بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

تصمیم گیری مبتنی بر شواهد چیست؟ (و چرا مهم است)

ابزارهای تجزیه و تحلیل تصمیم برای منجنیق کردن یک تجارت

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

افرادی که در نقش های رهبری هستند اغلب تصمیماتی می گیرند که کل شرکت را تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین مهم است که آنها یک فرآیند صحیح برای انتخاب های مهم داشته باشند. تصمیم گیری مبتنی بر شواهد رویکردی است که متخصصان را به استفاده از داده های کمی و کیفی برای توسعه برنامه های آگاهانه ترغیب می کند. اگر به دنبال اجرای این روش هستید، یادگیری در مورد آن می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا این روش برای شما مناسب است یا خیر.

در این مقاله از ایوسی، تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد را تعریف می‌کنیم، نحوه عملکرد آن را توضیح می‌دهیم، چرایی اهمیت آن را به اشتراک می‌گذاریم و نکاتی را ارائه می‌کنیم که می‌تواند به شما در استفاده مؤثر از این روش کمک کند.

مرتبط: روش‌های تصمیم‌گیری (با تعاریف و مثال‌ها)

تصمیم گیری مبتنی بر شواهد چیست؟

تصمیم گیری مبتنی بر شواهد فرآیند استفاده از داده های سخت برای اطلاع رسانی تصمیمات است. این اغلب توسط متخصصان منابع انسانی، مدیران و رهبران در محیط های کاری هنگام انتخاب هایی که بر سازمان تأثیر می گذارد استفاده می شود. بسیاری از متخصصان استفاده از این رویکرد را انتخاب می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که تصمیماتشان منطقی، بی‌طرفانه و احتمالاً منجر به نتیجه مطلوب می‌شود. شواهد مورد استفاده در این روش ممکن است از منابعی مانند:

  • نظرات حرفه‌ای از کارشناسان: مشاهدات و ایده‌های جدید از کارشناسان میدانی که در کنفرانس‌ها، نشریات، بحث‌های میزگرد یا سازمان‌های حرفه‌ای یافت می‌شوند

  • داده های تجربی: داده های تاریخی از داخل شرکت از طریق ابزارهایی مانند گزارش ها و سیستم های ردیابی جمع آوری شده است

  • تحقیق از منابع معتبر: مطالعات تایید شده منتشر شده در مجلات دانشگاهی یا انجام شده توسط محققان معتبر

  • افکار و احساسات ذینفعان: ترجیحات افراد آسیب دیده، مانند کارمندان و شرکا، که ممکن است به صورت شفاهی، کتبی یا از طریق پاسخ های نظرسنجی بیان کنند

در حالی که بسیاری از مردم هنگام تصمیم‌گیری، حقایق و داده‌ها را در نظر می‌گیرند، آنچه تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد را از سایر سبک‌های تصمیم‌گیری متمایز می‌کند، تکیه بر شواهد تاریخی است. هنگامی که از این روش پیروی می کنید، بررسی موقعیت هایی که تصمیمی که در نظر می گیرید موفقیت آمیز بوده است، حیاتی است. به عنوان مثال، اگر در نظر دارید مرخصی نامحدود (PTO) را در سازمانی که در آن کار می کنید اجرا کنید، تصمیم گیری مبتنی بر شواهد مدل ممکن است از شما بخواهد به دنبال مطالعاتی باشید که ثابت کند PTO نامحدود بر فرهنگ و نرخ بهره‌وری در سایر سازمان‌های مشابه تأثیر مثبت گذاشته است.

تصمیم گیری مبتنی بر شواهد چگونه کار می کند؟

تصمیم گیری مبتنی بر شواهد معمولاً شامل سه مرحله است:

۱. جمع آوری شواهد

هنگامی که مشکلی را که دوست دارید حل کنید شناسایی کردید و یک راه حل فرضی ایجاد کردید، می توانید شروع به جمع آوری شواهدی کنید که می تواند به شما در آزمایش احتمال موفقیت برنامه کمک کند. بسیار مهم است که در این مرحله بی طرف و دقیق باشید، زیرا داده های ناقص یا انتخابی ممکن است نتایج شما را منحرف کند. برای اطمینان از جمع آوری یک گروه متعادل از نقاط داده، هدف قرار دادن داده های خارجی و داخلی مفید است.

ممکن است با خواندن نشریات علمی، شرکت در رویدادهای حرفه ای، صحبت با همکاران و مربیان و بررسی مطالعات موردی از گروه های دیگر، حقایق و ارقام ارزشمندی را در خارج از سازمانی که برای آن کار می کنید، بیابید. از نظر داخلی، مهم است که داده‌های کمی و کیفی را در نظر بگیرید تا بتوانید درک جامعی از نحوه تأثیر تصمیم‌تان بر کسب‌وکار داشته باشید. شما می توانید داده های داخلی را با گرفتن گزارش از برنامه ها، مشاوره با مدیران، ارسال نظرسنجی برای کارمندان یا ملاقات انفرادی با ذینفعان پیدا کنید.

۲. تفسیر شواهد

در مرحله بعدی، می‌توانید داده‌هایی را که جمع‌آوری کرده‌اید مرور کنید و سعی کنید بینش‌هایی را از آن استخراج کنید. در حین تجزیه و تحلیل داده‌ها، سازماندهی پاسخ‌ها در گروه‌ها، جستجوی روندها و شناسایی موارد پرت ممکن است مفید باشد. استفاده از انواع تجزیه و تحلیل زیر را در نظر بگیرید تا به شما کمک کند اطلاعات را تفسیر کنید و نتیجه گیری های متفکرانه ای را ایجاد کنید:

  • تجزیه و تحلیل توصیفی: بررسی حقایق و خلاصه کردن یافته‌های خود

  • تحلیل پیش بینی کننده: استفاده از نتایج گذشته برای تعیین انتظارات برای نتایج آینده

  • تجزیه و تحلیل تجویزی: استراتژی بر اساس داده ها برای انتخاب بهترین اقدام

برای اطمینان از بی طرفی بودن تحلیل شما، سعی کنید برای هر مجموعه داده ارزش گذاری کنید. برای مثال، اگر در رویکرد خود برای استخدام تجدید نظر کنید، ممکن است متوجه شوید که کارشناسان در زمینه منابع انسانی معتقدند که سیستم‌های ردیابی متقاضی (ATS) معمولاً به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا کارمندان خود را حفظ کنند. در مقابل، داده‌های داخلی شما ممکن است نرخ نگهداری ۹۰ روزه پایینی را برای استخدام‌های جدید از زمانی که یک ATS را اجرا کرده‌اید نشان دهد. اعتماد به نظرات کارشناسان می تواند وسوسه انگیز باشد، اما اهمیت دادن به داده های داخلی شما نیز می تواند به شما در طراحی راه حلی که برای تیم شما مناسب است کمک کند.

بیشتر بخوانید: نظریه در مقابل فرضیه: تفاوت ها، تعریف و انواع

۳. بکارگیری بینش

در مرحله نهایی تصمیم گیری مبتنی بر شواهد، متخصصان تصمیمات خود را اجرا می کنند و نتایج را ارزیابی می کنند. در این مرحله، مهم است که پاسخ تصمیمات خود را به طور عینی مشاهده کنید تا بتوانید صادقانه آنها را ارزیابی کنید. داده های داخلی، مانند شاخص های کلیدی عملکرد و ارقام مالی، می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا تصمیم شما برای کسب و کار مفید بوده است یا خیر. در همین حال، می‌توانید از ابزارهایی مانند نظرسنجی، جلسات انفرادی و مشاهدات شخصی رفتار کارکنان استفاده کنید تا بدانید تیم درباره تصمیم چه احساسی دارد.

چرا تصمیم گیری مبتنی بر شواهد مهم است؟

در اینجا برخی از دلایل مهم بودن تصمیم گیری مبتنی بر شواهد آورده شده است:

احتمال نتایج موفقیت آمیز را افزایش می دهد

تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد متخصصان را تشویق می‌کند تا قبل از اجرای برنامه‌های خود به دقت فکر کنند و احتمال تصمیم‌گیری عجولانه را کاهش دهد. این رویکرد همچنین به جای احساسات یا عقاید بر داده‌های سخت تکیه می‌کند و انتخاب روش‌های قابل اعتمادی را که به موفقیت منجر می‌شوند، آسان‌تر می‌کند. شواهد جامع می تواند به متخصصان و مدیران منابع انسانی کمک کند تا هنگام تصمیم گیری در سطح شرکت، ریسک را به حداقل برسانند.

مفروضات را به چالش می کشد

این رویکرد به تصمیم گیری می تواند به شما کمک کند که دیدگاه های جدیدی را در معرض دید قرار دهید. در نظر گرفتن طیف وسیعی از نظرات، داده ها و حکایات ممکن است درک شما را از یک موضوع معین گسترش دهد و به افزایش همدلی شما کمک کند. بسیار مهم است که در برابر میل به عمل بر اساس مفروضات شخصی مقاومت کنید، زیرا احساسات، تعصبات و شرایط هر فرد ممکن است تفکر او را محدود کند. تفکر مبتنی بر شواهد شما و هم تیمی‌هایتان را تشویق می‌کند تا باورهایتان را به چالش بکشید و به یک نتیجه‌گیری مستدل برسید.

منجر به تصمیم گیری های بی طرفانه می شود

این روش به سازمان ها کمک می کند تا تصمیمات عینی بگیرند که برای کل گروه بهترین است. سنجیدن دقیق گزینه ها و استفاده از داده های عددی و تاریخی برای پشتیبانی از فرضیه ها می تواند به شما در انتخاب بی طرفانه کمک کند. همچنین می تواند به دموکراتیک شدن تصمیمات کمک کند. هنگامی که تصمیم گیرندگان کلیدی به شدت به افکار و احساسات خود تکیه می کنند، می تواند منجر به تصمیمات نامتعادل یا احساسی شود که می تواند برای برخی افراد بیشتر از دیگران مفید باشد. تصمیم گیری مبتنی بر شواهد، به طور متناوب، نظرات کارشناسان و ذینفعان را در نظر می گیرد تا به نتایج منصفانه و قابل توجیه برسد.

ممکن است مشارکت کارکنان را افزایش دهد

از آنجایی که این فرآیند تصمیم گیرندگان را تشویق می کند تا قبل از اجرای اقدامات جدید یا تغییر فرآیندهای داخلی، افکار و احساسات نیروی کار را در نظر بگیرند، می تواند رضایت و مشارکت کارکنان را افزایش دهد. بسیاری از مردم از شنیدن نظرات خود قدردانی می کنند و بررسی گروه قبل از حرکت به جلو می تواند به نشان دادن اینکه رهبران به شادی و راحتی تیم اهمیت می دهند کمک کند. تصمیمات متفکرانه و آگاهانه در مورد فرآیندها و محیط نیز می تواند با بهبود نتایج کسب و کار، افزایش کارایی یا بهبود فرهنگ شرکت، روحیه را بهبود بخشد.

مرتبط: نحوه اندازه گیری رضایت کارکنان

باعث صرفه جویی در پول می شود

آزمایش راه حل پس از راه حل برای یادگیری بهترین عملکرد ممکن است پرهزینه باشد. ممکن است استفاده از تصمیم گیری مبتنی بر شواهد سودمند باشد، زیرا نیاز به آزمایش را کاهش می دهد. با مطالعه مطالعات موردی، کاوش در تحقیقات علمی و یادگیری اینکه چگونه تصمیمات مشابه بر سایر شرکت ها تأثیر می گذارد، می توانید شانس خود را برای گرفتن بهترین تصمیم در اولین بار افزایش دهید. این می تواند در زمان و زمان اجرای طرح های HR صرفه جویی کند.

نکاتی برای تصمیم گیری مبتنی بر شواهد

در اینجا چند نکته وجود دارد که ممکن است به شما در اجرای تصمیم گیری مبتنی بر شواهد در محل کار کمک کند:

قبل از شروع سوال را به طور کامل بررسی کنید

قبل از شروع تدوین برنامه، وقت خود را صرف بررسی شرایطی که قصد دارید به آنها بپردازید، بپردازید. برای مثال، اگر به دنبال راه‌حلی برای بهبود حضور و غیاب کارکنان هستید، غیبت‌ها را بررسی کنید تا زمینه کامل موقعیت را بیاموزید. ضروری است که قبل از شروع تحقیق در مورد راه حل، موضوع را به طور کامل درک کنید، زیرا انجام این کار خطر از دست دادن بخش مهمی از موقعیت را به حداقل می رساند. به این فکر کنید که سعی دارید چه چیزی را حل کنید و چه چیزی ممکن است باعث آن شود، زیرا این اطلاعات ممکن است روند شما را مطلع کند.

مرتبط: تحلیل علت ریشه چیست؟ (تعریف و فواید)

حقایق اثبات شده را اولویت بندی کنید

در حالی که در نظر گرفتن هر قطعه داده مهم است، شواهد واقعی مانند داده های عددی و تحقیقات بازبینی شده معمولاً قابل اعتمادترین هستند. گاهی اوقات، منابع داده های مختلف بینش های متناقضی ارائه می دهند. اگر مطمئن نیستید که به کدام داده ها اعتماد کنید، حقایق و آمار را بیشتر از نظرات و حکایات بسنجید.

بخوانید: تصمیم گیری در مدیریت: اهمیت، انواع و مراحل

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *