بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

استفاده از یادگیری مشارکتی برای افزایش بهره وری در محل کار

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

در یک محل کار، یادگیری مشارکتی می‌تواند به همکارانی تبدیل شود که تحقیقات، داده‌ها و درخواست‌های مشتری را به صورت تیمی تجزیه و تحلیل می‌کنند و سپس با هم کار می‌کنند تا راه‌حل‌های خلاقانه طوفان فکری کنند. شرکت ها به دنبال کارمندانی هستند که مهارت های مشارکتی را به نمایش بگذارند زیرا منجر به روحیه، کارایی و موفقیت بالاتر در محل کار می شود. توسعه مهارت های یادگیری مشارکتی و استفاده از آنها در محل کار می تواند شما را به کارمندی مولدتر یا نامزد شغلی بهتر تبدیل کند.

در این مقاله از ایوسی، به تعریف یادگیری مشارکتی، توضیح مزایای آن و ارائه نکاتی برای نحوه استفاده از این تکنیک یادگیری در محیط کار می پردازیم.

بیشتر بخوانید: ۱۰ مزیت یادگیری مشارکتی 

یادگیری مشارکتی چیست؟

یادگیری مشارکتی به انواع رویکردهای آموزشی اشاره دارد که بر دو یا چند نفر تمرکز دارد که با هم یاد می گیرند. اعضای تیم برای یادگیری مهارت های جدید و به کارگیری آن ها در موقعیت ها به نقاط قوت و دانش یکدیگر تکیه می کنند.

یادگیری مشارکتی یک تکنیک رایج در آموزش است. به جای ارائه اطلاعات به دانش آموزان، معلم به عنوان تسهیل کننده برای دانش آموزان عمل می کند تا خودشان اطلاعات را جستجو، پیدا کنند و به اشتراک بگذارند. دانش آموزان منفعلانه حقایق را جذب نمی کنند. آنها از دانش مشترک خود و آنچه در کلاس آموخته اند برای توسعه ایده ها و برنامه های کاربردی استفاده می کنند. آنها ایده ها را با یکدیگر بحث می کنند، اطلاعات را آزادانه مبادله می کنند و بر اساس ایده های یکدیگر می سازند.

در محیط های کاری مدرن، بسیاری از کارفرمایان و اعضای تیم، یادگیری مشارکتی باز را برای یادگیری بهتر تکنیک های جدید اتخاذ کرده اند. همکاران می توانند به طور مکرر در طول یک پروژه با هم ملاقات کنند تا به هم فکر کنند و در غلبه بر چالش ها به یکدیگر کمک کنند. همانطور که فضاهای کاری باز و ارتباطات چت آنلاین رایج تر می شوند، اعضای تیم می توانند آزادانه با یکدیگر صحبت کنند و یادگیری مشارکتی را ثابت می کند.

مزایای یادگیری مشارکتی

در محل کار، یادگیری مشارکتی می‌تواند به تیم‌ها کمک کند تا با تقسیم و تفویض وظایف و شامل چندین دیدگاه، سریع‌تر به راه‌حل‌ها برسند. مشارکت در یک رویکرد مشارکتی می تواند به هر یک از کارکنان کمک کند تا نقاط قوت خود را درک کنند و با مشاهده دیگران مهارت های جدیدی را بیاموزند.

یادگیری مشارکتی همچنین با تقویت حس قوی تر از جامعه محل کار، برای محیط کار مفید است. کار با دیگران می تواند سرگرم کننده و محرک باشد. هنگامی که کارمندان در حین انجام وظایف از خود لذت می برند، تقویت روحیه حاصله می تواند به دیگران و پروژه های آینده نیز سرایت کند. به خصوص زمانی که تیم کاری شما مجازی است، همکاری با دیگران عنصر ارتباطی را فراهم می کند که در غیر این صورت ممکن است در سازمانی که همه اعضای آن در مکان های جغرافیایی مختلف زندگی و کار می کنند وجود نداشته باشد.

مطالب مرتبط: ۱۰ مهارت ارتباطی که باید به رزومه خود اضافه کنید

نحوه استفاده از یادگیری مشارکتی در محیط کار

اجرای همکاری در محل کار می تواند استانداردهایی را برای نحوه انجام بحث های محل کار تعیین کند. در حالی که یک مدیر یا سرپرست می تواند در ابتدا چنین بحث هایی را رهبری کند، اگر گروهی از کارمندان این رویکرد مشارکتی را به اندازه کافی اجرا کنند، می توانند هر زمان که نیاز داشته باشند ملاقات کنند. در اینجا یک ساختار نمونه از نحوه انجام یک بحث حل مسئله مشارکتی وجود دارد:

  1. یک گروه تشکیل دهید.

  2. وظایف ایجاد کنید.

  3. اهداف را شناسایی کنید.

  4. در مورد معیارها بحث کنید.

  5. ارائه راهکارها

  6. در مورد راه حل ها بحث کنید

  7. برای جلسه همکاری بعدی برنامه ریزی کنید.

۱. یک گروه تشکیل دهید

یک مدیر گروهی را ایجاد می کند، چه با تعیین نقش و چه با درخواست داوطلبان. یک گروه ایده آل متشکل از کسانی است که ترکیبی از دانش در مورد موضوع دارند. به عنوان مثال، در شرکتی که نوشابه تولید می کند، گروهی که یک ایده بازاریابی را طوفان فکری می کند می تواند شامل یک طراح، یک فروشنده، یک مهندس و یک محقق بازاریابی باشد که همگی جنبه های مختلفی را به بحث ارائه می دهند.

۲. وظایف ایجاد کنید

رهبر تیم اطلاعات لازم برای تکمیل وظایف را در اختیار هر یک از اعضای گروه قرار می دهد. انجام این کار به روشی شفاف و ساختاریافته تضمین می کند که تمام جنبه های مشکل را بررسی خواهید کرد. به عنوان مثال، در روش مدیریت پروژه اسکرام، استاد اسکرام بحثی را با اعضای تیم در مورد اینکه آنها برای رسیدن به یک هدف در مدت زمان تعیین شده باید انجام دهند، هدایت می کند.

۳. اهداف را مشخص کنید

پس از مطالعه مطالب، هر یک از اعضا توضیح می‌دهد که فکر می‌کنند وظیفه و هدف چیست، در حالی که بقیه با احترام به آن گوش می‌دهند. مهم این است که هر فردی احساس کند که دیگران افکار او را تصدیق کرده اند.

۴. در مورد معیارها بحث کنید

از آنجایی که هر یک از اعضا از دیدگاه متفاوتی به مسئله می پردازند، ممکن است رویکردهای متفاوتی برای حل مسئله داشته باشند. آنها باید درک مشترکی از محدوده پروژه داشته باشند. هنگامی که با کل گروه در مورد معیارهای راه حل، جدول زمانی و سایر جزئیات بحث می شود، یک رهبر می داند که هر یک از اعضای گروه به اطلاعات مشابهی دسترسی دارند.

۵. ارائه راه حل

هر یک از اعضای تیم یک راه حل ارائه می دهد، در حالی که دیگران برای اطمینان از اینکه دیدگاه هر فرد را درک کرده اند، توضیح می دهند. این مرحله برای اطمینان از ارزیابی و جزئیات هر راه حل برای یک برنامه کامل مهم است.

۶. در مورد راه حل ها بحث کنید

یک بحث کلی اتفاق می افتد که در آن گروه راه حل را بر اساس شایستگی های خود ارزیابی می کند و در مورد هزینه ها، مزایا و سهولت کاربرد در پارامترهای ارائه شده بحث می کند. سپس گروه راه حلی را انتخاب می کند که بیشترین معیارها را داشته باشد. هنگامی که گروه با بهترین راه حل ممکن موافقت کرد یا آن را اصلاح کرد، یک جدول زمانی و برنامه عملیاتی ایجاد می کند و وظایف را بین خود محول می کند.

۷. جلسه همکاری بعدی را برنامه ریزی کنید

سپس گروه در مورد تاریخ، زمان و مکان جلسه بعدی (در صورت نیاز) برای ادامه کار روی پروژه تصمیم می گیرد. سپس این روند تا پایان پروژه ادامه خواهد داشت.

مرتبط: چرا تشکیل ذهن مرکب مهم است؟

نکاتی برای یادگیری مشارکتی در تیم شما

در اینجا چند پیشنهاد برای ادغام یادگیری مشارکتی در محل کار شما وجود دارد، خواه رهبر یا عضو تیم باشید:

  • نقش های روشن را تعیین کنید.

  • یک تیم متنوع انتخاب کنید.

  • اهداف قابل دستیابی ایجاد کنید.

  • فرهنگ احترام ایجاد کنید.

  • ارتباط باز را تشویق کنید.

  • روشن فکر بودن.

  • رفع مشکلات

  • دستاوردها را جشن بگیرید.

نقش های روشن را تعیین کنید

در کلاس های درس، معلمان به عنوان تسهیل کننده عمل می کنند تا دانش آموزان را به همکاری تشویق کنند. مدیر پروژه یا سرپرست تیم باید نقشی مشابه در محل کار داشته باشد و نقش هر یک از اعضا را به وضوح مشخص کند. اگر مطمئن نیستید، اعضا باید برای خود و دیگران روشن کنند که چه نقشی دارند.

یک تیم متنوع انتخاب کنید

هدف اصلی از همکاری داشتن ایده‌ها و رویکردهای متنوع برای انتخاب یا ادغام است. انتخاب گروهی از افراد با پیشینه ها و سطوح تجربی مختلف به ایجاد چنین تنوعی کمک می کند.

اهداف قابل دستیابی ایجاد کنید

برای ایجاد راه حل و برنامه عمل توسط تیم، هدف باید به خوبی تعریف شده و قابل اجرا باشد. مطمئن شوید که یک هدف را به اهداف جدا کرده اید، سپس وظایف را بر اساس آن اهداف تعیین کنید. یک جدول زمانی معقول برای تکمیل ایجاد کنید تا هر یک از اعضای تیم بدانند چه زمانی باید بخشی از پروژه خود را تکمیل کنند.

فرهنگ احترام ایجاد کنید

همه اعضا باید احساس راحتی در بیان خود داشته باشند و در بحث احساس ارزشمندی کنند. رهبران تیم و اعضای تیم به طور یکسان می توانند با تشکر از همدیگر برای مشارکت و گوش دادن به دقت وقتی دیگران صحبت می کنند به این هدف کمک کنند.

ارتباط باز را تشویق کنید

رسانه همکاری، ارتباط است. هر یک از اعضا باید احساس کند که می‌توانند آشکارا، هرچند محترمانه صحبت کنند و بدون قضاوت یا توهین، شنیده شوند. همچنین برای رهبران تیم مفید است که روشن کنند که برای گفتگوها یا نگرانی های بعدی در دسترس هستند.

روشن فکر بودن

ممکن است شخصی رویکردی کاملاً متفاوت با آنچه شما برنامه ریزی کرده بودید داشته باشد، اما مهم است که ذهنی باز داشته باشید و رویکردهای دیگر را در نظر بگیرید. مصالحه ای را در نظر بگیرید که هم ایده شما و هم ایده های هم تیمی دیگر را در نظر بگیرد.

رفع مشکلات

به جای تمرکز بر روی اشتباه، روی رفع مشکلات سیستمی یا فرآیندی تمرکز کنید تا از همان مشکل در آینده جلوگیری کنید. اگر رهبر تیم هستید، تمرکز را از مشکل به یافتن راه حل تغییر دهید.

دستاوردها را جشن بگیرید

تیمی که از همکاری با یکدیگر لذت می برد، احتمال موفقیت بیشتری دارد. با پیگیری و گزارش پیشرفت و ارائه انگیزه و پاداش برای موفقیت، تیم را تشویق کنید. رهبران تیم می توانند این کار را با دادن جایزه یا بیرون بردن تیم برای ناهار انجام دهند.

اعضای تیم همچنین می توانند با پیشنهاد یا سازماندهی جشن ها به روحیه مثبت تیم کمک کنند. اگر در یک تیم مجازی کار می کنید، یک ایمیل گروهی ساده کافی است، مانند «هی تیم! دیدید ما دو روز به موعد مقرر مانده ایم و ۷ درصد زیر بودجه هستیم؟ من بسیار مفتخرم که با همه شما کار می کنم.»

مرتبط: بهره وری چیست و چرا مهم است؟

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *