بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

چگونه یک سخنرانی مخاطب محور ایجاد کنیم

سخنرانی های مخاطب محور زلنسکی به ارزش های مشترک متصل می شود

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

اگر می خواهید یک ارائه واقعا جذاب ارائه دهید، باید راه هایی برای ارتباط با مخاطبان خود بیابید. به همین دلیل برای شما مهم است که پیش بینی کنید چه کسی ممکن است به سخنرانی شما گوش دهد. با در نظر گرفتن اینکه مخاطب شما چه کسی است و به چه چیزی اهمیت می دهد، می توانید نکات جالب و به یاد ماندنی تری را برای گفتگو انتخاب کنید.

در این مقاله از ایوسی، به این می پردازیم که سخنرانی مخاطب محور چیست، چرا مفید است و چگونه می توان آن را انجام داد.

سخنرانی مخاطب محور چیست؟

سخنرانی مخاطب محور زمانی است که شما سخنرانی یا ارائه خود را بر اساس تجربه مخاطبان می سازید. کسانی که سخنرانان ماهری مخاطب محور هستند، توانایی برقراری ارتباط با مخاطبان و ارائه ارائه‌ای را دارند که تأثیر ماندگاری بر شنوندگان آنها بگذارد. هنگام برنامه ریزی برای انجام یک سخنرانی مخاطب محور، متوجه خواهید شد که مخاطبان شما چه کسانی هستند و به چه چیزی اهمیت می دهند. با انجام برخی تحقیقات پیشینه و برنامه ریزی، می توانید نکات گفتگو را معرفی کنید که با مخاطبان خود طنین انداز می شود.

مطالب مرتبط: چگونه مهارت های سخنرانی خود را در جمع بهبود بخشید (با مثال)

چرا سخنرانی مخاطب محور؟

سخنرانی مخاطب محور راهی عالی برای تعامل و ارتباط با شنوندگان است. در اینجا برخی از مزایای این سبک ارائه آورده شده است:

  • علاقه آنها را حفظ کنید: هنگام ارائه یک سخنرانی، می خواهید مخاطبان خود را درگیر و علاقه مند به آنچه می گویید نگه دارید. با تمرکز بر چیزی که مخاطب قرار است از آن لذت ببرد، ممکن است متوجه شوید که مردم از شنیدن صحبت های شما هیجان زده می شوند.

  • به آنها کمک کنید یاد بگیرند: اگر نیاز دارید چیزی به مخاطب آموزش دهید، یکی از بهترین راه ها برای انجام این کار این است که سخنرانی خود را سرگرم کننده و جذاب کنید. به جای فهرست کردن حقایق و داده ها، به پیاده سازی تصاویر، ویدیوها و داستان های چشم نوازی که یادگیری را تشویق می کنند، فکر کنید.

  • پیام خود را ارائه دهید: ارائه کار خود به یک گروه بزرگ روشی موثر برای انتقال پیام شما است. اگر می‌خواهید مردم آنچه را که می‌گفتید به خاطر بسپارند، باید راه‌هایی برای حفظ علاقه‌شان پیدا کنید.

  • اثری ماندگار بر جای بگذارید: به جای ارائه یک سخنرانی مناسب، سعی کنید سخنرانی‌ای ارائه کنید که مخاطب شما همیشه به خاطر بسپارد. با سخنرانی مخاطب محور، می توانید ارائه ای ارائه دهید که در حافظه آنها بماند.

نحوه انجام سخنرانی مخاطب محور

این مراحل را برای اجرای سخنرانی مخاطب محور در ارائه بعدی خود دنبال کنید:

۱. درباره مخاطبان خود بیاموزید

هنگام برنامه ریزی سخنرانی خود، با یادگیری در مورد مخاطبان خود شروع کنید. بدانید با چه جمعیت شناسی صحبت می کنید و چه چیزی ممکن است برای آنها مهم باشد. ارزش ها، اعتقادات و آنچه را که برایشان مهم است در نظر بگیرید. هنگام برنامه ریزی برای آنچه می گویند، در نظر بگیرید که مخاطبان شما ممکن است از قبل در مورد یک موضوع بدانند و چه چیزی ممکن است بخواهند در مورد آن بیشتر بیاموزند. به این فکر کنید که آنها از سخنرانی شما لذت خواهند برد و احتمالاً با چه چیزی مخالف هستند.

۲. از ارتباطات معتبر استفاده کنید

برای اینکه یک سخنران کاریزماتیک باشید، باید یاد بگیرید که در سخنرانی بعدی خود کمی شخصیت نشان دهید. یاد بگیرید که مانند یک دوست با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. به جای تکیه بر کارت های یادداشت، یاد بگیرید که مانند یک شخص واقعی صحبت کنید. اگر برای موضوع شما مناسب است، جوک یا حکایات شخصی را در سخنرانی خود بگنجانید. این روش معمولی‌تر صحبت کردن می‌تواند به شما در ارتباط با مخاطبان خود در سطح انسانی کمک کند.

۳. ابتدا به مخاطب خود فکر کنید

حتی قبل از ایجاد ارائه، به این فکر کنید که چه چیزی قرار است توجه مخاطبان را به خود جلب کند. قبل از شروع ساختن اسلایدها، روی نوشتن سخنرانی خود کار کنید تا به مخاطبان خود پاسخ دهید. در پایان مراحل آماده سازی، تصاویر ارائه خود را اضافه کنید. به این ترتیب، می توانید ابتدا روی ایجاد نکات گفتگوی جالب تمرکز کنید. اساسا، ارائه شما می تواند گفتار شما را به جای اینکه مرکز همه چیز باشد، تقویت کند.

۴. هدف خود را مشخص کنید

برای اینکه مخاطبان خود را به آنچه می خواهید بگویید علاقه مند نگه دارید، مطمئن شوید که سخنرانی شما هدف مشخصی دارد. هدف از سخنرانی عمومی این است که مخاطب شما دقیقاً آنچه را که برای سخنرانی خود در نظر گرفته اید بفهمد. اطمینان حاصل کنید که اطلاعاتی که به اشتراک می گذارید به نقطه فراگیر سخنرانی شما مرتبط باشد. به روش هایی فکر کنید که بتوانید تمام نقاط صحبت خود را به موضوع اصلی ارائه خود متصل کنید.

۵. از داده ها به مقدار کم استفاده کنید

در حالی که داده‌ها می‌توانند به پشتیبان‌گیری از ادعاهای شما کمک کنند، اما شما می‌خواهید از آن‌ها در طول سخنرانی خود به اندازه کافی استفاده کنید. در نظر بگیرید که کدام نقاط داده مهم‌ترین هستند و چگونه می‌توانید آن‌ها را به گونه‌ای ارائه کنید که با مخاطبان شما طنین‌انداز شود. یافتن راه هایی برای اتصال داده های سخت با مفاهیم واقعی می تواند ارائه شما را جالب تر کند.

۶. یک فراخوان برای اقدام بگنجانید

هنگامی که پیام خود را تحویل دادید، به مخاطبان خود بگویید که در مرحله بعد چه کاری انجام دهند. با استفاده از فراخوان در ارائه خود، می توانید مخاطبان خود را متقاعد کنید که پیام شما را دنبال کنند. به عنوان مثال، هنگام سخنرانی در مورد تغییرات آب و هوا، باید راه هایی را در نظر بگیرید که مخاطبان شما می توانند نقش خود را در کمک به محیط زیست انجام دهند. در اصل، شما می خواهید به این سوال پاسخ دهید، “حالا چه؟” تا پایان سخنرانی شما

۷. درخواست مشارکت کنید

با درخواست از مخاطبان برای مشارکت، یک ارائه جذاب ایجاد کنید. این تکنیک خواه پرسش از مخاطبان خود باشد یا اینکه شخصی روی صحنه بیاید، این تکنیک به مخاطب شما نشان می دهد که برای موفقیت در سخنرانی خود به کمک او نیاز دارید. درخواست مشارکت، مخاطبان شما را تشویق می کند تا به دقت به آنچه می گویید گوش دهند. این همچنین یک راه سرگرم کننده برای از بین بردن نکات صحبت کردن شما و کمک به مخاطبان برای جلب توجه مجدد است.

۸. به بازخوردها پاسخ دهید

در پایان ارائه خود، ارسال یک نظرسنجی ناشناس را در نظر بگیرید تا بتوانید اطلاعاتی در مورد مخاطبان خود و نظر آنها در مورد ارائه شما جمع آوری کنید. به آنها فضای آزاد بدهید تا افکارشان را بنویسند. پس از جمع آوری این نظرسنجی ها، همه آنها را با دقت مطالعه کنید. به روش هایی فکر کنید که می توانید این بازخورد را در سخنرانی های آینده اعمال کنید، به خصوص اگر قرار است دوباره با مخاطبان مشابهی صحبت کنید.

مرتبط: ارائه و دریافت بازخورد: تعاریف و مثال ها

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *