به دلیل حجم زیاد فروشگاههای خردهفروشی، چه سنتی و چه آنلاین، که در دسترس مشتریان برای انتخاب است، فراهم کردن محیطی که مشتریان در آن احساس مهم بودن کنند، اهمیت فزایندهای پیدا میکند. بسیاری از مشتریان به دنبال شرکتی می گردند که بتوانند از آن خریداری کنند که نیازهای آنها را برآورده می کند و با آنها به عنوان افراد منحصر به فرد رفتار می کند. یکی از راه هایی که یک سازمان می تواند این کار را انجام دهد، استفاده از استراتژی های شخصی سازی مشتری است.
در این مقاله از ایوسی، ما توضیح میدهیم که شخصیسازی مشتری چیست و مزایای استفاده از آن چیست، بهعلاوه فهرستی از استراتژیهایی که میتوانید برای شخصیسازی تجربیات مشتریان خود استفاده کنید، ارائه میکنیم.
مرتبط: ۱۴ نمونه از بازاریابی شخصی
شخصی سازی مشتری چیست؟
شخصی سازی مشتری روش شناخت هر مشتری به عنوان فردی منحصر به فرد و ایجاد تجربه ای برای آنها است که ارزش آنها را برای سازمان شما نشان می دهد. این می تواند شامل هر چیزی باشد، از استفاده از نام مشتری در سری ایمیل های شما تا ارائه پیشنهادات محصول بر اساس تاریخچه خرید مشتری و نیازهای سبک زندگی.
در حالی که شخصی سازی مشتری قبلاً به معنای قرار دادن یک مشتری در گروهی از مشتریان همفکر و مشابه بود تا بتوانید در مقیاس بزرگتر به آنها رسیدگی کنید، بسیاری از مشتریان اکنون انتظار دارند که با شرکت هایی که می دانند آنها فردی هستند ارتباط یک به یک دریافت کنند. با علایق، نیازها و انگیزه های منحصر به فرد.
مرتبط: تجربه مشتری: تعریف و اهمیت
مزایای استراتژی شخصی سازی مشتری
توسعه استراتژی شخصی سازی مشتری مزایای زیادی دارد، از جمله:
-
مزیت رقابتی: اگر بتوانید یک تجربه مشتری شخصی ارائه دهید، احتمالاً بهتر می توانید خود را از مشاغل رقیب متمایز کنید.
-
وفاداری مشتری: تمایز می تواند وفاداری مشتری شما را به ارمغان بیاورد و ممکن است متوجه شوید که مشتریان شما به دلیل آن، کسب و کار شما را به دیگران در شبکه خود توصیه می کنند.
-
فروش بیشتر: همانطور که همچنان مشتریانی را که از کسب و کار شما خرید می کنند تحت تاثیر قرار می دهید، می توانید فروش بیشتری نیز کسب کنید زیرا آنها بیشتر در فروشگاه شما مراجعه می کنند.
-
جمعآوری دادهها: هرچه بیشتر در شخصیسازی مشتری شرکت کنید، میتوانید اطلاعات بیشتری در مورد پایگاه مشتری خود جمعآوری کنید، از جمله اطلاعاتی در مورد ناامیدی، علایق، وبسایتهای مورد علاقه و سطح درآمد آنها. با داده ها و تجزیه و تحلیل های بیشتر، می توانید تجربه مشتری را بیشتر شخصی کنید.
۱۱ استراتژی شخصی سازی مشتری
این لیست از ۱۱ استراتژی شخصی سازی مشتری را که می توانید برای ارائه تجربه ای به مشتریان استفاده کنید که آنها را به سفیران برند تبدیل می کند، مرور کنید:
۱. یک استراتژی جمع آوری داده ها ایجاد کنید
یکی از مهم ترین بخش های یک برنامه شخصی سازی مشتری موفق، داده ها است. ضروری است که تلاشهایی را برای جمعآوری دادهها تنظیم کنید که بعداً بتوانید برای درک بهتر مشتریان خود تجزیه و تحلیل کنید. با دادههای قابل تأیید، میتوانید استراتژیای طراحی کنید که برای مشتریان جذاب باشد و به آنها کمک کند تا احساس کنند بخش ارزشمندی از موفقیت کسبوکار شما هستند.
۲. از مشتریان بازخورد بخواهید
بازخورد مشتریان از طریق نظرسنجی، مصاحبه، گروه های متمرکز و نظرسنجی می تواند به شما در درک بهتر آنها کمک کند. تلاشهای شما برای درخواست بازخورد میتواند به مشتری نشان دهد که به نظر او اهمیت میدهید و میخواهید تجربهای ایجاد کنید که از آن راضی باشد، در حالی که اطلاعاتی را در اختیار شما قرار میدهد که میتواند برای شخصیسازی واقعاً مفید باشد.
شما می توانید بازخورد مثبت و منفی را تشویق کنید و حتی به مشتریان برای ارائه بازخورد واقعی آنها پاداش دهید تا بتوانید از دانش بیشتری برای کار با آنها بهره مند شوید.
مطالب مرتبط: نحوه دریافت بازخورد از مشتریان
۳. از تقسیم بندی ایمیل استفاده کنید
تقسیمبندی ایمیل زمانی است که مشتریان را بر اساس عوامل مختلفی به گروههایی تقسیم میکنید که ممکن است شامل موقعیت مکانی، سن، عادات خرید و سابقه خرید و تعامل با برند شما باشد. بخش بندی راهی را برای شما فراهم می کند تا پیام های سفارشی و مؤثر ایجاد کنید که به مشتریان تجربه ای شخصی می دهد.
به عنوان مثال، می توانید یک بخش ایمیل برای مشتریانی که محصول خاصی را در ماه گذشته خریداری کرده اند ایجاد کنید. سپس میتوانید فقط برای این گروه از خریداران اطلاعاتی درباره سرویس سازگاری که ممکن است از آن بهره مند شوند رایانامه کنید. اگر یک فروشگاه خرده فروشی جدید باز می کنید، ممکن است ایمیلی ایجاد کنید که مشتریان آن منطقه را به یک افتتاحیه VIP دعوت کند.
مطالب مرتبط: تقسیم بندی چیست؟
۴. ایمیل های یادآوری را تنظیم کنید
اگر یک کسبوکار آنلاین هستید، ایمیلهای یادآوری را برای مشتریانی که ممکن است کالایی را بدون خرید در سبد خرید خود جا گذاشته باشند، در نظر بگیرید. این استراتژی می تواند هم برای مشتریان فعلی و هم برای مشتریان جدید که نیاز به تشویق بیشتری برای خرید دارند مفید باشد. برای تشویق آنها، ممکن است یک درصد تخفیف یا کد کوپنی ارائه دهید که نمونه رایگان یک محصول را تولید می کند.
یک راه دیگر برای شخصیسازی این ایمیلها، ارائه پیشنهادهایی برای محصولات مشابهی است که ممکن است مشتری واقعاً به محصولاتی که در سبد خریدشان است ترجیح دهد. همچنین می توانید محتوایی در مورد مزایای محصول ارائه دهید یا مطالعات موردی در مورد اینکه چگونه محصول برای سایر خریداران مفید بوده را به اشتراک بگذارید.
۵. نتایج را مرور کنید
برای افزایش تلاشهای شخصیسازی خود، مهم است که نتایج هر استراتژی شخصیسازی را که ممکن است استفاده کنید مرور کنید. ممکن است متوجه شوید که هر ایده یا فرآیند تجاری موفق نیست، با این حال، اگر بتوانید جنبه موثری از آن بیابید یا حداقل از تجربه یاد بگیرید، احتمالاً در موقعیت بهتری برای پیاده سازی شخصی سازی خواهید بود. موفقیت بیشتر در آینده در طول بررسی، کارمندانی را که بخشی از فرآیند بودند جمع آوری کنید و از آنها بازخورد بخواهید.
۶. یک پایگاه دانش ایجاد کنید
پایگاه دانش یک کتابخانه آنلاین از محتوا در مورد موضوعات مفید است که مشتری می تواند برای یادگیری خودراهنما به آن دسترسی داشته باشد. یک پایگاه دانش به جای اینکه آنها را ملزم کند که با یک تیم پشتیبانی یا گروهی از نمایندگان خدمات مشتری تماس بگیرند یا ایمیل بزنند، میتوانند اطلاعات مورد نیاز را در صورت نیاز به مشتریان ارائه دهند. این یک تجربه شخصی سازی شده است، زیرا شما راهی برای برآورده کردن نیازهای مشتری و پاسخ به سؤالات آنها ارائه می دهید. برای شخصیسازی بیشتر، یک فرم بازخورد را در نظر بگیرید که در آن سؤالات و پیشنهادات مشتری را جمعآوری میکنید که میتوانید در پایگاه دانش قرار دهید.
۷. شخصی سازی خود را در چندین کانال پخش کنید
شرکت شما ممکن است در چندین کانال با توانایی های ارتباط با مشتری، از جمله رسانه های اجتماعی، وب سایت، ایمیل، پیام های متنی، برنامه های تلفن همراه و از طریق تماس های تلفنی، فعالیت کند. با توسعه یک سفر شخصی سازی مشتری که چندین کانال را در بر می گیرد، می توانید هر زمانی که مشتری بخواهد با کسب و کار شما تعامل داشته باشد در دسترس باشید و پیام های ثابتی را نیز به آنها ارائه دهید.
به عنوان مثالی از رویکرد همهکانالی، اگر مشتری چندین بار از صفحه محصول خاصی در وبسایت شما بازدید کند، میتوانید یک تبلیغ برای محصول در رسانههای اجتماعی به او ارائه دهید. همچنین میتوانید برای یادآوری علاقهشان به محصولتان و ارائه کد تخفیف برای خرید، ایمیلی برای آنها ارسال کنید.
۸. ابزارهای تعاملی را در اختیار مشتریان قرار دهید
یک استراتژی شخصیسازی میتواند شامل دعوت از مشتری برای اینکه بخشی از شخصیسازی خودش باشد نیز باشد. یکی از راههای انجام این کار، تشویق مشتری به ایجاد یک نمایه آنلاین است که در آن میتوانند اطلاعات اولیه خود را وارد کنند و ارتباطات مختلفی را که ترجیح میدهند از کسبوکار انتخاب کنند.
راه دیگر برای تشویق تعامل با مشتری، ارائه ویژگی است که در آن مشتریان می توانند محصولات شما را قبل از خرید به صورت دیجیتالی امتحان کنند. به عنوان مثال، اگر فیلتر عکس می فروشید، می توانید این امکان را برای مشتری فراهم کنید که عکس های خود را آپلود کند و قبل از خرید فیلتر خود را آزمایش کند. این به آنها کمک میکند بفهمند که آیا از محصول شما سود میبرند یا نه، زیرا میتوانند مستقیماً پس از اعمال فیلتر شما، ظاهر عکسشان را ببینند.
۹. صدای برند را توسعه دهید
این برای مشتریان اهمیت فزاینده ای پیدا می کند که احساس کنند می توانند هدفمند با برند شما ارتباط برقرار کنند. یکی از راههای رسیدن به این هدف، ایجاد صدای و لحن برند است که مستقیماً بهعنوان یک فرد و نه جمعی با مشتری صحبت میکند. راههایی را کاوش کنید که میتوانید محتوایی جذاب، هدفمند، معتبر و قابل فهم ایجاد کنید، زیرا نحوه تعامل شما با مشتریان نشاندهنده کسبوکار است.
برای اطمینان از ارائه پیامهای ثابت، میتوانید کارهایی مانند:
-
یک راهنمای سبک بنویسید تا هر سازنده محتوا پارامترهای صدای برند شما را بداند.
-
دستورالعمل های خاصی ایجاد کنید که به ایجاد اعتماد با مشتریان شما کمک می کند.
-
الگوهایی را تنظیم کنید که سازندگان محتوا می توانند برای تکرار ارتباطات یا انواع محتوا از آنها استفاده کنند.
مرتبط: صدای برند: تعریف و نحوه یافتن صدای خود
۱۰. یک سری ایمیل خوش آمدگویی ایجاد کنید
این یک استراتژی شخصی سازی مشتری محبوب است که شامل استقبال مشتری به عنوان کاربر جدید محصول یا خدمات شما، اغلب از طریق ایمیل است. هنگامی که یک مشتری با شرکت شما ثبت نام کرد، ایمیل شما می تواند شامل اطلاعاتی در مورد کارهایی که ممکن است بخواهد در آینده انجام دهد، راهی برای تماس با پشتیبانی یا نماینده فروش خود، ویدئوهای آموزشی در مورد موضوعات محبوب یا تبلیغ تشکر بر اساس هر اولویتی باشد که آنها انجام می دهند. ممکن است در طول فرآیند ثبت نام تنظیم شده باشد.
۱۱. هدف گذاری جغرافیایی را انجام دهید
هدف گذاری جغرافیایی روشی برای ارائه محتوا، محصولات یا خدمات مبتنی بر مکان به گروهی از مشتریان یا یک خریدار منفرد است. همچنین می توانید از geotargeting برای تبلیغات استفاده کنید. به عنوان مثال، میتوانید برای مشتریانی که در برخی از ایالتهای داغتر کشور هستند، تبلیغاتی در رسانههای اجتماعی برای کرم ضد آفتاب خود تهیه کنید.