بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

اینترنت چیست؟ ۱۳ سوال کلیدی درخصوص اینترنت

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

اینترنت چیست؟

اینترنت شبکه گسترده‌تری است که به شبکه‌های رایانه‌ای در سراسر جهان که توسط شرکت‌ها، دولت‌ها، دانشگاه‌ها و سایر سازمان‌ها اداره می‌شوند اجازه می‌دهد تا با یکدیگر گفتگو کنند. نتیجه انبوهی از کابل‌ها، رایانه‌ها، مراکز داده، روترها، سرورها، تکرارکننده‌ها، ماهواره‌ها و برج‌های وای‌فای است که به اطلاعات دیجیتال اجازه می‌دهد در سراسر جهان سفر کنند.

این زیرساختی است که به شما امکان می دهد از فروشگاه آنلاین خریدهای هفتگی را سفارش دهید، زندگی خود را در اینستاگرام و فیس بوک به اشتراک بگذارید، یک فیلم یا کلیپ را در نتفلیکس پخش کنید، به یکی از اقوام خود در هر جای دنیا ایمیل بزنید و در وب به جستجوی کوچک‌ترین اسب جهان یا هر چیزی دیگری بگردید. (برای آشنایی با محاسن و معایب این بستر گسترده، حتما این مطلب را نیز مطالعه کنید)

حجم اینترنت چقدر است؟

یکی از معیارها میزان اطلاعاتی است که از طریق آن ارائه می شود: حدود پنج اگزابایت در روز. این معادل ۴۰.۰۰۰ فیلم با کیفیت استاندارد دو ساعته در هر ثانیه است.

کمی سیم کشی می خواهد. صدها هزار کیلومتر کابل از کشورها عبور می کنند که بیشتر در امتداد کف دریاها برای اتصال جزایر و قاره ها قرار گرفته اند. حدود ۳۰۰ کابل زیردریایی، نوع اعماق دریا که فقط به ضخامت یک شلنگ باغچه است، زیربنای اینترنت مدرن است. بیشتر آنها دسته هایی از فیبر نوری نازک به مو هستند که داده ها را با سرعت نور حمل می کنند.

این کابل ها از اتصال ۱۳۰ کیلومتری دوبلین به جزیره انگلسی تا دروازه آسیا-آمریکا ۱۹.۳۰۰ کیلومتری که کالیفرنیا را به سنگاپور، هنگ کنگ و سایر نقاط آسیا متصل می کند، متغیر است. کابل های اصلی به تعداد خیره کننده ای از مردم خدمات رسانی می کنند. در سال ۲۰۰۸، آسیب به دو کابل دریایی در نزدیکی بندر اسکندریه مصر، ده‌ها میلیون کاربر اینترنت را در آفریقا، هند، پاکستان و خاورمیانه تحت تأثیر قرار داد.

کابل کشی اینترنت در دنیا

سال گذشته، رئیس ستاد دفاع بریتانیا، سر استوارت پیچ (Sir Stuart Peach)، هشدار داد که اگر روسیه تصمیم به نابودی کابل‌های دریایی بگیرد، می‌تواند تهدیدی برای تجارت بین‌المللی و اینترنت باشد.

اینترنت چقدر انرژی مصرف می کند؟

شرکت مخابراتی چینی هوآوی تخمین می زند که صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT: the information and communications technology) می تواند تا سال ۲۰۲۵ از ۲۰ درصد برق جهان استفاده کند و بیش از ۵ درصد از انتشار کربن جهان را آزاد کند. نویسنده این مطالعه، آندرس آندره (Anders Andrae)، گفت: “سونامی داده ها” در آینده مقصر خواهد بود.

در سال ۲۰۱۶، آزمایشگاه ملی لارنس برکلی دولت ایالات متحده (Lawrence Berkeley National Laboratory) تخمین زد که مراکز داده آمریکا – تأسیساتی که رایانه ها اطلاعات را ذخیره، پردازش و به اشتراک می گذارند – ممکن است در سال ۲۰۲۰ به ۷۳ میلیارد کیلووات ساعت انرژی نیاز داشته باشند. این خروجی ۱۰ نیروگاه هسته ای Hinkley Point B است.

شبکه جهانی وب چیست؟

وب راهی برای مشاهده و اشتراک گذاری اطلاعات از طریق اینترنت است. این اطلاعات، خواه متن، موسیقی، عکس یا ویدیو یا هر چیز دیگری باشد، در صفحات وب که توسط یک مرورگر وب ارائه می شود، نوشته می شود.

گوگل بیش از ۴۰.۰۰۰ جستجو در ثانیه انجام می دهد و ۶۰ درصد بازار مرورگرهای جهانی را از طریق کروم در اختیار دارد. نزدیک به ۲ میلیارد وب سایت وجود دارد اما اکثر آنها به سختی بازدید می شوند. ۰.۱ درصد وب سایت های برتر (تقریباً ۵ میلیون) بیش از نیمی از ترافیک وب جهان را جذب می کنند.

از جمله گوگل، یوتیوب، فیس بوک، سایت چینی بایدو، اینستاگرام، یاهو، توییتر، شبکه اجتماعی روسی VK.com، ویکی پدیا، آمازون و تعداد کمی از سایت های پورنو. و ظهور اپلیکیشن‌ها به این معنی است که امروزه برای بسیاری از مردم، حضورشان در اینترنت کمتر به مرور وب باز متکی است تا دریافت اطلاعات متمرکزتر از طریق: اخبار، پیام‌ها، پیش‌بینی آب‌وهوا، ویدئوها و موارد مشابه.

وب تاریک چیست؟

باید بدانید جستجوهای در وب، نمی‌توانند همه‌ی آن را جستجو کنند. مثلا کلمه “فواید اینترنت” را در گوگل جستجو کنید و مرورگر شما صفحات وبی را که موتور جستجوگر برای‌تان پیدا کرده است به تعداد ده‌ها میلیون که در فهرست جستجوی خود وارد شده است نمایش می دهد. در حالی که نمایه جستجو بسیار زیاد است، تنها کسری از آنچه در وب است را شامل می شود. بسیار بیشتر؛ و این یعنی شاید ۹۰ درصد از مواردی که در اینترنت وجود دارد، فهرست نشده و برای مرورگرهای استاندارد نامرئی است.

علت این است که طبق تعریف ساده وب دارای سه لایه می‌باشد: سطح، عمیق و تاریک. مرورگرهای وب استاندارد، صفحات وب را که بیشتر قابل مشاهده هستند، می گردند. در زیر سطح وب عمیق وجود دارد: انبوهی از صفحات که فهرست نشده اند. اینها شامل صفحاتی هستند که پشت گذرواژه‌ها نگهداری می‌شوند؛ برای مثال، صفحاتی که در اینترانت اداری یافت می‌شوند و صفحاتی که هیچ‌کس به آن‌ها لینک نمی‌دهد، زیرا گوگل و دیگران فهرست‌های جستجوی خود را با دنبال کردن پیوندها از یک صفحه وب به صفحه دیگر ایجاد می‌کنند.

وب تاریک مدفون در وب عمیق است، مجموعه ای از سایت ها با آدرس هایی که آنها را از دید پنهان می کند. برای دسترسی به وب تاریک، به نرم افزار خاصی مانند Tor (مخفف: The Onion Router – همان مرورگر مشهور تور) نیاز دارید، ابزاری که در اصل توسط نیروی دریایی ایالات متحده برای ماموران اطلاعاتی آنلاین ساخته شده است. در حالی که وب تاریک کاربردهای قانونی فراوانی دارد، به ویژه برای حفظ ناشناس ماندن روزنامه نگاران، فعالان و افشاگران، بخش قابل توجهی توسط فعالیت های مجرمانه هدایت می شود. بازارهای غیرقانونی در وب تاریک همه چیز را از مواد مخدر، اسلحه و پول های تقلبی گرفته تا هکرها، قاتل ها و پورنوگرافی کودکان مبادله می کنند.

چند نفر آنلاین هستند؟

بستگی دارد چگونه آن را اندازه گیری کنید. یکی از معیارهای محبوب اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU: International Telecommunications Union)، یک نهاد سازمان ملل، آنلاین بودن را به عنوان استفاده از اینترنت در سه ماه گذشته به حساب می آورد.

این بدان معناست که مردم تصور نمی‌کنند صرفاً به این دلیل که در شهری با کابل اینترنت یا نزدیک یک برج وای‌فای زندگی می‌کنند از اینترنت استفاده کنند. با این معیار، حدود ۳.۵۸ میلیارد نفر، یا ۴۸ درصد از جمعیت جهان، تا پایان سال ۲۰۱۷ آنلاین بودند. این رقم تا پایان سال ۲۰۱۸ به ۳.۸ میلیارد یا ۴۹.۲ درصد رسید، در حالی که نیمی از جهان تا پایان سال ۲۰۱۹ آنلاین بودند.

اتصالات اینترنت ثابت در کشورهای در حال توسعه گران است، بنابراین اکثر مردم از طریق تلفن همراه خود به آن متصل می شوند. این روند منجر به تجربه دو لایه ای از اینترنت می شود که توسط ارقام رشد پنهان است. همانطور که هر کسی که سعی کرده است اظهارنامه مالیاتی خود را در تلفن همراه خود ثبت کند، می داند آنچه را که می توان در تلفن همراه انجام داد کسری از آنچه است که می توان با دسکتاپ، لپ تاپ یا تبلت به دست آورد.

داناراج تاکور (Dhanaraj Thakur)، مدیر تحقیقات بنیاد وب، می‌گوید: «این تمایز اغلب در بحث در مورد دسترسی و مقرون به صرفه بودن از بین می‌رود. ما می‌توانیم بگوییم که ۵۰ درصد از مردم جهان از اینترنت استفاده می‌کنند، اما اکثریت از آن در تلفن‌های خود استفاده می‌کنند. از نظر بهره وری، با استفاده از دسکتاپ یا لپ تاپ کاملاً متفاوت است.»

محبوبیت اینترنت موبایل منجر به مشکلات دیگری نیز می شود. به عنوان مثال، در آفریقا، شرکت‌های مخابراتی با ارائه دسترسی به برنامه‌های کلیدی مانند فیس‌بوک، واتس‌اپ، اینستاگرام، جی‌میل و توییتر، حتی در صورت تمام شدن اطلاعات، افراد را تشویق می‌کنند تا بسته‌های داده ۲۰ مگابایتی تا ۱ گیگابایتی را خریداری کنند. نتیجه این است که مردم به جای وب باز، اینترنت را با آن پلتفرم ها مرتبط می کنند. برخی حتی متوجه نمی شوند که از اینترنت استفاده می کنند.

این موضوع زمانی آشکار شد که نظرسنجی ها و گروه های متمرکز در آفریقا و آسیای جنوب شرقی نشان دادند که اکثر مردم می‌گویند از فیس بوک استفاده می کنند تا اینکه آنلاین شده باشند. در همین خصوص نانجیرا سامبولی (Nanjira Sambuli)، که تلاش‌های بنیاد وب برای ارتقای برابری در دسترسی به وب را رهبری می‌کند، گفت: برای آنها فیس بوک همان اینترنت است.

جستجوی حرفه‌ای در اینترنت

دانلود کتاب: جستجوی حرفه‌ای در اینترنت [برای دانش‌آموزان و دانشجویان]
فرمت: pdf
حجم: ۱.۱۱ مگابایت
تعداد صفحات: ۷۷ صفحه
این کتاب، می‌تواند به شما کمک کند تا با تکنیک‌های جستجوی پیشرفته و ابزارهای دیگر در اینترنت آشنا شوند و به اطلاعات دقیق تر و معتبرتری دست یابند.

الان دانلود کنید!

افراد آنلاین چه کسانی هستند؟

در برخی کشورها تقریباً همه آنلاین هستند. ITU می گوید بیش از ۹۸ درصد ایسلندی ها در اینترنت هستند و درصد مشابهی در دانمارک، نروژ، لوکزامبورگ و بحرین وجود دارد. در بریتانیا حدود ۹۵ درصد آنلاین هستند، در مقایسه با ۸۵ درصد در اسپانیا، ۸۴ درصد در آلمان، ۸۰ درصد در فرانسه و تنها ۶۴ درصد در ایتالیا.

در همین حال، یک گزارش در سال ۲۰۱۸ از مرکز تحقیقات پیو نشان داد که ۸۹٪ از آمریکایی ها آنلاین هستند. افراد بی ارتباط تمایل دارند فقیرتر، مسن تر، کمتر تحصیل کرده و روستایی باشند. با این حال، غرب بر دنیای آنلاین تسلط ندارد. در حالی که ایالات متحده حدود ۳۰۰ میلیون کاربر اینترنت دارد، چین در سال ۲۰۱۸ به بیش از ۸۰۰ میلیون نفر رسید و این در حالی است که ۴۰ درصد از جمعیت آن هنوز متصل نیستند. هند در سال جاری به ۵۰۰ میلیون کاربر اینترنت رسیده است که باز هم ۶۰ درصد از این کشور هنوز آفلاین هستند.

افراد آنلاین چه کار می کنند؟

یک دقیقه در اینترنت به این صورت است: ۱۵۶ میلیون ایمیل، ۲۹ میلیون پیام، ۱.۵ میلیون آهنگ Spotify (اسپاتیفای یک رسانه جاری موسیقی، پادکست و ویدئو است)، ۴ میلیون جستجوی گوگل، ۲ میلیون دقیقه تماس با اسکایپ، ۳۵۰.۰۰۰ توییت، ۲۴۳.۰۰۰ عکس ارسال شده در فیس بوک، ۸۷.۰۰۰ ساعت استفاده از Netflix (نِتفلیکس یک پلت‌فرم و شرکت تولیدکنندهٔ محتوای برتر آمریکایی است)، ۶۰.۰۰۰ عکس. ۲۵.۰۰۰ پست در Tumblr (تامبلر پلتفورم میکروبلاگینگ و یک وب‌گاه ارایه‌دهنده خدمات شبکه اجتماعی است)، ۱۸.۰۰۰ مسابقه در Tinder (تیندر یک اپ تلفن همراه برای دوست‌یابی برخط است) و ۴۰۰ ساعت ویدیو آپلود شده در YouTube (یوتیوب – همان طور می‌دانید – یک پلتفرم سرویس اشتراک ویدئو است).

بیشتر ترافیک اینترنت مصرف‌کننده ویدیو است: طبق گفته شرکت فناوری آمریکایی سیسکو، تمام ویدیوهای آنلاین تماشا شده در وب‌سایت‌ها، یوتیوب، نتفلیکس و وب‌کم‌ها را جمع کنید تا ۷۷ درصد از ترافیک اینترنت جهان را در اختیار داشته باشید.

چه مکان هایی آفلاین هستند؟

شکاف فاحشی بین دارندگان و فاقدین وجود دارد و فقر یک عامل غالب است. در مراکز شهری برخی از کشورهای آفریقایی، دسترسی به اینترنت امری عادی است. بیش از نیمی از آفریقای جنوبی و مراکشی آنلاین هستند و بخش هایی از کشورهای دیگر مانند بوتسوانا، کامرون و گابن به سرعت در حال اتصال هستند. تلفن های همراه به لطف کاهش ۵۰ درصدی هزینه های پهنای باند تلفن همراه در سه سال گذشته باعث رشد شده‌اند.

اما بسیاری از مکان‌ها همگام نیستند. در تانزانیا، اوگاندا و سودان، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد می توانند آنلاین شوند. در گینه، لیبریا و سیرالئون تنها ۷ تا ۱۱ درصد آنلاین هستند.

در اریتره و سومالی کمتر از ۲ درصد دسترسی دارند. برای ساختن یک هات اسپات سیار در دهکده‌ای دورافتاده و خارج از شبکه می‌تواند سه برابر شهری هزینه داشته باشد، که به افراد بیشتری دسترسی پیدا می‌کند و بنابراین بازگشت سرمایه بسیار بیشتری را به همراه دارد. در جوامع روستایی، اغلب تقاضای کمی برای اینترنت وجود دارد، زیرا مردم اصل مطلب را نمی بینند: وب در خدمت منافع آنها نیست.

آیا گروه های خاصی آفلاین هستند؟

یک تقسیم سنی واضح وجود دارد: افراد مسن بسیار کمتری نسبت به افراد جوان از اینترنت استفاده می کنند. طبق دفتر آمار ملی، در بریتانیا که ۹۹ درصد افراد ۱۶ تا ۳۴ ساله آنلاین هستند، ۷۵ سال به بالا بیش از نیمی از ۴.۵ میلیون بزرگسالی را تشکیل می دهند که هرگز از اینترنت استفاده نکرده اند.

شکاف جنسیتی جدی نیز وجود دارد. در دو سوم کشورهای جهان، مردان بر استفاده از اینترنت مسلط هستند. در سراسر جهان، زنان آنلاین ۱۲ درصد کمتر از مردان هستند. در حالی که شکاف جنسیتی دیجیتال از سال ۲۰۱۳ در بیشتر مناطق کاهش یافته است، در آفریقا افزایش یافته است. ITU می گوید در آنجا، ۲۵ درصد زنان کمتر از مردان از اینترنت استفاده می کنند.

در همین حال، در پاکستان، مردان تقریباً دو به یک از زنان آنلاین بیشتر هستند، در حالی که در هند، ۷۰ درصد از کاربران اینترنت را مردان تشکیل می دهند. این شکاف تا حد زیادی منعکس کننده سنت های مردسالارانه و نابرابری هایی است که آنها القا می کنند.

برخی از کشورها با این روند مخالفت می کنند، به ویژه جامائیکا، که در آن زنان بیشتر از مردان آنلاین هستند. این ممکن است به این دلیل باشد که زنان بیش از مردان در دانشگاه هند غربی در کینگستون ثبت نام می کنند. این کشور دارای بالاترین نسبت مدیران زن در جهان است.

چگونه کل جهان آنلاین خواهد شد؟

یک چالش بزرگ، دسترسی به اینترنت مقرون به صرفه برای مناطق روستایی فقیر است. شرکت‌های فناوری ایالات متحده با چشم‌اندازی به بازارهای در حال گسترش، امیدوارند که در این زمینه نفوذ کنند. شرکت مادر گوگل، آلفابت، طرح های پهپادهای خورشیدی را کنار گذاشت و اکنون بر روی بالون های ارتفاع بالا تمرکز کرده است تا اینترنت را از لبه فضا فراهم کند. SpaceX ایلان ماسک (ابرشرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی یا اسپیس‌اکس، نام یک ابرشرکت آمریکایی تولیدکنندهٔ محصولات صنایع هوافضایی همچنین ارائه‌دهنده خدمات اکتشاف فضایی و مخابراتی است.) و شرکتی به نام OneWeb (وان‌وب شرکت هوافضای بریتانیایی است) برنامه‌های خود را برای دسترسی به اینترنت برای همه افراد در جهان از طریق صورت‌های فلکی ریزماهواره‌ها دارند.

فیس‌بوک، که خدمات مبانی رایگان (Free Basics) خود را تحت قوانین بی‌طرفی شبکه هند ممنوع کرد، همچنین از طرح‌های پهپادهای پرتودهی اینترنتی صرف نظر کرد و اکنون با شرکت‌های محلی برای ارائه خدمات موبایلی مقرون‌به‌صرفه همکاری می‌کند.

در همین حال، مایکروسافت از فضاهای سفید تلویزیون – فرکانس‌های پخش بلااستفاده – برای پهنای باند بی‌سیم استفاده می‌کند. رویکرد دیگر، شبکه های اجتماعی نیز در حال افزایش است. این شبکه های تلفن همراه معمولاً از ایستگاه های انرژی خورشیدی استفاده می کنند و توسط و برای جوامع محلی ساخته می شوند. که توسط تعاونی ها اداره می شوند، آنها ارزان تر از گزینه های جایگزین هستند و مهارت ها و سود را در منطقه حفظ می کنند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *