بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

سهم بازار چیست؟ (با تعریف و نحوه افزایش)

سهم بازار

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

درک و دانستن سهم بازار شرکت شما به چند دلیل مهم است، از جمله اینکه به شما دانش مربوط به رقبا و وفاداری مصرف کننده را افزایش می دهد.

در این مقاله از ایوسی، به بررسی معنای سهم بازار، انواع مختلف سهم بازار، نحوه افزایش سهم شرکت ها از بازار و نمونه هایی از سهم بازار خواهیم پرداخت.

سهم بازار چیست؟

سهم بازار یا سهم بازار یک شرکت، درصد کل محصولات آن در یک دسته خاص است که آن تجارت می فروشد. به عبارت دیگر، میزان اشغال فضای شرکت در یک بازار خاص است. بنابراین، اگر یک شرکت ۵۰ درصد از تمام هندوانه های صنعت هندوانه را بفروشد، آن شرکت ۵۰ درصد از سهم بازار آن صنعت در نظر گرفته می شود. سهم بازار اغلب یک بار در سال یا در فواصل زمانی مشخص مانند فصلی اندازه گیری می شود.

اکثر شرکت هایی که فروش خود را پیگیری می کنند از میزان فروش خود در یک صنعت یا دسته خاص آگاه هستند. با این حال، آنها ممکن است تصوری از سهم کل بازار خود نداشته باشند، زیرا اطلاعات مربوط به کل فروش در یک صنعت تنها توسط دولت، نماینده نظارتی یا انجمن صنعت جمع‌آوری و منتشر می‌شود.

دولت این داده ها را هر چهار سال یک بار در سال های دو و هفت (مثلاً ۲۰۱۲ و ۲۰۱۷) جمع آوری می کند و برخی انجمن های صنعتی و آژانس های نظارتی این داده ها را سالانه یا فصلی جمع آوری می کنند. در برخی صنایع، تعیین کل سهم بازار غیرممکن است. به عنوان مثال، تولید برق صنعتی است که جمع آوری کل فروش در آن غیرممکن است.

مطالب مرتبط: نحوه محاسبه سهم بازار (با مثال)

شرکت ها چگونه از سهام بازار استفاده می کنند؟

سهم بازار به روش های مختلف استفاده می شود. یکی از راه هایی که شرکت ها از سهام بازار استفاده می کنند، جذب تحلیلگران و سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در شرکتشان است. اکثر سرمایه گذاران و تحلیلگران از قبل بر سهام بازار شرکت هایی که به آنها علاقه مند هستند نظارت می کنند، زیرا سهم بازار بالاتر نشان دهنده رقابت پذیری نسبی کالاها یا خدمات کسب و کار است. شرکتی که به طور پیوسته سهم بازار خود را افزایش می دهد در بیشتر موارد سریعتر از رقبای خود رشد می کند و این امر آن را برای سرمایه گذاران جذاب تر می کند.

سهم بازار بالاتر همچنین به شرکت ها اجازه می دهد تا به مقیاس بالاتری از عملیات و سودآوری دست یابند. شرکت ها ممکن است با استفاده از تاکتیک های مختلف از جمله افزایش تبلیغات، کاهش قیمت ها یا معرفی محصولات یا خدمات جدید، برای گسترش سهم خود از بازار کار کنند. همچنین ممکن است سعی کند با جلب توجه جمعیتی مشتری جدید، سهم بازار خود را گسترش دهد.

تاثیر سهم بازار

سهم بازار می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر شرکت‌ها داشته باشد، به‌ویژه آنهایی که بالغ‌تر هستند یا در صنایعی که رشد اندک یا بدون رشد دارند. در صنایع چرخه‌ای یا صنعتی که به چرخه تجاری کلی بسیار حساس است، سهم بازار اغلب تأثیرگذارترین است و می‌تواند تأثیر منفی قابل‌توجهی بر شرکت‌هایی داشته باشد که سهم زیادی از بازار را در اختیار ندارند. در صنایع در حال رشد یا صنایعی که نرخ رشد بالاتری را در مقایسه با سایر بخش‌های صنعت تجربه می‌کنند، سهم بازار تأثیر کمتری دارد زیرا دائماً در حال تغییر است.

عوامل اقتصادی می توانند با تأثیر بر واریانس حاشیه، سود و فروش بر سهم بازار تأثیر بگذارند. در بیشتر موارد، هر چه سود و فروش برای یک شرکت بیشتر باشد، سهم بازار آن شرکت در صنعت خود بیشتر است.

محاسبه سهم بازار

محاسبه زیر برای تعیین سهم بازار یک شرکت است:

  1. بازه زمانی مورد بررسی را مشخص کنید. به عنوان مثال، می تواند یک سال یا یک چهارم باشد.

  2. محاسبه کنید که شرکت در آن بازه زمانی چند فروش داشته است.

  3. کل فروش را در صنعت کسب و کار تعیین کنید.

  4. کل فروش شرکت را بر کل فروش صنعت تقسیم کنید.

به عنوان مثال، اگر یک شرکت در طول یک سال مالی ۵۰ میلیون دلار محصول بفروشد و صنعت آن شرکت در مجموع ۱۰۰ میلیون دلار از همان محصول را در طول آن سال مالی بفروشد، سهم بازار شرکت برای آن محصول ۵۰٪ خواهد بود (۵۰ میلیون دلار تقسیم بر ۱۰۰ میلیون دلار = ۰.۵۰ یا ۵۰٪.

اندازه گیری سهم بازار

در اینجا دو روش مختلف برای اندازه گیری سهم بازار وجود دارد:

  • واحد: یک واحد معمولاً یک قطعه محصول یا یک خدمت است که توسط یک شرکت فروخته می شود. سهم بازار واحد کل واحدهای فروخته شده توسط یک شرکت است. برای محاسبه سهم بازار یک شرکت بر حسب واحد، کل فروش در صنعت شرکت نیز باید با استفاده از همان واحدها اندازه گیری شود.

  • درآمد: درآمد به قیمتی اطلاق می شود که کالاهای شرکت به آن فروخته می شود. سهم بازار درآمد یک شرکت، کل درآمدی است که شرکت در مقایسه با کل درآمد صنعت در یک دوره زمانی معین به دست آورده است.

چگونه شرکت ها می توانند سهم بازار را افزایش دهند

در زیر چندین روش وجود دارد که شرکت ها می توانند سهم بازار خود را افزایش دهند:

۱. ارتباط را حفظ کنید

در دنیای همیشه در حال تغییر امروز، شرکت ها باید ارتباط خود را در صنعت خود حفظ کنند. یکی از راه های انجام این کار، نوآوری مداوم و ایجاد محصولات و خدمات جدید با هدف مخاطبان ایده آل شرکت شما است. راه‌های دیگر برای حفظ ارتباط عبارتند از چک کردن مرتب مشتریان خود برای دیدن اینکه از محصولات یا خدمات شما از چه چیزی لذت می‌برند یا از آن لذت نمی‌برند، تجربه مصرف‌کننده را در اولویت قرار دهید و مشتریان خود را از طریق تلاش‌های بازاریابی درگیر نگه دارید.

مطالب مرتبط: ۱۴ راه برای رشد کسب و کار

۲. بهبود انگیزه کارکنان

افزایش و حفظ نرخ های بالای انگیزه کارکنان کلید تولید کالاها و خدمات با کیفیت است. کارکنانی که انگیزه دارند بیشتر به کار خود اهمیت می دهند و مایلند ساعت های لازم را برای مشارکت در ایجاد و اجرای یک محصول یا خدمات نوآورانه صرف کنند. راه‌های بهبود انگیزه کارکنان شامل ارائه یک محیط کاری انعطاف‌پذیرتر، بهبود مشارکت کارکنان و اجازه دادن به کارمندان برای کار روی پروژه‌هایی است که واقعاً از آنها لذت می‌برند.

۳. برای یک مخاطب هدف کوچکتر بازاریابی کنید

وقتی شرکت‌ها به بازار انبوه وارد بازار می‌شوند، اغلب این کار را با استفاده از بازاریابی با هدف جمعیت عمومی انجام می‌دهند. این بدان معناست که بازاریابی آنها ممکن است برخی از افراد را به سمت محصول یا خدمات جذب کند، اما بسیاری از آنها به این دلیل نیستند که عمومی به نظر می رسد. تمرکز بر یک بازار خاص به شما این امکان را می‌دهد که تلاش‌های بازاریابی خود را بر اساس نیازها و مسائل خاص جمعیتی هدف قرار دهید، و این احتمال را افزایش می‌دهد که این اطلاعات جمعیتی به سمت شرکت شما کشیده شود.

مطالب مرتبط: تجزیه و تحلیل بازار هدف: چیست و چگونه می توان آن را ساخت

۴. یک موقعیت برند منحصر به فرد ایجاد کنید

جدا کردن خود از رقبا یکی از اجزای اصلی افزایش سهم بازار است. وقتی در بین شرکت‌های دیگر در صنعت خود متمایز هستید، مشتریان بیشتر از رقبای شما از شما خرید می‌کنند. یکی از راه‌های ایجاد موقعیت برند منحصر به فرد این است که در مورد کمبودهای رقابتی خود تحقیق کنید و آن را در مدل کسب‌وکار خود بگنجانید.

۵. مشتریان جدید و فعلی را در اولویت قرار دهید

درگیر نگه داشتن مشتریان فعلی و راضی نگه داشتن آنها بخش مهمی از حفظ مشتری و همچنین ارجاع مشتری است. همچنین، اولویت بندی مشتریان جدید ضروری است، زیرا به شما امکان می دهد پایگاه مشتریان بزرگتری ایجاد کنید. از استراتژی های ارتباطی شخصی سازی شده مانند ایمیل های بازاریابی استفاده کنید و مطمئن شوید که به موقع به مشتریان پاسخ می دهید.

نمونه ای از سهم بازار

نمونه ای از سهم بازار به شرح زیر است:

یک فروشگاه تغذیه ۵۰۰۰۰ دلار مولتی ویتامین Kelly در یک سال مالی می فروشد. مجموع مولتی ویتامین های کلی فروخته شده در ایالات متحده در همان سال مالی ۲۰۰۰۰۰ دلار بود. این بدان معنی است که سهم بازار ایالات متحده فروشگاه تغذیه برای مولتی ویتامین های Kelly 25٪ است (۵۰۰۰۰ دلار / ۲۰۰۰۰۰ دلار = ۰.۲۵ یا ۲۵٪).

مرتبط: فرصت های شگفت‌انگیز: راهنمایی برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *