بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

اکتساب در مقابل ادغام: تفاوت های کلیدی بین این دو

اکتساب در مقابل ادغام

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

ادغام و اکتساب دو روش رایج برای ترکیب منابع و برندهای دو شرکت است. در حالی که این دو تراکنش شباهت هایی دارند، تفاوت های کلیدی نیز بین آنها وجود دارد. اگر در تجارت کار می کنید یا برای شرکتی کار می کنید که ممکن است در ادغام یا اکتساب شرکت کند، دانستن اینکه هر تراکنش چگونه کار می کند و تفاوت آنها با یکدیگر مفید است.

در این مقاله از ایوسی، ما در مورد خرید و ادغام بحث می کنیم، تفاوت های کلیدی بین این دو را تعریف می کنیم و نمونه ای از هر کدام را ارائه می دهیم.

ادغام چیست؟

ادغام معامله ای است که شامل دو نهاد تجاری مجزا است که در یک شرکت جدید ترکیب می شوند. ادغام می تواند بین:

  • شرکت ها

  • شرکت ها

  • سازمان های غیر انتفاعی

دلایل خاص برای سازماندهی یک ادغام بسته به سازمان های درگیر و صنعتی که در آن فعالیت می کنند می تواند متفاوت باشد. یکی از رایج ترین دلایل ایجاد یک  تجارت جدید و رقابتی تر است . پیوستن دو شرکت به یکدیگر، منابع، سرمایه و دستیابی به بازار آنها را ترکیب می کند که می تواند منجر به عملکرد سودآورتر شود. شرکت‌ها همچنین می‌توانند برای دسترسی به پایگاه مشتریان گسترده‌تری ادغام شوند، زیرا یک شرکت تازه ادغام شده می‌تواند برای مشتریان از هر دو کسب‌وکار اصلی بازاریابی کند.

بیشتر بخوانید:  ادغام شرکتی چیست؟ راهنمای ترکیب شرکت ها

اکتساب چیست؟

اکتساب معامله ای است که زمانی صورت می گیرد که یک شرکت شرکت دیگری را خریداری کرده و دارایی های آن را جذب کند. در حالی که خریدها از نظر فنی شامل پیوستن یک سازمان به سازمان دیگر می‌شوند، معمولاً بیشترین سود را برای شرکت خریدار دارند. دارایی هایی که شرکت جدید در معامله به دست می آورد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرمایه، پایتخت

  • امکانات

  • فهرست

  • کارکنان

هنگام شرکت در یک خرید، سازمان خریدار همچنین می‌تواند هر سهامی را که ممکن است موجود باشد از سازمان خریداری‌شده خریداری کند تا اطمینان حاصل شود که آنها کنترل همه دارایی‌ها را در اختیار دارند. شرکتی که کسب‌وکار دیگری را به دست می‌آورد، می‌تواند به طرق مختلف سود ببرد، زیرا تمام دارایی‌های شرکت قبلی را تصاحب کرده و به سهامداران و پایگاه مشتریان خود دسترسی پیدا می‌کند.

مطالب مرتبط:  اکتساب استراتژیک چیست؟ (تعریف، مزایا و نکات)

تفاوت های کلیدی بین ادغام و اکتساب

در اینجا چند تفاوت مشترک بین  ادغام و اکتساب آورده شده است :

حزب منفعت

شاید واضح ترین تفاوت بین ادغام و اکتساب این باشد که طرف های مختلف می توانند از هر نوع معامله سود ببرند. در اینجا نحوه سود طرفین در نتیجه هر کدام آمده است:

  • ادغام: در یک ادغام، هر دو سازمان درگیر می توانند از مزایای اتحادیه بهره مند شوند زیرا می توانند به فعالیت خود ادامه دهند و از منابع جمعی خود برای بهبود فرآیندهای کلی سازمان جدید استفاده کنند.

  • اکتساب: در تملک، شرکتی که به عنوان خریدار عمل می کند، می تواند مزایای بسیاری مانند موجودی جدید، افزایش سرمایه، دسترسی به سهامداران، مشتریان جدید و دستیابی به یک بازار جدید را دریافت کند. این بدان معناست که شرکت خریداری کننده احتمالاً بیشتر از شرکتی که خریداری می کند سود می برد، که معمولاً وجود خود را متوقف می کند یا تحت نام شرکت خریداری کننده به فعالیت خود ادامه می دهد.

مطالب مرتبط:  مزایا و معایب ادغام و اکتساب کسب و کار

موجودیت حاصل

در حالی که هر دو ادغام و اکتساب شامل ترکیب منابع دو سازمان است، هر تراکنش می تواند شرکت های متفاوتی را ایجاد کند:

  • ادغام ها: اکثر ادغام ها سازمان جدیدی را تولید می کنند که از بهترین جنبه های دو شرکت اصلی استفاده می کند. برخی از شرکت ها ممکن است نام دو کسب و کار قبلی را برای استفاده در شرکت جدید ترکیب کنند، به خصوص اگر هر یک از شرکت ها یک تجارت خانوادگی باشد.

  • اکتساب‌ها: اکتساب‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که یک شرکت شرکت دیگری را جذب کند، بنابراین شرکت‌های خریدار اغلب به استفاده از نام تجاری خود ادامه می‌دهند و به سادگی می‌توانند عناصر خاصی از شرکتی را که خریداری می‌کنند، زمانی که این کار را انجام می‌دهند، پیاده‌سازی کنند.

مرتبط:  راهنمای فرآیند ادغام و اکتساب (M&A).

انتشار سهام جدید

یکی دیگر از تفاوت های کلیدی بین ادغام و تملک این است که آیا شرکت سهام جدیدی را برای سرمایه گذاران پس از آن منتشر می کند یا خیر. در اینجا نحوه عملکرد این فرآیند برای هر یک آمده است:

  • ادغام: پس از ادغام، شرکت جدید ایجاد شده معمولاً سهام جدیدی صادر می کند تا سهامداران جدید بتوانند به جای یکی از واحدهای قبلی، در تجارت عملیاتی سهام داشته باشند.

  • اکتساب: پس از خرید، معمولاً یک شرکت سهام جدیدی منتشر نمی کند زیرا شرکت خریدار ثابت می ماند و شرکت دوم وجود ندارد. سهامداران می توانند برای خرید سهام شرکت خریدار انتخاب کنند.

قدرت تصمیم گیری

تمایز دیگر بین خرید و ادغام شامل سطح قدرت تصمیم گیری هر شرکت در مورد حرکت تجاری است:

  • ادغام: در یک ادغام، هر دو شرکت توافق می کنند و رضایت خود را برای پیوستن به نیروها ارائه می کنند. این بدان معناست که هر دو به طور کلی قدرت تصمیم گیری برابری دارند.

  • اکتساب: در حالی که تملک اغلب شامل یک توافق متقابل بین دو شرکت است، این امکان برای یک شرکت وجود دارد که شرکت دیگری را بدون رضایت صریح خود خریداری کند. نام دیگر این نوع خرید، تصاحب خصمانه است.

مطالب مرتبط:  تصمیم تجاری چیست؟ تعریف و انواع

اکتساب در مقابل ادغام: تفاوت های کلیدی بین این دو

نمونه هایی از ادغام و اکتساب

مثال‌ها می‌توانند به شما در درک عملکرد هر یک از این فرآیندهای تجاری کمک کنند. در اینجا یک مثال از هر یک برای بررسی وجود دارد:

مثال ادغام

این مثال از ادغام را در نظر بگیرید:

در شهر Sunnyvale دو سرویس تحویل مواد غذایی محبوب وجود دارد که عبارتند از Food-to-U و Cart It. با پیشروی سال، هر دو شرکت افزایش در تعداد سفارشات را تجربه می کنند اما در حفظ کارکنان کاهش می یابد. Food-To-U عمدتاً در مناطق شمالی و غربی Sunnyvale خدمات ارائه می دهد و با خواربارفروشی های اطراف قرارداد دارد، در حالی که Cart It عمدتاً در مناطق جنوبی و شرقی Sunnyvale فعالیت می کند و ناوگان وسایل نقلیه تحویل خود را حفظ می کند.

Food-to-U و Cart تصمیم می گیرد برای ترکیب شرکت های خود وارد یک ادغام شود که به آنها اجازه می دهد تا اعضای کارکنان، مناطق خدمات، وسایل نقلیه و قراردادهای فروشگاه را به اشتراک بگذارند. آنها نام تجارت جدید را Sunnyvale Ships می گذارند.

مطالب مرتبط:  سوالات متداول: ادغام شرکت چیست؟ (نحوه کار و طرز تهیه)

نمونه کسب

مثال زیر را از خرید در نظر بگیرید:

Quick Flicks یک شرکت اجاره فیلم است که به مشتریان امکان پرداخت هزینه و پخش جریانی فیلم های تازه منتشر شده را ارائه می دهد. این کسب و کار در چند سال گذشته به دلیل ظهور سایر سرویس های پخش با بسته های جامع تر، زیان های زیادی را تجربه کرده است. یکی از قدرتمندترین رقبای آنها، Streamy، علاقه خود را به خرید Quick Flicks ابراز می کند تا به توافق نامه های مجوز دسترسی داشته باشد که به آنها اجازه می دهد فیلم های تازه منتشر شده را پخش کنند، زیرا Streamy در حال حاضر فقط فیلم های بالای یک سال را ارائه می دهد. 

Streamy خریدی را پیشنهاد می‌کند که کنترل کامل Quick Flicks، موافقت‌نامه‌های مجوز و کتابخانه محتوای آنها را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *