بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

نحوه انجام تجزیه و تحلیل محصول رقیب (با مثال)

مهارت های قابل انتقال

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

راه اندازی یک محصول موفق اغلب مستلزم داشتن یک پیشنهاد ارزش منحصر به فرد است که شما را از رقبای خود جدا می کند. برای رقابتی ماندن در بازار هدف، مهم است که با محصولات و استراتژی های بازاریابی رقبای خود آشنا باشید. یادگیری نحوه تجزیه و تحلیل محصولات آنها می تواند به شما کمک کند مزیت رقابتی را در بازار تضمین کنید.

در این مقاله از ایوسی، ما در مورد چیستی تجزیه و تحلیل محصول رقیب بحث می کنیم، نحوه انجام آن را توضیح می دهیم و نکاتی را برای کمک به شما برای انجام موثرتر آن ارائه می دهیم.

تجزیه و تحلیل محصولات رقیب چیست؟

تجزیه و تحلیل محصولات رقیب یک ابزار تجاری است که می توانید از آن برای ارزیابی و مقایسه محصولات رقبا با محصولات خود استفاده کنید. رقبا می توانند هر محصول یا برندی مشابه شما را که مشتریان ممکن است در هنگام تصمیم گیری برای خرید به عنوان جایگزین در نظر بگیرند، شامل شوند. این فرآیند شامل تجزیه و تحلیل چیزهای مختلفی مانند قابلیت اطمینان محصول، عملکرد و موارد استفاده است.

تجزیه و تحلیل محصولات رقیب مزایای مختلفی را ارائه می دهد، مانند:

  • ارائه دلیل قانع کننده به مصرف کنندگان برای خرید محصول شما

  • به شما کمک می کند تا عملکرد کسب و کار خود را بهبود بخشید

  • ارائه بینش برای کمک به ایجاد کمپین های بازاریابی موثرتر

  • درک نقاط قوت و ضعف سازمان و رقبای خود

  • ارزیابی تهدیدها و تازه واردان در بازار شما

  • به شما کمک می کند در مورد موفقیت خود واقع بینانه تر باشید

  • برجسته کردن گزاره های ارزش بالقوه

مطالب مرتبط: نحوه انجام تجزیه و تحلیل رقبا

نحوه انجام تجزیه و تحلیل محصول رقیب

برای انجام تجزیه و تحلیل محصولات رقیب مراحل زیر را باید دنبال کنید:

۱. یک هدف تعیین کنید

سعی کنید از طریق تجزیه و تحلیل محصول رقیب خود تعیین کنید که امیدوارید به چه چیزی برسید. انتخاب یک ویژگی خاص برای تمرکز روی یا چیزی که می خواهید در مورد رقبای خود یاد بگیرید، مانند استراتژی بازاریابی آنها را در نظر بگیرید. تعیین یک هدف خاص می تواند به شما در تجزیه و تحلیل کمک کند و اطمینان حاصل کند که تمرکز خود را حفظ می کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه با موفقیت هدف گذاری کنیم

۲. رقبای خود را شناسایی کنید

با فهرست گسترده ای از رقبا شروع کنید که آنها را بر اساس اهداف خود محدود می کنید تا مهمترین آنها را تعیین کنید. تجزیه و تحلیل محصولات رقیب شما ممکن است شامل انواع مختلفی از رقبا باشد که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • رقبای مستقیم: این رقبا در همان دسته ای هستند که محصولات یا خدمات مشابهی را به بازارهای هدف مشابه ارائه می دهند، مانند دو رستوران فست فود که چیزبرگر عرضه می کنند.

  • رقبای جایگزین یا غیرمستقیم: این نوع رقبا شامل آن دسته از رقبا می شود که محصولات یا خدمات متفاوتی را به بازارهای هدف مشابه ارائه می دهند که به اندازه کافی مشابه هستند تا به عنوان جایگزین یکدیگر عمل کنند. نمونه ای از این رستوران فست فودی است که چیزبرگر ارائه می دهد و رستوران فست فودی که مناقصه مرغ ارائه می دهد.

  • رقبای مشابه، فانتوم یا جایگزین: اینها رقبا در دسته های مختلف هستند که محصولات یا خدمات مشابهی را به بازارهای هدف مشابه ارائه می دهند، مانند یک وعده غذایی از یک رستوران فست فود و یک کیسه مناقصه مرغ منجمد از یک فروشگاه مواد غذایی.

۳. محصولات خود را محک بزنید

محصولات خود را تجزیه و تحلیل کنید تا نقاط قوت و ضعف آنها را شناسایی کنید و محصول خود را برای آنچه که امیدوارید در مورد رقبای خود بیاموزید ارزیابی کنید. شما می توانید از این اطلاعات برای توسعه بیشتر و تنظیم ساختار تحلیل رقبای خود استفاده کنید. ایجاد معیارهایی برای محصولات خود برای مقایسه با رقبای خود، مانند حفظ، تعامل و سازگاری در نظر بگیرید.

مطالب مرتبط: با رقبای خود همکاری کنید و برنده شوید

۴. با محصول اصلی رقبای خود شروع کنید

رقبای شما ممکن است چندین محصول را برای تجزیه و تحلیل شما داشته باشند، اما اغلب مهم است که روی محصول شاخص آنها تمرکز کنید. این معمولاً اولین محصولی است که آنها راه‌اندازی کرده‌اند و راه‌حل اصلی آنها برای مشکلات مشتری است و احتمالاً پرفروش‌ترین محصول آنهاست. وقتی این محصول را تعیین می کنید، سعی کنید آن را ارزیابی کنید:

  • قیمت

  • ماندگاری

  • کیفیت

  • ارزش

  • تصویر

  • سبک

  • عملکرد

  • خدمات مشتری

  • راحتی

۵. وب سایت های رقبای خود را مرور کنید

محصولات رقبای خود را به طور کامل بررسی کنید تا به درک بهتری از مزایا و معایب آنها برسید. می توانید با صفحات محصول شروع کنید تا در مورد عملکرد اصلی محصول بیشتر بدانید. همچنین بررسی پیام‌ها و موارد استفاده رقیب شما برای بازاریابی محصول بسیار مهم است. همچنین می‌توانید استراتژی محتوای رقبای خود را با بررسی محتوای وب‌سایت‌هایشان و مشاهده اینکه چقدر محتوای جدید به آنها اضافه می‌کنند، بررسی کنید.

گسترش تحقیقات خود را به سایر زمینه های وب سایت آنها نیز در نظر بگیرید. به بخش های خاص وب سایت، مانند سایر محصولات رقیب خود یا تاریخچه شرکت نگاه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، درباره شرکت و محصولات آن در وب سایت های دیگر تحقیق کنید. می توانید به دنبال محتوایی مانند:

  • پست های وبلاگ

  • کاغذهای سفید

  • برگه های راهنمایی

  • کتاب های الکترونیکی

  • اینفوگرافیک

  • مطالعات موردی

  • برگه های اطلاعات

  • گواهینامه ها

مطالب مرتبط: تحلیل بازار هدف: چیست و چگونه می توان آن را ساخت

۶. فیلم ها را تماشا کنید

تماشای انواع ویدئوها در مورد محصول را در نظر بگیرید تا به شما در تحقیق در مورد آن کمک کند. می‌توانید با ویدیوهای محصولی که شرکت منتشر کرده است شروع کنید یا ویدیوهای مشتریان را مرور کنید. سعی کنید روی ویدیوهایی تمرکز کنید که در مورد عملکرد محصول، تجربه کاربر و مشکلات احتمالی بحث می کنند.

۷. به دنبال بررسی باشید

برای بازخورد صادقانه کاربران، سایت‌ها و انجمن‌های بررسی را کاوش کنید. سعی کنید روی نظراتی تمرکز کنید که در مورد مزایا و معایب، عملکرد و راه‌حل‌های محصولات بحث می‌کنند. مهم است که به نظراتی توجه کنید که نشان می‌دهند بازبین محصول را در ازای قول مثبت از شرکت دریافت کرده است، زیرا ممکن است این موارد مغرضانه باشد. اطلاعات در صورت امکان، سعی کنید خودتان با کاربران واقعی صحبت کنید تا درک بهتری از محصول به دست آورید.

۸. استراتژی های بازاریابی آنها را ارزیابی کنید

تجزیه و تحلیل محصول رقیب خود را برای ارزیابی بیشتر از محصولات آنها گسترش دهید. ارزیابی استراتژی بازاریابی آنها می تواند به شما کمک کند تا بفهمید رقبای شما چگونه محصولات خود را ارائه می دهند و راه حل هایی را که به بازار ارائه می دهند. با درک اینکه چگونه آنها عملکرد و اثربخشی محصولات خود را به عنوان راهی برای رفع نیازهای مشتریان خود ترویج می کنند، می توانید همین کار را برای مشتریان خود انجام دهید. سعی کنید جنبه های استراتژی بازاریابی آنها را ارزیابی کنید:

  • استراتژی سئو: استراتژی های سئوی رقبای خود را با ارزیابی مواردی مانند برچسب عنوان، توضیحات متا، رتبه بندی کلمات کلیدی و رتبه صفحه بررسی کنید.

  • کانال‌های پولی: از ابزارهایی برای بررسی روش‌های رقبا برای تبلیغ خود و اینکه چه کلمات کلیدی را هدف قرار می‌دهند، استفاده کنید.

  • کمپین های ایمیل: در لیست ایمیل رقبای خود ثبت نام کنید و استراتژی های کمپین ایمیلی آنها را با استراتژی های خود مقایسه کنید. فرکانس، محتویات و ظاهر ایمیل های آن را در مقایسه با ایمیل های خود ارزیابی کنید.

  • رسانه های اجتماعی: رقیب خود را در کانال های رسانه های اجتماعی آن دنبال کنید. تجزیه و تحلیل کنید که از کدام کانال ها استفاده می کند و چگونه از آنها استفاده می کند، مانند نوع پیام هایی که در مورد محصولات خود استفاده می کند.

مرتبط: ۱۶۳ نوع بازاریابی توصیف شده + ابهام زدایی

۹. تجزیه و تحلیل SWOT را کامل کنید

تجزیه و تحلیل SWOT را برای تجزیه و تحلیل بیشتر رقیب خود و محصولاتش تکمیل کنید. همچنین در نظر بگیرید که یک تجزیه و تحلیل SWOT را برای محصولات خود تکمیل کنید تا برای مقایسه استفاده کنید. ایجاد ارتباط بین یافته های خود می تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از نحوه کمک آنها به یکدیگر داشته باشید. اجزای تجزیه و تحلیل SWOT عبارتند از:

  • نقاط قوت: ویژگی های مثبت داخلی محصول یا برند

  • نقاط ضعف: ویژگی های منفی داخلی یا زمینه های بهبود در محصول یا نام تجاری

  • فرصت ها: عوامل خارجی که می توانند به یک محصول یا برند کمک کنند تا مزیت رقابتی خود را بهبود بخشد

  • تهدیدها: عواملی که می توانند چالش هایی را برای محصول یا برند ایجاد کنند

بیشتر بخوانید: راهنمای تحلیل SWOT (به همراه مثال)

۱۰. به نظارت و تجزیه و تحلیل ادامه دهید

برای تغییرات محصول برنامه ریزی کنید و به این فکر کنید که چگونه این تغییرات بر استراتژی بازاریابی رقیب شما تأثیر می گذارد. می‌توانید تغییرات محصولات را نظارت کنید و راه‌اندازی محصول جدید رقیب خود، به‌روزرسانی‌ها را با رفع اشکال یا بهبودها و استخدام‌های جدید برای مدیریت محصول در سازمان خود پیگیری کنید.

انجام این کار می تواند به شما کمک کند تا در مورد محصول خود فعال باشید تا از حفظ مزیت آن اطمینان حاصل کنید. همچنین مهم است که اطلاعات مربوطه را با سهامداران به اشتراک بگذارید و تحلیل ها و استراتژی های خود را در صورت نیاز به روز کنید تا مطمئن شوید محصول خود را در صدر بازار قرار می دهید.

نمونه تجزیه و تحلیل محصول رقیب

برای کمک به درک بهتر نحوه انجام تجزیه و تحلیل محصول رقیب، به این مثال توجه کنید:

Gigamax، شرکتی که کارت‌های گرافیکی برای رایانه‌ها تولید می‌کند، می‌خواهد تجزیه و تحلیل محصولات رقیب را انجام دهد تا در مورد رقبای خود و محصولات آنها اطلاعات بیشتری کسب کند، زیرا اخیراً برندهای جدید زیادی به بازار پیوسته‌اند. Gigamax محصولات خود را محک می زند تا بفهمد حداکثر حجم حافظه آن ۲۴۵۷۶ مگابایت است و با سرعت ۹۹.۸ فریم در ثانیه (FPS) اجرا می شود. این شرکت دو رقیب اصلی خود را STWA و Zextra می‌شناسد، بنابراین وب‌سایت‌ها و سایت‌های شخص ثالث خود را مرور می‌کند تا درباره محصولات آن‌ها اطلاعات بیشتری کسب کند.

مشتریان آگاه Gigamax از عملکرد نمایشگر رقبای خود راضی نیستند و STWA از یک کمپین ایمیل برای تبلیغ کارت جدیدی با سرعت ۱۰۲.۴ FPS استفاده می کند. Gigamax پس از انجام تجزیه و تحلیل SWOT بر روی آخرین کارت خود، تشخیص می دهد که اگر عملکرد نمایشگر خود را بیشتر بهبود بخشد، فرصتی برای کنترل بهتر بازار دارد. پس از برنامه ریزی برای تغییرات محصول، به نظارت بر استراتژی های بازاریابی رقبای خود ادامه می دهد تا مطمئن شود که همچنان بهترین کارت را در بازار دارد.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *