بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

مدیریت منابع انسانی چیست؟ (به همراه وظایف و نکات)

مفهوم کسب و کار استخدام مدیریت استعداد منابع انسانی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

تیم مدیریت منابع انسانی بخش مهمی از یک سازمان است که به عملکرد موثر محل کار کمک می کند. این تیم ها اغلب رابط بین یک کارفرما یا مدیر و یک کارمند، میانجیگری در تعارضات، حل و فصل اختلافات و ارائه پاسخ بر اساس خط مشی و رویه هستند. یادگیری در مورد تیم های مدیریت منابع انسانی می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا می خواهید این موقعیت رهبری را دنبال کنید یا خیر.

در این مقاله از ایوسی، مدیریت منابع انسانی را تعریف می‌کنیم، کارهایی که این گروه انجام می‌دهند را شرح می‌دهیم، مهارت‌های خود را برای این موقعیت به اشتراک می‌گذاریم و توضیح می‌دهیم که چگونه بخشی از این بخش شوید.

مدیریت منابع انسانی چیست؟

مدیریت منابع انسانی گروهی است که کارکنان یک شرکت از جمله سایر کارکنان منابع انسانی (HR) را مدیریت می کند. مدیر منابع انسانی موقعیتی در یک شرکت است که شامل وظایفی مشابه مدیریت منابع انسانی است، مانند مدیریت آموزش و مدیریت، خط‌مشی و رویه‌ها و عملیات. مدیران منابع انسانی و تیم های آنها جزء وظایف بخش و ساختار یک شرکت هستند. این متخصصان شرح شغل می نویسند، از ساختار حقوق و دستمزد آگاهی دارند و اقدامات و فعالیت های کارکنان را مستند می کنند. مدیران منابع انسانی همچنین در مورد قوانین کار، الزامات ملی، جمعیت شناسی و فرهنگ شرکت در جریان هستند.

مدیر منابع انسانی چه می کند؟

وظایف یک مدیر منابع انسانی می تواند به نوع شرکتی که در حال خدمت است، ساختار سازمان، نیازهای شرکت و اینکه آیا تیمی از آنها پشتیبانی می کند بستگی دارد. مدیران منابع انسانی یا تیم‌های مدیریتی معمولاً از یک شرکت و کارکنان آن در برابر اختلافات قانونی محافظت می‌کنند، تضادهای محل کار را حل می‌کنند و به سرعت بحث‌ها را بر سر خط‌مشی و رویه حل می‌کنند. آنها اغلب مشکلات کارمندان، مطالبات بیمه، تناقضات حقوق و دستمزد و سایر مسائلی را که می توانند بر تولید کار تأثیر بگذارند، حل می کنند.

وظایف مشترک یک متخصص مدیریت منابع انسانی عبارتند از:

  • جذب کارمند: این شامل غربالگری متقاضیان، ترتیب دادن مصاحبه و بردن کارمندان احتمالی در تورهای شرکت می شود. برخی از سازمان‌ها ممکن است مدیران منابع انسانی را در نمایشگاه‌های شغلی شرکت کنند، آگهی‌های استخدامی بگذارند و کمپین‌های استخدام را اجرا کنند.

  • برنامه ریزی بخش: این نقش اغلب شامل تجزیه و تحلیل تعداد کارمندان در هر بخش و نمودار سازمانی شرکت است. سپس مدیران منابع انسانی می‌توانند تعیین کنند که این مؤلفه‌ها چقدر از مأموریت و اهداف کلی شرکت پشتیبانی می‌کنند.

  • آموزش و حضور در هیئت مدیره: غالباً، تیم مدیریت منابع انسانی کار استخدام کارکنان جدید را انجام می دهد. در طول این فرآیند، آنها کتابچه راهنمای کارمندان را بررسی می کنند، اطلاعات کلیدی را توضیح می دهند و به سوالات استخدام شده های جدید پاسخ می دهند.

  • ارزیابی کارکنان: مدیر منابع انسانی برنامه زمانی ارزیابی کارکنان را نیز تعیین می کند. آنها اغلب از نزدیک با سرپرستان بخش همکاری می کنند تا هر گونه مشکلی را حل کنند و کارهای اداری مربوط به افزایش حقوق، ترفیع و تنزل رتبه را مدیریت کنند.

  • فرم های ادعای بیمه: مدیریت منابع انسانی همچنین ممکن است نیاز داشته باشد که در مورد قوانین بیمه، ارائه دهندگان و اسناد و مدارک به روز بماند تا به کسب و کار کمک کند تا کارآمد کار کند. این شامل رسیدگی به بیمه سلامت، دندانپزشکی و جبران خسارت می شود.

  • تنش زدایی: مدیران منابع انسانی با استفاده از مهارت های بین فردی خود بین کارفرما و کارمند و مدیران بخش میانجیگری می کنند. این ممکن است شامل تاکتیک های مذاکره، تفکر تحلیلی و تصمیم گیری باشد.

  • روابط کار: مدیریت منابع انسانی به خوبی در قوانین کار تسلط دارد و آنها را قادر می سازد تا در صورت لزوم در سیاست ها و رویه ها تجدید نظر کنند. آنها همچنین کارکنان را در مورد قوانین و مقررات جدید به روز می کنند و تغییرات فرآیند شرکت را بررسی می کنند.

  • حسابداری: بسیاری از مدیران منابع انسانی جدول زمانی جمع آوری می کنند و پرداخت ها را برای توزیع وجوه به بیمه، حساب های بازنشستگی، مالیات و سایر کسورات تجزیه و تحلیل می کنند. آنها همچنین زمان مرخصی، برنامه پرداخت و نرخ پرداخت را در نظر می گیرند.

  • مسائل حقوقی و شکایات رسمی: این وظیفه یک مدیر منابع انسانی است که درباره مسائل حقوقی رایج و شکایات رسمی تحقیق و مستند کند تا بتواند در قوانین جاری بماند و به محافظت از شرکت و کارکنان آن کمک کند.

مطالب مرتبط: ۸ حوزه عملکردی منابع انسانی

مهارت های مدیریت منابع انسانی

برای اینکه یک مدیر منابع انسانی کارآمد باشید چندین مهارت لازم است. برخی از این مهارت ها عبارتند از:

مطالب مرتبط: سؤالات متداول: آیا شغلی در منابع انسانی برای شما مناسب است؟ 

آیا باید شغلی را در زمینه مدیریت منابع انسانی دنبال کنید؟

قبل از سرمایه گذاری زمان و پول برای دنبال کردن حرفه ای در مدیریت منابع انسانی، تحقیق در مورد این شغل می تواند مفید باشد. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید قبل از تصمیم گیری در مورد این مسیر شغلی در نظر بگیرید:

  • در مورد چشم انداز شغل تحقیق کنید. تحقیق درباره چشم انداز شغلی برای موقعیت های مدیریت منابع انسانی قبل از پیگیری می تواند مفید باشد. طبق آمار اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) ، منابع انسانی بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ نرخ رشد ۱۰ درصدی دارد که نسبت به سایر مشاغل بالاتر است.

  • وظایف شغلی را بررسی کنید. به دقت تحقیق کنید که یک مدیر منابع انسانی چه وظایفی را انجام می دهد و مشاغل مرتبط مانند مدیریت منابع انسانی، دستیار و استخدام کننده را بررسی کنید. ممکن است یک موقعیت غیر مدیریتی در تیم منابع انسانی پیدا کنید که مورد علاقه شما باشد.

  • هزینه های خود را در نظر بگیرید. دانستن اینکه چه هزینه هایی ممکن است برای تحصیل و گواهینامه های مورد نیاز برای این موقعیت متحمل شوید مفید است. بسیاری از برنامه ها دارای هزینه های صدور گواهینامه، هزینه های کلاس اضافی و تعهدات عضویت حرفه ای هستند.

موقعیت ها در HR

بسیاری از موقعیت‌های اولیه منابع انسانی وجود دارد که می‌توانید برای کسب مهارت‌های مدیریت منابع انسانی، بسته به تجربه کاری و تحصیلات خود، دنبال کنید. برخی از موقعیت ها در HR عبارتند از:

  • دستیار منابع انسانی : این یک موقعیت ابتدایی در HR است. وظایف آنها معمولاً شامل تشکیل پرونده، انجام ورود داده ها و انجام بررسی های مرجع است.

  • کارشناس منابع انسانی : این موقعیت به آموزش و توسعه کارکنان در یک شرکت کمک می کند. متخصصین منابع انسانی همچنین در مورد مزایا و پرداخت های اولیه کمک می کنند.

  • متخصص حقوق و دستمزد : متخصصان حقوق و دستمزد ارسالی کارت های زمانی را دریافت، وارد و بررسی می کنند و هرگونه مغایرت را رسیدگی می کنند.

  • هماهنگ‌کننده مزایا: هماهنگ‌کنندگان مزایا بسته‌های مزایا را برای کارکنان توضیح می‌دهند، به آن‌ها در تصمیم‌گیری در مورد مزایای خود و خانواده‌شان کمک می‌کنند و کارمندان را در بسته‌های مناسب ثبت‌نام می‌کنند.

  • استخدام: این متخصصان در نمایشگاه‌های کار کمک می‌کنند، به دنبال فرصت‌هایی برای استخدام کارمندان، ارسال فرصت‌های شغلی، بررسی نامزدها و مصاحبه با آنها هستند.

مطالب مرتبط: ۱۵ شغل در مدیریت منابع انسانی

نکاتی برای عضویت در تیم مدیریت منابع انسانی

آموزش اولین گام برای کار به عنوان یک مدیر منابع انسانی موثر است، بنابراین دریافت مدرک لیسانس یا کاردانی خود را در مدیریت بازرگانی، منابع انسانی یا حسابداری در نظر بگیرید. شما همچنین می توانید گواهینامه ها را در زمینه هایی مانند توسعه استعداد، رهبری و تولید دنبال کنید.

برای پیوستن به یک تیم منابع انسانی، ممکن است در یک موقعیت مرتبط برای کسب تجربه و قرار گرفتن در این زمینه کار کنید. تجربه استخدام، اخراج و مصاحبه تجربیات قابل توجهی هستند که با پیگیری فرصت های مدیریت منابع انسانی مرتبط باقی می مانند.

آموزش و گواهینامه

توسعه مهارت های خود از طریق آموزش و صدور گواهینامه برای حمایت از یک سازمان و کارکنان آن حیاتی است. در اینجا چند گواهینامه رایج وجود دارد که می تواند به شما در موفقیت در مدیریت منابع انسانی کمک کند:

  • حرفه ای در منابع انسانی (PHR): این یک آزمون سه ساعته است که قوانین ایالات متحده، تاکتیک های فنی و عملیاتی، قوانین کار و الزامات و مقررات قانونی در زمینه منابع انسانی را پوشش می دهد.

  • حرفه ای ارشد در HR (SPHR): این آزمون برنامه ریزی بلند مدت و مسئولیت پذیری را پوشش می دهد. توانایی شما برای برنامه ریزی استراتژیک، ایجاد سیاست های موثر و قانونی، درک اهداف و رویه های تجاری و حفظ دانش منابع انسانی را آزمایش می کند.

  • حرفه ای گواهی شده در یادگیری و عملکرد (CPLP): پس از پنج سال تجربه در این زمینه، می توانید این گواهینامه را دریافت کنید که بر مهارت های منابع انسانی، مدیریت عملکرد، توسعه کارکنان، آموزش و تصمیم گیری تمرکز دارد.

  • حرفه ای گواهی شده در توسعه استعدادها (CPTD): موضوعاتی که در این آزمون مورد بررسی قرار می گیرد، ارائه آموزش، رشد حرفه ای، طراحی آموزشی، مدیریت استعداد، توسعه کارکنان، استراتژی های مربیگری و توسعه شخصی است.

  • کاردانی حرفه ای در منابع انسانی (aPHR): این آزمون برای متخصصانی است که در این مسیر شغلی جدیدتر هستند. aPHR شیوه های عملیاتی عمومی منابع انسانی، روابط کارکنان، توسعه کارکنان، حفظ کارکنان، ایمنی و سلامت را بررسی می کند.

  • Society for Human Resource Management Senior Certified Professional (SHRM-SCP): این آزمون توانایی شما را در بهبود استراتژی های منابع انسانی، تجزیه و تحلیل معیارها، تعامل با جامعه و پیروی از شیوه های سازمانی تجزیه و تحلیل می کند.

  • Society for Human Resource Management Certified Professional (SHRM-CP): این آزمون درک شما از عملیات روزانه، سیاست های منابع انسانی، رهبری، اخلاق، تفکر انتقادی، تصمیم گیری و ارتباطات را پوشش می دهد.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *