مصرف کنندگان در خرید یک محصول یا خدمات از انتخاب خود لذت می برند و کالاهای سفارشی آنها را دعوت می کند تا بیشتر در فروش شرکت کنند. با افزایش خردهفروشی آنلاین و سفارشیسازی انبوه در تولید، کسبوکارهای بیشتری در تقریباً هر صنعتی عناصر سفارشیسازی را برای کالاها و خدمات خود ارائه میکنند. یادگیری در مورد سفارشی سازی محصول و اینکه چگونه می توانید آن را در تجارت به کار ببرید، می تواند به شما در حرفه خود، حتی در صنایع یا زمینه های مختلف، کمک کند.
در این مقاله از ایوسی، سفارشیسازی محصول را بررسی میکنیم، نمونههایی از آن را ارائه میکنیم و پنج مزیت را برای شرکتها برای ارائه محصولات یا خدمات سفارشیسازی شده کشف میکنیم.
مرتبط: فرآیند تصمیم گیری مصرف کننده: تعریف و مثال ها
سفارشی سازی یک محصول چیست؟
سفارشیسازی یک محصول توانایی تولید برای ارائه طرحها یا جزئیات متنوع برای یک محصول است که بهطور خاص به دلخواه خریدار ساخته شده است، که تا حدی به دلیل پیشرفت در فناوری و فرآیندهای تولید تولید است. سفارشیسازی محصولات به این معنی است که مشتری میتواند ویژگیهایی مانند رنگ، طراحی، قابلیتها، اجزای افزودنی یا گزینههای دیگر را انتخاب کند تا به جای تولید انبوه، یک کالای منحصربهفردتر بسازد. به عنوان مثال، یک شرکت تولید کفش میتواند به مشتریان اجازه دهد تا از طریق پلتفرم آنلاین خود کفشهای کتانی بینظیر طراحی و سفارش دهند.
سفارشی سازی محصول تقریباً در هر صنعت رشد کرده است و اغلب یک عنصر مشترک در ترغیب خریدار برای خرید است.
مطالب مرتبط: ۲۰ نوع متداول نیازهای مشتری
مزایای سفارشی سازی محصول چیست؟
در اینجا پنج مزیت سفارشی سازی محصول برای بازاریابی و فروش آورده شده است:
-
مطابقت با تقاضای مشتری: افزایش محبوبیت برای محصولات سفارشی نشان می دهد که مصرف کنندگان چگونه آن را دوست دارند. ارائه گزینه هایی برای سفارشی سازی به مشتریان بالقوه کمک می کند ارزش افزوده ای را در انتخاب شرکت یا کسب و کار شما بیابند.
-
افزایش فروش و مزیت رقابتی: مشتریان می توانند عناصر خرید خود را انتخاب کنند، که می تواند تصمیم آنها را برای خرید از یک شرکت در مقابل شرکت دیگر تغییر دهد. همچنین میتوانید برای محصولات سفارشیشده امتیاز قیمت بالاتری دریافت کنید.
-
درگیر کردن مشتریان: مشتری ممکن است زمانی که عناصر خاصی از خرید خود را طراحی و انتخاب میکند، مانند یک پیشنهاد سفارشی یا ترکیبی، احساس مالکیت عمیقتری داشته باشد. هر چه مشتری بیشتر احساس مشارکت کند، می توانید وفاداری بیشتری به برند ایجاد کنید.
-
ایجاد وفاداری به برند: رتبهبندی رضایت مشتری یک تأثیر پیشرو در ایجاد وفاداری به برند است و دسترسی و توانایی طراحی یک محصول بر اساس نیازها و خواستههای آنها میتواند رضایت مشتری را افزایش دهد. مشتریان وفاداری مادام العمر به برند نیز از طریق فروش آتی و بازاریابی دهان به دهان به دوستان و خانواده، مزایای ارزش بالایی را به شرکت ارائه می دهند.
-
تحقیقات بازار به دست آورید: خرید یک محصول سفارشی به شما بینش بیشتری در مورد پسندها، ترجیحات و برداشت های پایگاه مشتری شما نسبت به اقلام عمومی می دهد. می توانید درباره مشتری خود اطلاعات بیشتری کسب کنید و از آن داده ها و اطلاعات برای بازاریابی آینده استفاده کنید.
مطالب مرتبط: راهنمای تکنیک های بازاریابی موثر
نمونه هایی از سفارشی سازی محصول چیست؟
بسیاری از صنایع از سفارشی سازی محصول برای تشویق فروش مشتری استفاده می کنند که مهمترین آنها خرده فروشی است. برخی از برندها در درجه اول بر سفارشی سازی تمرکز می کنند و برخی دیگر آن را به عنوان عنصری برای افزایش پیشنهادات خود و تجربه مشتری ارائه می دهند.
در اینجا چند نمونه از سناریوهای سفارشی سازی محصول آورده شده است:
یک تولید کننده مبلمان
یک تولیدکننده مبلمان ملی ممکن است یک کاناپه یا کاناپه سکشنال داشته باشد که دارای تنظیمات چندگانه برای انتخاب باشد، مانند داشتن یک بالشتک صندلی بلند در سمت چپ یا راست. مشتریان همچنین میتوانند از بین مدلها و اندازههای پا، پارچه، رنگ و شکل کوسن انتخاب کنند تا مبل را به فضای زندگی خود سفارشی کنند.
یک نانوایی
کسبوکارهای کوچک یا بخشهای نانوایی در فروشگاههای بزرگ مواد غذایی یا انبار، هر دو توانایی سفارشیسازی سفارش شما را دارند، مثلاً یک کیک تولد. در حالی که برخی از کیک ها با یک قسمت خالی برای یک پیام شخصی آماده هستند، مانند “تولدت مبارک، برندا”، آنها کیک های دیگری را به صورت سفارشی می پزند که در آن مشتری می تواند طعم اسفنجی، طعم پرکننده، طعم و رنگ را انتخاب کند. ، عناصر طراحی کیک و پیام شخصی. در این مثال، یک کیک سفارشی احتمالاً زمان بیشتری برای آماده شدن نیاز دارد و نیاز به سفارش از قبل دارد.
یک سازنده هواپیما
سازندگان هواپیما اکنون این امکان را برای خطوط هوایی و شرکتهای خصوصی ارائه میدهند که چیدمان، پیکربندی صندلی، مواد یا رنگ صندلی، چیدمان آشپزخانه و آشپزخانه، قرار دادن حمام و موارد دیگر را سفارشی کنند. مشخصات استاندارد نقطه شروع همراه با انتخاب های از پیش تأیید شده یا بسته های بسته برای ساخت هر دو دیدگاه برندسازی و عملیاتی هستند. برای مثال، یک شرکت هواپیمایی ممکن است صندلیهای چرمی، سیستم سرگرمی پیشرفته، فرشی متناسب با رنگ برندشان و سطلهای مخصوص فضای ذخیرهسازی چمدان را بخواهد. در کابین خلبان، آنها ممکن است سیستم های عملیات ناوبری یا ارتباطی خاصی را انتخاب کنند.
یک شرکت مراقبت از چمن
یک صاحب کسب و کار کوچک یک شرکت محوطه سازی را اداره می کند و هم خدمات استاندارد یا هم خدمات قابل تنظیم را می فروشد. برخی از مشتریان ممکن است قیمت چمن زنی فصلی را برای چمن زنی استاندارد انتخاب کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به حذف پرچین، برداشت علف های هرز، مالچ پاشی فصلی و حذف ضایعات حیوانات خانگی اضافه کنند. یک معامله بسته ترکیبی که به مشتری اجازه می دهد آنچه را که به طور خاص به نیازهای مراقبت از چمن خود نیاز دارد سفارشی کند، می تواند منجر به کسب و کار آینده، ارجاعات و ثبت نام های اضافی برای خدمات آتی ارائه شده شود.
یک خودروساز
یک سازنده خودرو بسته به خریدار و محدوده قیمت آنها، ویژگی های استاندارد یا گزینه های بسیار قابل تنظیم در دسترس را ارائه می دهد. سفارشیسازی وسایل نقلیه، زمانی از انتخابهای اولیه مانند صندلیهای پارچهای در مقابل چرم گرفته تا فناوریها و ویژگیهای پیشرفته و گزینههایی مانند گرمکن صندلیها و فرمان، کروز کنترل، ورود بدون کلید، استارت خودکار و دربهای آسانسوری افزایش یافته است. برخی از برندهای خودروی سطح بالاتر حتی دارای افزودنیهای اختیاری مانند دریچههای هوا با تزئینات چرمی، جا لیوانی موتوردار، تزئینات گرانیتی، آشکارسازهای خواب آلودگی یا پخشکننده عطر هستند.
یک مغازه کت و شلوار فروشی
یک فروشگاه کت و شلوار ممکن است مجموعه ای از مواد، رنگ ها و الگوها را با تعدادی کت و شلوار آماده برای خرید فوری ارائه دهد. برای کسانی که یک مجموعه سفارشی میخواهند، میتوانند گزینههای دکمه، دوخت و آستر را قبل از اندازهگیری انتخاب کنند تا کت و شلوار را برایشان بسازند. یک مشتری راضی احتمالاً کت و شلوارهای بیشتری می خرد و در مورد تجربه با خانواده و دوستان صحبت می کند.
یک خرده فروش آنلاین
یک خردهفروش آنلاین اغلب سابقه مرور و خرید شما را ذخیره میکند تا توصیههایی در آینده در مورد مواردی برای خرید ارائه دهد که در غیر این صورت ممکن است آنها را نبینید. همچنین محصولات خاصی را برای تعطیلات آتی یا رویدادهای ویژه برای تشویق مرور تبلیغ می کند. این محتوای مدیریت شده منجر به خریدهای برنامه ریزی نشده و افزایش درآمد برای شرکت می شود.
مطالب مرتبط: ۱۰ تا از برترین شرکت های تجارت الکترونیک
یک سرویس استریم
یک سرویس پخش ویدیو یا موسیقی پروفایل های کاربر سفارشی ایجاد می کند که تنظیمات سلیقه شخصی را بر اساس آهنگ هایی که گوش می دهید یا فیلم ها و برنامه های تلویزیونی که در پلتفرم های آن تماشا می کنید ایجاد می کند. سپس این سرویس عناوین جدیدی را برای لذت بردن شما توصیه می کند که مانند مواردی در تاریخچه کاربری و نمایه شما هستند.
یک فروشگاه اسباب بازی
برخی از شرکتهای اسباببازی به کودکان اجازه میدهند خرس عروسکی و دیگر حیوانات عروسکی خود را بسازند و آن را در هر مرحله کاملاً قابل تنظیم، از جمله با پوشاک و لوازم جانبی، میسازند. سفارشیسازی به کودکان کمک میکند تا در طول تجربه با اسباببازی ارتباط شخصی برقرار کنند و شرکت میتواند قیمت خردهفروشی بالاتری را در مقایسه با سایر مارکهای حیوانات عروسکی داشته باشد.
یک تولید کننده آب نبات
برخی از تولیدکنندگان آب نبات سفارش های تخصصی برای ترکیب رنگ خاصی از شیرینی های خود ارائه می دهند و حتی می توانید برای جشن گرفتن مناسبت های خاص مانند عروسی، تولد، حمام نوزاد یا میتزوه بار، آب نبات را با یک آرم، تصویر یا عبارت شخصی سازی کنید.
خدمات چاپ عکس
چندین سایت آنلاین چاپ عکس به مشتریان اجازه میدهند با استفاده از عکسها و تصاویر دیجیتالی خود، کتابهای عکس، چاپ، کارتهای تبریک شخصی، بوم، لوازم ثابت، هدایا و موارد دیگر ایجاد کنند. شما می توانید همه چیز را از طرح بندی، نوع فونت، رنگ ها، عبارات و جمله بندی، طرح ها و کمیت انتخاب کنید. حتی یک ویژگی برنامه وجود دارد که تصاویر را از رول دوربین گوشی شما از قبل انتخاب می کند تا به شما نشان دهد که یک طرح یا خرید بالقوه برای تشویق به فروش چگونه می تواند باشد.
یک شرکت نوشابه
یک شرکت نوشابه ممکن است برای جلب مشتری و افزایش فروش، برچسب های شخصی ایجاد کند یا یک دستگاه فروش نوشابه فواره منحصر به فرد داشته باشد که به مشتریان اجازه می دهد ترکیب نوشیدنی خود را ایجاد کنند و محصولات نوشابه را به هر نسبتی که انتخاب می کنند ترکیب کنند.