بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

۹ نقش تیم بلبین (با تعاریف و مثال)

نقش های تیم بلبین - موجودی تیم بلبین را کشف کنید

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

یک تیم موثر از تیپ های شخصیتی مختلف اعضای خود برای ایفای بهترین نقش های مختلف استفاده می کند. به عنوان مثال، برخی از افراد در موقعیت های فکرمحور یا عمل محور بهتر هستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در نقش های مردم مدار برتر باشند. درک نقش‌های مختلف در آزمون فهرست فهرستی تیم بلبین می‌تواند به شما کمک کند تا با شناسایی انگیزه‌ها و اهداف هر فرد، نقش‌های تیمی را تعیین کنید.

در این مقاله از ایوسی، ما در مورد ۹ نقش تیم بلبین و تست شخصیت بلبین بحث می کنیم تا بتوانید کار تیمی را در دفتر خود بهینه کنید.

تست موجودی تیم بلبین چیست؟

مردیت بلبین از طریق مطالعه در کالج مدیریت هنلی، آزمون فهرست موجودی تیم بلبین را ابداع کرد تا نقش های ایده آلی را برای افراد در یک تیم به عهده بگیرد. برای اندازه‌گیری ویژگی‌های شخصیتی با آزمون بلبین، شرکت‌کنندگان رفتارهای خود را ارزیابی می‌کنند، از ناظران بازخورد دریافت می‌کنند و پاسخ‌های حاصل را با هم مقایسه می‌کنند.

نتایج نشان می دهد که کدام یک از ۹ نقش به بهترین وجه برای هر شرکت کننده مناسب است. شرکت کنندگان ممکن است ویژگی هایی از خود نشان دهند که آنها را قادر می سازد بیش از یک نقش را به عهده بگیرند. این بدان معنی است که شما می توانید یک تیم متعادل از هر تعداد نفر بسازید، به شرطی که همه نقش ها را در نظر بگیرید.

تست بلبین با تست نشانگر نوع مایرز-بریگز متفاوت است. دومی یک تست روان‌سنجی است که تیپ شخصیتی شما را نشان می‌دهد، در حالی که تست بلبین یک آزمایش رفتاری است که مشخص می‌کند کدام ویژگی‌ها را در ۹ نقش احتمالی تیمی نشان می‌دهید. تست بلبین به صورت آنلاین برای تکمیل رایگان در دسترس است.

نحوه استفاده از مدل بلبین در محل کار

مدل بلبین پیشنهاد می‌کند که تیمی که دارای اعضایی با سبک‌های مشابه رفتارها و گرایش‌های محل کار است، می‌تواند نامتعادل شود. به عنوان مثال، تیمی را تصور کنید که دارای اعضایی است که همگی به جای احساسات، بر تفکر منطقی و حقایق تکیه دارند.

این اعضا می توانند برخی از وظایف را به نحو احسن انجام دهند، اما ممکن است نتوانند با مشتریان و شرکای تجاری ارتباط برقرار کنند. تیمی که متشکل از اعضایی با مهارت های اجتماعی اصلاح نشده است، ممکن است این ضعف را در کل نشان دهد.

برای کمک به ایجاد یک واحد متعادل تر، می توانید مدل بلبین را برای تیم خود اعمال کنید. نتایج این آزمون می‌تواند به هدایت فرآیند استخدام کمک کند یا به شما کمک کند تصمیم بگیرید چگونه مجموعه کارمندان موجود خود را به تیم‌های مختلف تقسیم کنید.

همچنین می‌توانید از نتایج این آزمون برای شناسایی فرصت‌های رشد، بسته به نوع مهارت‌هایی که سازمان شما نیاز دارد، استفاده کنید. هنگامی که نقش خود را در یک تیم درک می کنید، می توانید مشارکت خود را با توسعه نقاط قوت و مدیریت نقاط ضعف خود بهبود بخشید.

۹ نقش تیم بلبین

نقش های نه تیمی بلبین، شرح وظایف شغلی هستند که به سه دسته کلی تقسیم می شوند: نقش های فکر محور، نقش های کنش محور و نقش های مردم مدار. درک هر نقشی که یک عضو تیم می تواند ایفا کند ممکن است به شما کمک کند تا به عنوان یک تیم کارآمدتر کار کنید:

  1. ارزیاب مانیتور (تفکر محور)

  2. متخصص (فکر محور)

  3. گیاه (تفکر محور)

  4. شکل دهنده (عمل محور)

  5. مجری (عمل گرا)

  6. تکمیل کننده/تمام کننده (اکشن محور)

  7. هماهنگ کننده (مردم گرا)

  8. کارگر تیم (مردم گرا)

  9. محقق منابع (مردم گرا)

مطالب مرتبط: ۱۴ مانع رایج برای کار گروهی و چگونگی غلبه بر آنها

۳ نقش تیمی فکر محور در مدل بلبین

اعضای تیم فکرگرا متفکران انتقادی هستند. آنها ممکن است ایده های جدید یا دیدگاه های جدید ارائه دهند، ایده ها را با سنجیدن جوانب مثبت و منفی تجزیه و تحلیل کنند یا دانش یا مهارت های تخصصی ارائه دهند. سه نقش فکر محور عبارتند از:

۱. ارزیابی کننده مانیتور

نظارت ارزیاب ها بر اساس حقایق و تفکر منطقی بر خلاف احساسات و غرایز تصمیم می گیرند. آنها معمولاً افراد جدی هستند که در تفکر انتقادی و برنامه ریزی استراتژیک عالی هستند و تمایل زیادی به هدف ماندن دارند.

اگر چالشی در پروژه وجود دارد، ارزیابی کنندگان نظارت به دقت تمام زوایا و احتمالات را در نظر می گیرند و سپس راه حل های روشنگرانه ای ابداع می کنند. ارزیاب‌های مانیتور زمانی بهترین کار را انجام می‌دهند که چالش‌هایی پیش می‌آیند که نیاز به توانایی تحلیلی پیشرفته و حل دقیق مشکلات دارند. این افراد به دلیل توانایی آنها در تصمیم گیری های موثر، اغلب دارای پست های مدیریتی هستند.

۲. متخصص

متخصص یک عضو تیم است که در یک زمینه خاص متخصص است. از آنجایی که آنها دانش عمیقی در مورد یک موضوع محدود دارند، زمانی که یک کار به حوزه تخصص آنها نیاز دارد بینش ارزشمندی ارائه می دهند. متخصصان دارایی های ارزشمندی برای یک سازمان هستند، زیرا آنها می توانند دانش فنی تخصصی را ارائه دهند که بسیاری از افراد دیگر در صنعت آنها نمی توانند.

ایجاد پیشنهادات و پروژه ها بر اساس دانش این متخصصان برای مدیریت ارشد امری عادی است. متخصصان ممکن است به عنوان مشاور در طول این فرآیند خدمت کنند. اگرچه متخصصان ممکن است ترجیح ندهند در یک محیط تیمی کار کنند، اما در زمینه تخصص خود مشتاق هستند و مشتاق هستند دانش خود را با اعضای جوانی که می خواهند یاد بگیرند به اشتراک بگذارند.

۳. گیاه

گیاهان افرادی آزاداندیش و خلاق هستند که ایده های بدیع را تولید می کنند و راه های نوآورانه ای را برای تکمیل وظایف پیشنهاد می کنند. مانند دو نقش فکر محور دیگر، پلنتز ترجیح می دهد به تنهایی کار کند.

اکثر تیم‌ها و شرکت‌ها این ترجیح را می‌پذیرند و تشویق می‌کنند، زیرا تفکر خلاق کارخانه معمولاً به راه‌حل‌های نوآورانه و مفاهیم پیشگامانه منجر می‌شود. همانطور که از نام آنها پیداست، گیاهان اعضای تیمی هستند که باعث رشد و پیشرفت می شوند.

۳ نقش تیمی عمل گرا در مدل بلبین

اعضای تیم اقدام گرا برای انجام وظایف تلاش می کنند. سازمان ها برای تکمیل وظایف مورد انتظار خود، رعایت ضرب الاجل ها و تبدیل چالش ها به فرصت های هیجان انگیز به آنها متکی هستند. نقش های کنش محور عبارتند از:

۱. شکل دهنده

شکل دهنده ها برون گراهایی هستند که تمایل دارند خود و دیگران را برای دستیابی به نتایج برانگیزند. آنها افرادی پویا و با انگیزه هستند که می توانند شور و اشتیاق را در اعضای تیم القا کنند. علیرغم هر چالشی که ممکن است آنها تجربه کنند، Shapers مثبت باقی می ماند و به نظر می رسد تحت فشار رشد می کند.

آنها از هنجارهای چالش برانگیز برای ایجاد اهداف و استراتژی های منحصر به فرد لذت می برند. داشتن حداقل یک Shaper برای کمک به پیشرفت تیم در ماموریتش مفید است. از آنجا که Shapers  رهبران طبیعی هستند  که تمایل به کسب نتایج دارند، آنها به سرعت در سازمان ها به سمت بالا حرکت می کنند. آنها افراد ایده آلی برای ایفای نقش های مدیریتی هستند، زیرا در بحران ها قاطعانه عمل می کنند و باعث پیشرفت می شوند.

مرتبط:  مهارت های مدیریت: تعریف و مثال

۲. مجری

پیاده‌سازها سازمان‌دهندگانی هستند که دوست دارند محیط‌های خود را ساختار داده و نظم را حفظ کنند. از آنجا که آنها افراد عملی هستند، مجریان دوست دارند از ایده های انتزاعی برنامه های ملموس بسازند. مجریان  افرادی بسیار منضبط  و خودکنترل هستند که می توانند برای تمرکز بر نیازهای یک تیم یا یک سازمان، منافع شخصی خود را نادیده بگیرند.

اگرچه پیاده‌کننده‌ها معمولاً روش‌های ثابت انجام کارها را ترجیح می‌دهند، اگر بتوانید ثابت کنید که یک تعدیل نتایج مثبتی به همراه دارد، احتمالاً می‌توانید آنها را متقاعد کنید که تغییر کنند. این اعضای تیم عملی و کوشا کسانی هستند که تضمین می کنند که اهداف به موفقیت های ملموس تبدیل می شوند.

۳. تکمیل کننده/تمام کننده

تکمیل کننده ها که به آنها پایان دهنده نیز می گویند، افراد درون گرا هستند که تضمین کیفیت را در طول مراحل کلیدی یک پروژه انجام می دهند. آنها اغلب کمال گرا هستند که متوجه جزئیات دقیق می شوند، که به آنها کمک می کند وظایف یا محصولات تمام شده را از نظر خطا بررسی کنند.

از آنجایی که این افراد برای کمال تلاش می کنند، تمایل دارند از اطرافیان خود نیز همین انتظار را داشته باشند. سازمان ها به این افراد نیاز دارند تا اطمینان حاصل کنند که تیم ها کار با کیفیت بالا تولید می کنند. تکمیل کنندگان به ویژه در محیط های کاری که دقت و رعایت مهلت های زمانی ضروری است، ارزشمند هستند.

۳ نقش تیمی افراد محور در مدل بلبین

اعضای تیم مردم گرا از مهارت های شبکه سازی و ایجاد رابطه برای تکمیل وظایف استفاده می کنند. آنها ممکن است شنوندگان فعال عالی باشند و از دیگر اعضای تیم برای ایجاد انسجام در گروه حمایت کنند. نقش های تیمی مردم گرا عبارتند از:

۱. هماهنگ کننده

هماهنگ کننده ها افراد بالغی هستند که مهارت های بین فردی و ارتباطی عالی دارند. آن‌ها معمولاً در پست‌های مدیریتی هستند، اما سبک‌های مدیریتی آن‌ها با Shapers بسیار متفاوت است. جایی که Shapers از طریق دستورالعمل‌ها مدیریت می‌کنند، هماهنگ‌کننده‌ها رویکرد دموکراتیک‌تری را ترجیح می‌دهند که  ارتباطات باز را تقویت می‌کند.

به جای تمرکز بر دستیابی به اهداف سازمان، هماهنگ کننده ها تمایل دارند بر کمک به اعضای تیم در دستیابی به اهداف فردی خود تمرکز کنند. آنها معمولاً در شناسایی استعدادها در یک تیم و استفاده از آن برای رسیدن به اهداف گروه خوب هستند.

هماهنگ کننده ها معمولاً افرادی آرام و قابل اعتماد هستند که در واگذاری کار ماهر هستند. هماهنگ کننده ها لازم است تا اطمینان حاصل شود که تیم از نقاط قوت هر عضو به درستی استفاده می کند. از آنجایی که هماهنگ کننده ها تمایل به دیدگاه های گسترده دارند، می توانند تیم هایی با شخصیت ها و مهارت های متنوع را هدایت کنند.

مطالب مرتبط:  ۱۰ سبک رهبری رایج (به علاوه نحوه یافتن سبک خود)

۲. کارگر تیم

کارگران تیم معمولاً برون گراهایی با روحیات ملایم و دوستانه هستند. آنها تمایل دارند شنوندگان خوبی باشند و در ترغیب کردن یک تیم به خوبی با هم به عنوان یک واحد ماهر هستند. اگر کارکنان تیم متوجه شوند که سایر اعضای تیم حجم کاری خود را به طور موثر مدیریت نمی کنند، احتمالاً کمک خود را ارائه می دهند. این افراد بسیار سازگار و همه کاره هستند، که به آنها کمک می کند تا به طور موثر با افراد مختلف تعامل داشته باشند و با تغییرات ناگهانی کنار بیایند.

کارگران تیم اعضای ضروری تیم هستند زیرا هماهنگی را در یک تیم ایجاد می کنند. آنها در حل مسائل بین فردی در یک تیم مهارت دارند و از اعضایی که ممکن است احساس غفلت می کنند حمایت کنند. به دلیل دوست داشتن ذاتی آنها، کارگران تیم معمولاً در بین همکاران محبوب هستند و اغلب به موقعیت های ارشد می رسند.

مطالب مرتبط:  چگونه با یک تیم دشوار ارتباط موثر برقرار کنیم

۳. محقق منابع

پژوهشگران منابع برونگراهایی هستند که استعداد شبکه سازی دارند. آنها افرادی مثبت و مشتاق هستند که دوست دارند فرصت های جدید را کشف کنند و تحولات جدید را بررسی کنند.

اگرچه ممکن است لزوماً خودشان ایده های جدیدی ارائه نکنند، اما در به دست آوردن ایده از دیگران و معرفی این مفاهیم به تیم های خود مهارت دارند. به دلیل شخصیت‌های برون‌گرایانه‌شان، محققان منابع در ایجاد تماس‌های تجاری جدید و انجام مذاکرات بعدی خوب هستند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *