تلاش های محل کار برای همکاری در یک پروژه می تواند بهره وری و خلاقیت کارکنان را افزایش دهد. کار گروهی می تواند به تسریع تکمیل کار کمک کند، به سرپرستان کمک کند تا استعدادهای فردی کارکنان خود را تشخیص دهند و جهت تکالیف کاری آینده را آشکار کنند. در برخی شرایط، کار گروهی می تواند چالش هایی را ایجاد کند، بنابراین ممکن است بهتر باشد کارمندان مستقل کار کنند. در این مقاله به مزایا و معایب کار گروهی و نکاتی برای ایجاد کار گروهی موثر می پردازیم.
کار گروهی چیست؟
کار گروهی زمانی است که دو یا چند کارمند برای تکمیل یک پروژه با یکدیگر همکاری می کنند. اغلب، افراد نقشهای متفاوتی را در درون گروه دریافت میکنند تا مسئولیتپذیری را در میان اعضای آن فراهم کنند. در برخی زمینه ها، خلاقیت زمانی رشد می کند که افراد آزادانه ایده ها را به اشتراک بگذارند و بتوانند از نظرات دیگران بهره ببرند. هنگامی که گروههای کارمند متفکرانه گرد هم میآیند، میتوانند با همکاری مثبت و تشویق، کار با کیفیتی تولید کنند.
مطالب مرتبط: ۷ نمونه از مهارت های مهم کار گروهی
نکات مثبت کار گروهی
کار مشترک روی یک پروژه می تواند مزایای زیادی داشته باشد، از جمله:
گروه ها می توانند پروژه های بزرگ را به قسمت های مساوی تقسیم کنند
فهرست طولانی از مراحل و مهلتها برای یک گروه مناسبتر است. به عنوان مثال، اگر یک رهبر تیم لیستی از ۱۰۰ کار را بین پنج کارمند بر اساس مهارت ها و توانایی های فردی آنها توزیع کند، می تواند پروژه قوی تری ایجاد کند.
اعضای تیم می توانند برای راه حل ها طوفان فکری کنند
هنگامی که افراد برای رسیدگی به مشکلات یا مشکلات در یک پروژه با یکدیگر همکاری می کنند، کیفیت راه حل ها می تواند به دلیل تلاش های مشترک آنها افزایش یابد.
یک انجمن برای ارتباط وجود دارد
کار گروهی یک انجمن سازمان یافته برای بحث در مورد پیشرفت و بازخورد در مورد موفقیت ها یا شکست ها فراهم می کند. هنگامی که اعضای گروه متعهد به برقراری ارتباط دقیق تر می شوند، یکدیگر را تشویق می کنند تا ضرب الاجل ها را رعایت کنند و در صورت نیاز می توانند کمک کنند.
کارمندان می توانند یکدیگر را مسئول بدانند
وجود فرآیندی برای کارمندان برای نگه داشتن یکدیگر در انجام وظایف می تواند به سرپرست اجازه دهد تا روی کار خود تمرکز کند. گروه ها می توانند روش هایی را برای پاسخگویی ایجاد کنند، مانند صفحات گسترده مشترک یا جلسات منظم برای گزارش پیشرفت.
کارمندان جدید یا جوانتر می توانند به مربیان دسترسی داشته باشند
اگر گروهی دارای طیف وسیعی از تجربه و سابقه باشد، کارمندان جدید یا جوانتر میتوانند افرادی را پیدا کنند که از آنها یاد بگیرند و از آنها الگوبرداری کنند. با پیدا کردن یک مربی، فردی که تازه کار خود را شروع کرده است می تواند به مهارت های خود اعتماد کند.
کارمندان می توانند نقاط قوت و ضعف خود را تشخیص دهند
کار گروهی می تواند به خود اندیشی و خودآگاهی منجر شود. برای مثال میتواند به کسی کمک کند تا ویژگیهای رهبری خود را کشف کند یا مهارتهای ارزشمند حل مسئله یا ارتباطی را بیاموزد.
معایب کار گروهی
در اینجا چند دلیل برای در نظر گرفتن یافتن یک راه جایگزین برای مدیریت یک پروژه وجود دارد:
برخی از شخصیت ها به شدت بر دیگران تأثیر می گذارند
در حالی که رهبری یک مهارت شغلی ارزشمند است، شخصیتهای قوی میتوانند مشارکت دادن بازخورد را برای دیگران چالش برانگیز کنند و میتوانند بر انسجام تیم تأثیر بگذارند.
ممکن است تقسیم کار نابرابر باشد
کار گروهی می تواند باعث شود که مشارکت های نابرابر یکسان به نظر برسد. در برخی از سناریوها، یک یا دو عضو تیم ممکن است مسئول بیشتر کار باشند و کل تیم همچنان اعتبار دریافت کند. این می تواند بر وحدت و هدف یک تیم تأثیر بگذارد.
گروه ها ممکن است با تضادهای زمان بندی مواجه شوند
حتی با وجود فناوری، برنامه ریزی زمانی که در آن همه اعضای گروه بتوانند در یک جلسه شرکت کنند، می تواند چالش برانگیز باشد. تعیین اینکه آیا عوارض زمانبندی کار گروهی به اندازه تعیین تکلیف به افراد ارزشمند است یا خیر، مهم است.
مردم ممکن است احساس کنند که کم ارزش شده اند
برخی از شرکتکنندگان ممکن است احساس کنند که اگر ایدههای آنها به طور مکرر مورد استفاده قرار نگیرد، تیمشان به اندازه پیشنهادات دیگران ارزش قائل نیست. آنها ممکن است کمتر در گروه شرکت کنند و کاهش خلاقیت و اشتیاق برای کار خود را تجربه کنند.
ممکن است رقابت بیشتری وجود داشته باشد
رقابت طبیعی می تواند انگیزه را بهبود بخشد، اما اگر رقابت در کانون توجه گروه قرار گیرد، ممکن است کیفیت کار کاهش یابد. اگر رقابت یک گروه به سطح ناسالم افزایش یابد، بهتر است به جای آن کار مستقل را امتحان کنید.
نکاتی برای کار گروهی موثر
اگر از این نکات برای سازماندهی گروه ها استفاده کنید، می توانید نتایج موفقیت آمیزی را تجربه کنید:
شخصیت ها و سبک های کاری را در نظر بگیرید
سعی کنید افرادی را به پروژه ای اختصاص دهید که سبک کاری و برنامه کاری مشابهی دارند . به عنوان مثال، دو کارمند که در یک دفتر کار می کنند ممکن است زمان آسان تری برای هماهنگی جلسات نسبت به اعضای گروهی که از راه دور کار می کنند داشته باشند. ایجاد یک گروه با شباهت ها می تواند همکاری و بهره وری را افزایش دهد.
به هر فرد یک نقش اختصاص دهید
یک گروه زمانی می تواند به راحتی کار کند که مسئولیت های هر فرد مشخص باشد. هنگام ایجاد یک گروه، مطمئن شوید که هر یک از اعضای تیم نقشی را دریافت می کند که مستلزم وظایف خاصی است. برای مثال، میتوانید شخصی را به عنوان هماهنگکننده گروه تعیین کنید که مسئول ایجاد یک برنامه جلسه و اطمینان از اینکه تیم وظایف را به موقع انجام میدهد، باشد.
از گروه ها برای آموزش استفاده کنید
کارکنان جدید می توانند از تخصص و تجربه کاری اعضای طولانی مدت شرکت بهره مند شوند. گماشتن کارمندان جدید یا جوانتر به گروههایی که احساس ارزشمندی و تشویق میکنند، میتواند راهی عالی برای آموزش آنها باشد. محیط کار و ماموریت شرکت می تواند از طریق مشارکت در کارهای مشترک برای آنها روشن شود.
اگر از آن در سناریوهای درست استفاده کنید و تیم را با دقت انتخاب کنید، کار گروهی می تواند موثر باشد. استفاده از یک گروه برای پروژه های طولانی تر یا پیچیده تر با وظایفی که می تواند از تخصص چندین کارمند بهره مند شود را در نظر بگیرید.