شرکت ها اغلب تیم هایی از متخصصان امور مالی را استخدام می کنند تا بتوانند موقعیت مالی خود را بهتر درک کنند و وضعیت مالی خود را بهبود بخشند. تحلیلگران مالی، متخصصان و رهبران مشاوره های تخصصی و تجزیه و تحلیل داده ها را ارائه می دهند که به شرکت ها کمک می کند بودجه و پیش بینی های دقیقی را ایجاد کنند و تصمیمات مالی آگاهانه ای اتخاذ کنند. یادگیری آنچه این متخصصان انجام می دهند می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا شغلی در این رشته برای شما مناسب است یا خیر.
در این مقاله از ایوسی، به تعریف فرآیند تحلیل و برنامه ریزی مالی می پردازیم و نقش ها و کارکردهای مشترکی که این فرآیند در بر می گیرد را توضیح می دهیم.
تحلیل و برنامه ریزی مالی چیست؟
تحلیل و برنامه ریزی مالی (FP&A) فرآیند تجزیه و تحلیل داده های مالی و ایجاد بودجه و پیش بینی برای یک شرکت است. هدف FP&A بهبود شرایط مالی یک کسب و کار و ایجاد طرحی است که می تواند منجر به رشد سازمانی شود. بسیاری از شرکت ها یک تیم تجزیه و تحلیل مالی و برنامه ریزی اختصاصی دارند که متشکل از اعضایی است که به مدیر ارشد مالی (CFO) گزارش می دهند تا داده های فعلی را بررسی کنند، پیش بینی ها را تجزیه و تحلیل کنند، در مورد سرمایه گذاری ها یا خریدهای احتمالی تحقیق کنند و تغییرات سازمانی را توصیه کنند.
مطالب مرتبط: بودجه در مقابل برنامه ریزی مالی: تفاوت چیست؟
نقش در تجزیه و تحلیل مالی و برنامه ریزی
چندین نقش وجود دارد که سازمان ها ممکن است در تیم های تحلیل مالی و برنامه ریزی خود بگنجانند:
-
تحلیلگر مالی: تحلیلگران مالی شرکت ها داده ها را بررسی و تجزیه و تحلیل می کنند، گزارش ها را جمع آوری می کنند و از مدل های مالی برای ایجاد پیش بینی استفاده می کنند. بسته به روندها و پیش بینی هایی که مطالعه می کنند، آنها ممکن است سیاست های جدیدی را توصیه کنند که شرکت ها می توانند برای بهبود عملکرد مالی دنبال کنند.
-
مدیر FP&A: این مدیران با پرسنل رهبری شرکت کار می کنند تا استراتژی های آنها را درک کنند و در مورد تصمیمات مالی توصیه هایی ارائه کنند. آنها اغلب با رهبری ملاقات می کنند تا بودجه و استراتژی های مالی برای دستیابی به اهداف بلندمدت ایجاد کنند.
-
مدیر FP&A: این مدیران بر تحلیل هایی که مدیران مالی و تحلیلگران تکمیل می کنند نظارت می کنند و اهدافی را برای گزارش و بودجه بندی تعیین می کنند. آنها ممکن است با تیم های فناوری برای توسعه یا به دست آوردن ابزارهای جدید برای اتوماسیون، تجزیه و تحلیل داده ها یا سایر ابزارهایی که تیم ها می توانند استفاده کنند، همکاری کنند.
-
CFO: اگرچه تیم FP&A اغلب به مدیر مالی گزارش می دهد، اما به اطمینان از همسویی استراتژی های مالی با اهداف و چشم انداز کل شرکت کمک می کند. آنها ممکن است با مدیران و رئوسا برای بررسی گزارش های مالی و تصمیم گیری در مورد راه حل هایی که می تواند موقعیت مالی شرکت را بهبود بخشد، همکاری کنند .
مطالب مرتبط: چگونه یک تحلیلگر مالی شویم؟
تحلیل مالی و مسئولیت های برنامه ریزی
چندین مسئولیت کلیدی برای یک تیم FP&A هنگام بررسی عملکرد مالی یک شرکت وجود دارد:
تحلیل وضعیت فعلی
متخصصان FP&A عملکرد فعلی سازمان را علاوه بر دارایی ها و سرمایه گذاری های آن به منظور ایجاد گزارش و برنامه ریزی برای آینده تجزیه و تحلیل می کنند. با این مسئولیت، میتوانید ترازنامهها، صورتهای جریان نقدی، صورتحساب درآمد یا صورتهای بازگشت سرمایه (ROI) را بررسی کنید. میتوانید نسبتهای خاصی مانند بدهی به درآمد، بدهی به حقوق صاحبان سهام و پوشش بهره را ایجاد کنید تا بفهمید که آیا شرکت بیشتر از هزینههایش درآمد کسب میکند یا خیر. این دادهها میتوانند به شما در درک تأثیر تصمیمهای مالی فعلی و اینکه چگونه تغییرات ممکن است بر جنبههای مختلف سلامت مالی یک شرکت تأثیر بگذارد کمک کند.
بررسی سود و حاشیه
متخصصان تحلیل مالی و برنامه ریزی مشخص می کنند که کدام محصولات یا خدمات بیشترین سود را برای یک شرکت به دست می آورند. این فرآیند میتواند به تحلیلگران کمک کند تا شناسایی کنند که چگونه میتوانند در این گروهبندی محصولات سرمایهگذاری بیشتری کنند تا اطمینان حاصل کنند که همچنان به سود بالایی میرسند. در طی این بررسی، میتوانید حاشیه سود را نیز محاسبه کنید تا به شناسایی محصولاتی کمک کنید که ممکن است درآمد بیشتر اما سود کمتری برای شرکت به همراه داشته باشند. می توانید حاشیه سود را با تقسیم سود خالص بر درآمد محاسبه کنید تا درصدی را که یک شرکت به ازای هر دلار خرج می کند، دریافت کنید.
مطالب مرتبط: سود ناخالص: تعریف و نحوه محاسبه آن
ارزیابی کارایی
پس از جمعآوری دادههای مالی فعلی، میتوانید کارایی هزینهها را در همه محصولات و بخشها ارزیابی کنید. به عنوان مثال، میتوانید بررسی کنید که چند نفر در طول یک ماه وظایف وارد کردن دادهها را انجام میدهند و دستمزد آنها چقدر است. وقتی این ارقام را با هزینههای خودکارسازی این وظایف و آموزش کارکنان در تجزیه و تحلیل دادهها مقایسه میکنید، ممکن است یکی از حوزهها را مقرون به صرفهتر از دیگری بیابید.
موارد مرتبط: کارایی اقتصادی: تعریف و چگونگی تأثیر آن بر جامعه
دپارتمان بودجه بندی
تیمهای FP&A ممکن است بودجههای دپارتمان را تنظیم کنند که شامل لوازم و تجهیزات، دستمزدها، فضای اداری و نرمافزاری است که هر بخش برای حفظ عملیات خود به آن نیاز دارد. مدیران و رئوسا ممکن است این اطلاعات را در اختیار تیم مالی قرار دهند تا بتوانند هر بودجه را در یک بودجه شرکت ترکیب کنند. این ابتکار میتواند به بخشهای مالی کمک کند تا تعیین کنند هر بخش چه چیزی ممکن است خرج کند، ارزشی که هر یک ارائه میدهند و جایی که ممکن است تنظیمات را انجام دهند.
مطالب مرتبط: چگونه یک بودجه را مدیریت کنیم
تحلیل مالی و توابع برنامه ریزی
با نقش ها و مسئولیت های این گروه مالی، شرکت ها ممکن است آنها را به چندین حوزه تقسیم کنند. هر منطقه ممکن است مدیران یا تحلیلگران اختصاصی داشته باشد، یا نقش ها ممکن است تمام وظایف کلیدی را انجام دهند. این توابع کلیدی عبارتند از:
برنامه ریزی و بودجه ریزی
برنامه ریزی می تواند شامل برنامه ریزی استراتژیک و برنامه ریزی بودجه برای شرکت ها باشد. برنامه ریزی استراتژیک شامل تصمیم گیری در مورد اهداف بلند مدت مالی و تصمیم گیری در مورد اقداماتی است که یک شرکت می تواند برای دستیابی به آنها بردارد. ممکن است برنامهریزی کنید که انتظار دارید عملیات تجاری چگونه رشد کند، شرکت چه سرمایهگذاریهایی میتواند انجام دهد و چه بازارهایی را هدف قرار دهد. برنامه ریزی برای بودجه همچنین به اهداف بلندمدت کمک می کند، اما همچنین شامل میزان برنامه ریزی یک شرکت برای رسیدن به اهداف است. استفاده از اطلاعات ارزیابی های ایالت فعلی و بودجه بخش می تواند به متخصصان FP&A کمک کند تا عملکرد برنامه ریزی را انجام دهند.
مرتبط: راهنمای بودجه ریزی در کسب و کار: تعریف، انواع و نحوه ساخت
حمایت از تصمیمات
راه های مختلفی وجود دارد که یک تیم FP&A می تواند از تصمیماتی که مدیران مالی در نتیجه تحلیل خود می گیرند حمایت کند. بسیاری از اوقات، تحلیلگران به عنوان مشاور عمل می کنند و در مورد بهترین تصمیماتی که می توانند برای رسیدن به اهداف خود بگیرند، مشاوره می دهند. در مواقع دیگر، آنها می توانند به عنوان مدیر پروژه کار کنند و بر اجرای طرح های جدید مانند تملک یا کاهش بودجه در یک دوره خاص نظارت کنند. مدیران همچنین ممکن است سیاستها یا کنترلهای مالی را تعیین کنند، مانند فرآیندهای تأیید برای بخشها. هنگامی که شرکت ها این خط مشی ها را تعیین می کنند، تیم FP&A ممکن است ممیزی های داخلی را برای اطمینان از انطباق انجام دهد.
گزارش نویسی
یکی از وظایف کلیدی گروه FP&A ایجاد گزارش برای به اشتراک گذاشتن با رهبری است. این اسناد می تواند شامل صورت جریان وجوه نقد، گزارش سودآوری، گزارش عملکرد و تخصیص هزینه باشد. تحلیلگران و مدیران همچنین برای ایجاد مدل های مالی برای کمک به نمایش داده ها و روندهای مالی همراه با سناریوهای فرضی با یکدیگر همکاری می کنند. بررسی این گزارشها برای رهبری برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه بر اساس موقعیتهای مالی تاریخی، فعلی و احتمالی آینده بسیار مهم است.
مطالب مرتبط: گزارش معیارها: تعریف، اهمیت و نحوه انجام آن
به اشتراک گذاری تخصص
برخی از شرکتها ممکن است در زمینههای خاصی از کارشناسان مالی استفاده کنند که میتواند به آنها در بهبود وضعیت مالی خود کمک کند. به عنوان مثال، ممکن است از یک متخصص مدیریت املاک کمک بخواهید که می تواند روندهای بازار را تجزیه و تحلیل کند، فرصت های جدید برای فضای اداری را شناسایی کند یا راه هایی برای صرفه جویی در هزینه ساختمان ها بیابد. به طور مشابه، یک شرکت می تواند از یک متخصص کسب کمک بخواهد تا تأثیرات خرید شرکت های جدید یا استفاده از ابزارهای جدید را درک کند. این نوع تخصص می تواند به شرکت ها در تصمیم گیری های مالی کمک کند که می تواند درآمد و سود را افزایش دهد.