یک مکالمه حضوری آماده شوید.
۵. درخواست را تایید کنید
با ذکر درخواست شروع کنید و تشخیص دهید که این یک وظیفه مهم برای شخصی است که درخواست را مطرح کرده است. با باز کردن گفتگو با تصدیق موقعیت، موضوع را به روشی خنثی معرفی می کنید و به سرپرست خود تأیید می کنید که نیازهای آنها مهم است. در اینجا چند راه برای تشخیص یک تقاضا قبل از توضیح اینکه قادر به انجام آن نیستید وجود دارد:
-
“امروز صبح برای رسیدگی به خشک شویی خود به من مراجعه کردید. من می دانم که برای شما مهم است که به عنوان سرپرست تیم ما در جلسات حرفه ای به نظر برسید.”
-
“من متوجه شدم که شما درخواست کرده اید که حساب جانسون را در اختیار بگیرم. من خوشحالم که چنین مسئولیت مهمی به من اعتماد دارید.”
-
“من می بینم که پروژه اکنون به جای جمعه آینده مهلت دارد تا فردا. من متوجه شدم که این یک تحویل مهم است و شما می خواهید همه چیز را از نظر کیفیت بررسی کنید.”
مطالب مرتبط: ۸ استراتژی برای برخورد با یک رئیس دشوار
۶. حد و مرز خود را تعیین کنید
با مرز خود در مورد تقاضای غیرمنطقی قاطع باشید. توضیح دهید که راحت نیستید یا نمی توانید به آن کار خاص متعهد شوید. هنگام تعیین این محدودیت، اطلاعاتی را در مورد وظایف جایگزین که در محدوده توانایی ها و محدوده های شما هستند، در نظر بگیرید. مثلا:
-
“من احساس میکنم بهترین زمان من برای انجام وظایف طراحی گرافیکی در شرح شغلم صرف میشود، بنابراین نمیتوانم متعهد به انتخاب خشکشویی شما باشم.”
-
“به عنوان یک حسابدار خردسال، احساس میکنم حجم کاری فعلیام از قبل برنامهام را پر میکند، بنابراین، متأسفانه، نمیتوانم پیشتاز حساب جانسون را بپذیرم، اما خوشحالم که در هر گونه وظایف دفترداری در مجموعه مهارتهایم کمک میکنم.”
-
خوشحالم که برنامهام را دوباره تنظیم میکنم تا این اولویت را بالا ببرم، اما برای حفظ کیفیت، احساس میکنم زودترین روزی که میتوانم تکلیف را ارسال کنم دوشنبه است.»
مطالب مرتبط: چگونه به رئیس خود “نه” بگوییم (با مثال ها و نکات)
۷. دلیل محدودیت های خود را توضیح دهید
توضیح دهید که چرا آن مرز حرفه ای خاص را دارید یا چرا نمی توانید به درخواست مدیر خود عمل کنید. داشتن دلیل موجه می تواند باعث شود مدیر شما متوجه شود که خواسته آنها غیر منطقی بوده و برای یافتن راه حل با شما همکاری کند. بحث در مورد دلیل نامعقول بودن یک تقاضا می تواند یک گفتگوی سازنده در مورد وظایف و شرح شغل شما ایجاد کند و یک سابقه سالم برای تعاملات آینده ایجاد کند.
۸. ارائه قطعنامه
حتی اگر درخواستی واقعاً نامعقول باشد، کار تیمی و حل مسئله را نشان می دهد تا به مدیر شما کمک کند تا راه جایگزینی برای رفع نیازهای خود پیدا کند. صحبت با آنها را در مورد راه هایی برای تنظیم مجدد حجم کاری تیم برای دستیابی به اهداف یا امکاناتی که می توانند برای کمک به شما برای برآورده کردن انتظارات آنها فراهم کنند، در نظر بگیرید. طوفان فکری برای تصمیمگیریها و داشتن ایدههایی در مورد گزینههای جایگزین قبل از جلسه نشان میدهد که شما برای نه گفتن به درخواست فکر کردهاید و مایلید مسئولیت موقعیت را به اشتراک بگذارید.