بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

تصمیم گیری چیست؟ تعریف، انواع و نکات

ابزارهای تجزیه و تحلیل تصمیم برای منجنیق کردن یک تجارت

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

تصمیم گیری مهارت مهمی است که همه کارکنان به آن نیاز دارند. تکنیک‌های صحیح تصمیم‌گیری می‌تواند به شما کمک کند تا مشکلات را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید و راه‌حل‌هایی را با ریسک کمی اجرا کنید. چندین روش ممکن وجود دارد که می توانید هنگام تصمیم گیری از آنها استفاده کنید. در این مقاله، تصمیم‌گیری چیست، چهار روش اصلی انجام آن را توضیح می‌دهیم و گام‌های مناسب برای یافتن راه‌حل را فهرست می‌کنیم.

مطالب مرتبط: مهارت های حل مسئله: تعاریف و مثال ها

تصمیم گیری در مدیریت چیست؟

تصمیم گیری یک مهارت نرم است که شامل انتخاب بین راه حل های ممکن برای یک مشکل است. این یک مهارت بسیار ارزشمند است که بسیاری از استخدام‌کنندگان و مدیران استخدامی هنگام جستجوی استعدادهای جدید به دنبال آن هستند. به طور معمول، شخصی که تصمیم می‌گیرد یک فرآیند گام به گام شامل جمع‌آوری اطلاعات، سنجش مزایا و معایب و بررسی راه‌حل‌های جایگزین را دنبال می‌کند.

مردم چگونه تصمیم می گیرند؟

مردم اغلب از طریق فرآیندهای شهودی یا منطقی تصمیم می گیرند:

فرآیند بصری

شهود توانایی درک فوری چیزی بدون نیاز به استدلال است. اگرچه مفهومی مبهم به نظر می رسد، اما در واقع ترکیبی از تجربیات و ارزش های شخصی شماست. در بسیاری از موارد، شهود ارزش توجه دارد زیرا منعکس کننده تجربه کلی در زندگی حرفه ای شماست. به عنوان مثال، اگر با مشکلی بسیار شبیه به مشکل فعلی خود مواجه شدید، از آنچه از تجربه گذشته آموخته اید برای تصمیم گیری بهتر در شرایط فعلی استفاده کنید.

فرآیند مستدل

استدلال توانایی استفاده از حقایق ارائه شده برای تصمیم گیری است. استفاده از استدلال، شهود شما را نفی می کند و تاکید کمتری بر ارتباط شما با تصمیمات یا موقعیت های مشابه دارد. استدلال اغلب روش ارجح است زیرا بیشتر بر واقعیات متمرکز است تا احساسات. برخی موقعیت ها برای رسیدن به راه حل نیاز به تعادل بین این دو دارند.

مطالب مرتبط: بهینه سازی فرآیند تصمیم گیری در محل کار خود در ۷ مرحله

انواع تصمیم گیری چیست؟

اگر می خواهید بفهمید تصمیم گیری چیست، مهم است که بدانید مردم چگونه تصمیم می گیرند و عوامل دخیل در تعیین بهترین روش چیست. چهار روش اصلی برای انتخاب وجود دارد:

فرمان

روش فرمان شامل تصمیم گیری بدون کمک یا شامل کردن دیگران است. این یکی از اجزای اصلی رهبری مقتدر است، زیرا اغلب سریع‌ترین راه‌حل را با ورودی کم یا بدون ورودی ارائه می‌کند. موقعیت‌های اضطراری که نیاز به اقدام سریع دارند، جایی هستند که روش فرمان بهترین کار را دارد. کسانی که این تصمیمات را می گیرند اغلب در نقش های مدیریتی یا سایر نقش های رهبری هستند. این تصمیمات در مقایسه با سایر گزینه ها با ریسک بالایی همراه هستند.

مشورت کردن

روش مشاوره شامل به دست آوردن بینش از دیگران است اما فقط به یک فرد اجازه می دهد تا تصمیم نهایی را بگیرد. این گزینه اغلب زمان بیشتری نسبت به روش دستور می گیرد زیرا شامل ورودی های دیگران می شود. این روش برای شرایط اضطراری ایده آل نیست، اما این فرصت را برای افراد بیشتری فراهم می کند تا نظرات خود را بیان کنند. همچنین راه‌حل‌هایی را ارائه می‌دهد که با ریسک کم یا بدون خطر همراه هستند. علاوه بر این، این روش تضمین می کند که دیگران احساس می کنند درگیر هستند و تضمین می کند که در فرآیند تصمیم گیری شنیده می شوند.

رای

روش رای گیری زمانی اتفاق می افتد که یک گروه قبل از گوینده ای که برای رای گیری درخواست می کند، همه گزینه ها را آشکارا بحث می کند. همه دست اندرکاران در یک روند دموکراتیک و عادلانه به این تصمیم رای می دهند یا مخالف. رای دادن در تنظیمات گروهی که در آن شما باید همه نظرات را در نظر بگیرید یا زمانی که هر یک از اعضا نماینده تعداد بیشتری از کارمندان است، بهترین است. رای دادن نیز یک راه حل محدود است که یک فرآیند تصمیم گیری موثر ایجاد می کند.

اجماع، وفاق

روش اجماع یک بحث گروهی است که در آن همه طرف‌ها گزینه‌ها و دیدگاه‌های خود را تا رسیدن به توافق مطرح می‌کنند. این یک روش وقت گیر است زیرا به افراد زیادی با ایده ها و انگیزه های اصلی نیاز دارد تا به توافق برسند. اغلب منجر به یک دوره طولانی بحث و گفتگو در جلسات متعدد می شود. هنگامی که آنها به یک تصمیم می رسند، احتمال خطر به طور قابل توجهی کمتر از همه روش های دیگر است. بیانیه ای جامع ارائه دهید که تضمین کند همه می دانند که تصمیم نهایی است.

مطالب مرتبط: نحوه نوشتن برنامه اقدام (با الگو و مثال)

نحوه تصمیم گیری

در اینجا روند تصمیم گیری آمده است:

۱. تصمیم را مشخص کنید

وقتی متوجه شدید که باید تصمیمی بگیرید، ماهیت و شرایط آن را مشخص کنید. هر متغیری را که به مسئله مربوط می شود را نیز برای بررسی پیدا کنید. این مهم است که بفهمیم آیا تصمیمی ارزش اتخاذ دارد یا خیر. همه موقعیت ها نیاز به تصمیم گیری سخت ندارند، به ویژه زمانی که سایر مناطق نیاز بیشتری به منابع مشابه دارند.

مطالب مرتبط: تصمیم گیری مبتنی بر شواهد چیست؟ (و چرا مهم است)

۲. جمع آوری اطلاعات

تمام اطلاعاتی را که می توانید در مورد وضعیت و تصمیم جمع آوری کنید. مشخص کنید به چه اطلاعاتی نیاز دارید و بهترین منابع برای آن را دارید. علاوه بر این، برای هر موقعیتی به دنبال اطلاعات داخلی و خارجی باشید. به عنوان مثال، شما ممکن است برخی از اطلاعات را از طریق یک فرآیند خودارزیابی به سادگی با نگاه کردن به آنچه در مقابل شما قرار دارد، جمع آوری کنید. اطلاعات دیگر را به صورت آنلاین، در کتاب ها یا از منابع دیگر بیابید.

۳. جایگزین ها را بیابید

در مورد تمام راه حل ها یا انتخاب های ممکن برای تصمیم خود فکر کنید. این مرحله ای است که می توانید به طور مداوم در طول فرآیند تصمیم گیری خود انجام دهید. سعی کنید هر یک از گزینه ها را با دقت بررسی کنید، حتی اگر در ابتدا وسوسه شوید که آن را رد کنید.

۴. شواهد خود را ارزیابی کنید

از شهود و دلیل خود برای ارزیابی شواهد خود استفاده کنید. تحلیل کنید و پیش‌بینی کنید که نتایج هر گزینه چه می‌تواند باشد و کدام نتیجه به بهترین وجه با نیازهای مشکل یا سؤال مطابقت دارد. گزینه های خود را بر اساس اینکه کدام گزینه موثرترین راه حل یا انتخاب است رتبه بندی کنید و ببینید آیا یک ایده برنده مشخص می شود یا خیر.

مطالب مرتبط: مهارت های تفکر انتقادی: تعاریف و مثال ها

۵. یک گزینه را انتخاب کنید

آنچه را که به عنوان موثرترین انتخاب تعیین کرده اید انتخاب کنید. راه حل نهایی شما نیز ممکن است ترکیبی از گزینه های مختلف شما باشد، بسته به شرایط و تصمیم خاص. قبل از انتخاب نهایی، مطمئن شوید که هم مزایا و هم معایب هر گزینه را در نظر گرفته اید.

۶. اقدام کنید

تصمیم خود را اجرا کنید برای انجام تصمیم خود شروع به اقدام کنید. این ممکن است شامل اطلاع دادن به رهبران تیم یا شرکت، به دست آوردن منابع یا تهیه بودجه باشد. به ارزیابی تصمیم خود در زمان اجرای آن ادامه دهید و در صورت نیاز تغییرات یا بهینه سازی ها را انجام دهید.

مطالب مرتبط: معیارهای تصمیم گیری چیست؟ (مزایا، نکات و مثال ها)

نکاتی برای تصمیم گیری

در اینجا چند توصیه برای تصمیم گیری موثر وجود دارد:

به خودت زمان بده

به خودتان زمان بدهید تا تصمیمتان را بگیرید. اگر می‌دانید که باید در یک مهلت مشخص تصمیم بگیرید، به جای یک یا دو روز قبل از زمان تعیین شده، شروع به جمع‌آوری شواهد و فکر کردن درباره گزینه‌های خود کنید. ممکن است ایجاد یک برنامه زمانبندی با ضرب الاجل برای هر مرحله از فرآیند تصمیم گیری مفید باشد.

مرتبط: تصمیم گیری در مدیریت: اهمیت، انواع و مراحل

استرس خود را به حداقل برسانید

سعی کنید استرس خود را در مورد تصمیم آینده یا فعلی خود کاهش دهید. اگر احساسات قدرتمندی در مورد تصمیم خود داشته باشید، اشکالی ندارد. با این حال، اگر انتخاب خود را اساساً بر اساس شواهد، شهود و استدلال خود انجام دهید، احتمالاً می توانید تصمیم بهتری بگیرید.

قوانینی برای خود ایجاد کنید

قوانینی را برای خود در مورد فرآیند تصمیم گیری تعیین کنید. ایجاد قوانین برای خودتان زودتر از موعد می تواند به شما کمک کند تا تصمیم خود را آرام و منطقی اتخاذ کنید. به عنوان مثال، ایجاد یک بودجه جزئی برای یک پروژه آینده ممکن است تضمین کند که انتخاب نهایی شما مطابق با نیازهای مالی شما است.

انعطاف پذیر باشید

با فرآیند تصمیم گیری خود سازگار باشید. بهترین روش برای تصمیم گیری اغلب بسته به شرایط متفاوت است. با هر تصمیم جدید، امکان شخصی سازی فرآیند تصمیم گیری خود را بر اساس وضعیت فعلی باز کنید.

سوگیری احتمالی را ارزیابی کنید

سعی کنید هرگونه تعصبی را که ممکن است بر روند تصمیم گیری شما تأثیر می گذارد، شناسایی و به حداقل برسانید. در حالی که داشتن سوگیری ها طبیعی است، این سوگیری ها می توانند بر روش تصمیم گیری شما تأثیر بگذارند. سعی کنید تصمیم، گزینه ها و شواهد خود را از منظری عینی تر تجزیه و تحلیل کنید.

استراحت کنید

در طول فرآیند تصمیم گیری خود استراحت کنید. اگر احساس می‌کنید از تصمیم‌گیری ناامید شده‌اید یا از تلاش خسته شده‌اید، به خودتان اجازه دهید استراحت کنید، مانند پیاده‌روی، تمرکز روی یک کار دیگر یا حتی خوابیدن در صورت امکان. استراحت دادن به ذهنتان از یک انتخاب چالش برانگیز می تواند به شما کمک کند تصمیم معوقه را با وضوح بیشتری در هنگام بازگشت ببینید.

با یکی صحبت کن

در مورد تصمیم، شواهد و گزینه های مختلف با شخص دیگری صحبت کنید. توضیح دادن فرآیند فکر خود با صدای بلند ممکن است به شما کمک کند دیدگاه جدیدی در مورد تصمیم معلق خود داشته باشید. همچنین ممکن است از طرف مقابل بپرسید که آیا می تواند به شواهد دیگری یا جایگزینی برای تصمیم شما فکر کند.

به ارزش های خود فکر کنید

هنگام تصمیم گیری، اهداف و ارزش های شخصی خود را در نظر بگیرید. در برخی شرایط، بهترین تصمیم ممکن است با باورها، ارزش‌های اصلی ، جاه‌طلبی‌ها یا اخلاقیات شما همسو باشد. این ممکن است مخصوصاً در صورتی که تصمیم شخصی بگیرید، مثلاً به دانشگاه بروید یا مسیر شغلی جدیدی را دنبال کنید.

مرتبط: ماتریس تصمیم: راهنمای گام به گام (با مثال)

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *