دنیای مشاوره بسیار گسترده است. شرکتهای امروزی تقریباً در هر صنعت، از مراقبتهای بهداشتی گرفته تا کشاورزی، به مشاوران متکی هستند. در حالی که این می تواند برای کسانی که در تعجب هستند که چگونه یک مشاور مدیریت شوند یا یک کسب و کار مشاوره توسعه دهند، دلهره آور باشد، مهارت های کلیدی خاصی وجود دارد که همه مشاوران خوب به اشتراک می گذارند.
در این مقاله از ایوسی، هفت مهارت مشاوره ای را که باید در حال حاضر داشته باشید را برجسته خواهیم کرد. چه از ابتدا شروع کنید و چه به سادگی اصول را دنبال کنید، این نکات می توانند راه زیادی را برای شما به ارمغان بیاورند.
شروع کنیم.
۱. از حل مسئله لذت ببرید.
هدف یک پروژه مشاوره حفظ وضعیت موجود نیست. اگر مشتری شما را به خدمت گرفته است، برای حل یک مشکل یا جلوگیری از یک مشکل در آینده آماده هستید.
بنابراین، شاید مهارت شماره یک مشاوره، تفکر انتقادی باشد. مشتری شما از شما انتظار دارد که با مشکلات پیچیده ای که تجارت آنها را آزار می دهد مقابله کنید. این امکان وجود دارد که آنها پیش کار را شروع کرده باشند و جهتی را در ذهن داشته باشند. یا ممکن است برای شروع سریع بحث به شما تکیه کنند.
صرف نظر از این، وظیفه شما به عنوان مشاور پیشنهاد راه حل برای این مسائل مهم است. برای توسعه این پیشنهادها، باید داده ها را جمع آوری کنید. نکات و نکات سازمان مشتری را بیاموزید، روندهای بازار را مطالعه کنید، در مورد رقبا تحقیق کنید و در صورت لزوم تجزیه و تحلیل داده ها را انجام دهید.
در تمام این موارد، یک سر سطح را حفظ کنید. آنقدر در جزئیات جزئی غرق نشوید که تصویر بزرگتر را از دست بدهید. چشم انداز داشته باشید، مطمئن شوید که به خوبی تحقیق شده است و به آن پایبند باشید.
بخوانید: درباره مشاور کسب و کار بیاموزید
۲. از ارائه ها نهایت استفاده را ببرید.
البته، داشتن یک پیشنهاد محکم کافی نیست. همچنین باید یافته های خود را آماده کرده و با مشتری خود به اشتراک بگذارید. برای اطمینان از اینکه ایده های شما تحت بررسی قرار می گیرند، باید روی مهارت های ارائه خود سرمایه گذاری کنید.
هنگام ساخت یک عرشه ارائه، مطمئن شوید که هر اسلاید به یک سبک یکپارچه پایبند است. از فونت ها و رنگ های متناسب با لحن جلسه استفاده کنید. حتی در صورت لزوم، لوگو و برند شرکت خود را نیز درج کنید. در صورت لزوم، اسکرینشاتها را از نرمافزار مشاوره وارد کنید.
همچنین مخاطبان خود را در نظر داشته باشید. اگر تیم پروژه شما دارای ذینفعان متعددی است، به دنبال راه هایی برای درگیر نگه داشتن این ذینفعان باشید. بازخورد آنها را پیش بینی کنید و پاسخ هایی را آماده کنید که به شما کمک می کند حمایت آنها را جلب کنید.
وقتی زمان ارائه فرا می رسد، ایده های خود را با وضوح و دقت بیان کنید. نکات خود را دقیق و در عین حال هدفمند نگه دارید. به وضعیت، لحن و آهنگ خود توجه کنید. در تمام این موارد، داستانی را که میگویید و دادههایی که پشتیبان آن هستند را در نظر داشته باشید.
بخوانید: درباره مشاور مالی بیاموزید
۳. مهارت های ارتباطی درخشان را به کار بگیرید.
هنگامی که شروع به اجرای پیشنهادات خود کردید، می خواهید اقدامات خود را مستند کنید و ذینفعان را در جریان نگه دارید. این با یک استراتژی ارتباطی قوی شروع می شود.
مجموعهای از بهروزرسانیها را برنامهریزی کنید که به تیم منتقل خواهید کرد. فرکانس ممکن است بر اساس نیاز مشتری متفاوت باشد. اما هر آهنگی که تصمیم می گیرید، مطمئن شوید که به موقع و سازگار است. هرچه بیشتر با سهامداران خود در تماس باشید، دریافت بازخوردهای انتقادی و عمل به آن آسان تر است.
همچنین مطمئن شوید که با این بهروزرسانیها صادق هستید. وسوسه انگیز است که آنچه را که به اشتراک می گذارید محدود کنید تا مشتری خود را تحت تأثیر قرار ندهد. اما در انجام این کار، شما در خطر درک موضوعی هستید که میتواند به یک مانع اصلی تبدیل شود. وقتی شک دارید، از شفافیت و صداقت اشتباه کنید.
بخوانید: منتور چیست؟
۴. انعطاف پذیر باشید.
هنگام کار بر روی یک پروژه مشاوره، باید انعطاف پذیر باشید. ممکن است هفتهها یا ماهها قبل بر سر یک جدول زمانی به توافق برسید، فکر میکنید که مشخص شده است. اما چیزهایی اتفاق می افتد؛ نیازهای مشتری شما تغییر می کند، بنابراین شما می خواهید آماده باشید.
دلایل زیادی وجود دارد که یک پروژه ممکن است مسیر خود را تغییر دهد. مشتری شما ممکن است بخواهد دامنه پروژه را دوباره ارزیابی کند یا تمرکز آن را تغییر دهد. یکی از اعضای تیم ممکن است به یک مانع برخورد کند، جریان کاری خود را متوقف کند و دیگران را کند کند. حتی ممکن است با توجه به شرایط مناسب، یک پروژه سرعت بیشتری بگیرد.
این سناریوها را برای هر شغل مشاوره ای در نظر داشته باشید. پیش بینی ضرب الاجل های فشرده یا ساعات طولانی می تواند دشوار باشد. اما با وارد شدن به درگیری هایی که انتظار چیزهای غیرمنتظره را دارید، خود را در موقعیت مناسب قرار می دهید. مهمتر از آن، شما به مشتری خود می گویید که یک بازیکن تیم هستید.
بخوانید: راهنمای قطعی مربیگری
۵. مشتری خود را در اولویت قرار دهید.
داشتن ذهنیت تیمی در ارتباط با مشتری مهم است. شما ممکن است یک راه ترجیحی برای رهبری یا برقراری ارتباط داشته باشید. اما اگر این نیازها را بالاتر از نیازهای مشتری خود قرار دهید، به آنها ضرر می رسانید.
هنگام سنجش یک تصمیم، همیشه به نفع مشتری فکر کنید. کدام انتخاب من مشتری را در وضعیت بهتری قرار می دهد؟ درک دقیقی از نیازهای مشتری خود ایجاد کنید. همانطور که قبلا ذکر شد، این موارد ممکن است در طول زمان تغییر کند، بنابراین مطمئن شوید که مرتباً چک می کنید.
توجه داشته باشید که بهترین تصمیم برای یک مشتری همیشه تصمیمی نیست که او می گیرد. البته، شما میخواهید در صورت امکان مشتریان را راضی نگه دارید. اما یک مشاور با تجربه می داند که چه زمانی به داده ها اعتماد کند – حتی اگر نتایج محبوب نباشند.
با داشتن تضاد سالم، مشتری خود را به چالش میکشید تا خطوط جدیدی از تفکر را در نظر بگیرد. اگر به درستی انجام شود، مطمئن می شوید که آنها تصمیمات حساب شده ای را با در نظر گرفتن بهترین منافع خود اتخاذ می کنند.
بخوانید: درباره مشاور فروش بیاموزید
۶. ارزش روشن را نشان دهید.
هنگامی که مشتری خود را از طریق مشکلات تجاری راهنمایی می کنید، مطمئن شوید که ارزش خدمات خود را نشان می دهید. راهی برای تعیین کمیت نتایج هر تصمیم گیری پیدا کنید – و پیروزی های بزرگ را جشن بگیرید.
شما می توانید تمام جذابیت های دنیا را داشته باشید. همچنین می توانید با ذینفعان پروژه روابط خوبی داشته باشید. اما اگر نتوانید بیان کنید که اعمال شما چه تاثیری بر نتیجه دارد یا میتواند تاثیرگذار باشد، این جذابیت اهمیتی نخواهد داشت.
وقتی به دنبال نشان دادن ارزش هستید، داده ها بهترین دوست شما خواهند بود. به همراه مشتری خود، بر روی شاخص های عملکرد کلیدی که موفقیت یا شکست پروژه را تعیین می کند، توافق کنید. از آنجا، ببینید که ابزار جمع آوری داده های مناسب برای اندازه گیری این KPI ها را دارید.
در ایست های بازرسی پروژه های مختلف، داده ها را بررسی کنید. اگر ارزشی را به مشتری خود ارائه کرده اید، می توانید این را از طریق این KPIهای تعیین شده نشان دهید. به یاد داشته باشید که این ارقام را با اطمینان، وضوح و هدف ارائه کنید.
بخوانید: مشاور سرمایه گذاری در مقابل فروشنده کارگزار: تفاوت چیست؟
۷. یک متخصص مدیریت تغییر باشید.
یکی از پیچیده ترین چالش هایی که شما به عنوان مشاور با آن روبرو خواهید شد، مدیریت تغییر است. از M&A گرفته تا حقوقبندی و تجدید ساختار، سازمانها دائماً در حال تحول هستند. این تغییرات اغلب به سرعت و با اخطار کمی به کارمندان انجام می شود.
در طول این سناریوهای استرس زا، شما به عنوان یک رابط مهم بین مشتری و نیروی کار او عمل خواهید کرد. کمک به مدیران و تیم ها در پردازش، برقراری ارتباط و انطباق با تغییرات به عهده شماست. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که این تغییر و تحولات تعامل کارکنان یا فرهنگ شرکت را مختل نمی کند.
همانطور که شرکت ها به دنبال توسعه محل کار خود هستند، متخصصی باشید که مشتریان شما می توانند به آن تکیه کنند. راهنماهای ترکیبی کار و حفظ کارکنان ما بینشهای عملی را به شما میدهد که میتوانید به مشتریان خود بازگردانید. به آنها قدرت دهید تا تصمیمات درست را برای مردم خود بگیرند – و استعفای بزرگ را به حفظ بزرگ تبدیل کنید.
با این نکات کار مشاوره را آسان تر کنید.
مشاغل مشاوره حتی برای شرکت های معتبر نیز می تواند دلهره آور باشد. امیدواریم این نکات به شما کمک کند تا برای تعاملات آینده بهتر آماده شوید—بنابراین بتوانید با اطمینان به مشتریان خود مشاوره دهید.
3 پاسخ
اﺻﻮل ﻣﺸﺎوره چیه؟
سلام
اصول مشاوره مجموعهای از راهنماییها و رویکردهاییه که در فرآیند مشاوره بکار میرن. این اصول بر اساس تجربیات و تحقیقات علمی در حوزه مشاوره تشکیل شدهاند و به مشاوران کمک میکنند تا روشهای مؤثر و حرفهای در ارائه خدمات مشاوره به مشتریان خود اتخاذ کنند. در ادمه چند مورد از اصول مشاوره رو نام میبرم و توضیح مختصری درباره هر کدوم ارائه خواهم کرد:
۱. احترام به مشتری: احترام به حقوق، نیازها و ارزشهای مشتریان از اصول اساسی مشاوره هست.
۲. رابطه مشتری-مشاور: برقراری یه رابطه متقابل و مستند به اعتماد با مشتریان هم از اصول مهم مشاوره است.
۳. توجه به تمامیت مشتری: مشاور باید به تمام زمینههای زندگی/شغل مشتری توجه کنه و به طور کامل اونو درک کنه.
۴. ارائه حمایت: مشاوران باید مشتریان خودشون رو حمایت کنند و در تلاش برای ایجاد تغییر و بهبود در زندگی/کسبوکار اونها باشن.
۵. ارائه اطمینان: مشاور باید به مشتریان اطمینان بده که اطلاعاتی که بهشون میده، محرمانه خواهد موند.
۶. تحقیق و توسعه: مشاوران باید همواره به روز باشن و تلاش کنند تا مهارتها و دانش خود رو بهبود ببخشن.
۷. تمرکز بر روی مشتری: مشاوران باید تمرکز خودشون رو بر روی نیازها و مورد نیازهای مشتریان خودشون قرار بدن.
۸. الزام به حفظ روند حرفهای: مشاوران باید به ساختار و اخلاق حرفهای پایبند باشند.
۹. تحلیل و تفسیر: مشاوران باید توانایی تحلیل و تفسیر مشکلات و مسائل مشتریانشون رو داشته باشند.
۱۰. همکاری: مشاوران باید با مشتریان خود همکاری کنند و در راه حل مسائل به صورت تیمی عمل کنند.
توجه کنید که این فقط تعدادی نمونه از اصول مشاوره بود و هنوز بسیاری از اصول دیگه وجود داره که در فرآیند مشاوره به کار میره.
ممنون