پروفایل مشتری ابزار موثری است که کسب و کارها از آن برای توسعه استراتژی های بازاریابی قدرتمند استفاده می کنند. این پروفایل ها حاوی اطلاعات تاثیرگذار مشتری، مانند اطلاعات جمعیتی، درآمد و علایق هستند که در قالبی قابل خواندن برای استفاده در تحقیقات، فروش و بازاریابی سازماندهی شده اند.
در این مقاله از ایوسی، به این بحث میکنیم که چرا پروفایلهای مشتری مهم هستند، و فهرستی از مراحل، یک الگو و نمونهای را برای کمک به شما در ایجاد پروفایلهای مشتری ارائه میدهیم.
چرا پروفایل مشتری مهم است؟
دلایل متعددی وجود دارد که چرا پروفایل مشتری برای کسب و کارها و سازمان ها مهم است، از جمله:
پایگاه مشتری را شناسایی می کند
پروفایل های مشتری مهم هستند زیرا می توانند به تعریف پایگاه مشتری هدف کسب و کار به منظور ایجاد استراتژی های تبلیغاتی و بازاریابی موثر کمک کنند. به عنوان مثال، اگر شرکتی سعی در ایجاد یک آگهی تجاری جدید برای افزایش درآمد شرکت داشته باشد، ممکن است از پروفایل مشتری برای تعیین اینکه مخاطبان آگهی تجاری هستند و چگونه تبلیغات را به سمت آنها هدایت کند، استفاده کند.
مطالب مرتبط: ۲۰ تاکتیک بازاریابی موثر و نحوه استفاده از آنها (با مثال)
کسب و کار را شکل می دهد
نمایه سازی مشتری همچنین می تواند به شرکت ها کمک کند تا کسب و کار خود را در راستای خواسته ها و نیازهای مشتری شکل دهند و استراتژی های فروش تاثیرگذاری ایجاد کنند. برای مثال، اگر یک فروشگاه خردهفروشی متوجه شود که مشتریان زیادی را از سالن بدنسازی آن طرف خیابان دریافت میکند، ممکن است بخش ورزشی خود را به جلوی فروشگاه نزدیکتر کند تا فروشهای بالقوه را جذب کند.
روابط می سازد
ایجاد پروفایلهای دقیق مشتری میتواند به کسبوکارها و سازمانها کمک کند تا روابط حرفهای با مشتریان خود ایجاد کنند، که میتواند رضایت مشتری را بهبود بخشد و خریداران تکراری را تشویق کند. این همچنین می تواند یک پایگاه مشتری وفادار ایجاد کند که ممکن است برای ارائه مشاوره یا ارائه پیشنهادات در مورد محصولات یا خدماتی که شرکت باید ارائه دهد و راه های دیگری که می تواند کسب و کار را بهبود بخشد تشویق شود.
مرتبط: فروش رابطه ای: تعریف، تکنیک ها و مثال ها
نحوه ایجاد پروفایل مشتری
در اینجا لیستی از مراحلی وجود دارد که می توانید برای کمک به ایجاد پروفایل های قدرتمند مشتری از آنها استفاده کنید:
۱. جمعیت شناسی را تعریف کنید
هنگام ایجاد یک نمایه بر اساس مشتریان هدف مورد نظر، مهم است که ابتدا با اطلاعات جمعیتی آنها شروع کنید، زیرا این یکی از ساده ترین اطلاعات برای تعریف است. جمعیت شناسی یک مشتری می تواند شامل سن، جنسیت، سطح تحصیلات و درآمد باشد. این اطلاعات کوچک می تواند به شما کمک کند تا محدوده سنی و سایر عوامل کلیدی پایگاه مشتری خود را تعیین کنید و به شما امکان می دهد الگوهایی را کشف کنید که می توانند به شما در بازاریابی موثرتر کسب و کار کمک کنند.
برای مثال، اگر میدانید که اکثر مشتریان یک رستوران بزرگتر از سن نوشیدن هستند، میتوانید فروش الکل را برای افزایش درآمد در نظر بگیرید. اگر هنوز در مرحله برنامهریزی کسبوکار هستید، در نظر داشته باشید که شرکت به کدام یک از مشتریان ممکن است برای یک مشکل یا نیاز بیشتر کمک کند. اگر کسب و کار در حال حاضر راه اندازی شده است، بررسی مشتریان و تعیین الگوهای جمعیتی آنها را در نظر بگیرید. همچنین ممکن است ایجاد یک فرم نمایه مشتری یا عضویت در فروشگاه مفید باشد که می تواند به شما در جمع آوری داده های جمعیتی تأثیرگذار کمک کند.
مطالب مرتبط: جمعیت شناسی: تعریف و نحوه استفاده از آن
۲. به اقتصاد اجتماعی فکر کنید
عوامل اجتماعی و اقتصادی یک مشتری می تواند شامل اطلاعاتی مانند شغل، تعداد اعضای فعلی خانواده و منطقه سکونت باشد. این اطلاعات میتواند هنگام ایجاد نمایههای مشتری مهم باشد، زیرا میتواند به کسبوکارها در مورد میزان پولی که مشتریان میتوانند خرج کنند و ساعات اولیه خریدشان اطلاع دهد. برای مثال، اگر میدانید که اکثر مشتریان ۹ تا ۵ ساعت عادی کار میکنند، ممکن است ایجاد تبلیغات یا فروشهایی که بعد از ساعت ۶ بعد از ظهر شروع میشوند مفید باشد.
اگرچه ممکن است برخی از اطلاعات اجتماعی-اقتصادی را از فرمهای مشتریان و عضویتهای فروشگاه بهدست آورید، ممکن است کسب اطلاعات از منابع دیگر، مانند اداره سرشماری، یا بررسی پایگاه مشتریان کسبوکارها و بازارهای رقیب مفیدتر باشد. این می تواند به شما کمک کند روندها را شناسایی کرده و بفهمید که چگونه کسب و کار خود را به سمت مصرف کنندگان هدایت کنید.
۳. روانشناسی را درک کنید
روانشناسی اغلب با رفتار، سرگرمی ها، باورها و شخصیت مشتری مرتبط است. اینها می توانند فاکتورهای مهمی باشند که باید در نظر گرفته شوند زیرا می توانند به توسعه استراتژی های بازاریابی برای افراد خاص کمک کنند و یک رابطه چشمگیر با پایگاه مشتری شما ایجاد کنند. برای مثال، اگر میدانید که بخش بزرگی از مصرفکنندگان شما عاشق موسیقی و فیلم هستند، ممکن است ایده خوبی باشد که در آن بخشها در یک فروشگاه خردهفروشی فروش ایجاد کنید یا یک شب چیزهای بی اهمیت با فرهنگ پاپ را در یک رستوران میزبانی کنید.
اغلب، روانشناسی به راحتی از طریق فرم ها یا اداره سرشماری به دست نمی آید. با این حال، فروشندگان داده ای وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا اطلاعات روانشناختی مفیدی را در مورد مشتریان عمومی پیدا کنید تا به ساختن پروفایل کمک کنید. همچنین ممکن است تعامل با مشتریان و سؤال از آنها در مورد سرگرمی ها یا علایق آنها مفید باشد. این می تواند به شما در ایجاد روابط قدرتمند و کشف اطلاعات پروفایل کلیدی به طور همزمان کمک کند.
۴. استراتژی های عملی ایجاد کنید
هنگامی که برخی از اطلاعات اولیه مشتری را دارید، ایجاد استراتژی هایی که می توانید برای جلب توجه آنها و افزایش فروش استفاده کنید، می تواند مفید باشد. تعیین عوامل کلیدی، مانند نوع تبلیغات یا محصولاتی که مصرف کنندگان را مورد توجه قرار می دهد و بهترین راه برای اطلاع رسانی به آنها، می تواند به شرکت ها کمک کند تا تجارت خود را به طور مؤثرتری بازاریابی کنند. برای مثال، اگر میدانید که یک کسبوکار نزدیک به خروجی بزرگراه است و مسافران زیادی را به خود جذب میکند، ممکن است ایجاد یک آگهی رادیویی مفید باشد که بتواند به افراد در مورد تبلیغات و موقعیت فعلی شرکت بگوید.
مطالب مرتبط: راهنمای تکنیک های بازاریابی موثر
۵. اطلاعات را سازماندهی کنید
سازماندهی اطلاعات انباشته شده در یک نمایش مشخصات مفید مشتری می تواند به بخش های مختلف شرکت، از جمله بازاریابی و فروش، اجازه دهد تا وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند. هنگام سازماندهی، تفکیک اطلاعات به دسته های مختلف می تواند مفید باشد، از جمله:
-
شرح
-
انگیزه ها
-
اهداف
-
چگونه کمک می کنیم
-
استراتژی های بازاریابی
مرتب سازی اطلاعات در دسته های مختلف به مقامات شرکت اجازه می دهد تا مشخصات را به سرعت و به طور موثر درک کنند. همچنین می تواند به بخش های شرکت اجازه دهد تا اطلاعاتی را که برای آنها مفیدتر است پیدا کنند. برای مثال، ممکن است برای یک تیم فروش مهمتر باشد که اهداف مشتری را بداند و چگونه شرکت میتواند به آنها کمک کند. در حالی که بخش های بازاریابی ممکن است بخش استراتژی ها و انگیزه های بازاریابی را مفیدتر بدانند.
الگوی پروفایل مشتری
در اینجا یک الگو وجود دارد که می توانید از آن برای ایجاد نمایه مشتری استفاده کنید:
نام: [نام]
سن: [سن]
توضیحات
[در این بخش، بیانیه مختصری در مورد مشتری، از جمله شغل، خانواده، مکان و موارد دیگر ارائه دهید.]
انگیزهها
[این بخش میتواند شامل اطلاعات شخصی بیشتری درباره مشتری باشد، مانند شخصیت او، جایی که خرید میکند و چرا.]
اهداف
[در این بخش، چیزی را که مشتری در یک شرکت، محصول یا خدمات به دنبال آن است یا به آن امیدوار است را شامل شود.]
چگونه کمک می کنیم
[این بخش به کسب و کار اجازه می دهد توضیح دهد که چگونه می تواند اهداف و مقاصد مشتری را برآورده کند.]
استراتژی های بازاریابی
[در نهایت، هر گونه استراتژی بازاریابی مهم را فهرست کنید، مانند تبلیغاتی که مشتری دوست دارد ببیند و بهترین مکان برای بازاریابی اطلاعات تبلیغاتی.]
مثال
در اینجا یک نمونه نمایه مشتری برای یک فروشگاه خرده فروشی با استفاده از الگوی بالا آورده شده است:
میثم نورالدینی
سن: ۲۱
توضیحات
میثم مجرد است و در حال حاضر در صنعت رستوران کار می کند که ساعات کاری انعطاف پذیری برای او فراهم می کند. او همچنین در ده مایلی فروشگاه زندگی میکند و به او این امکان را میدهد که در صورت لزوم از اینجا خرید کند.
انگیزه ها
میثم در حال حاضر یک دانشجوی دانشکده است که مدرک لیسانس گرفته است و به دنبال راه هایی برای پس انداز پول است. به همین دلیل، او اغلب به دنبال قیمت های پایین تر به صورت آنلاین است و سعی می کند چیزی را مگر در موارد ضروری خریداری نکند.
اهداف
میثم فقط می خواهد برای محصولات ضروری خرید کند و دائماً به دنبال ارزان ترین قیمت موجود است.
چگونه به ما کمک می کنیم
فروشگاه ما دارای طیف گسترده ای از محصولات، از جمله اقلام مربوط به دانشگاه مانند لوازم مدرسه، لباس و تنقلات است. ما همچنین قیمت های نسبتاً پایینی را در مقایسه با سایر فروشگاه های خرده فروشی در منطقه ارائه می دهیم.
استراتژی های بازاریابی
یک راه عالی برای بازاریابی به میثم از طریق منابع آنلاین مانند رسانه های اجتماعی، ایمیل یا تبلیغات موتورهای جستجو است. برای مشتریانی مانند میثم که به دنبال پایینترین قیمتها هستند، ما همچنین میتوانیم سیستمی ایجاد کنیم که با قیمت هر رقیب در برخی محصولات، مانند لوازم مدرسه مطابقت داشته باشد.
مقالات بیشتری را کاوش کنید
- ۷ روش برای استفاده از مدیریت ارتباط با مشتری
- شخصی سازی مشتری: چیست و استراتژی های موثر
- ۴ مرحله برای ایجاد شخصیت خریدار
- تقسیم بندی مشتری چیست؟ (تحلیل و نکات)
- مدیریت تجربه مشتری چیست و چرا مهم است؟
- چگونه از بازاریابی مسابقه برای جذب و بستن فروش بیشتر استفاده کنیم
- داده های مشتری چیست؟
- نحوه نوشتن یک اسکریپت بازاریابی تلفنی در ۸ مرحله (با مثال)
- ۱۵ راه برای دریافت ارجاع در فروش
- ۹ روش کم هزینه برای تبلیغ کسب و کار آنلاین
- چگونه یک بازار هدف را شناسایی کنیم
- راهنمای مدل فروش چلنجر و نحوه عملکرد آن
- سرنخ واجد شرایط بازاریابی: تعریف و نحوه استفاده از آنها
- رضایت مشتری: ۷۰ سوال برای بازخورد