بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

ویژگی های یک شنونده خوب و چگونه در ۶ مرحله یکی باشیم

مهارت های گوش دادن فعال برای تمرین

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مهارت های خوب گوش دادن نقشی حیاتی در دنیای تجارت امروز ایفا می کند. شنونده خوب بودن که اغلب از آن به عنوان “گوش دادن فعال” یاد می شود، به شما این امکان را می دهد که روابط خود را ایجاد کنید و درک خود را با همکاران خود تضمین کنید. اگرچه گوش دادن یک توانایی شهودی به نظر می رسد، چندین کار وجود دارد که می توانید برای بهبود مهارت های شنیداری خود انجام دهید.

در این مقاله از ایوسی، به این می پردازیم که شنونده خوب بودن چیست و چه کاری می توانید انجام دهید تا در محل کار خود شنونده بهتر و موثرتری شوید.

شنونده خوب چیست؟

یک شنونده خوب کسی است که به طور کامل بر آنچه که شخص دیگری می گوید تمرکز می کند و ایده های او را به شیوه ای متفکرانه و جامع درگیر می کند. گوش دادن خوب فقط برای یادگیری آنچه که یک فرد می گوید نیست، بلکه متعهد به هضم اطلاعاتی است که ارائه می دهد و به طور سازنده پاسخ می دهد.

چه از طریق سؤالات، پیشنهادات و یا صرفاً ارائه افکار خود در مواقع ضروری، یک شنونده خوب، شنونده ای است که فعالانه با مطالبی که به آنها گوش می دهد درگیر شود. اینکه چگونه یک شخص به چیزی گوش می دهد به همان اندازه مهم است که آیا اصلاً گوش می دهد یا خیر.

مطالب مرتبط: ۶ راه برای غلبه بر موانع گوش دادن

چرا شنونده خوب بودن مهم است؟

شنونده خوب بودن می تواند به شما کمک کند تا بدون در نظر گرفتن موقعیت خود، رهبر و حرفه ای بهتری در محل کار شوید. چه مدیر مسئول یک تیم باشید و چه به دنبال حمایت از همکاران، بهبود مهارت های گوش دادن می تواند به شما در موفقیت در حرفه حرفه ای کمک کند.

به جای اینکه اجازه دهید به راحتی حواس خود را پرت کنید یا به خودتان اجازه دهید اطلاعات مهم را از دست بدهید، تمرین کردن و تبدیل شدن به یک شنونده بهتر می تواند به شما کمک کند روی چیزهای مهم متمرکز بمانید و مهارت های ارتباطی خود را بهبود ببخشید.

مرتبط: ایجاد مهارت های ارتباطی: ۹ نوع گوش دادن

چگونه شنونده بهتری باشیم

شنونده خوب بودن می تواند به شما کمک کند تا به دارایی ارزشمندتری برای تیم خود تبدیل شوید. این مراحل را برای بهبود مهارت شنیداری خود دنبال کنید:

۱. توجه بی‌نظیر خود را به گوینده معطوف کنید

حواس پرتی می تواند تمرکز روی چیزهایی را که گوینده به شما می گوید دشوار کند. برای تبدیل شدن به یک شنونده خوب، تا آنجا که ممکن است موارد حواس‌پرتی را محدود کنید و توجه خود را به گوینده جلب کنید. این شامل خاموش کردن تلفن، خاموش کردن رایانه و اجتناب از تمایل به انجام چند کار با بررسی ایمیل‌ها یا توجه به کارهای دیگر است. این می تواند به شما کمک کند تا روی گوینده تمرکز کنید و اطمینان حاصل کنید که همه چیزهایی که آنها می گویند را در نظر می گیرید.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که برای گوینده وقت می گذارید و توجه بی دریغ خود را به آن معطوف می کنید. مدیریت صحیح زمان می تواند به شما کمک کند حین گوش دادن، حواس پرتی را محدود کنید.

۲. ارتباط غیرکلامی مناسب را فراهم کنید

ارائه نشانه‌های غیرکلامی مناسب به گوینده می‌تواند به او کمک کند هنگام گوش دادن به آنها احساس راحتی و آرامش بیشتری داشته باشد. ارتباط غیرکلامی به شما کمک می‌کند بدون اینکه گوینده خود را قطع کنید، گوش دهید و حمایت خود را ارائه دهید. این می تواند شامل حفظ تماس چشمی کافی، صاف نشستن و در صورت لزوم لبخند زدن باشد. ارتباط غیرکلامی مناسب در حین گوش دادن همچنین می تواند به گوینده کمک کند که احساس راحتی بیشتری داشته باشد و احتمال بیشتری دارد که افکار خود را آشکارا بیان کند.

مرتبط: راهنمای کامل ارتباطات غیرکلامی در محیط کار

۳. به مکالمه سرعت دهید

شنونده خوب بودن اغلب شامل باز کردن یک گفتگو و اجازه دادن به شروع گفتگو بین شما و گوینده است. با تعیین هدف پیام گوینده و ارزیابی نشانه های غیرکلامی آنها برای تصمیم گیری در مورد زمان مناسب برای پاسخ دادن به گفتگو سرعت دهید. به جای عجله برای پر کردن سکوت ها، اجازه دهید گوینده افکار خود را تمام کند و پیام خود را بر اساس آن تصدیق کند. این همچنین به شما زمان می‌دهد تا پیام آن‌ها را جذب کرده و آنچه را که می‌گویند قبل از زمان پاسخگویی پردازش کنید.

۴. سوالات معنی دار بپرسید

هنگامی که زمان باز کردن گفتگو فرا می رسد، سؤالاتی که می پرسید باید معنادار باشند و سرمایه شما را در پیام گوینده ثابت کنند. سوالاتی بپرسید که می تواند به شما و گوینده کمک کند تا در مورد آنچه گفته اند فکر کنید و همچنین در مورد نکاتی که ممکن است نیاز به توضیح بیشتری داشته باشد توضیح دهید. این سؤالات ممکن است به گوینده کمک کند چیزهای دیگری را که می خواست بگوید را به خاطر بسپارد یا خط جدیدی از گفت و گو را باز کند که ارزش کاوش را دارد.

۵. اطلاعات قبلی را به خاطر بیاورید

یادآوری اطلاعاتی که گوینده قبلاً در مورد آنها صحبت کرده است، و همچنین خلاصه کردن نکاتی که در پاسخ‌های شما بیان کرده‌اند، می‌تواند به شما کمک کند شنونده مؤثرتری شوید. انجام این کار نه تنها به گوینده نشان می‌دهد که شما چه گفته‌اند را می‌فهمید، بلکه تضمین می‌کند که او می‌تواند هرگونه سوء تفاهم را روشن کند و نکات کلیدی خود را تأیید کند.

۶. نظر خود را ارائه دهید

شنونده خوب بودن هم شامل پردازش پیام یک گوینده و هم ارائه ورودی ارزشمند از دیدگاه شما است. بهتر است این کار را زمانی انجام دهید که گوینده هر آنچه را که لازم است برای گفتن ارائه کند و شما تمام اطلاعاتی را که ارائه کرده است به درستی تفسیر کرده باشید.

نکاتی برای گوش دادن موثرتر

در اینجا چند نکته اضافی وجود دارد که به شما کمک می کند مؤثرتر گوش دهید:

زمان خود را به درستی مدیریت کنید

هنگام آماده شدن برای گوش دادن مؤثر، مهم است که اطمینان حاصل کنید که زمانی را برنامه ریزی کرده اید که بتوانید توجه کامل خود را به گوینده جلب کنید. بهتر است از ایجاد جلسات زیاد یا به هم ریختن برنامه خود پرهیز کنید تا هر بار که به سخنران گوش می دهید، بتوانید این کار را انجام دهید در حالی که به وضوح بر آنچه می گویند تمرکز کنید.

مراقب دیدگاه خود باشید

طبیعی است که به هر موضوعی با دیدگاهی متفاوت از گوینده برخورد کنیم. صرف نظر از پیام، هنگام تفسیر پیام شخص مقابل، به دیدگاه های مختلف توجه داشته باشید. حتی اگر مخالف هستید، تشخیص تفاوت دیدگاه خود و استفاده از آن برای درک پیام گوینده می تواند به شما کمک کند که به طور مؤثرتری گوش دهید.

یادداشت بردارید

یادداشت برداری هنگام گوش دادن به سخنران مفید است. یادداشت ایده های کلیدی، سؤالات و هر نکته ای که ممکن است نیاز به توضیح بیشتری داشته باشد به شما امکان می دهد پیام آنها را به طور مؤثرتری درک کنید.

همدلی نشان دهید

گوش دادن به صحبت های فردی با تاکید بر همدلی می تواند از بروز هرگونه سوء تفاهم جلوگیری کند. هر چه بیشتر برای ارتباط با آنچه دیگران فکر می کنند و احساس می کنند تلاش کنید، کمتر احتمال دارد که آنها را اشتباه درک کنید.

از وقفه اجتناب کنید

هرچه در حین صحبت کردن فرد وقفه های بیشتری را تجربه کنید، احتمال کمتری دارد که به طور کامل آنچه را که قصد گفتن دارد، بیان کند. اجتناب از وقفه و ایجاد محیطی که آنها بتوانند بدون حواس پرتی یا وقفه صحبت کنند، به اشتراک گذاری پیام خود را برای آنها آسان تر می کند.

کنجکاو و ذهن باز بمانید

در حالی که باید به گوینده این فرصت را بدهید که پیام خود را بدون وقفه به اشتراک بگذارد، گوش دادن مؤثر شامل حفظ کنجکاوی شما و باز بودن ذهن است. هرچه بیشتر بتوانید سؤال بپرسید و خلاقانه در مورد آنچه که گوینده به اشتراک می‌گذارد فکر کنید، احتمال اینکه پیام او را به درستی تفسیر کنید، بیشتر می‌شود.

بخوانید: ۵ راه برای پرورش ذهن یک مبتدی (و باز بودن در برابر امکان)

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *