نماد سایت ایوسی

چگونه یک بودجه را مدیریت کنیم

نحوه مدیریت بودجه

نحوه مدیریت بودجه

اگر به یک موقعیت مدیریت ارتقا یافته اید یا در یک شرکت جدید مشغول به کار هستید، ممکن است برای اولین بار بودجه بخش را ببینید. درک نحوه ردیابی هزینه ها یا انجام تنظیمات در اواسط سال می تواند به مدیران کمک کند تا در این بخش از نقش خود احساس اعتماد به نفس و توانمندی داشته باشند.

یادگیری مراحل مدیریت یک بودجه موجود می تواند به مدیران کمک کند تا این مسئولیت را به طور موثرتری انجام دهند. در این مقاله از ایوسی، به این موضوع می پردازیم که چرا مدیریت یک بودجه مهم است، چگونه می توانید آن را مدیریت کنید و نکاتی برای انجام موثرتر آن.

چرا مدیریت بودجه مهم است

تعهد به مدیریت بودجه به شما کمک می کند:

مطالب مرتبط: نحوه ایجاد بودجه در ۷ مرحله

چگونه یک بودجه را مدیریت کنیم

در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید از آنها برای مدیریت موثرتر بودجه استفاده کنید:

۱. بودجه را بررسی کنید

هر بخش در یک شرکت بودجه ای دارد. آن را به دقت بررسی کنید و از هزینه های مختلف این بخش مطلع شوید. حتی ممکن است بخواهید با مدیر خود بنشینید تا بودجه را بررسی کنید و در مورد هزینه های خاص سؤال بپرسید.

۲. در مورد پیش بینی بودجه بیاموزید

اگر بودجه ای را در اختیار می گیرید که قبلاً وجود داشته است، ممکن است در مورد هر بخش از بخش اطلاعات نداشته باشید. یک جلسه با اعضای مختلف بخش خود برنامه ریزی کنید و در مورد استفاده از منابع و اینکه آنها پیش بینی می کنند هزینه های مختلف در سال آینده چه خواهد بود، بیاموزید. آنها همچنین می توانند آنچه را که بخش از نظر تاریخی برای مناطق مختلف نیاز داشته است توضیح دهند.

۳. درک انتظارات بودجه

بسیاری از ادارات توسط مدیران اجرایی می گویند که بودجه آنها برای سال آینده چقدر خواهد بود. به عنوان مثال، ممکن است به یک مدیر گفته شود که بودجه دپارتمان او ثابت می ماند یا در سال آینده ۵ درصد افزایش می یابد. با درک پیشاپیش انتظارات، می توانید بودجه جاری را ارزیابی کنید و بدانید که چه افزایش یا کاهشی مورد نیاز است، یا اینکه منابع را برای رسیدن به اهداف دپارتمان خود در کجا تخصیص دهید.

۴. در صورت لزوم تنظیمات را انجام دهید

تقاضاها در مورد بودجه تغییر خواهد کرد. با تعیین اقلام بودجه‌ای به‌عنوان عملیاتی یا اختیاری، به این موضوع رسیدگی کنید. برای هر ماه یک فقره بودجه عملیاتی پرداخت می شود. یک آیتم اختیاری هزینه ای است که به یک فعالیت یا پروژه خاص متعهد می شود. با عملیاتی یا اختیاری نگه داشتن بسیاری از موارد خود، هیچ تعهد قراردادی بلندمدتی ندارید. این باعث می شود در صورت نیاز به تخصیص مجدد هزینه ها، تغییرات ایجاد کنید یا موارد را حذف کنید.

۵. در صورت نیاز به کمک بخواهید

بخش مالی یا حسابداری شرکت شما احتمالاً دارای تحلیلگران بودجه است که آگاه هستند و اگر سؤالی دارید یا نیاز به راهنمایی دارید می توانند به شما کمک کنند. آنها می توانند به شما در تصمیم گیری در مورد هزینه کردن اقلام از طریق بودجه عملیاتی یا سرمایه گذاری اقلام از طریق بودجه دارایی های ثابت کمک کنند. به عنوان مثال، بخش مالی شما ممکن است بتواند یک صفحه گسترده ایجاد کند که رقم خاصی را برای شما محاسبه می کند و نظارت مداوم بر بودجه شما را آسان می کند.

بیشتر بخوانید: بودجه چیست؟

نکاتی برای مدیریت بودجه

از این نکات برای به عهده گرفتن آسان‌تر مسئولیت مدیریت بودجه استفاده کنید:

در کلاس مالی و بودجه شرکت کنید

با دانشگاه یا دانشکده محلی خود مشورت کنید تا ببینید آیا دوره هایی در دسترس است که موضوع بودجه بندی را پوشش می دهد. اکثر مدارس بازرگانی دوره های یک تا سه روزه را ارائه می دهند.

در ابتدا برای یادگیری وقت بگذارید

اگر در فرآیند مدیریت بودجه تازه کار هستید، برای یادگیری نحوه انجام آن از همان ابتدا زمان بگذارید. از مدیرتان بخواهید که با شما وقت بگذارد و اهداف شما، قالب بودجه و هر آیتم خطی را که قبلاً ایجاد شده است، مرور کند. همچنین ممکن است بخواهید از فردی از بخش مالی شرکت خود بخواهید که برای پاسخ دادن به سوالات نیز وقت بگذارد.

مالکیت را در دست بگیرید

مالکیت شخصی منابع بخش خود را به گونه ای در نظر بگیرید که انگار کسب و کار خودتان است.

درک کنید که چگونه بودجه شما متناسب است

از مدیر خود بپرسید که چگونه بودجه بخش شما از اهداف سازمانی شرکت پشتیبانی می کند. در صورت امکان، بودجه مدیر خود را بررسی کنید تا دید وسیع تری از نحوه تناسب بودجه خود داشته باشید. اگر بخش دیگری نیازهای مالی دارد که اولویت بیشتری دارند، فعال باشید و پیشنهاد دهید که از بودجه خود برای تخصیص مجدد بودجه کمک کنید.

هزینه های ماهانه را پیگیری کنید و اصلاح کنید

هزینه های ماهانه خود را پیگیری کنید یا گزارش های ماهانه در مورد هزینه های بخش خود را بخواهید. خودتان را بسنجید و فعالانه به مدیر خود گزارش دهید. در صورت لزوم، اصلاحاتی را در مخارج خود انجام دهید تا مطمئن شوید که از بودجه کمتری برخوردار خواهید بود.

استراتژیک باشید

همانطور که بودجه سال آینده را آماده می کنید، استراتژی و اهدافی را توسعه دهید و سپس منابعی را که بخش شما برای رسیدن به آن اهداف نیاز دارد، شناسایی کنید. بررسی کنید که آیا می توانید از برخی مناطق برای پوشش هزینه های مناطق دیگر پول بگیرید. اگر نیاز به درخواست بودجه اضافی دارید، پرونده ای برای توجیه درخواست آماده کنید.

مرتبط: مهارت های برنامه ریز استراتژیک: تعریف و مثال

بودجه خود را با تیم خود به اشتراک بگذارید

با تیم خود شفاف باشید و بگذارید بودجه سال شما را ببینند. حتی ممکن است بخواهید با اعضای کلیدی تیم خود برای پیش بینی هزینه ها در طول سال آینده کار کنید. با درگیر کردن تیم خود در این فرآیند، آنها احساس مالکیت مشترک خواهند داشت. انجام این کار همچنین آنها را تشویق می کند تا گزینه های دیگر را برای مدیریت هزینه ها کشف کنند.

خروج از نسخه موبایل