بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

استراتژی تمایز: تعریف، مزایا و ایجاد

راهنمای مزایای استراتژی تمایز

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

بسیاری از کسب و کارها به مرور زمان تجدید ساختار را انتخاب می کنند و از استراتژی های مختلفی برای پیشرفت و متمایز شدن خود در بازار استفاده می کنند. اگر می‌خواهید بدون ریسک بالا یا کاهش قیمت‌ها سود خود را افزایش دهید، یک استراتژی تمایز ایجاد کنید.

در این مقاله از ایوسی، ما در مورد چیستی استراتژی تمایز، نحوه ایجاد آن و اینکه چگونه یک استراتژی تمایز می تواند برای کسب و کار شما مفید باشد، بحث خواهیم کرد.

استراتژی تمایز چیست؟

استراتژی تمایز رویکردی است که کسب‌وکارها با ارائه چیزی منحصر به فرد، متفاوت و متمایز از اقلامی که رقبایشان در بازار ارائه می‌دهند به مشتریان توسعه می‌دهند. هدف اصلی اجرای استراتژی تمایز افزایش مزیت رقابتی است. یک کسب و کار معمولاً با تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف، نیازهای مشتریان و ارزش کلی که می تواند ارائه دهد، این کار را انجام می دهد.

دو نوع اصلی از استراتژی های تمایز وجود دارد که یک کسب و کار ممکن است انجام دهد: یک استراتژی تمایز گسترده و یک استراتژی تمایز متمرکز.

استراتژی تمایز گسترده چیست؟

یک استراتژی تمایز گسترده شامل ایجاد یک نام تجاری یا کسب و کار است که به نوعی با رقبای آن متفاوت است. در صنعت کاربرد دارد و برای طیف وسیعی از مصرف کنندگان جذاب خواهد بود.

استراتژی تمایز متمرکز چیست؟

یک استراتژی تمایز متمرکز مستلزم آن است که کسب‌وکار ویژگی‌های منحصربه‌فردی را به یک محصول یا خدمات ارائه دهد و باید الزامات بازار محدود یا خاص را برآورده کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای توسعه تیم های با عملکرد بالا

مزایای ایجاد یک استراتژی تمایز

استراتژی های تمایز چندین مزیت دارند که ممکن است به شما کمک کند تا جایگاه منحصر به فردی در صنعت خود ایجاد کنید. در اینجا مزایای احتمالی ایجاد یک استراتژی تمایز وجود دارد:

۱. کاهش رقابت قیمت

استراتژی تمایز به شرکت اجازه می دهد تا با چیزی غیر از قیمت های پایین تر در بازار رقابت کند. به عنوان مثال، یک شرکت آب نبات ممکن است آب نبات خود را با بهبود طعم یا استفاده از مواد سالم تر متمایز کند. اگرچه رقبای آن آب نبات ارزان تری دارند، اما نمی توانند طعمی را که مصرف کنندگان ممکن است از آن شرکت آب نبات خاص بخواهند ارائه دهند.

۲. محصولات منحصر به فرد

این مزیت استراتژی تمایز این است که بر کیفیت های منحصر به فرد یک محصول بنا می شود. شرکت شما ممکن است لیستی از ویژگی هایی که محصولاتش حاوی آن هستند ایجاد کند که رقبای شما فاقد آن هستند. این ویژگی ها محصول شما را متمایز می کند و شما ممکن است از طریق بازاریابی و تبلیغات موثر این موضوع را به اشتراک بگذارید.

۳. حاشیه سود بهتر

هنگامی که محصولات متمایز می شوند و به محصولات با کیفیت بالاتر تبدیل می شوند، فرصت بیشتری برای حاشیه سود بیشتر فراهم می کند. به عنوان مثال، اگر بازار هدف شما مایل به پرداخت قیمت بالاتر برای کیفیت برتر یا ارزش بهتر باشد، ممکن است با فروش کمتر درآمد بیشتری کسب کنید.

۴. وفاداری به برند مصرف کننده

تمایز موثر ممکن است وفاداری به برند را در مشتریان ایجاد کند اگر یک کسب و کار کیفیت درک شده محصولات شما را حفظ کند. برای مثال، اگر برندی دارید که توسط یک چهره ورزشی به بازار عرضه می شود، احتمالاً وفاداری به برند را افزایش می دهد زیرا ارزش برند شما را افزایش می دهد.

۵. هیچ جایگزینی درک نشده است

استراتژی ای که با موفقیت متمایز می شود ممکن است این ایده را ارائه دهد که هیچ محصول دیگری در بازار وجود ندارد که جایگزین آن شود. یک کسب‌وکار ممکن است حتی زمانی که محصولات مشابهی در دسترس باشد، در بازار مزیت پیدا کند، زیرا مشتریان حاضر نیستند محصول شما را با محصول دیگری جایگزین کنند. شرکت‌ها سعی می‌کنند با ارائه محصولات منحصربه‌فرد به مصرف‌کنندگان که اغلب متحول می‌شوند، خود را متمایز کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه یک استراتژی رهبری هزینه ایجاد کنیم

چگونه یک استراتژی تمایز ایجاد کنیم

کسب و کارهایی که به دنبال ایجاد یک استراتژی تمایز گسترده یا متمرکز هستند، باید محصولات یا خدمات بسیار منحصر به فرد یا متمایزی را تولید یا طراحی کنند که ارزش بیشتری برای مصرف کننده ایجاد کند. چندین راه وجود دارد که یک سازمان می تواند مزیت رقابتی مبتنی بر تمایز را برای یک محصول واحد یا شرکت به عنوان یک کل ایجاد کند. در اینجا چند مرحله برای ایجاد یک استراتژی تمایز وجود دارد:

۱. تصمیم بگیرید که می خواهید به چه دلیل شناخته شوید

شما باید ایده ای از تخصص خود در کسب و کار خود داشته باشید. شما باید ارزیابی کنید که چه چیزی برای شما و کسب و کار شما مهم است و در زمینه هایی که سازمان شما در آن موفق شده است. به این ترتیب، می توانید یک تمایز محدود برای مشتریان خود ایجاد کنید. نقاط قوت و ضعف برند کلی یا محصولات خاص خود را بنویسید.

۲. در مورد مخاطب هدف خود تحقیق کنید

تحقیقات به شما کمک می کند تا پیشنهادات کسب و کار خود را با خواسته ها و نیازهای مشتریان فعلی و بالقوه هماهنگ کنید. این همچنین به انتخاب متمایزکننده‌ها کمک می‌کند تا تخصص شما جذاب‌تر شود. به عنوان مثال، ممکن است تصمیم بگیرید برای کسانی که محصولات شما را خریداری می کنند یا از خدمات شما استفاده می کنند نظرسنجی بفرستید و داده ها را جمع آوری کنید تا ایده دقیقی از آنچه به دنبال آن هستند به دست آورید.

۳. ایجاد تمایز

این مرحله مهم است تا بتوانید چیزهایی را بیابید که برند یا محصولات شما را متفاوت می کند. هر تمایز ممکن است در ابتدا گسترده باشد، بنابراین می‌توانید تمایزات خود را یادداشت کنید و سپس بخش‌های فرعی کوچک‌تری ایجاد کنید که آنها را محدود می‌کند. در اینجا چند تمایز رایج وجود دارد:

  • قیمت

  • تصویر یا شهرت

  • ارتباط

  • سرویس

  • تولید – محصول

  • توزیع

۴. داستان خود را بگویید

وقتی داستان منحصر به فرد کسب و کار خود را تعریف می کنید، ممکن است به طور خودکار به استراتژی تمایز شما کمک کند زیرا رقبای شما احتمالاً داستانی مانند داستان شما ندارند. ماموریت، چشم انداز و ارزش های خود را ارزیابی کنید و می توانید یک داستان کلی در مورد آنچه شما را متمایز می کند، ایجاد کنید، که مخاطبان هدف شما را به مشتری تبدیل می کند.

گفتن داستان خود به مخاطبان هدف خود به بهترین وجه با بخش بیو در وب سایت شرکت شما اجرا می شود. همچنین می‌توانید از کانال‌های رسانه‌های اجتماعی برای گفت‌وگوی جاری با مشتریان خود استفاده کنید، زیرا محصولات و خدمات را در سطح شخصی‌تر با آنها به اشتراک می‌گذارید.

۵. تصویر برند ایجاد کنید

استراتژی خود را اجرا کنید و با اطمینان از کیفیت بهتر، تصویر برند ایجاد کنید. سعی کنید خلاق باشید و در صورت لزوم نام تجاری خود را تغییر دهید تا مشتریان و مشتریان جدیدی را در بین مخاطبان هدف خود جذب کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه یک برنامه استراتژیک بنویسیم: راهنمای برنامه ریزی استراتژیک

مثال های استراتژی تمایز

در اینجا پنج عامل متمایز کننده شرکت‌ها و برندهای معروفی که برای افزایش ارزش و جداسازی خود از رقبا استفاده می‌شوند، آورده شده است:

  • متعهد به خرید اخلاقی و حفظ خلوص ناشی از خرید اقلام دست ساز منحصر به فرد.

  • تمرکز بر تصویر، جامعه و کیفیت با محصولات گران قیمتی که برای ماندگاری و حفظ ارزش ساخته شده اند.

  • میزبانی رویدادها، اجرای چندین وبلاگ و ایجاد برنامه ای که نوآوری را در کارهای روزمره نشان می دهد.

  • خدمات فست فود را با استفاده از مواد با کیفیت بالا بهتر کرد.

  • محدودیت های محصولات و خدمات را تحت فشار قرار دادند و برند خود را از طریق کمپین های تبلیغاتی و قرار دادن محصول به یک ضرورت تبدیل کردند.

مقالات مرتبط بیشتر:

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *