بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

تعیین هدف موثر: فرآیند ۷ مرحله ای برای موفقیت

نحوه تنظیم اهداف برای خود و دیگران

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

یک راه عالی برای رشد و پیشرفت در حرفه خود، تعیین اهداف و تدوین برنامه های روشن برای دستیابی به آنهاست. هنگامی که اهداف شغلی را تعیین می کنید و دنبال می کنید، متوجه خواهید شد که مجموعه مهارت های قوی تری ایجاد می کنید، اعتماد به نفس خود را بهبود می بخشید و نتایج چشمگیری را برای سازمانی که برای آن کار می کنید به ارمغان می آورید. یک چشم انداز برای خود ایجاد کنید و گام های عملی برای کمک به رسیدن به آن بسازید.

در این مقاله از ایوسی، به بررسی این می‌پردازیم که فرآیند هدف‌گذاری چیست، چرا مهم است و چگونه می‌توان فرآیند هدف‌گذاری را توسعه داد.

فرآیند هدف گذاری چیست؟

فرآیند تعیین هدف شامل ایجاد نقاط عطف برای خود و ایجاد استراتژی برای کمک به شما در دستیابی به این اهداف است. هدف گذاری به شما این امکان را می دهد که هدف، مهارت یا وظیفه جدیدی را که می خواهید به انجام برسانید شناسایی کنید و با استفاده از وظایف کوچکتر مسیر روشنی را برای کمک به رسیدن به هدف نهایی خود ایجاد کنید.

چرا تعیین اهداف مهم است؟

تعیین اهداف بسیار مهم است زیرا به شما امکان می دهد مجموعه مهارت های خود را ارتقا دهید تا بتوانید در حرفه خود پیشرفت کنید. اهداف همچنین به شما این امکان را می دهند که در مسیر بهبود خود و ایجاد هدف برای زندگی شخصی و حرفه ای خود بمانید. وقتی اهدافی را تعیین می کنید، بهتر می توانید نقاط قوت خود و زمینه هایی را که می خواهید بهبود دهید، درک کنید. همانطور که به افزایش مهارت های خود و رسیدن به اهداف خود ادامه می دهید، اعتماد به نفس بیشتری نسبت به عملکرد شغلی، مهارت ها و توانایی های خود خواهید داشت.

همانطور که شروع به ایجاد اعتماد به نفس در خود می کنید، همکاران و مدیران شما نیز ممکن است متوجه این موضوع شوند. این می‌تواند باعث شود که آن‌ها کارهای بزرگ‌تری را به شما محول کنند، که می‌تواند توانایی‌های شما را بیشتر ارتقا بخشد و منجر به نقش بالاتر و نتایج عملکرد چشمگیر برای شرکت شود. تعیین اهداف به شما این امکان را می دهد که چشم اندازی برای زندگی شخصی و حرفه ای خود بسازید تا به سمت آن کار کنید. اگر به تلاش خود برای رسیدن به اهداف خود ادامه دهید، می توانید به همکاران خود انگیزه دهید تا اهداف خود را نیز برآورده کنند، که می تواند منجر به ایجاد یک محیط کاری مشارکتی، مثبت و دلگرم کننده شود.

مرتبط: تعیین اهداف برای بهبود شغل خود

چگونه یک فرآیند هدف گذاری را توسعه دهیم

شما باید بنشینید و اهداف کوتاه مدت و بلند مدتی را که می خواهید به آنها برسید و گام های عملی برای دستیابی به آنها بردارید را تعیین کنید. این مراحل را برای ایجاد یک فرآیند هدف گذاری واضح و موثر دنبال کنید:

۱. خودارزیابی انجام دهید

قبل از شروع فرآیند هدف گذاری، زمانی را برای ارزیابی علایق، نقاط قوت و زمینه های بهبود خود اختصاص دهید. به این فکر کنید که دوست دارید در چند سال آینده کجا باشید، چه در حرفه و چه در زندگی شخصی. این به شما کمک می کند تا تعیین کنید استعدادهای شما در کجا نهفته است و چه چیزی را می خواهید بیشتر توسعه دهید. ارزیابی علایقتان همچنین به شما کمک می‌کند تا بهتر بفهمید چه جنبه‌هایی از زندگی شخصی و حرفه‌ای‌تان شما را پرشور می‌کند. این به شما اجازه می دهد تا اهدافی بسازید که شما را به سمت یک زندگی شادتر و رضایت بخش تر سوق دهد.

مطالب مرتبط: چگونه اشتیاق خود را برای شغلی پربارتر پیدا کنید

۲. اهداف بالقوه را یادداشت کنید

اکنون که می‌دانید علایق، نقاط قوت و ضعف شما چیست، می‌توانید اهداف بالقوه‌ای را که امیدوارید به آنها برسید یادداشت کنید. ۱۵ دقیقه را برای نوشتن آزادانه اهداف یا آرزوهایی که می خواهید در چند ماه یا چند سال آینده به دست آورید، در نظر بگیرید. هنگامی که مجموعه بزرگی از اهداف را به دست آوردید، هر کدام را با دقت مرور کنید. از خود بپرسید که آیا هدف چیزی است که به شما احساس شادی، تحقق یا انجام شدن می دهد؟

۳. این اهداف را به اهداف SMART تبدیل کنید

پس از تعیین اهداف برای خود، می توانید آنها را به اهداف SMART تبدیل کنید. این مخفف عبارت های هوشمند، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقع بینانه و محدود به زمان است. هدف شما باید به اندازه کافی مشخص باشد که به جای هدف کلی یا مبهم، هدف روشنی برای کار به شما بدهد. هرچه هدف شما مشخص تر باشد، توسعه مراحل لازم برای رسیدن به آن آسان تر خواهد بود.

برای اینکه هدف خود را قابل اندازه گیری کنید، باید از اعداد یا تاریخ استفاده کنید تا به شما کمک کند پیشرفت خود را با دقت بیشتری اندازه گیری کنید. هدف همچنین باید قابل دستیابی باشد، به این معنی که هدفی است که رسیدن به آن برای شما چالش برانگیز است، در حالی که رسیدن به آن منطقی است. اگر هدف دست یافتنی است و رسیدن به آن غیرممکن به نظر نمی رسد، به احتمال زیاد به آن پایبند خواهید بود و برای رسیدن به آن آمادگی دارید.

اهداف شما همچنین باید با حرفه شما مرتبط باشد و با ارزش ها، هدف و اشتیاق کلی شما همسو باشد. اطمینان حاصل کنید که اهداف کوتاه مدت شما به اهداف بلند مدت شما کمک می کند. هدف مبتنی بر زمان، ضرب الاجلی است که به خود می دهید تا به هدف برسید. این به شما کمک می کند تا خود را برای رسیدن به اهدافتان مسئول بدانید و به شما کمک می کند تا بفهمید که آیا در مسیر درستی قرار دارید و پیشرفت خوبی دارید یا خیر.

یک مثال از یک هدف SMART این خواهد بود، “من با تولید سه پست وبلاگ در هفته بدون دریافت هیچ گونه ویرایشی از سرپرستم تا پایان سال، ارتقای نقش مدیر محتوا را کسب خواهم کرد.”

مطالب مرتبط: نحوه نوشتن اهداف هوشمند (با مثال)

۴. یک برنامه عملیاتی برای دستیابی به این اهداف بسازید

اهداف نهایی خود را بنویسید. این کمک می کند تا آنها واقعی تر به نظر برسند و به شما امکان می دهد اهدافی را که برای رسیدن به آنها کار می کنید واضح تر تجسم کنید. آنها را در جایی نگهداری کنید که مرتباً متوجه آنها شوید تا مطمئن شوید که آنها را به خاطر خواهید آورد. این می تواند یک اعلان در تلفن شما، یادداشت های چسبنده روی میز شما یا یادآوری در رایانه شما باشد. هنگامی که آنها را یادداشت کردید و آنها را در یک منطقه قابل توجه قرار دادید، می توانید برنامه هایی را برای تعیین چگونگی دستیابی به اهداف خود انجام دهید.

برنامه اقدام شما می تواند گام های دقیقی باشد که برای رسیدن به هدف نهایی خود بردارید. تقسیم اهداف به وظایف مجزا و مراحل عملی به آنها کمک می کند تا راحت تر و کمتر ترسناک به نظر برسند. به عنوان مثال، اگر هدف نهایی شما به دست آوردن ارتباطات بیشتر با صنعت بود، برخی از مراحل شما می تواند بازدید از کنفرانس های بیشتر، سخنرانی یا شرکت در سمینارها یا نوشتن یک سخنرانی جذاب در آسانسور باشد.

مطالب مرتبط: تعیین اهداف در محل کار: مزایا و نکات

۵. یک جدول زمانی ترسیم کنید و ضرب الاجل تعیین کنید

اگر اهداف زیادی دارید که می‌خواهید به آنها برسید، ایجاد یک جدول زمانی و ترسیم اهدافتان بر اساس آن آسان‌تر است. برنامه ریزی اهدافی که در مهلت های زمانی مشخص به پایان می رسانید به شما کمک می کند تا روی یکی یکی تمرکز کنید، نه اینکه خود را با تکمیل چندین هدف به طور همزمان تحت فشار قرار دهید. ترسیم جدول زمانی و قرار دادن وظایف و اهدافی که می‌خواهید در تاریخ‌های خاصی به آن برسید، ممکن است مفید باشد.

ایجاد یک جدول زمانی و تعیین تاریخ های مشخص برای رسیدن به خود به ایجاد احساس فوریت کمک می کند. این کار شما را تشویق می کند و انگیزه می دهد تا وظایف خاصی را به موقع انجام دهید و شما را در مسیر موفقیت آمیز برای رسیدن به اهداف خود نگه می دارد.

۶. اهداف خود را شروع کنید

هنگامی که همه اهداف و وظایف خود را مشخص کردید و تاریخ شروع و پایان آنها را مشخص کردید، می توانید کار برای رسیدن به آنها را شروع کنید. هر مرحله ای را که برای خود برنامه ریزی می کنید دنبال کنید و تمام تلاش خود را بکنید تا در مسیر خود بمانید. در روزهایی که احساس می‌کنید تحت بمباران رویدادهای کاری یا شخصی هستید، به خودتان فشار بیاورید و انگیزه لازم را برای رسیدن به اهدافتان فراهم کنید. این می تواند مفید باشد که تصور کنید وقتی با موفقیت به تمام اهدافی که برای خود تعیین کرده اید، در درازمدت چقدر احساس رضایت و موفقیت خواهید داشت.

مطالب مرتبط: ۲۰ هدفی که باید برای خود تعیین کنید تا توسعه شخصی خود را بیشتر کنید

۷. به طور منظم پیشرفت خود را بررسی کنید

از آنجایی که سایر رویدادهای زندگی می توانند مانع رسیدن به اهداف شوند، مهم است که مرتباً بررسی کنید تا مطمئن شوید هنوز در مسیر هستید. سعی کنید به طور منظم پیشرفت خود را اندازه گیری کنید. ممکن است مفید باشد که چک این هفتگی را برنامه ریزی کنید تا ببینید وضعیت شما چگونه است. اگر متوجه شدید که ممکن است از اهداف خود عقب بمانید، می توانید جدول زمانی خود را طوری تنظیم کنید که بهتر با برنامه و نیازهای خود مطابقت داشته باشد.

مطمئن شوید که آنها را مجدداً به مقدار معقول تنظیم کنید تا مطمئن شوید که تاریخ ها را خیلی به عقب نمی برید. اگر بسیاری از رویدادهای زندگی در حال رخ دادن هستند که باعث می شوند خطوط زمانی را به عقب برگردانید یا اگر چند ضرب الاجل را از دست دادید، سعی کنید مثبت بمانید و اجازه ندهید این شما را دلسرد کند. به خود یادآوری کنید که اشکالی ندارد که عقب بمانید و به خودتان فشار بیاورید تا در مسیر رسیدن به هدف خود بازگردید.

نمونه ای از فرآیند هدف گذاری

در اینجا نمونه‌هایی از یک فرآیند هدف‌گذاری موفق وجود دارد که می‌توانید برای تعیین اهداف معقول برای خود دنبال کنید:

هدف: با برقراری تماس‌های سرد بیشتر، ارتباط با متخصصان کسب‌وکار بیشتر، بهبود مهارت‌های خدمات مشتری و شرکت در رویدادهای صنعتی بیشتر، تا پایان سال اعداد فروش خود را ۲۰ درصد بهبود خواهم داد.
مراحل عملی:
۱. ۳۰ تماس سرد در هفته برقرار کنید.
۲. در ۳ رویداد صنعتی در هفته شرکت کنید.
۳. کارت ویزیت به چهار کارشناس حرفه ای در هفته بدهید.
ورود هفتگی: هر پنجشنبه ساعت ۱۳:۰۰

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *