بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

داده های مشتری چیست؟

داده های مشتری چیست؟

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

داده های مشتری یک عنصر کلیدی در بهبود کسب و کار است. این به عنوان یک منبع مداوم از دلایل برای بهبود یک کمپین بازاریابی، ویرایش یک تبلیغ یا ایجاد یک محصول جدید عمل می کند. یادگیری اینکه داده های مشتری چیست و چرا تجزیه و تحلیل آن می تواند به کسب و کار شما کمک کند یکی از اولین گام ها برای تجربه بهتر مشتری است.

در این مقاله از ایوسی، توضیح می دهیم که داده های مشتری چیست، سه نوع داده مشتری چیست و چرا تجزیه و تحلیل این داده ها می تواند به شما در بهبود کسب و کار کمک کند.

مطالب مرتبط: ۱۰ استراتژی بازاریابی برای رشد کسب و کار شما

داده های مشتری چیست؟

داده های مشتری اطلاعاتی است که هنگام تعامل مشتریان با صفحات رسانه کسب و کار شما دریافت می کنید. این صفحات می توانند وب سایت ها، برنامه های تلفن همراه، صفحات رسانه های اجتماعی، صفحات نظرسنجی، کمپین ها و سایر بازخوانی های آنلاین یا آفلاین از تلاش های بازاریابی کسب و کار شما باشند. استراتژی های کسب و کار به شدت بر داده های مشتری متکی هستند. سازمان‌هایی که بیشتر به داده‌ها متکی هستند، مانند کسب‌وکارهای مبتنی بر رسانه مانند سرویس‌های استریم، می‌دانند که جمع‌آوری داده‌های مشتری آن‌ها را قادر می‌سازد تا استراتژی‌های تجاری و تجربیات مشتری خود را به طور همزمان تنظیم کنند.

چرا داده های مشتری مهم است؟

داده های مشتری مهم است زیرا به کسب و کارها اجازه می دهد تا پلتفرم ها را از طریق درک جنبه های مختلف تعاملات مشتری بهینه کنند. با استفاده از داده‌های مشتری، کسب‌وکارها نه تنها می‌توانند وب‌سایت‌هایی را که دارند و به مشتریان نشان می‌دهند ساده‌سازی کنند، بلکه می‌توانند تبلیغات و پیشنهادات محصول را برای مشتریان خاص با استفاده از داده‌های خود بهینه کنند. با داده‌های مشتری، کسب‌وکارها می‌توانند مواردی مانند:

  • مشتری از چه دستگاه هایی و چند وقت یکبار استفاده می کند

  • مشتری چه محصولاتی می خرد

  • بررسی محصولاتی که مشتری می نویسد

  • نظرسنجی ها و بازخوردهایی که مشتری می گذارد

  • مشتری به چه تبلیغاتی واکنش نشان می دهد یا نادیده می گیرد

  • علایق، سلایق و اهداف مشتری

با داده‌های مشتری، یک کسب‌وکار تقریباً همه چیزهایی را که برای بهبود تجربه مشتری، بهینه‌سازی رسانه‌های کسب‌وکار و بهبود فروش و حفظ مخاطب نیاز دارد، دارد.

مطالب مرتبط: تقسیم بندی مشتری چیست؟ (تحلیل و نکات)

انواع داده های مشتری

داده های مشتری به سه نوع کلی تقسیم می شود. هر نوع با توجه به تعاملاتی که داده ها را تولید می کند، چه مقدار داده ذخیره می شود و هر قطعه داده برای چه هدفی جمع آوری می شود تعیین می شود. بسته به نوع کسب و کار، مشاغل ممکن است از برخی یا همه انواع داده ها استفاده کنند. داده های مشتری در یک کسب و کار به میل خود بر اساس توافق قراردادی وارد می شود یا از طریق واکنش مشتری به رسانه های تجاری جمع آوری می شود.

داده های پایه

داده های پایه به داده هایی اشاره دارد که بدون تعامل با مشتری جمع آوری می شوند. در عوض، داده های اساسی مجموعه ای از اطلاعات در مورد یک مشتری است که تقریباً فقط برای تبلیغات طراحی شده است. نمایه های مشتری در ابتدا تنها بر اساس داده های اولیه ایجاد می شوند. بدون داده های اولیه، بسیاری از تبلیغات، حتی با دو نوع داده دیگر، چالش برانگیز خواهد بود. نمونه هایی از داده های اساسی عبارتند از:

  • نام فعلی

  • اشتغال

  • محل

  • جنسیت

  • درآمد

  • درآمد سالانه

  • صنعت

  • شماره تلفن

  • عنوان شغلی

  • آدرس ایمیل

برنامه‌های CRM یا برنامه‌های مدیریت ارتباط با مشتری اغلب از داده‌های پایه برای دسته‌بندی حجم زیادی از مشتریان در گروه‌هایی استفاده می‌کنند که توسط ویژگی‌های مشترک جمع‌آوری شده‌اند. به عنوان اولین قدم برای بهبود تجربه مشتری یک کسب و کار، می تواند به راحتی مخاطبان را به دسته بندی تقسیم کند.

مطالب مرتبط: سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) چیست؟

داده های واکنشی

داده های واکنشی، که اغلب به عنوان داده های رفتاری یا تعاملی نامیده می شوند، داده هایی هستند که بر اساس تعاملات بین یک رسانه تجاری و مشتری است. نادیده گرفتن یک تبلیغ یا تماشای آن هر دو واکنش هایی هستند که می توانند با داده های واکنشی در پروفایل مشتری جمع آوری شوند. نمونه هایی از داده های واکنشی عبارتند از:

  • بازدید از صفحه

  • دانلودها

  • اشتراک گذاری رسانه های اجتماعی

  • ایمیل ها

  • ورود به حساب

  • ثبت نام رایگان مسیرها

  • استفاده از ویژگی مستند

  • غیرفعال کردن حساب یا مجوز

  • ارتقا یا کاهش اکانت

درک مشتری همان چیزی است که داده های واکنشی آرزوی دستیابی به آن را دارند. با مستندسازی واکنش‌های مختلف مشتریان، رسانه‌هایی که با آن‌ها تعامل دارند می‌توانند مطابق با ترجیحات مشتریان رایج تغییر کنند و نرخ تعامل را به طور مداوم افزایش دهند. داده‌های واکنشی به کسب‌وکارها کمک می‌کند مسیر خریداران را از کشف تا خرید مشاهده کنند. داده‌های واکنشی به بهترین وجه برای افزایش ROAS یا بازگشت هزینه‌های تبلیغاتی، با بهینه‌سازی رسانه‌های تجاری به نفع خرید مشتری، مجهز هستند.

داده‌های واکنشی همچنین کاربرد فرصت‌طلبانه‌ای در کسب‌وکارهای فناوری دارند و از نرم‌افزار رایگان نصب شده در محصولات برای جمع‌آوری تقریبا بی‌نهایت داده‌های واکنشی برای هر مشتری استفاده می‌کنند. داده‌های واکنشی یکی از متداول‌ترین انواع داده‌های مشتری برای جمع‌آوری است، صرفاً به دلیل ماهیت صریح و طبیعی آن.

داده های نظر

داده‌های نظر داده‌هایی هستند که از نظرات مشتریان در مورد یک خدمات یا محصول جمع‌آوری می‌شوند. این کمک می کند تا ارزیابی شود که مشتریان در مورد کسب و کار و راه حل هایی که یک شرکت ارائه می دهد چه فکر می کنند. داده‌های عقیده تنها نوع داده‌ای است که گزارشی دست اول از دیدگاه مشتری ارائه می‌دهد، که نشان‌دهنده پاسخی هدفمند و ارائه‌شده به سؤالات یا سناریوهای خاص است. نمونه هایی از داده های نظر عبارتند از:

  • بررسی محصول

  • نظرات محصول

  • نظرسنجی ها

داده‌های نظر به مشتری اجازه می‌دهد تا پاسخی به محصولات، تجربیات یا سایر جنبه‌های کسب‌وکار خاص ارائه دهد. در حالی که داده‌های نظرات خاص‌تر از داده‌های واکنشی هستند، نیاز به تعامل و زمان آگاهانه از سوی مشتری دارند. با این حال، بازخورد مشتری برای جزئیات خاص ضروری است و بینش ارزشمندی از تجربه مشتری ارائه می دهد. هرچه بخشی از داده های مشتری خاص تر شود، می توان از داده ها با دقت بیشتری استفاده کرد.

مطالب مرتبط: ۲۴ مورد از بهترین نرم افزارهای نظرسنجی

مزایای تجزیه و تحلیل داده های مشتری

تجزیه و تحلیل داده‌های مشتری و ایجاد پروفایل‌های مشتری به روش‌های متعددی برای یک کسب‌وکار مفید است. تجزیه و تحلیل حتی یک نوع از داده های مشتری می تواند به مدیریت و طبقه بندی نیازهای مشتری کمک کند. اگر نیازهای مشتری به درستی طبقه‌بندی شود، یک کسب‌وکار می‌تواند یک محصول را به شکل مطلوب‌تری تبلیغ کند یا قیمت محصول را تحت توجیه جدیدی که توسط داده‌های مشتری تعیین می‌شود، افزایش دهد.

مزیت عمده ای که از تجزیه و تحلیل داده های مشتری حاصل می شود، در اهداف بلندمدت کسب و کار است تا اهداف کوتاه مدت. درک مشتریان می تواند کمپین بازاریابی فعلی و کمپین آینده را ساده کند. با این حال، با ادامه انباشت داده‌ها، کمپین‌های بازاریابی را می‌توان برای بازدهی چشمگیرتر تنظیم و بهینه کرد.

داده‌های مشتری به شما امکان می‌دهد تا بینشی در مورد آینده بهتر یک کسب‌وکار داشته باشید، جایی که تبلیغات ارزش بهتری به دست می‌آورد و مشتریان برای مدت طولانی‌تری درگیر می‌شوند. با استفاده از داده‌های مشتری، تلاش‌هایی که امروز یک کسب‌وکار انجام می‌دهد می‌تواند برای پیشبرد بیشتر تلاش‌های انجام‌شده فردا استفاده شود.

مرتبط: تحقیق مشتری چیست؟ (به علاوه چرا مهم است)

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *