بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

چگونه مودبانه یک درخواست را رد کنیم (با ۱۰ مثال)

چگونه نه بگوییم: بهترین نکات برای رد کردن محترمانه یک پیشنهاد شغلی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

چه تازه کار جدیدی را شروع کرده باشید یا یک حرفه ای طولانی مدت باشید، زمان شما ارزشمند است. بدون توجه به موقعیت شما، مشتریان، فروشندگان، سرپرستان و همکاران هم زمان و هم توجه شما را می خواهند. در نتیجه، توانایی رد کردن مودبانه درخواست‌ها در محل کار، یک مهارت مهم برای حفظ روابط و بهره‌وری است.

در این مقاله از ایوسی، به بررسی مراحل رد مودبانه درخواست ها در محل کار می پردازیم.

بیشتر بخوانید: ۸ راه برای ایجاد روابط در محل کار

چرا رد کردن مودبانه درخواست ها مهم است؟

یکی از دلایل مهم رد کردن درخواست ها این است که شما زمان محدودی در روز دارید و دیگران ممکن است از شما بخواهند که بیش از حد ممکن انجام دهید. ممکن است از مشتریان، فروشندگان، مدیران و همکارانی که به سادگی از برنامه و حجم کاری شما بی اطلاع هستند، درخواست دریافت کنید. رد کردن درخواست های وقت گیر یا بیش از حد چالش برانگیز به طور واقع بینانه توانایی ها و شایستگی های شما را نشان می دهد. دلیل دوم برای رد کردن مودبانه درخواست ها این است که اگر به درستی انجام شود، می توانید روابط خود را در محل کار خود حفظ کنید. علاوه بر این، اگر راه حل های جایگزین موثری ارائه دهید، حتی ممکن است کارایی محل کار، کار گروهی و ارتباطات را بهبود ببخشید.

انواع درخواست ها در محل کار و چرایی رد آنها

در محل کار، درخواست‌ها می‌تواند از چندین منبع باشد: همکاران، سرپرستان، مشتریان و فروشندگان. درخواست های رایج همکاران شامل درخواست کمک، معرفی یا ارائه یک مرجع است. ممکن است به دلیل مشغول بودن در پروژه های دیگر یا راحت نبودن ارائه مرجع، این موارد را رد کنید. سرپرستان ممکن است از شما بخواهند که یک جلسه را در مدت کوتاهی برنامه ریزی کنید، که ممکن است با توجه به سایر تعهدات شما امکان پذیر نباشد. مشتریان ممکن است بخواهند سفارش خود را تغییر دهند یا تخفیف دریافت کنند که ممکن است با خط مشی شرکت مغایرت داشته باشد. فروشندگان ممکن است از شما بخواهند که محصولاتی را که به آنها علاقه ندارید بخرید.

توانایی رد کردن این درخواست‌ها به شما این امکان را می‌دهد که این روابط حرفه‌ای را حفظ کنید و روش‌های صادقانه و ماهرانه‌ای برای تعامل با طرف مقابل ایجاد کنید.

راهنمای خدمات به مشتریان را بیشتر بخوانید

چگونه مودبانه یک درخواست را رد کنیم

صرف نظر از منبع درخواست یا دلایل شما برای رد آن، هنگام رد درخواست، مراحل زیر را در نظر بگیرید:

دلیل درخواست را درک کنید

مطمئن شوید که می‌دانید، برای مثال، چرا جلسه باید در کوتاه‌مدت برگزار شود یا مشتری می‌خواهد سفارشی را لغو کند. با پرسیدن سوال و بیان مجدد نگرانی ها، شفاف سازی کنید.

طوفان فکری چندین راه حل.

سعی کنید حداقل دو راه حل جایگزین ممکن برای درخواست را در نظر بگیرید. هرچه استدلال پشت درخواست را بهتر درک کنید، شناسایی راه حل ها آسان تر است. به عنوان مثال، اگر سرپرست شما برای ملاقات با مشتری جدید جلسه ای را فراخواند، در حالی که شما در یک قرار ملاقات هستید، ممکن است بتوانید مشتری را در زمان دیگری ملاقات کنید یا در بخشی از جلسه از راه دور شرکت کنید.

قاطعانه، اما به آرامی، درخواست را رد کنید

واضح و مستقیم باشید تا از هرگونه احتمال سوء تعبیر جلوگیری کنید. به عنوان مثال، “متاسفم، اما در حال حاضر قادر به نوشتن توصیه نامه برای شما نیستم” به طور مستقیم و مؤدبانه موقعیت شما را نشان می دهد.

برای رد درخواست دلیل بیاورید

به طور خلاصه توضیح دهید که چرا باید درخواست را رد کنید. برای این مرحله فقط اطلاعات لازم را ارائه دهید. به عنوان مثال، “من نمی توانم در جلسه شرکت کنم زیرا در آن زمان قرار دیگری دارم” کافی است.

ارائه راهکارهای جایگزین

در صورت امکان، دو یا سه گزینه از گزینه های احتمالی را که قبلاً طوفان فکری کرده اید، پیشنهاد دهید. در امتناع از نوشتن توصیه نامه، می توانید به عنوان مثال بگویید: “در حالی که در حال حاضر راحت نیستم برای شما توصیه نامه بنویسم، خوشحال می شوم رزومه شما را بررسی کنم یا شما را با انسان خودمان در تماس باشم. بخش منابع. کدام یک برای شما بهتر کار می کند؟”

به عنوان آخرین راه حل، کمک بخواهید

اگر مودبانه رد درخواست، توضیح دلایل خود و پیشنهاد گزینه های جایگزین به نتیجه مورد نظر شما نمی رسد، به فردی که درخواست سرپرست فوری می کند ارجاع دهید.

بیشتر بخوانید: چگونه به خوبی “نه” بگوییم (با ۵۰ مثال)

نمونه هایی از رد کردن مودبانه درخواست

در اینجا چند نمونه از سناریوهایی وجود دارد که ممکن است نیاز به رد درخواست داشته باشید:

رد کردن یک جلسه

“من نیاز به ملاقات با مشتری جدید را در مدت کوتاهی درک می کنم. متأسفانه، نمی توانم جلسه بگذارم، زیرا برای آن زمان قرار ملاقاتی در نظر گرفته ام. با این حال، می توانم دو گزینه جایگزین ارائه دهم. می توانم در نیمه اول شرکت کنم. قبل از رفتن برای قرار ملاقاتم از راه دور، یا می توانم اوایل روز بعد بیایم تا در مورد نکات مهم جلسه با شما صحبت کنم. لطفاً به من اطلاع دهید که چه چیزی بهتر است.”

نه گفتن به یک پروژه

“من اهمیت شروع این پروژه را فورا درک می کنم. متاسفم، اما نمی توانم این پروژه را شروع کنم تا زمانی که پروژه ای را که در حال حاضر روی آن کار می کنم به پایان برسانم. قصد دارم این پروژه را تا پایان هفته به پایان برسانم. ، بنابراین می توانم پروژه جدید را در اوایل هفته آینده شروع کنم. همچنین، می توانم یک ساعت را به ملاقات با تیم پروژه اختصاص دهم و در مورد نحوه برخوردم با آن بحث کنم. من خوشحالم که هر دو را انجام می دهم. می توانید با من تماس بگیرید یا با ایمیل خود تماس بگیرید. ترجیح.”

بخوانید: مهارت نه گفتن را در خود تقویت کنید

اجتناب از مقدمه‌ای که نمی‌خواهید انجام دهید

“از ایمیل شما متشکرم. به نظر می رسد که می خواهید شما را به سرپرستم معرفی کنم. من فقط مدت کوتاهی است که اینجا هستم و برای معرفی راحت نیستم. با این حال، اگر می خواهید، من می توانم اطلاعات تماس بخش منابع انسانی خود را در اختیار شما قرار دهم و خوشحالم که رزومه شما را بررسی می کنم.”

اجتناب از نوشتن توصیه نامه

“از اینکه با من تماس گرفتید متشکرم، و به خاطر درخواست برای یک موقعیت جدید تبریک می گویم. قدردانی می کنم که این زمان هیجان انگیزی برای شما است و توصیه نامه ها بخش مهمی از فرآیند استخدام هستند. فکر نمی کنم در بهترین موقعیت برای این کار باشم. با این حال، در مورد شرایط خود برای این موقعیت صحبت کنید، بنابراین من رد خواهم کرد. اگر مایلید با من ملاقات کنید تا در مورد اینکه چگونه فکر می کنم می توانید به عنوان یک نامزد برجسته شوید، ممکن است پیشنهاداتی داشته باشم. لطفاً به من یک پیشنهاد بدهید. هر چه راحت تر تماس بگیرید.”

رد درخواست فروشنده

“از اینکه وقت گذاشتید و این پیشنهاد را برای محصول خود تهیه کردید متشکریم. من موافقم، نرخ های شما بسیار رقابتی است. با این حال، در حال حاضر، ما از قرارداد با فروشنده فعلی خود که تا سال آینده به پایان می رسد بسیار خوشحالیم. تغییرات در کوتاه مدت یا بلند مدت، من تماس با شما را برای رفع نیازهای آینده خود در نظر خواهم گرفت.”

امتناع از کمک مالی

“از اینکه دیروز در دفتر ما حضور داشتید و ارائه ای در مورد سازمان خود ارائه دادید متشکریم. در حالی که همه ما موافقیم که هدف شما یک هدف بزرگ است، پس از بحث با سرپرستان و همکارانم، تصمیم گرفتیم امسال کمک مالی نکنیم زیرا در چندین مورد مشابه مشارکت داریم. کمپین‌ها. اگر این تغییر کند، با شما تماس خواهم گرفت. باز هم از وقتی که گذاشتید متشکرم، و لطفاً در آینده به آن سر بزنید.”

مرتبط: تعریف کروماتوفوبیا – رسیدن به ثروت و ترس از آن

رد درخواست مشتری برای تخفیف

“خیلی خوب است که از شما می شنوم! من درک می کنم که با توجه به وفاداری طولانی مدت شما به برند ما، امیدوار بودید در سفارش بعدی خود تخفیفی دریافت کنید. متأسفانه ما نمی توانیم برای سفارش های فردی تخفیف ارائه دهیم. اما ما این کار را انجام می دهیم. یک برنامه پاداش برای مشتریان خود و تحویل رایگان در سفارشات خودکار ارائه دهید. آیا به هر یک از اینها علاقه مند هستید؟”

رد درخواست ویژگی مشتری

“از اینکه برای تکمیل نظرسنجی ما وقت گذاشتید متشکریم. ما عاشق شنیدن نظرات مشتریان خود هستیم. اگرچه خوشحالیم که ایده های شما را تحت نظر می گیریم، اما از بسیاری از مدل های کسب و کار فعلی خود راضی هستیم. با این حال، ما بسیار علاقه مند به نظرات خود را در مورد هر محصول دیگری که مایلید در فروشگاه ما ببینید. آیا پیشنهادی دارید؟ باز هم، ما از شما برای وقتی که گذاشتید تشکر می کنیم و از هر پیشنهادی که دارید استقبال می کنیم.”

نپذیرفتن ترفیع به سمتی که مسئولیت بیشتری دارد

“من مفتخرم که پیشنهاد این موقعیت جدید را دریافت کنم، معتقدم که این نشان دهنده مهارت، رشد و فداکاری من در این شرکت در چند سال گذشته است. همانطور که می دانید، من نیز مشغول شرکت در کلاس های دانشگاه هستم و امیدوارم که در بهار امسال تحصیلاتم را به پایان برسانم. با توجه به زمان لازم برای تکمیل تحصیل، با اکراه از این سمت رد شدم.

رد کردن درخواست خرید

“من درک می کنم که انجام این خرید ممکن است به نفع بلندمدت بخش ما باشد. با این حال، در حال حاضر، ما بودجه ای برای خرید نداریم. می توانیم تا پایان سه ماهه مالی بعدی منتظر بمانیم تا خرید انجام شود. یا به حذف برخی از اقلام از بودجه ما طی دو ماه آینده نگاه کنید تا آن را زودتر خریداری کنید. کدام را ترجیح می دهید؟”

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

7 پاسخ

  1. جواب رد محترمانه به دوستی که دوستش ندارید باید به شکلی مودب و مستقیم داده شود. از جمله راه های مودبانه نه گفتن به پسری که دوستش ندارید می توان به حرف های او گوش دادن و مودب بیان کردن عدم احساسات خاص نسبت به او اشاره کرد. همچنین، بهتر است خود را مستقیم ابراز کرده و به او “با شناخت من انسان خوبی هستید، ولی من به شما احساس خاصی ندارم” اینگونه جواب دهید.

    در ارتباط با احترام به احساسات فرد مقابل، اهمیت دارد تا رابطه را با محترمانه و با احترام به پایان برسانید. برای پسری که دوستش ندارید، بهتر است نه گفتن را به شکلی مستقیم و صادقانه که فرد را توهین نکند بیان کنید. همچنین، حفظ فاصله پس از این موضوع و حرف زدن به شکلی مودبانه و مستقیم نیز مفید است.

    به این نکته هم توجه کنید که در صورت تمایل به دوستی با او، این موضوع را با او به صراحت به اشتراک بگذارید. در هر صورت، باید به احساسات و حقوق هر دو طرف احترام گذاشته شود. مشاوره تلفنی ممکن است به شما کمک کند تا تصمیم صحیحی را بگیرید و از این نوع مواقع با آرامش جدی رخت بکنید.

  2. ممنون از راهنمایی خوب و مثال های خوبتون
    فقط متن جواب رد محترمانه به دوستی هم بذارین لطفا

    1. نمونه متن رد محترمانه درخواست یک دوست (برای یه مکاتبه)

      سلام [رفیق]،
       

      امیدوارم حالت خوب باشه، می خواستم در مورد چیزی که اخیراً بهش فکر می کردم باهات صحبت کنم. من واقعاً از پیشنهادت برای رفتن با هم به اون سفر قدردانی می کنم، ولی پس از بررسی که کردم، فکر نمی کنم در حال حاضر این بهترین ایده برای من باشه.

      من برای دوستی‌مون ارزش زیادی قائل هستم و نمی خوام کدورت پا چیزی شبیه به این بین ما اتفاق بیفته. امیدوارم درک کرده باشی که این تصمیم بازتاب احساس من نسبت بهت نیست، بلکه یه انتخاب شخصی برای منه.

      امیدوارم بتونی به تصمیم من احترام بذاری و مشتاقانه منتظر یافتن راه های دیگه‌ای برای گذروندن وقت با هم در آینده هستم. ممنون که درک میکنی
       

      مراقب باش،
      [اسم شما]

    2. چند نمونه متن رد محترمانه درخواست یک دوست (برای بیان شفاهی)
       
      “سلام، ازت متشکرم که به خاطر (درخواست) به من فکر می کنی، اما من باید این زمان رو برای [دلیل] بگذرونم. امیدوارم درک کنی و مطمئن هستم که شخص دیگه‌ای رو پیدا خواهی کرد که بتونه کمکت کنه.”
       
      _____
       
      “سلام [نام دوست]، من واقعا ممنونم که به خاطر این موضوع به من فکر کردی، اما من باید این بار مودبانه درخواستت رو رد کنم. امیدوارم متوجه معذوریت من شده باشی.”
       
      _____
       
      “سلام [نام دوست]، خوشحالم که من رو قابل دونستی و اول با من برای این موضوع تماس گرفتی و از من درخواست کردی. من واقعا از علاقه‌ات به ارتباط با من قدردانی می کنم. با این حال، در حال حاضر، باید با عذرخواهی درخواستت رو رد کنم. لطفا درکم کن. من به شخصه سعی می کنم در آینده این عذر رو جبران کنم، و در هر صورت برات بهترین ها رو آرزو می کنم.
       
      _____
       

    3. رد درخواست محترمانه دوستی (با یک پیام کوتاه)
       
      سلام [نام دوست]،

      از اینکه بهم لطف داری و برای درخواستت اول به یاد من بودی ممنون، اما باید با احترام درخواستت رو رد کنم. و از این که درک می کنی متشکرم.

      مراقب باش

    4. نکاتی برای رد محترمانه درخواست یک دوست:

      ۱. قدردانی خودتون رو نشون بدید: از دوستتون برای درخواست تشکر کنید و از علاقه‌اش به ارتباط با شما قدردانی کنید. با ابراز قدردانی از اعتمادش به شما و درخواستش شروع کنید. بذارید بدونه که برای دوستیش ارزش قائل هستید و به تصمیمش احترام میذارید.

      ۲. صادق و رک باشید: بهتره به جای بهانه جویی یا طفره رفتن و در رفتن از یه ارتباط راحت، با دوست خودتون روراست باشید. دلایل خودتون رو برای رد درخواستش به شیوه ای مهربانانه و محترمانه بهش اطلاع بدید.

      ۳. ارائه راه حل جایگزین: در صورت امکان، راه حل یا مصالحه جایگزینی رو ارائه بدید که می تونه بهش کمک کنه تا بدون اینکه مستقیماً درخواستش رو برآورده کنید، به هدف خودش دست بیابه. (مثلا با معرفیش به کسی که با علاقه و بدون مشکل می تونه این درخواست رو پاسخ بده یا هر روش دیگه)

      ۴. تعیین حد و مرز: مودبانه هر مرزی رو که دارید و مانع از برآورده کردن درخواستش می شه، توضیح بدید. مهمه که بهزیستی خودتون رو در اولویت قرار بدید و بیش از حد خودتون رو درگیر و هضم در ارتباطتون نکنید.

      ۵. همدل باشید: خودتون رو به جای دوستتون بذارید و سعی کنید دیدگاهش رو درک کنید. نسبت به احساساتش همدلی نشون بدید و بهش بگید که تصمیم شما بازتاب دوستی شما نیست.

      ۶. محکم بمونید: مهمه که بر تصمیم خودتون بایستید حتی اگه دوستتون سعی کنه شما رو در غیر این صورت متقاعد کنه. با احترام دلایل خودتون رو برای رد درخواستش تکرار کنید و حدود خودش رو حفظ کنید.

      ۷. پیگیری کنید: پس از رد درخواست دوستتون، حتما باهاش تماس بگیرین و اون رو از دوستی خودتون مطمئن کنید. بهش بفهمونید که تصمیم شما بر روابط شما با اون تأثیری نداره.

  3. هنر و آداب رد یک درخواست!
    ۳۰ روش کارآمد برای اینکه محترمانه نه بگوییم:

    ۱. محترمانه دلیل اصلی را بیان کنید.
    ۲. یک دلیل منطقی برای رد درخواست ارائه دهید.
    ۳. درخواست را به دقت گوش کنید و سپس به محترمانه بیان کنید که نیازی به آن نیست.
    ۴. از کلمات لطیف و دوستانه استفاده کنید تا فرد متوجه شود که رد درخواست به خاطر هیچ تنش یا حس بدی نیست.
    ۵. بیان کنید که اینکار برای شما امکانپذیر نیست و عذرخواهی کنید.
    ۶. از ابراز احترام و ارزش قائل شدن به درخواست استفاده کنید.
    ۷. توجه داشته باشید که رد درخواست باید با احترام و توجه به احساسات فرد صورت گیرد.
    ۸. به فرد تشکر کنید که از شما درخواست کرده است و این امر را ارزیابی می‌کنید.
    ۹. از اظهار احترام و انعکاس احساسات فرد برای رد کردن درخواست استفاده کنید.
    ۱۰. ارجاع دادن به استانداردها، قوانین یا محدودیت‌هایی که وجود دارد به عنوان دلیل برای رد درخواست.
    ۱۱. بیان کنید که این درخواست با اولویت‌های شما سازگار نیست.
    ۱۲. اظهار احترام به انتخاب و نیازهای فرد متقابل و رد درخواست با این موضوع تطابق داشته باشد.
    ۱۳. اعلام کنید که این موقعیت برای شما مناسب نیست و این درخواست را قبول نمی‌کنید.
    ۱۴. به طور کلیت اظهار نظر کنید که در حدود مجازات خویش می‌توانید این درخواست را قبول نکنید.
    ۱۵. احتمالا بخواهید رد درخواست را با اشکال موقعیت و شرایط توضیح دهید.
    ۱۶. دلایل پوشا، اما موجهی برای رد ارائه دهید.
    ۱۷. از اظهار نظر‌های تحلیلی و منطقی استفاده کرده و دلایل قانع کننده برای رد درخواست ارائه دهید.
    ۱۸. از لغات و عبارات مناسب و حرفه‌ای برای ردکردن درخواست استفاده کنید.
    ۱۹. به طرز مناسبی توضیح دهید که چرا نمی‌توانید درخواست را قبول کنید.
    ۲۰. اظهار نظر کنید که این درخواست با مقادیر و اصول شما همخوانی ندارد.
    ۲۱. از نوشتار و گفتار دیپلماتیک برای رد کردن درخواست استفاده کنید.
    ۲۲. بیان کنید که این درخواست با وظایف و مسئولیت‌های شما سازگار نیست.
    ۲۳. اظهار نظر کنید که این درخواست ممکن است برای شما موضوع انزجار باشد.
    ۲۴. اعلام کنید که رد کردن این درخواست برای حفظ دیگر اعمال حائز اهمیت است.
    ۲۵. اظهار نظر کنید که این درخواست با دیدگاه یا نگرش شما تناسب ندارد.
    ۲۶. بیان کنید که این موقعیت مورد بازنگری شما است و نمی‌توانید درخواست را قبول کنید.
    ۲۷. از اظهار نطر آرام و محترمانه برای رد کردن درخواست استفاده کنید.
    ۲۸. اعلام کنید که شرایط حاضر امکان قبول این درخواست را برای شما فراهم نمی‌کند.
    ۲۹. ممکن است بخواهید بیان کنید که رد این درخواست برای حفظ حقوق و عزت خود اهمیت دارد.
    ۳۰. از خلاصه و مختصر بیان کردن دلایل خود برای رد درخواست استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *