بنر وب سایت مجموعه ایوسی

هدایای ویژه طراحی سایت

پرسش و پاسخ: چرا ارتباط مهم است؟

برقراری ارتباط

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

ارتباط برای موفقیت تیمی و فردی در محل کار حیاتی است. ارتباط شفاف در محل کار می تواند به شما کمک کند از سوء تفاهم جلوگیری کنید، روابط قوی با همکاران خود ایجاد کنید و خود را به عنوان عضوی حیاتی در تیم معرفی کنید. مانند هر توانایی دیگری، می توانید با تمرین روزانه مهارت های ارتباطی خود را تقویت کنید. در این مقاله، بررسی می کنیم که چرا ارتباط موثر مهم است و چگونه می توانید آن را در محل کار خود بهبود بخشید.

چرا ارتباط در محل کار مهم است

ارتباط موفق در محل کار می تواند از تنش جلوگیری کند و به افراد کمک کند تا به عنوان یک تیم کار کنند، که در هر صنعتی مهم است. ارتباط شفاف بین اعضای تیم یا بین تیم شما و مشتری برای یک پروژه موفق بسیار مهم است. به عنوان مثال، مهارت‌های ارتباطی واضح می‌تواند به شما کمک کند تا برای افزایش شغل مذاکره کنید یا مسئولیت‌ها را به افراد مناسب در تیم خود محول کنید.

علاوه بر تعیین رضایت شغلی شما، ارتباط شفاف می تواند تحرک رو به بالا شما را نیز تعیین کند. یک رهبر خوب می داند چگونه از کلمات برای تقویت اعضای تیم خود استفاده کند، به آنها کمک کند تا به پتانسیل خود دست یابند و آنچه از دیگران انتظار می رود را تعریف کنند.

انواع مختلف ارتباطات

چهار نوع ارتباط وجود دارد :

  • ارتباط کلامی
  • ارتباط غیر کلامی
  • ارتباط نوشتاری
  • ارتباط دیداری

هر نوع ارتباط مزایای خاص خود را در محل کار ارائه می دهد. همانطور که مهارت های ارتباطی خود را توسعه می دهید، طبیعتاً یاد خواهید گرفت که کدام نوع ارتباط برای موقعیت های مختلف بهتر است.

ارتباط کلامی

ارتباط کلامی شامل ارسال و دریافت اطلاعات از طریق کلام گفتاری است. تقریباً هر تعامل اجتماعی روزانه، از جمله گفتگوها، جلسات و ارائه ها، نیاز به استفاده از ارتباط کلامی دارد. با مهارت‌های ارتباط کلامی قوی، می‌توانید نشان دهید که در مورد موضوعی که در آن بحث می‌کنید، مطمئن و آگاه هستید.

ارتباط غیر کلامی

ارتباطات غیرکلامی مانند زبان بدن و حالات چهره می تواند به اندازه ارتباط گفتاری مهم باشد. صرف نظر از آنچه می گویید، زبان بدن شما می تواند نیت و احساسات واقعی شما را نشان دهد. به عنوان مثال، اگر می خواهید فعالانه به کسی نشان دهید که به مکالمه علاقه مند هستید، زبان بدن خود را دوستانه و باز نگه دارید. شما می توانید این کار را با نگه داشتن بازوهای خود روی هم نگذارید و پاهای خود را به سمت طرف مقابل بگیرید.

مرتبط: مهارت های ارتباط غیرکلامی: تعریف و مثال

ارتباط نوشتاری

ارتباط نوشتاری به هر شکل ارتباطی گفته می شود که شامل کلام مکتوب می شود. بسیاری از انواع مختلف تعاملات نیاز به ارتباط کتبی دارند، از جمله نامه، ایمیل، ارائه و پیشنهاد. برای حفظ روابط سالم با دیگران در محل کار، احتمالاً باید مهارت های ارتباطی نوشتاری خود را تقویت کنید. به عنوان مثال، یک ایمیل واضح و خوب می تواند به همکاران شما کمک کند تا مطمئن شوید که چگونه حجم کاری خود را در زمانی که شما در تعطیلات هستید تنظیم کنند.

مطالب مرتبط: نحوه نوشتن نامه فروش (با مثال) | نوشتن یک ایمیل سرد: راهنما و مثال

ارتباط دیداری

ارتباط بصری استفاده از رسانه های بصری برای ارسال پیام است. به عنوان مثال می توان به عکس ها، فیلم ها، فایل های MIDI و نمودارها اشاره کرد. ارتباط بصری می تواند راهی موثر برای انتقال داده هایی مانند آمار باشد، که در غیر این صورت ممکن است پیگیری آن برای دیگران دشوار باشد. به عنوان مثال، اگر داده‌هایی را که پس از چند هفته تحقیق به‌دست آورده‌اید ارائه می‌دهید، می‌توانید با ارائه نمایش اسلاید به وضوح آن‌ها را به اشتراک بگذارید.

چگونه مهارت های ارتباطی خود را تقویت کنیم

این مراحل را برای بهبود مهارت های ارتباطی خود در محل کار دنبال کنید:

  1. گوش دادن فعال را تمرین کنید
  2. تفسیر
  3. سوالات باز بپرسید
  4. همدلی نشان دهید
  5. گفتگوهای قبلی را به یاد بیاورید
  6. بازخورد بخواهید
  7. وضوح را هدف بگیرید

۱. گوش دادن فعال را تمرین کنید

گوش دادن فعال توانایی تمرکز بر یک گوینده، درک پیام او و پاسخ مناسب است. برخلاف گوش دادن غیرفعال، که اساساً گوش دادن بدون درک و پاسخ دادن است، گوش دادن فعال شامل درگیر کردن طرف مقابل در مکالمه است. گوش دادن فعال یک مهارت بسیار مهم برای داشتن در محل کار است، زیرا می تواند به مزایای بسیاری مانند بهبود روحیه یا تغییر مثبت در جهت شرکت منجر شود.

مرتبط: مهارت های گوش دادن فعال: تعریف و مثال

۲. نقل قول

می‌توانید با تکرار صحبت‌های طرف مقابل و پرسیدن اینکه آیا درست متوجه شده‌اید، مطمئن شوید که به وضوح ارتباط برقرار می‌کنید. این تکنیک نشان می دهد که شما در حال گوش دادن هستید و می خواهید بفهمید طرف مقابل چه می گوید، که خود می تواند باعث ایجاد رفاقت شود. همچنین به فردی که با او صحبت می‌کنید این فرصت را می‌دهد تا آنچه را که می‌گوید روشن کند و پیام خود را گسترش دهد. به عنوان مثال، اگر در حال بحث در مورد یک پیشنهاد با یک همکار هستید، ممکن است بگویید: «چیزی که می‌شنوم این است که خواندن طرح‌بندی فعلی دشوار است. درسته؟”

۳. سؤالات باز بپرسید

سؤالات باز اغلب می توانند به شما کمک کنند اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به یک سؤال بله یا خیر معمولی بدست آورید. یک سوال باز به طرف مقابل اجازه می دهد تا دانشی را که ممکن است ندارید به اشتراک بگذارد، به خصوص اگر از او بخواهید آنچه را قبلاً به شما گفته است بسط دهد. به عنوان مثال، اگر یکی از همکاران گفت که فکر می‌کند جلسات هفتگی شما می‌تواند سازنده‌تر باشد، ممکن است از آنها بپرسید که تیم شما چه کاری می‌تواند انجام دهد تا به آنها اضافه کند.

۴. همدلی نشان دهید

خود را در جایگاه طرف مقابل قرار دهید و سعی کنید بفهمید چرا آنها به موقعیتی که هستند پاسخ می دهند. با طرف مقابل ارتباط برقرار کنید و همدلی خود را نشان دهید. اگر نشان دهید که به وضعیت آن‌ها اهمیت می‌دهید، با آن‌ها اعتماد ایجاد می‌کنید و همکاری تیمی را در آینده آسان‌تر می‌کنید. ممکن است چیزی شبیه این بگویید: «متأسفم که این مشکل را دارید. چطور می تونم کمک کنم؟” یا «به نظر سخت می رسد. آیا می توانم کاری انجام دهم؟”

بازی های تیم سازی
بازی های تیم سازی

۵. مکالمات قبلی را به خاطر بیاورید

نکات کلیدی و اطلاعاتی که یکی از اعضای تیم در مکالمات دیگر به اشتراک گذاشته است را به خاطر بسپارید. انجام این کار نشان می دهد که شما علاقه طولانی مدت به آنها دارید، که می تواند آنها را تشویق کند تا اطلاعات بیشتری را به اشتراک بگذارند. همچنین نشان می دهد که می توانید جزئیات را به خاطر بسپارید، که می تواند اعتماد طرف مقابل را به توانایی های شما به عنوان عضوی از تیم افزایش دهد.

۶. بازخورد بخواهید

بازخورد صادقانه یک راه عالی برای بهبود است. از همکاران خود در مورد مهارت های ارتباطی خود نظر بخواهید و توصیه های آنها را در سبک ارتباطی خود ادغام کنید. شاید دیدن چندین چیز به تنهایی دشوار باشد، اما یک همکار به راحتی می تواند به آنها اشاره کند و به شما در بهبود آنها کمک کند. درخواست بازخورد فقط می تواند به شما کمک کند تا دریابید نقاط قوت و ضعف شما کجاست.

مطلب مرتبط: اهمیت بازخورد مثبت و نحوه ارائه آن به دیگران

۷. وضوح را هدف بگیرید

به جای آنچه می خواهید بگویید، روی آنچه می خواهید طرف مقابل بشنود تمرکز کنید. مطمئن شوید که زبان بدن شما با زبان گفتاری شما مطابقت دارد. بر واکنش های طرف مقابل تمرکز کنید و گفتار و رفتار خود را بر اساس آن تنظیم کنید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *