بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

۱۰ نکته برای هدف گرا بودن در محل کار

راه هایی برای هدف گرا بودن در محل کار

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

هدف گرا بودن یک ویژگی شخصی ارزشمند است که می تواند نتایج موثری در حرفه شما ایجاد کند. مهم نیست سطح، عنوان شغلی یا صنعت شما، مهم است که توانایی هدایت فرآیند تعیین اهداف، بررسی پیشرفت و بازنگری استراتژی خود را بیاموزید. در این مقاله از ایوسی، راه‌هایی را بررسی می‌کنیم که با استفاده از آن می‌توانید یک ذهنیت هدف‌مدار اتخاذ کنید و مهارت‌های خود را برای دستیابی به اهداف بهبود بخشید.

هدف گرا بودن به چه معناست؟

هدف گرا بودن به این معنی است که برای رسیدن به یک نتیجه برنامه ریزی شده بر روی دستیابی یا تکمیل وظایف خاص متمرکز هستید. افرادی که هدف گرا هستند با هدف هدایت و انگیزه می گیرند. همچنین به عنوان وظیفه محور یا نتیجه محور شناخته می شود، فردی که هدف گرا است از اهداف برای حفظ انگیزه در کار خود استفاده می کند.

متخصصان هدف گرا مهارت های مختلفی را تمرین می کنند که به آنها امکان می دهد اهداف واقع بینانه تعیین کنند، اهداف ساده را به چالش بکشند و پیشرفت خود را دنبال کنند. برخی از مهارت ها و ویژگی هایی که به افراد هدفمند کمک می کند تا موفق شوند عبارتند از:

برنامه ریزی و سازماندهی:

می توانید مراحلی را که برای رسیدن به هر هدف انجام می شود برنامه ریزی کنید، وظایف را به ترتیب منطقی ترتیب دهید و منابع مورد نیاز خود را جمع آوری کنید تا به راحتی در دسترس باشند.

مرتبط: چگونه یک برنامه کاری روزانه بسازیم + دانلود فرم برنامه ریزی

مثبت اندیشی:

یک دیدگاه خوش بینانه می تواند به شما کمک کند تا روی راه حل ها در مورد مسائل تمرکز کنید، اعتماد به نفس را افزایش دهید و از بهره وری حمایت کنید در حالی که برای رسیدن به اهداف تلاش می کنید.

مرتبط: مزایای مثبت اندیشی و نحوه انجام آن

خودآگاهی:

برخی از استراتژی های هدف گذاری از شما می خواهند که نقاط قوت خود را درک کرده و زمینه های بهبود را شناسایی کنید. این آگاهی می تواند به شما در جستجوی نتایجی که بر موفقیت شما تأثیر می گذارد کمک کند.

مرتبط: خودآگاهی چیست؟ (و چگونه می توان از خود را افزایش دهیم)

تصمیم گیری:

ممکن است وظایفی وجود داشته باشند که برای اهداف شما ضروری تر یا حیاتی تر باشند. ممکن است لازم باشد گزینه‌ها را مرور کنید، نتایج را پیش‌بینی کنید و تصمیم بگیرید که کدام کارها را باید تکمیل کنید و به چه ترتیبی.

مرتبط: مدل های مختلف تصمیم گیری که باید بدانید – و مزایا و معایب آنها

مدیریت زمان:

ضرب‌الاجل‌های مشخصی را تعیین کنید تا از پیشرفت در اهداف خود مطمئن شوید. می توانید از برنامه ریزی یا مدیریت تقویم برای تعیین نقاط عطف کوتاه مدت که منجر به دستیابی به اهداف بلند مدت می شود، استفاده کنید.

مرتبط: مهارت های مدیریت زمان: تعریف و مثال

تجزیه و تحلیل:

شما می توانید تفکر انتقادی و مهارت های ارزیابی را تمرین کنید تا اهداف خود را تعیین کنید، ضرب الاجل ها را برنامه ریزی کنید و روند خود را تنظیم کنید تا تا حد امکان در دستیابی به اهداف خود مؤثر باشید.

مرتبط: تجزیه و تحلیل داده ها: هدف و تکنیک ها

بیشتر بخوانید:  تعیین اهداف برای بهبود شغل خود

نکاتی برای هدفمند بودن در محل کار

شما می توانید با استفاده از روش های جدید سازماندهی، انگیزه و مدیریت زمان، مهارت های خود را در تعیین و دستیابی به اهداف افزایش دهید. از این نکات برای کمک به هدف گرا بودن در محل کار استفاده کنید:

  1. اهداف بزرگتر را به اقدامات کوچکتر تفکیک کنید.
  2. زمان خود را برنامه ریزی کنید
  3. کارها را بر اساس اولویت سازماندهی کنید.
  4. همه چیز را بنویسید
  5. استراتژی های صرفه جویی در زمان را امتحان کنید.
  6. به خودتان انگیزه بدهید.
  7. عادات مولد را توسعه دهید.
  8. به طور منظم پیشرفت خود را پیگیری کنید.
  9. یک شریک مسئولیت پذیر پیدا کنید.
  10. بازخورد سازنده بخواهید.

۱. اهداف بزرگتر را به اقدامات کوچکتر تفکیک کنید

پس از تعیین یک هدف و جدول زمانی آن، اقدامات مورد نیاز برای تکمیل آن کار را برنامه ریزی کنید. می توانید سعی کنید هدف را به مراحل تقسیم کنید و دنباله ای از اقدامات را برای رسیدن به آن ایجاد کنید.

این برنامه می تواند به شما کمک کند لیست کارهای روزانه خود را مدیریت کنید و شما را در جهت رسیدن به هدف نگه دارد. هر کار را به بخش های کوچکتر و قابل مدیریت تقسیم کنید که بتوانید در مدت زمان کوتاه تری انجام دهید. به‌عنوان مثال، به‌جای اینکه هدف خود را برای تبدیل گزارش در پایان هفته داشته باشید، می‌توانید آن را به ارسال ایمیل به هم‌تیمی‌های خود در روز دوشنبه، جمع‌آوری داده‌ها در روز سه‌شنبه، سازمان‌دهی مطالب به بخش‌ها در چهارشنبه و غیره تقسیم کنید. هر قدم کوچک، رسیدن به هدف بزرگتر را آسان تر می کند.

مرتبط:  اهداف هوشمند: تعریف و مثال

۲. زمان خود را برنامه ریزی کنید

هدف گرا بودن به معنای اولویت بندی و تکمیل تنها وظایفی است که به شما کمک می کند تا به هدف خاصی نزدیک شوید. می‌توانید از تقویم، فهرست کارها و یادآورهای دیجیتالی برای پیگیری پیشرفت خود در طول مسیر استفاده کنید. در اینجا چند روش اضافی وجود دارد که می توانید زمان خود را حول اهداف خود برنامه ریزی کنید:

فقط چند کار را برای تکمیل هر روز انتخاب کنید

داشتن تعداد معینی از چیزها برای تمرکز بر روی هر روز می تواند وظایف شما را قابل کنترل تر کند. قبل از اینکه کار را ترک کنید، سعی کنید فهرستی از پنج کاری را که قصد دارید روز بعد انجام دهید، تهیه کنید. می توانید کارهای کوچکی مانند ارسال ایمیل را در لیست خود قرار دهید تا پیشرفت خود را نشان دهید و رضایت از اتمام یک مورد را در دستور کار خود احساس کنید. این استراتژی برنامه‌ریزی می‌تواند به شما کمک کند شب‌ها آرامش داشته باشید و روز بعد را آماده کار روی اهداف خود کنید.

از پیش برنامه ریزی

علاوه بر برنامه روزانه، می توانید برنامه های هفتگی و ماهانه نیز تهیه کنید. این برنامه‌ها برای اهداف بلندمدت که نیاز به انجام وظایف متعدد در چند روز دارند، بهترین هستند. می‌توانید از این طرح‌های اهداف بلندمدت برای انتخاب وظایف روزانه و برنامه‌ریزی هفته کاری خود استفاده کنید. سعی کنید از همان استراتژی آماده سازی که برای کارهای روزانه استفاده می کنید استفاده کنید. زمانی را در پایان هفته به مرور دستاوردهای هفته قبل و تعیین ضرب الاجل ها و مسئولیت های جدید اختصاص دهید. این فرآیند را در پایان هر ماه، سه ماهه یا سال دنبال کنید تا پیشرفت خود را پیگیری کنید و در صورت لزوم استراتژی خود را اصلاح کنید.

از ابزار استفاده کنید

شما می توانید استراتژی آماده سازی خود را با استفاده از تقویم یا تابلوهای چشم انداز برای نشان دادن دامنه هدف خود بهبود بخشید. این ابزارها را همراه با لیست کارهایتان یا برنامه های یادآور دیجیتالی، در مکان هایی قرار دهید که احتمالاً اغلب آنها را می بینید تا آنچه را که می خواهید به دست آورید به خود یادآوری کنید.

۳. وظایف را بر اساس اولویت سازماندهی کنید

هنگامی که یک برنامه روزانه، هفتگی یا ماهانه می‌سازید، سعی کنید به وظایفی که باید اول انجام دهید نیز توجه کنید. سیستمی داشته باشید که به شما یادآوری کند که با چه ترتیبی روی چه چیزی کار کنید. شما می توانید بر اساس تاریخ مقرر، مدت زمان تکمیل، سطح دشواری یا هر روش دیگری که می تواند به شما کمک کند انگیزه خود را حفظ کنید و روی اهداف خود کار کنید، سازماندهی کنید. یکی از گزینه های خوب این است که وظایف خود را ابتدا بر اساس فوریت، سپس با پیچیدگی و تعهد زمانی اولویت بندی کنید—شاید ترجیح دهید ابتدا کارهای کمتر پیچیده و فشرده را انجام دهید.

۴. همه چیز را یادداشت کنید

برای برخی از افراد، نوشتن اطلاعات روی کاغذ توانایی آنها را برای یادآوری موارد مهم، مانند وظایف یا اهداف بزرگتر، بهبود می بخشد. تقویم‌ها و فهرست‌های دیجیتال اغلب راحت هستند، اما می‌توانید لیست کارهایتان، افکار و سایر اطلاعات مرتبط با هدفتان را به صورت فیزیکی بنویسید. می توانید از یک دفترچه برای کارهای مربوط به کار و ترسیم اهداف خود استفاده کنید. همچنین انواع مختلفی از برنامه ریزان فیزیکی وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند منظم و متمرکز بمانید.

۵. استراتژی های صرفه جویی در زمان را امتحان کنید

مولد ماندن در طول روز کاری بخش مهمی از هدف گرایی است. یکی از راه‌های انجام این کار استفاده حداکثری از زمان خود مانند انجام کارهای کوچک و ساده در حالی است که منتظر پیشرفت سایر موارد وابسته به دیگران هستید. همچنین ایده خوبی است که در طول روز کاری خود استراحت های مکرر و کوتاهی داشته باشید تا بهره وری را حفظ کنید.

۶. برای خود انگیزه ایجاد کنید

شما می توانید با یافتن راه های موثر برای ایجاد انگیزه در خود، توانایی خود را برای پیگیری برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت افزایش دهید. ترکیبی از  انگیزه های درونی و بیرونی را امتحان کنید  تا به شما کمک کند روی اهداف خود متمرکز بمانید.

انگیزه درونی زمانی است که شما یک کار را انجام می دهید زیرا شخصاً رضایت بخش است. شما می توانید انگیزه درونی را با تعیین اهدافی که:

  • شما را خوشحال کند
  • رفاه خود را بهبود بخشید
  • واقعاً به شما علاقه مند است
  • یک چالش ارائه دهید

انگیزه بیرونی زمانی اتفاق می‌افتد که یک کار را انجام می‌دهید، زیرا می‌خواهید پاداشی کسب کنید. این نوع انگیزه زمانی بهترین نتیجه را دارد که قصد دارید در طول روز به خودتان پاداش های کوچکی بدهید. برخی از جوایز بیرونی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • داشتن یک میان وعده سالم
  • پیاده روی کوتاه
  • از کارفرمای خود به رسمیت شناخته شوید

به چیزهایی که در طول روز به شما انگیزه می دهند، بزرگ یا کوچک توجه کنید و آنها را در جریان کاری خود ادغام کنید. به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که انجام کارهای کوچک باعث می شود احساس موفقیت و هیجان داشته باشید، هر روز صبح زمانی را برای انجام یک تمرین کوتاه، خواندن یک مقاله جالب یا تکمیل یک کار کوچک و سبک مرتبط با شغل خود اختصاص دهید.

بیشتر بخوانید:  چگونه در کار انگیزه پیدا کنیم؟

۷. عادات مولد را در خود ایجاد کنید

به این فکر کنید که چه عادت هایی به شما کمک می کند تا به اهداف خود دست یابید و برنامه ای برای تبدیل آن عادات به روال برنامه ریزی کنید. این عادات می تواند شامل رفتن به محل کار در ساعت معینی هر روز یا همیشه پاسخ دادن به ایمیل ها قبل از ترک دفتر باشد. انضباط شخصی می تواند به شما کمک کند تا از زمان خود به طور مؤثرتری استفاده کنید و بهره وری خود را افزایش دهید.

یک استراتژی برای ایجاد یک عادت استفاده از تقویم دیواری یا رومیزی برای پیگیری تعداد روزهای تکمیل یک مورد است. تقویم را در جایی قرار دهید که به راحتی قابل مشاهده باشد، و برای هر روز کاری را که می‌خواهید به آن عادت کنید کامل کنید، یک «X» بزرگ یا نماد دیگری بکشید. اگر یک روز این عمل را کامل نکنید، «X» گم شده توجه شما را به آن جلب می کند و به شما انگیزه می دهد تا تقویم را پر کنید.

۸. به طور منظم پیشرفت خود را پیگیری کنید

علاوه بر ترسیم اهداف خود و اولویت بندی وظایف کوچکتر مورد نیاز برای دستیابی به آنها، بخشی ضروری از هدف گرایی این است که به طور منظم پیشرفت خود را مرور کنید. می توانید برای ارزیابی اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود و همچنین اقداماتی که برای رسیدن به آنها انجام می دهید، زمانی را در پایان هر روز یا زمان خاصی در هر هفته برنامه ریزی کنید.

روشی را برای بررسی اینکه چقدر کارها را به طور مؤثر انجام می دهید و چقدر پیشرفت در دستیابی به اهداف خاص داشته اید ایجاد کنید. در نظر بگیرید که از لیست کارهای خود مانند یک چک لیست استفاده کنید تا خود را برای انجام وظایف مسئول بدانید. همچنین می‌توانید ابزاری ایجاد کنید که مدت زمان صرف کارهای مختلف را ردیابی کند. سعی کنید زمان شروع یک کار و زمان اتمام آن را بنویسید. حواس‌پرتی‌های احتمالی یا مسدودکننده‌های پروژه را که بر زمان شما تأثیر گذاشته‌اند، یادداشت کنید.

شما می توانید از این ابزارها برای شناسایی وظایف بالقوه وقت گیر، شناسایی موانع احتمالی برای بهره وری خود و ساده سازی گردش کار خود استفاده کنید تا بتوانید توانایی خود را برای دستیابی به اهداف بهبود بخشید.

۹. یک شریک پاسخگو پیدا کنید

راه دیگر برای متمرکز ماندن بر روی وظایف خود این است که از یک شریک مسئولیت پذیر کمک بگیرید. همکاری با همکار، دوست یا یکی از اعضای خانواده را در نظر بگیرید تا پیشرفت یکدیگر را پیگیری کرده و به ایجاد انگیزه در یکدیگر کمک کنید. عادت کنید هر روز سریعاً با شریک مسئولیت پذیر خود تماس بگیرید تا بتوانید آنها را در مورد پیشرفت خود به روز کنید یا انگیزه خود را برای ادامه کار در جهت اهداف خود تقویت کنید.

۱۰. بازخورد سازنده بخواهید

شما می توانید از شبکه حرفه ای خود برای بهبود رویکرد هدف گرا با بحث در مورد فرآیندهای تکمیل کار و روش های مدیریت زمان با همکاران خود استفاده کنید. آنچه را که همکارانتان یا دیگر متخصصان صنعت استفاده می کنند، از جمله عاداتی که پرورش می دهند و فرآیندهایی که دنبال می کنند، کشف کنید. اجرای یکی از استراتژی های آنها را در نظر بگیرید تا فرآیند خود را برای تبدیل شدن به یک کارمند مولدتر و هدف گرا اصلاح کنید.

سعی کنید هر ماه یا سه ماهه با شریک مسئولیت پذیری خود ملاقات کنید تا در مورد اهداف بلند مدت خود و مراحلی که برای دستیابی به آنها ترسیم کرده اید بازخورد دریافت کنید. حتی می‌توانید در مورد استراتژی‌های هدفشان به آنها بازخورد بدهید و شاید خودتان یک دیدگاه جدید و عینی پیدا کنید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

یک پاسخ

  1. ممنون استاد اکبری یزرگ

    هم مطالبتون بسیار عالی و اثرگذاره

    هم پاسخگوییتون بی نظیره

    تشکر بسیااااار فراوان دارم از شما بزرگوار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *