بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

چالش‌های ساختن برند قوی در بازار ایران

وفاداری به برند در مقابل وفاداری مشتری

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

ساختن برند قوی در بازار ایران چالش‌های فراوانی را برای کسب و کارها به همراه دارد. به عنوان یک شرکت یا کسب و کار، برند شما برتری شما را نشان می‌دهد و به مشتریان شما معرفی می‌شود. در ایران، بازار رقابتی و پرتنوعی وجود دارد که ساختن و حفظ برند قوی می‌تواند کلید موفقیت شما باشد.

مرتبط: ۹ گام برای ساختن یک هویت برند قوی (با نکات)

ساختن برند یعنی چه؟

ساختن برند به معنای ایجاد و تدوین هویت، شخصیت و تصویری منحصر به فرد برای یک شرکت، محصول یا خدمت است. برندسازی در بستر بازاریابی و همچنین ارتباط با مشتریان بسیار مهم است و درصورت موفقیت، به شرکت کمک می کند تا در ذهن مصرف کنندگان معتبریت، تفاوت و اعتبار کسب کند. عناصری مانند نام، لوگو، طرح بسته بندی، تبلیغات، رویکردها و مقررات کسب و کار به برندسازی کمک می کنند. همچنین، فرایند برندسازی باید با الگوهای کیفیت، ارزش و تجربه مشتریان هماهنگ شود.

مرتبط: ۴ مرحله برای ساختن یک برند

فواید داشتن یک برند قوی

داشتن یک برند قوی برای یک شرکت یا سازمان بسیار مفید است و به مجموعه‌ای از فواید منجر می‌شود:

  1. تشخیص‌پذیری: یک برند قوی از رقبای خود متمایز می‌شود و به مشتریان کمک می‌کند که شرکت یا سازمان را در میان انواع محصولات و خدمات تشخیص دهند.
  2. اعتماد مشتریان: برند قوی مورد اطمینان مشتریان است و به آنها اعتماد می‌دهد که محصولات یا خدماتی بی نقص و با کیفیت ارائه می‌دهید.
  3. رشد بازار: یک برند قوی می‌تواند به کسب و کار کمک کند تا در بازار رشد کند. مشتریان قابل اعتماد عموماً به محصولات همیشه بازگردانده شده و به آنها اعتماد دارند.
  4. ارزش افزوده: برندی قوی می‌تواند به کشف ارزش شرکت کمک کند و ارزشی افزوده به مشتریان و سهامداران ارائه دهد.
  5. تأثیر مستقیم بر رتبه سازمانی: یک برند قوی می‌تواند به بهبود رتبه و شهرت سازمان کمک کند. همچنین، می‌تواند به جذب و نگهداری استعدادهای برتر و تامین منابع انسانی مناسب کمک کند.
  6. میانگین قیمت بالا: یک برند قوی می‌تواند به شرکت کمک کند تا قیمت محصولات و خدمات خود را بالا ببرد. مشتریان معمولاً تمایل دارند برای محصولات با برند قوی بیشتر بپردازند.
  7. وفاداری مشتری: برند قوی می‌تواند به ایجاد وفاداری مشتری کمک کند. مشتریان وفادار عموماً تمایل دارند به محصولات همیشه برگردند و تمایل پایین‌تری به شرکت‌ها یا برندهای رقیب داشته باشند.

داشتن یک برند قوی می‌تواند به کسب و کار در دستیابی به اهداف خود کمک کند و به عنوان یک دارایی با ارزش محسوب می‌شود که باعث افزایش قدرت رقابتی و در نهایت رشد کسب و کار می‌شود.

مرتبط: ۲۱ نوع برند (با تعاریف)

چالش‌های پیش روی برندسازی در ایران

۱. هویت و موقعیت یابی برند

یکی از اولین چالش‌ها در ساختن برند قوی، تعیین هویت برند است. هویت برند شامل ارزش‌ها، ماموریت، ویژگی‌ها و موضوعات اصلی برند است. باید برند خود را به طور دقیق معرفی کنید و تفاوت آن را با رقبا بیان کنید. همچنین، بررسی بازار و موقعیت یابی برند نیز یکی از اقدامات مهم در این مرحله است. باید بدانید که به چه گروه هدفی می‌خواهید برسید و با رقبا خود رقابت کنید.

۲. ارتباط با مشتریان

برقراری ارتباط مؤثر با مشتریان چالش دیگری در ساختن برند قوی است. در بازار ایران، مشتریان از ارتباط نزدیک و شخصی با کسب و کار سود می‌برند. برند‌های قوی، ارتباطات قوی را با مشتریان خود ایجاد می‌کنند و به آنها ارزش افزوده می‌دهند. برند شما باید نه تنها برای مشتریان خود جالب باشد، بلکه برای آنها حلقه‌بستگی ایجاد کند و در قلبشان باقی بماند.

۳. رقابت با برندهای محلی و خارجی

در بازار ایران، شما با رقابت برندهای محلی و خارجی مواجه می‌شوید. رقابت با برندهای محلی ممکن است به دلیل شناخت مشتریان برند محلی، چالش‌های خاصی را به همراه داشته باشد. همچنین، رقابت با برندهای خارجی نیز به دلیل شناخت و آگاهی مشتریان از این برندها می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد. برای مقابله با این چالش‌ها، شما باید استراتژی‌های منحصر به فرد و راهبردهای بازاریابی مناسب را در نظر بگیرید.

۴. تکنولوژی و نوآوری

در دنیای امروز، تکنولوژی و نوآوری نقش مهمی در ساختن برند قوی ایفا می‌کنند. شرکت‌ها و کسب و کارهایی که قادر به استفاده از فناوری و نوآوری هستند، می‌توانند نقشه برداری کننده برای صنعت خود باشند. در حالی که استفاده از تکنولوژی و نوآوری می‌تواند به کاهش هزینه‌ها، افزایش تولید و ارتقای کیفیت منتج شود، برند شما نیز باید از این استراتژی‌ها بهره‌برداری کند.

مرتبط: آشنایی با برندسازی و اصول مهم آن

۵. تفاوت با رقبا

تفاوت با رقبا یکی از مهمترین عوامل برای ساختن برند قوی است. در بازار ایران، رقابت شدید است و زیادی مشابهت بین برندها وجود دارد. بنابراین، باید بدانید که چگونه با تفاوت‌ها و نقاط قوت خود بر رقبا غلبه کنید و مشتریان خود را جذب کنید. تفاوت‌های شما می‌تواند در ارزش‌ها، کیفیت، طراحی، قیمت و خدمات ارائه شده باشد.

۶. قوانین و مقررات محلی

در بازار ایران، قوانین و مقررات محلی ممکن است به توسعه برند قوی شما محدودیت‌هایی ایجاد کنند. باید از قوانین و مقررات موجود آگاه باشید و برنامه‌هایتان را بر اساس آنها طراحی کنید. همچنین، ممکن است نیاز به اخذ مجوز‌های خاصی برای فعالیت شما وجود داشته باشد که باید به آنها توجه کنید.

مرتبط: برندینگ چیست و چرا مهم است

۷. عدم حمایت دولت

بخش بزرگی از اقتصاد کشور در اختیار دولت قرار دارد. سازمان‌ها و نهادهای دولتی همیشه در صنعت خود یکه‌تاز بوده‌اند و فرصتی برای رقابت سالم فراهم نبوده است.

دولت و این مجموعه‌های وابسته به آن، هیچ‌وقت نیاز به برندسازی را حس نکرده‌اند؛ به همین دلیل، اهمیت حفظ و حمایت از برندهای کشور به‌خوبی درک نشده است و برنامه‌های سفت‌وسخت و مناسبی در این راستا وجود ندارد.

۸. عدم ثبات در شرایط اقتصادی کشور

یکی دیگر از موانع برندسازی در ایران، تحریم‌ها و بی‌ثباتی در اقتصاد کشور است. نبود امنیت ذهنی و مالی و رویارویی مداوم با چالش‌های غیرمنتظره، برنامه‌ریزی در این‌ زمینه را دشوار می‌سازد. در این شرایط، کسب‌وکارها بیشتر بر بقای مجموعه متمرکز می‌شوند و کمتر کسی به فکر برندینگ می‌افتد.

۹. تفکر سنتی برخی مدیران

هنوز هم در بسیاری از کسب‌وکارها تفکر سنتی حاکم است؛ مدیر مجموعه، برند را جزو دارایی‌های یک سازمان نمی‌داند و حاضر نیست هزینه‌ای را برای آن صرف کند.

مرتبط: برندسازی شرکتی چیست؟ (و چگونه یک استراتژی توسعه دهیم)

۱۰. تمرکز بر نرخ تبدیل به‌عنوان شاخص عملکردی (KPI)

اغلب مدیران تنها نرخ تبدیل نهایی – مثل میزان فروش یا ثبت‌نام – را شاخص ارزیابی عملکرد می‌دانند. آن‌ها در استراتژی برندینگ خود هم در پی تحقق نرخ تبدیل هستند و برای رسیدن به آن، از هدف و مسیر اصلی گاهی دور می‎شوند. این کار، یکپارچگی و انسجام حرکت را از بین می‌رود و اجازه نمی‌دهد هویتی ثابت و مثبت در ذهن مردم شکل بگیرد.

۱۱. کیفیت پایین محصولات و خدمات

پایه و اصل اولیۀ ساخت هر هویتی، وجود محصولات و خدمات باکیفیت است. کسب‌وکارها از هدف و چشم‌اندازی خاص صحبت می‌کنند و به مخاطب وعده‌ای می‌دهند؛ پس، باید بتوانند از آن دفاع کنند. با شعار و تبلیغات توخالی هرگز برندی شکل نمی‌گیرد.

۱۲. کمبود آموزش صحیح

متأسفانه در این زمینه، آموزش درستی در کشور وجود ندارد و جای آن در دانشگاه‌ها خالی است. اغلب دوره‌های آنلاین و غیرآنلاین موجود هم برگرفته از منابع خارجی هستند و با فضا و بازار ایران تناسبی ندارند.

۱۳. عدم اعتماد مردم

یکی دیگر از چالش‌های برندسازی در ایران، بی‌اعتماد مردم به نسبت به محصولات تولید داخل است. این عدم اطمینان در طی سالیان طولانی و به‌دنبال تقلب، کیفیت پایین و قیمت‌ بالای این کالاها ایجاد شده است. با ارائۀ ضمانت‌های معقول و به کارگیری استراتژی‌های مناسب، می‌توان کم‌کم نگرش آن‌ها را تغییر داد و آن‌ها را نسبت به انتخاب محصولات ایرانی مطمئن کرد.

نتیجه‌گیری

در نهایت، ساختن برند قوی در بازار ایران چالش‌های خاصی را به همراه دارد. از جمله چالش‌های مهم می‌توان به هویت برند، ارتباط با مشتریان، رقابت با برندهای محلی و خارجی، تکنولوژی و نوآوری و تفاوت با رقبا اشاره کرد. با درک و مدیریت این چالش‌ها، شما می‌توانید برند قوی خود را در بازار ایران به خوبی ساخته و حفظ کنید.

مرتبط: 

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *