کار در فروشگاهها میتواند یک شغل طولانیمدت مفید باشد، زیرا اکثر فروشگاهها مشاغل سطح ابتدایی را با فرصتهای فراوان برای پیشرفت ارائه میدهند. انواع مختلفی از فروشگاه ها وجود دارد که هر کدام دارای محصولاتی هستند که نیازهای خاص مشتریان هدف خود را برآورده می کنند. یادگیری در مورد انواع مختلف فروشگاه ها می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام حرفه خرده فروشی برای شما مناسب است.
در این مقاله از ایوسی، انواع مختلف فروشگاه ها، آنچه را که می فروشند و فرصت های شغلی ارائه می دهند را بررسی می کنیم.
فروشگاه چیست؟
فروشگاه مکانی فیزیکی یا آنلاین است که مصرف کنندگان می توانند کالاهای خود را خریداری کنند. فروشگاه ها اغلب یک نیاز خاص مشتری را هدف قرار می دهند و محصولی را برای رفع آن نیاز ارائه می کنند. به طور معمول، فروشگاه ها کالاهایی را که می فروشند تولید نمی کنند. در عوض، آنها محصولات را از تولید کنندگان یا فروشگاه های عمده فروشی تهیه می کنند.
فروشگاه های خرده فروشی در مقابل فروشگاه های عمده فروشی
فروشگاه های خرده فروشی، کسب و کارهای انتفاعی هستند که کالاها و خدمات را به صورت حضوری، تلفنی، از طریق پلتفرم های آنلاین یا رسانه های اجتماعی به مشتریان می فروشند. خرده فروشان اغلب بر به حداکثر رساندن تجربه مشتری تمرکز می کنند، به این معنی که آنها تلاش بیشتری برای ایجاد روابط با مشتریان، طراحی نمایشگرهای فروشگاهی یا ارائه راحتی می کنند.
فروشگاههای عمدهفروشی مشابه خردهفروشان هستند، اگرچه معمولاً کالاها را به صورت عمده ارائه میکنند، هزینه عضویت را دریافت میکنند و فقط به مشتریان تجاری پاسخ میدهند. عمده فروشان در درجه اول بر ارائه بهترین قیمت ها برای مقادیر زیاد کالا تمرکز می کنند.
در اینجا چند ویژگی مشترک فروشگاه های خرده فروشی و عمده فروشی وجود دارد:
-
ارتباط با مشتری: آنها محصولات خود را از طریق رسانه های کاغذی، آنلاین، تلویزیون و فروشگاه ها بازاریابی و تبلیغ می کنند.
-
ساعت کاری: آنها ساعات متغیری مانند شیفت های طولانی در طول فصل تعطیلات را ارائه می دهند.
-
منبع یابی: آنها معمولاً کالاها را از تولیدکنندگان تهیه می کنند نه اینکه آنها را در فروشگاه تولید کنند.
بیشتر بخوانید: خرده فروشی در مقابل عمده فروشی: تعاریف و تفاوت ها
انواع مختلف فروشگاه
فروشگاه ها نیازها و خواسته های متنوع مشتریان هدف خود را برآورده می کنند. دانستن انواع مختلف فروشگاه ها می تواند به شما کمک کند محل کار خرده فروشی یا عمده فروشی را پیدا کنید که با علایق، ارزش ها و اهداف شغلی شما همسو باشد. هنگام جستجوی شغل بعدی خود در این صنعت، ۱۰ نوع فروشگاه زیر را در نظر بگیرید:
خرده فروشان تک مکان
خرده فروشان تک مکان معمولاً مشاغل خانوادگی، فروشندگان کالاهای صنایع دستی، مغازه های دستفروشی یا بازار هستند. این نوع فروشگاه تمایل به تمرکز محلی دارد و ممکن است از ارتباطات طولانی مدت با مشتریان عادی بهره مند شود. مشاغل خرده فروشی تک مکان ممکن است برای افرادی که علاقه مند به ایجاد روابط با اعضای جامعه، حمایت از اقتصاد محلی یا بخشی از تیم کوچکی از کارمندان هستند، مناسب باشد.
مطالب مرتبط: چه مشاغلی در بخش خرده فروشی وجود دارد؟
فروشگاه های زنجیره ای
یک فروشگاه زنجیره ای یک فروشگاه با چندین مکان است که با یک نام تجاری مشترک، مدیریت کلی و سیاست های تجاری متمرکز متحد شده اند. مدیریت زنجیره می تواند محلی، ملی یا بین المللی باشد. فروشگاههای زنجیرهای به دلیل مشتریان بزرگتر خود، میتوانند کالاها را در مقادیر بیشتری نسبت به خردهفروشان تکمحلی خریداری کنند که به آنها کمک میکند هزینهها را کاهش دهند و مشتریان بیشتری به دست آورند.
برای افرادی که قصد دارند در درازمدت شغل خردهفروشی داشته باشند، فروشگاههای زنجیرهای فرصتهایی را برای شروع در یک موقعیت سطح ابتدایی، انتقال مکانها، ارتقاء سطح مدیریت به سطح بالا و بهرهمندی از شناخت برند در هنگام انتقال به شغل جدید در صنعت ارائه میدهند.
حق امتیازها
فرنچایزها برندهای ملی و بین المللی هستند که متعلق به فروشندگان محلی یا صاحبان امتیاز هستند. به عنوان بخشی از قرارداد حق رای، فروشنده برای استفاده از برند و مدل کسب و کار برای مدت معینی هزینه می پردازد. آنها همچنین ممکن است با استفاده از تامین کنندگان خاص و روش های آموزشی موافقت کنند. برای افرادی که به دنبال کسب مهارت های خرده فروشی هستند، حق رای دادن، شناخت برند زنجیره ای و تعامل اجتماعی یک فروشگاه تک مکان را فراهم می کند.
مطالب مرتبط: کار خرده فروشی: راهنمای قطعی
فروشگاه های بزرگ
فروشگاه های بزرگ محصولات متنوعی را ارائه می دهند. بهطور سنتی بهعنوان فروشگاههای شاخص در مراکز خرید، از بخشها یا بخشهای مختلفی تشکیل شدهاند که به دستههای خاصی از جمله پوشاک، کفش، چمدان، زیبایی، لوازم خانگی، سختافزار و موارد دیگر اختصاص دارند. کار در یک فروشگاه بزرگ ممکن است برای افرادی جذاب باشد که میخواهند در یک دسته خردهفروشی خاص تخصص داشته باشند، در کنار همکاران در بخشهای مختلف کار کنند و بخشی از یک تیم بزرگ و با مهارتهای مختلف باشند.
فروشگاه های مواد غذایی، سوپر مارکت ها و هایپر مارکت ها
این فروشگاه ها برخی از خدمات اولیه مشابه را ارائه می دهند که گاهی اوقات تشخیص تفاوت بین آنها را دشوار می کند. در اینجا چیزی است که این سه نوع فروشگاه را منحصر به فرد می کند:
-
فروشگاه های مواد غذایی: فروشگاه های مواد غذایی بر روی مواد غذایی، نوشیدنی ها و برخی از کالاهای خانگی تمرکز دارند. آنها معمولاً متعلق به خانواده هستند و ممکن است فروشگاه های تک مکان یا زنجیره های محلی باشند.
-
سوپرمارکتها: سوپرمارکتها از بخشهای مختلفی تشکیل شدهاند که به انواع مختلف مواد غذایی و مواد غذایی اختصاص داده شدهاند. آنها همچنین ممکن است اثاثیه منزل، لوازم خانگی، لباس، محصولات کودک و محصولات پخته شده تازه را بفروشند. سوپرمارکتها بر عرضه کالاهای متنوع برای جذب بیشتر مشتریان تمرکز دارند.
-
هایپر مارکت ها: هایپر مارکت ها که سوپراستور نیز نامیده می شوند، اساسا سوپرمارکت های توسعه یافته هستند. علاوه بر مواد غذایی، آنها ممکن است یک داروخانه، مکانیک خودرو، مرکز عکس، کلینیک چشم، بانک و موارد دیگر نیز داشته باشند.
فروشگاه های مواد غذایی، سوپرمارکت ها و هایپرمارکت ها همگی می توانند مکان های خوبی برای راه اندازی حرفه خرده فروشی شما باشند. این نوع فروشگاهها با فرصتهایی از خردهفروشی گرفته تا مدیریت فروشگاه، میتوانند شغلی را برای افراد با هر سطح تحصیلات و تجربه ارائه دهند.
خرده فروشان با تخفیف
خرده فروشان تخفیف دار خواربار و محصولات خانگی را با نام تجاری عمومی با قیمت های پایین تر از خرده فروشی می فروشند. آنها اغلب کالاهای متوقف شده، موجودی بیش از حد و منحل شده را می خرند که هزینه ها را برای مشتریانشان پایین نگه می دارد. مانند فروشگاه های مواد غذایی، سوپرمارکت ها و هایپرمارکت ها، خرده فروشان تخفیف می توانند نقطه شروع خوبی برای نامزدهای سطح ابتدایی باشند زیرا فرصت های شغلی را برای دانش آموزان دبیرستانی، فارغ التحصیلان و فراتر از آن فراهم می کنند.
خرده فروشان خروجی
فروشگاه های اوت لت که به عنوان خرده فروشان تخصصی نیز شناخته می شوند، معمولاً فقط محصولات یک برند خاص را حمل می کنند. به عنوان مثال، یک خرده فروش ممکن است طیف گسترده ای از کالاهای ورزشی را از یک برند معروف، مجموعه ای از عطرهای لوکس از یک برند طراح یا لباس های مد روز تولید شده توسط یک شرکت خاص ارائه دهد. فروشگاه های تخصصی اغلب در مراکز خرید یا استریپ مال ها ظاهر می شوند.
کارمندان در فروشگاه های اوت لت از دانش عمیق خود در مورد محصولات برند استفاده می کنند تا به مشتریان توصیه های قابل اعتمادی ارائه دهند. آنها ممکن است از محصولات برند در زندگی شخصی خود استفاده کنند، به این معنی که طرفداران یک برند خاص ممکن است برای کار در این فروشگاه های تخصصی مناسب باشند.
مرتبط: ۱۹ تا از بهترین شرکت ها در خرده فروشی
فروشگاه های انبار
فروشگاه های انبار یک تجربه عمده فروشی را برای عموم مردم فراهم می کند. فروشگاه های انبار با اولویت دادن به قیمت های پایین برای اقلام عمده بر جنبه زیبایی شناختی تجربه خرید، هزینه های عملیاتی را کاهش می دهند که منجر به صرفه جویی زیادی برای مشتری می شود. برای افرادی که از یک معامله خوب قدردانی می کنند، کمی از بلند کردن اجسام اغتشاشات مهم نیستند یا از کار در یک محیط مینیمالیستی لذت می برند، شغل در یک فروشگاه انبار ممکن است مناسب باشد.
فروشگاه رفاه
فروشگاه های رفاه کالاها و خدماتی را برای مشتریانی که در حال توقف سریع هستند ارائه می دهند. اغلب، فروشگاه های رفاه بخشی از امتیازات پمپ بنزین هستند و مجموعه کوچکی از مواد غذایی و قطعات خودرو را می فروشند. کار در یک فروشگاه رفاهی ممکن است انتخاب خوبی برای کسانی باشد که علاقه مند به عضویت در یک کارمند کوچک در محیطی سریع هستند.
مطالب مرتبط: ۱۰ نکته مفید برای فروش در خرده فروشی
خرده فروش اینترنتی
خرده فروشان اینترنتی یا پلتفرم های تجارت الکترونیک، در سال های اخیر به یکی از انواع فروشگاه های پیشرو تبدیل شده اند. خرده فروشان اینترنتی به جای پرسنل و حفظ موقعیت فیزیکی، محصولات را مستقیماً برای مشتریان خود ارسال می کنند. آنها همچنین ممکن است محصولات دیجیتالی مانند کتاب های الکترونیکی یا کتاب های صوتی را با قیمت های پایین ارائه دهند. خردهفروشان اینترنتی مجموعه وسیعی از مشاغل را ارائه میدهند، از کارکنان مراکز تامین خدمات تا نمایندگان خدمات مشتری و توسعهدهندگان نرمافزار.
انواع مشاغل خرده فروشی
اگر علاقه مند به کار با مشتریان و نگهداری از فروشگاه هستید، ممکن است برای مشاغل زیر واجد شرایط باشید: