نه گفتن به سرپرست می تواند در زمان های خاصی در طول حرفه شما یک ضرورت باشد. صرف نظر از نقش شما در یک سازمان، انجام این کار می تواند به شما کمک کند تا حجم کاری خود را بهتر بهینه کنید و کارایی بخش خود را بهبود بخشید. دانستن اینکه چگونه از سرپرست خود امتناع کنید یک مهارت حرفه ای ارزشمند است، اما باید به دلایل مناسب انجام شود.
در این مقاله از ایوسی، به این می پردازیم که چه زمانی نه گفتن به مدیر شما قابل قبول است و چگونه باید این کار را انجام دهید.
چرا دانستن اینکه چگونه به رئیس خود نه بگویید مهم است؟
اگرچه مدیران وظیفه پیدا کردن بهترین راهها برای استفاده از زمان کارمندان خود را دارند، این احتمال وجود دارد که در مواقعی، یک کارمند دلایل عینی برای امتناع از یک وظیفه خاص داشته باشد. استدلال می تواند متفاوت باشد، اما برخی از کارکنان ممکن است در نه گفتن به فردی که می تواند آینده آنها را در سازمان تعیین کند، تمایلی نداشته باشند. با این حال، دانستن نحوه امتناع سرپرست خود در صورت داشتن دلایل مناسب برای این کار مهم است، زیرا انجام ندادن آن ممکن است هم برای شما و هم برای سازمان مضر باشد.
مطالب مرتبط: مهارت نه گفتن را در خود تقویت کنید
دلایل قابل قبول برای نه گفتن به سرپرستتان
برخی از معتبرترین دلایل برای امتناع از سرپرست خود عبارتند از:
کمبود وقت
یکی از رایجترین موقعیتهایی که در آن یک کارمند باید به سرپرست خود نه بگوید، زمانی است که کاری به او محول میشود که به سادگی وقت کافی برای انجام آن را ندارد. توضیح حجم کاری و اولویتهای فعلی به مدیر کمک میکند تا متوجه امتناع شما شود.
یک درخواست غیر قانونی
نه گفتن به کاری که غیرقانونی است نیز دلیل موجهی است. انجام فعالیتهای غیرقانونی، حتی با دستور سرپرست شما، میتواند منجر به چالشهای قانونی شود و بر شهرت حرفهای شما تأثیر بگذارد.
یک کار غیر اخلاقی
مشابه موقعیتهایی که یک وظیفه معین احتمالاً قانون را نقض میکند، امتناع کاری که شما آن را غیراخلاقی میدانید، به دلایلی که میتواند به انتخابهای شخصی، مذهب، ارزشها، موقعیتهای زندگی یا سایر زمینههای مشابه مرتبط باشد، میتواند یک حرکت شغلی صحیح باشد. اگرچه تعریف وظایف غیراخلاقی معمولاً سخت تر از وظایف غیرقانونی است، شما باید مودبانه موضع شخصی خود را توضیح دهید. این همچنین می تواند شامل امتناع از فشار روانی یا فیزیکی نامناسب حرفه ای از سوی سرپرست شما باشد.
یک درخواست غیر منطقی برای وقت شخصی
اگرچه بسیاری از کارمندان اضافه کاری می کنند و وقت شخصی خود را با همکاران خود می گذرانند، انجام آن فراتر از حد معین معمولاً منجر به فرسودگی شغلی و عدم کارایی در کار می شود. نه گفتن به سرپرستتان وقتی از شما درخواست می کند که فعالیت های مختلفی را در خارج از ساعات کاری انجام دهید، مانند کار در تعطیلات آخر هفته یا شرکت در گردهمایی های مختلف شرکت، دلیل موجهی برای امتناع است.
زمانی که برای انجام یک کار فاقد صلاحیت یا بیش از حد صلاحیت هستید
اگر میدانید که به مهارتهای مهمی نیاز دارد که شما فاقد آن هستید، اگر کاری به شما محول میشود، بهتر است نه بگویید، زیرا انجام یک کار نامناسب ممکن است به سازمان آسیب برساند. به طور مشابه، دریافت کاری که به صلاحیتهای بسیار پایینتری نسبت به شما نیاز دارد، دلیل معتبری برای امتناع است و بهترین راه برای انجام این کار این است که به سرپرست خود کارهای کارآمدتری را که میتوانید با زمان خود در محل کار انجام دهید، نشان دهید.
مرتبط: ۱۰ موقعیت رهبری
راه هایی برای نه گفتن به سرپرست
کارآمدترین راهها برای رد کردن مدیر عبارتند از:
۱. دلیل معتبر و منطقی بیاورید
ممکن است دلیلی کاملاً منطقی برای امتناع از یک کار کاری داشته باشید و باید آن را به درستی به سرپرست خود توضیح دهید. بهتر است این کار را با بیان حقایق انجام دهید و اجازه دهید سرپرست خود متوجه شود که درخواستی که ارائه کرده است در حال حاضر امکان پذیر نیست.
مثال: «من درک میکنم که کارمند جدید نیاز به راهنمایی دارد و من دوست دارم کسی باشم که او را در شرکت آغاز میکند، اما تخمین میزنم که حساب جانسون و کار نظارت بر دفتر مرکزی جدید ما تا ۳۵ ساعت در این هفته طول بکشد. بنابراین می ترسم که مطلقاً وقت خالی نداشته باشم.»
۲. سپاسگزاری خود را ابراز کنید
نشان دادن قدردانی علیرغم نه گفتن، احتمالاً به سرپرست شما کمک می کند تا امتناع شما را بهتر دریافت کند.
مثال: «این یک افتخار مطلق است که به من برای پرونده مک گینیس فکر کردید، زیرا این نشان دهنده ایمان شما به توانایی های حرفه ای من است. با این حال، می ترسم با توجه به مشغله کاری من در چند هفته آینده، یکی از همکارانم این کار را انجام دهد.»
۳. با مدیر خود همدلی کنید
صرف نظر از دلایل شما برای امتناع، مهم است که این واقعیت را بپذیرید که سرپرست شما مشکل مهمی دارد که باید حل شود.
مثال: ” من درک می کنم که وظیفه ای که به من می دهید هم برای مشتری و هم برای سازمان ما بسیار مهم است، اما می ترسم در چند هفته آینده زمان کافی برای رسیدگی به آن نداشته باشم. من وظیفه را احساس می کنم. سزاوار توجه بسیار بهتری است که من بتوانم ارائه دهم.»
۴. مستقیم باشید
اگر احساس می کنید کاملاً موجه هستید که از مافوق خود امتناع کنید، باید این کار را صریح انجام دهید.
مثال: «متاسفم، اما نمی توانم صبح شنبه به دفتر بیایم زیرا باید در مسابقه فوتبال پسرم شرکت کنم. فینال است.»
مطالب مرتبط: چگونه به خوبی “نه” بگوییم (با ۵۰ مثال)
۵. به شخص دیگری تفویض اختیار کنید
اگر کاری به شما داده شود که برای انجام آن وقت ندارید یا آمادگی انجام آن را ندارید، پیشنهاد دادن به همکار دیگری که باید این کار را انجام دهد معمولاً راه خوبی برای نه گفتن است، با فرض اینکه همکار زمان و شرایط لازم برای انجام آن کار را دارد.
مثال: «میترسم در حال حاضر وقت لازم برای گرفتن مشتری دیگری را نداشته باشم، اما فکر میکنم ونسا از عهده این کار بر میآید و او تجربه بیشتری نسبت به من با این نوع مشتری دارد.»
۶. امتناع خود را به تأخیر بیندازید
وقتی در محل قرار میگیرید، دادن زمان بیشتر به خود برای تنظیم یک امتناع مناسب ممکن است به نتیجه بهتری منجر شود. بعداً، وقتی فرصت فکر کردن در مورد موقعیت را داشتید، در موقعیت بهتری خواهید بود که استدلال خوبی برای نه گفتن ارائه دهید.
مثال: «میترسم در ضربالاجل تنگی قرار داشته باشم و باید امروز این کار را تمام کنم. آیا میتوانیم بعد از ظهر، بعد از اتمام کار فعلیام، در مورد آن صحبت کنیم؟»
۷. اقتدار مدیر خود را بپذیرید
رد شدن توسط یک کارمند ممکن است برای برخی از سرپرستان خوشایند نباشد. شما باید به آنها اطلاع دهید که امتناع شما چالشی برای قدرت آنها نیست.
مثال: «میدانم که این کاملاً تصمیم شماست و شما بیشتر از من در مورد مشتری میدانید، اما صادقانه فکر میکنم که به دلیل پروژههای دیگری که در آن شرکت دارم، وقت کافی برای جلب توجه کامل به او نخواهم داشت. ”
۸. آن را حرفه ای نگه دارید
صرف نظر از موقعیت و دلایل شما برای نه گفتن، مهم است که مکالمه کاملاً حرفه ای باقی بماند، حتی اگر مشکل شخصی با این کار داشته باشید.
مثال: «من میدانم که این پروژه مهم است و تجربیات زیادی در مورد موقعیتهای مشابه دارم. با این حال، همانطور که می دانید، من با تجربه ترین فرد در تیم در مورد مشتریان شرکتی هستم و کار با شرکت های کوچک و متوسط زمان زیادی از من را می گیرد.
۹. در مورد زمان شخصی خود حد و مرزهای مشخصی تعیین کنید
بسیاری از سازمان ها گهگاه می خواهند برخی از کارمندان خود در تعطیلات آخر هفته و تعطیلات کار کنند. اگر نمیخواهید این کار را انجام دهید، باید بهجای اینکه مدام از کارفرمای خود امتناع کنید، این موضوع را برای کارفرمای خود روشن کنید.
مثال: “من درک می کنم که ما در ضرب الاجل های فشرده هستیم و باید در تعطیلات آخر هفته و عید پاک آینده انجام شود. با این حال، به همان اندازه که من به این شرکت وفادار هستم، خانواده ام به حضور من نیاز دارند، بنابراین می ترسم نتوانم اضافه کار کنم. با این حال، از زمان اداری خود با حداکثر کارایی استفاده خواهم کرد.»
۱۰. زمان خود را برنامه ریزی کنید
نقشهای مدیر اغلب استرسزا و از نظر احساسی فشار میآورند. شما باید زمان مناسبی را برای نه گفتن به مدیر خود انتخاب کنید.
مثال: «من دوست دارم در مورد پرونده Penske با شما صحبت کنم، اما می بینم که شما در حال حاضر چیزهای زیادی در ذهن خود دارید. آیا می توانم یک ساعت دیگر به دفتر شما بیایم تا در این مورد صحبت کنم؟»
۱۱. راه دیگری را پیشنهاد کنید
اگر از کاری که به شما داده شده راضی نیستید، پیشنهاد روش دیگری برای انجام آن ممکن است نظر مدیرتان را تغییر دهد. اگر آنها با شما موافق باشند، احتمالاً برای خلاقیت خود تحسین خواهید کرد. اگر آنها جایگزین شما را رد کنند، میدانید که آنها به این کار فکر کردهاند و باید سعی کنید علیرغم ملاحظاتی که دارید رعایت کنید.
مثال: «رفتن من به دالاس برای ملاقات با مشتری جدید ممکن است به ما در گرفتن قرارداد کمک کند، اما زمان را از سایر مشتریان فعلی می گیرد. این چیزی است که من پیشنهاد می کنم: چشم انداز هفته آینده در شهر خواهد بود. چرا یک تماس ویدیویی راهاندازی نمیکنم که در آن توضیح دهم چه کاری میتوانیم برای آنها انجام دهیم و یک پیشنهاد رسمی ارائه دهم؟ سپس میتوانیم هفته آینده، زمانی که برگهها رسیدند، آنها را امضا کنیم.
۱۲. از آنها بخواهید که در برنامه ریزی به شما کمک کنند
یکی دیگر از راههای نه گفتن در زمانی که برای انجام کاری وقت ندارید این است که از مدیر خود بخواهید به شما در سازماندهی برنامهتان کمک کند. به این ترتیب، مطمئن خواهید شد که آنها متوجه می شوند که چقدر مشغول هستید.
مثال: «کار بر روی حساب اندرسون کاملاً در تخصص من است، اما می ترسم در مورد نحوه سازماندهی وقتم به راهنمایی از شما نیاز داشته باشم. من اکانت های هرناندز و وو را دارم که این هفته تمام می شود و هر دو به زمان زیادی از من نیاز دارند. چگونه به من پیشنهاد میکنید که این موضوع را مدیریت کنم؟»
۱۳. پیامدهای منفی درخواست را توضیح دهید
اگر احساس می کنید که وظیفه ای که به شما محول شده ممکن است بر سازمان تأثیر منفی بگذارد، باید از حقایق برای توضیح وضعیت به سرپرست خود استفاده کنید.
مثال: «خرید مواد اولیه برای کل سال ممکن است بسیار گران باشد. طبق مطالعات صنعت، قیمت مواد اولیه احتمالاً تا ۳۰ درصد در چند ماه آینده کاهش می یابد، بنابراین من پیشنهاد می کنم قبل از ذخیره سازی منتظر بمانیم.
۱۴. توضیح دهید که صلاحیت لازم برای انجام این کار را ندارید
اگر کاری به شما محول می شود که تجربه یا مهارت لازم برای انجام آن را ندارید، بهترین راه برای امتناع این است که از مدیر خود بخواهید تا به شما در یادگیری نحوه انجام آن کمک کند.
مثال: «من دوست دارم واردات را انجام دهم، اما می ترسم به تجربه بیشتری در حقوق بین الملل نیاز داشته باشم. آیا میتوانم در ماههای آینده آموزشهای بیشتری در مورد آن موضوع ببینم؟»
۱۵. پیشنهاد سازش
اگر می خواهید از یک امتناع مستقیم اجتناب کنید، می توانید یک سازش قابل قبول را پیشنهاد کنید.
به عنوان مثال: «دریافت حساب پیترسون برای من عالی است، اما برنامه من این هفته به دلیل کنفرانس بسیار شلوغ است. من پیشنهاد می کنم که جری مذاکرات اولیه را با تیم آنها آغاز کند و من می توانم تا یک یا دو هفته دیگر به او بپیوندم تا نهایی شود.