بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

۹ نکته برای غلبه بر احساس بی کفایتی در کار

فرسودگی شغلی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

برای حرفه ای ها معمول است که در طول حرفه خود با موانع و موفقیت های زیادی روبرو می شوند. در طول دوره های چالش برانگیز، برخی از متخصصان نیز با احساس ناتوانی در مورد شایستگی یا توانایی خود برای برآورده کردن انتظارات در نقش خود مواجه می شوند. اگر در حال حاضر عزت نفس پایین، حساسیت یا عدم رضایت شغلی را تجربه می کنید، ممکن است برای شما مفید باشد که استراتژی های غلبه بر این احساسات را مرور کنید.

در این مقاله از ایوسی، نشانه‌های مختلف احساس ناکافی بودن در محل کار و ۹ اقدامی را که می‌توانید انجام دهید تا اعتماد به نفس خود را تقویت کنید، ذهنیت خود را اصلاح کنید و در جهت رشد در موقعیت خود تلاش کنید، بیان می‌کنیم.

مطالب مرتبط: وقتی در محل کار احساس بی کفایتی می کنید چه باید کرد؟

نشانه هایی که نشان می دهد در محل کار احساس بی کفایتی می کنید

اگر در محل کار احساس بی کفایتی می کنید، ممکن است علائم مختلفی را در خود مشاهده کنید. در اینجا چند مورد از این نشانه ها توضیح داده شده است:

  • عزت نفس پایین: زمانی که در محل کار احساس بی کفایتی می کنید، ممکن است کمبود اعتماد به مهارت ها یا توانایی های خود را تجربه کنید. داشتن اعتماد به نفس برای دستیابی به رشد و دستیابی به اهداف به عنوان یک حرفه ای ضروری است.

  • چالش‌های رسیدن به اهداف: احساس بی کفایتی ممکن است ناشی از چالش‌هایی باشد که در رسیدن به اهداف یا انتظارات در نقش خود با آن روبرو هستید. همانطور که با موانع موفقیت روبرو می شوید، ممکن است اعتماد به نفس کمتری داشته باشید.

  • حساسیت به بازخورد: بازخورد مثبت و سازنده هر دو می تواند برای متخصصان مشتاق رشد بسیار ارزشمند باشد. با وجود این، زمانی که در محل کار احساس بی کفایتی می کنید، ممکن است از نظر عاطفی نسبت به بازخورد حساس تر شوید.

  • حسادت: زمانی که در محل کار احساس بی کفایتی می کنید، ممکن است به موفقیت های دیگران نیز حسادت کنید. به جای تجلیل از دستاوردهای همکارانتان، ممکن است به تقدیر آنها حسادت کنید.

  • کناره گیری: اگر شما فردی هستید که معمولاً در موقعیت های اجتماعی و مشارکتی در محل کار خود شرکت می کنید، احساس ناکافی ممکن است باعث شود که خود را منزوی کرده و از چنین محیط هایی کناره گیری کنید.

  • عدم رضایت: احساس ناکافی بودن در کار می تواند منجر به عدم رضایت شغلی شود. ممکن است در مورد انجام وظایف یا آمدن به سر کار هر روز کمتر از حالت عادی احساس هیجان داشته باشید.

مرتبط: سندرم ایمپوستور و نحوه غلبه بر آن

۹ کاری که می توانید برای غلبه بر احساس بی کفایتی در محل کار انجام دهید

استراتژی های مختلفی وجود دارد که می توانید برای غلبه بر احساس بی کفایتی در محل کار استفاده کنید. در اینجا ۹ اقدامی وجود دارد که می توانید برای ایجاد اعتماد به نفس، اصلاح دیدگاه خود و تغییر به سمت یک ذهنیت رشد محور انجام دهید:

۱- موفقیت را دوباره تعریف کنید

اگر در محل کار احساس ناکافی بودن می‌کنید، زیرا اخیراً در رسیدن به اهداف خود موفق نبوده‌اید، می‌توانید با بازتعریف ایده خود از موفقیت سعی کنید بر آن غلبه کنید. تعریف فعلی خود از موفقیت را در نظر بگیرید و بررسی کنید که آیا داشتن چنین انتظاراتی از خودتان واقع بینانه است یا خیر. اگر تعریف فعلی شما قابل دستیابی نیست، سعی کنید اهداف معقول و منطقی دیگری را تعیین کنید تا بتوانید در جهت دستیابی به موفقیت تلاش کنید.

مطالب مرتبط: ۱۰ زمینه کلیدی توسعه برای کارکنان (با مثال ها و نکات)

۲. به دستاوردهای خود فکر کنید

برای حرفه ای ها می تواند آسان باشد که دستاوردهای گذشته خود را نادیده بگیرند و در عوض روی موانعی که در حال حاضر با آنها روبرو هستند تمرکز کنند. با وجود این، انجام این کار می تواند تشخیص توانایی های خود و تأیید مهارت های خود را برای شما چالش برانگیز کند. بنابراین، اگر در محل کار احساس ناکافی می‌کنید، سعی کنید به تجربیات خود فکر کنید و فهرستی از دستاوردهای گذشته خود تهیه کنید تا دیدگاه دقیقی از عملکرد خود به دست آورید.

۳. ابتکار عمل داشته باشید

اگر در محل کار احساس بی کفایتی می کنید، زیرا تلاش های خود را به رسمیت نمی شناسید، سعی کنید در نقش خود ابتکار عمل بیشتری به خرج دهید. می توانید کمک خود را به همکاران خود ارائه دهید، با کمک در دوره های تقاضای بالا وارد عمل شوید یا تغییرات نوآورانه ای را در فرآیندهای فعلی پیشنهاد دهید. همکاران و سرپرست شما ممکن است متوجه ابتکار شما شوند و بازخورد مثبتی ارائه دهند.

۴. درخواست بازخورد

حرفه ای ها گاهی اوقات به دلیل کمبود بازخورد در محل کار احساس ناکافی می کنند. وقتی نمی‌دانید چقدر انتظارات را برآورده می‌کنید یا موفق می‌شوید، احساس اطمینان از توانایی‌هایتان می‌تواند چالش برانگیز باشد. بنابراین، ممکن است بتوانید با درخواست از سرپرست خود برای بازخورد در مورد عملکرد خود، بر احساس بی کفایتی غلبه کنید.

مطالب مرتبط: ۱۴ استراتژی برای بهبود عملکرد کارکنان

۵. یک شبکه پشتیبانی ایجاد کنید

احساس بی کفایتی در محل کار اغلب می تواند باعث کناره گیری حرفه ای ها از محیط های اجتماعی یا مشارکتی شود که گاهی اوقات می تواند چالش های آنها را تشدید کند. به جای کناره گیری، سعی کنید یک شبکه پشتیبانی از همکاران و دوستان ایجاد کنید که می توانند به شما گوش دهند و دیدگاه های خود را ارائه دهند. با کمک شبکه پشتیبانی خود، ممکن است بتوانید بینش مفیدی از تجربیات خود به دست آورید و بر احساسات خود غلبه کنید.

۶. برای پیشرفت حرفه ای برنامه ریزی کنید

اگر به دلیل فقدان مهارت یا شایستگی در یک زمینه خاص، با یک دوره چالش برانگیز در محل کار مواجه هستید، می توانید با پیگیری توسعه حرفه ای با احساس بی کفایتی مبارزه کنید. شرکت در یک کارگاه یا کلاسی را در نظر بگیرید که می تواند به شما کمک کند مهارت های خود را تقویت کنید و سطح دانش لازم برای موفقیت در نقش خود را ارائه دهید. این می تواند به سرپرست شما نشان دهد که شما ابتکار عمل دارید و به شما کمک می کند تا بر موانع پیشرفتی که ممکن است با آن روبرو شوید غلبه کنید.

۷. مرزهای خود را بشناسید

به عهده گرفتن مسئولیت بیش از حد در محل کار گاهی اوقات می تواند منجر به احساس ناکافی بودن متخصصان در مورد توانایی های خود شود. این به این دلیل است که امیدواری بیش از حد اغلب به دلیل کمبود وقت و انرژی منجر به تحویل کم می شود. بنابراین، سعی کنید محدودیت های خود را بشناسید و با کار خود حد و مرز تعیین کنید تا بتوانید در هر کاری که انجام می دهید موفق باشید.

مطالب مرتبط: نحوه برخورد با خواسته های نامعقول در محل کار (با مراحل)

۸. بپذیرید که رشد یک فرآیند مستمر است

اغلب، دستیابی به رشد می تواند برای حرفه ای ها ناامید کننده باشد، زیرا این روند مستمر است و اغلب شامل اشتباه می شود. در حالی که این فرآیند ممکن است باعث شود گاهی اوقات احساس ناکافی کنید، می توانید با پذیرش خطی نبودن رشد بر احساسات خود غلبه کنید. سعی کنید از اشتباهاتی که مرتکب می شوید استقبال کنید و با این باور که توانایی عبور از آنها را دارید با موانع روبرو شوید.

۹. نقاط قوت خود را بشناسید

همه حرفه ای ها نقاط قوت و ضعفی دارند. با این، به ندرت پیش می آید که یک نفر در هر کاری که انجام می دهد یا تلاش می کند موفق شود. با وجود این، ضعف ها می تواند باعث شود بسیاری از متخصصان در مورد کار خود احساس ناکافی کنند. سعی کنید دیدگاه خود را در مورد نقاط ضعف خود اصلاح کنید و در عوض آنها را به عنوان زمینه هایی برای بهبود در نظر بگیرید. از اینجا، نقاط قوت خود را بشناسید و از آنها به نفع خود استفاده کنید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

4 پاسخ

  1. از بچگی این قدر امر و نهیم کردن که کلا فکر می کنم هیچ چی نیستم و واقعا آدم بی لیاقت و بی کفایتی ام
    چطور این احساس بد تو وجود خودم از بین ببرم من

    1. سلام

      متأسفانه به دلیل محدودیت‌هایی که در ارتباط ما با شما وجود داره، نمی‌تونیم به طور کامل به شما کمک کنیم. اما باید بدونید که احساسات منفی و عدم اعتماد به نفس ممکنه همه ما رو در طول زندگیمون تحت تأثیر قرار بده. به هر حال در ادامه چند نکته مهم رو برای شما مطرح می‌کنم:

      ۱. خودشناسی: درک و شناخت خودتون از مهمترین مراحل برای از بین بردن احساسات منفیه. بیشتر در مورد خصوصیات، توانایی‌ها و ارزش‌های خودتون بیاموزید و به خودتون احترام بذارید.

      ۲. تمرین خودثبتی: انجام تمریناتی مثل تمرینات خودثبتی و مثبت‌اندیشی می‌تونه به شما کمک بکنه تا احساسات منفی رو کاهش بدید و به خودتون اعتماد بیشتری پیدا کنید.

      ۳. پذیرفتن خطاها: هیچکس کامل نیست و همه ما خطاهایی داشتیم، داریم و خواهیم داشت. بدون انتظار از خودتون برای کامل بودن، و به جای اون, از خطاهای خودتون بیاموزید و بهبود پیدا کنید.

      ۴. حمایت از دیگران: با دوستان، خانواده یا حتی مشاور روانشناسی صحبت کنید (البته با افراد معتمد و متعهد). اونها می‌تونن به شما کمک کنند تا احساسات منفی رو مدیریت کنید و راه‌حل‌های موثری برای بهبود اعتماد به نفس‌تون پیدا کنید.

      ۵. تمرینات روانشناسی: تمریناتی مثل تمرین مدیریت استرس، مدیتیشن و تمرینات تمرکز و … می‌تونن به شما کمک کنند تا از ذهن منفی و خودانتقادی خارج بشید و ذهنتون رو به سمت مثبتی هدایت کنید.

      در نهایت، اگه احساسات منفی شما به اندازه‌ای شدیده که تموم زندگی روزمره و روابط شما رو تحت تأثیر قرار می‌ده، بهتره به متخصصین حوزه روانشناسی مراجعه کنید تا راهنمایی حرفه‌ای دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *