بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

هوش تجاری: تعریف و ابزار

هوش تجاری و تجزیه و تحلیل

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

استفاده از هوش تجاری (BI) برای به دست آوردن بینشی در مورد نحوه عملکرد سازمان به شما امکان می دهد تصمیم گیری را برای افزایش بهره وری و سودآوری بهبود بخشید. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که فرآیندها و کارایی عملیاتی خود را برای به دست آوردن مزیت رقابتی نسبت به سایر مشاغل در جایگاه خود بهینه کنید. یادگیری نحوه استفاده از ابزارها و داشبوردهای کشف داده نیازمند زمان و تمرین است.

در این مقاله از ایوسی، هوش تجاری چیست و انواع ابزارهای BI موجود را بررسی خواهیم کرد.

مطالب مرتبط: بهترین راه ها برای تقویت مهارت های تفکر منطقی 

هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری (Business Intelligence) مجموعه ای از مفاهیم و روش هایی است که برای تبدیل داده های خام به اطلاعات مفید برای بهبود تصمیم گیری تجاری و در نهایت سودآوری استفاده می شود. این توسط شرکت ها برای پشتیبانی از تصمیمات مختلف، از استراتژیک تا عملیاتی استفاده می شود. BI زمانی موثرتر است که داده های بازار را با داده های داخلی شرکت، مانند عملیات یا داده های مالی ترکیب کند. داده‌های منابع داخلی و خارجی با هم می‌توانند نمای کلی از عملکرد کسب‌وکار را ارائه دهند، سطحی از «هوشمندی» که با نگاه کردن به یک منبع داده به دست نمی‌آید.

مطالب مرتبط: مهارت های تحلیلی: تعاریف و مثال ها

سپس می‌توان از این بینش‌ها برای تصمیم‌گیری برای افزایش درآمد، بهبود بهره‌وری و تسریع رشد استفاده کرد. برخی از مزایای BI عبارتند از:

مطالب مرتبط: چگونه مهارت های تفکر خلاق را در ۵ مرحله توسعه دهیم

۱۸ ابزار هوش تجاری

برای کشف داده ها نیاز به تخصص متخصصان تجزیه و تحلیل پیشرفته بود. با این حال، امروزه ابزارهای BI به شما این امکان را می دهند که به راحتی بینش هایی را که برای افزایش بهره وری، دستیابی به رشد، حل مشکلات، پیش بینی نتایج آینده و موارد دیگر نیاز دارید، به دست آورید. در اینجا یک مرور کلی از ۱۸ ابزار مختلف BI آورده شده است:

  • SAP Business Intelligence

  • MicroStrategy

  • Sisence

  • SAS Business Intelligence

  • Tableau

  • Qlik

  • Microsoft Power BI

  • Dundas BI

  • Information BUildersWebFOCUS BI

  • Oracle BI

  • SAP BusinessObjects

  • Yellowfin BI

  • BIBCOSpotfire

  • Systum

  • Looker

  • Clear Analytics

  • Domo

  • SplashBI

SAP Business Intelligence

این ابزار BI شامل یادگیری ماشینی، تجزیه و تحلیل پیش بینی و برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل است. SAP یک نرم افزار قوی است که برای مصارف مختلف از جمله مدیریت و فناوری اطلاعات در نظر گرفته شده است. گزارش و تجزیه و تحلیل، ادغام اداری، تجسم داده ها و تجزیه و تحلیل و آنالیز تلفن همراه را ارائه می دهد.

MicroStrategy

این ابزار (میکرواستراتژی) یک داشبورد و تجزیه و تحلیل داده ها را ارائه می دهد تا به کاربران امکان نظارت بر روندها، بهبود بهره وری و تشخیص فرصت های جدید برای رشد و بهبود را بدهد. از طریق دسکتاپ یا موبایل، کاربران می‌توانند به یک یا چند منبع، خواه داده‌ها مبتنی بر ابر، از صفحه‌گسترده یا نرم‌افزار داده‌های سازمانی متصل شوند. این ابزار برای افراد یا شرکت‌هایی که تازه وارد نرم‌افزار BI هستند، انتخاب خوبی است.

Sisence

این ابزار کاربرپسند به شما امکان می دهد داده ها را از منابع مختلف از جمله Google Analytics، Adwords و Salesforce بیاورید. با استفاده از این ابزار، هر فردی در یک سازمان می تواند مجموعه های بزرگ و پیچیده ای از داده ها را برای تجزیه و تحلیل مدیریت کند. همچنین داده ها سریعتر از بسیاری از ابزارها پردازش می شوند زیرا از فناوری درون تراشه استفاده می کنند.

SAS Business Intelligence

ابزار هوش تجاری SAS به شما امکان می دهد از معیارها و داده ها برای تصمیم گیری آگاهانه استفاده کنید. این نرم افزار API هایی را ارائه می دهد که امکان سفارشی سازی آسان و ادغام برای تجزیه و تحلیل و گزارش گیری پیشرفته را فراهم می کند. با پردازش سریع و کاوش هدایت شده، کاربران یک نمای کلی واضح از اطلاعات مورد نیاز خود فورا دریافت می کنند.

Tableau

تابلو که با در نظر گرفتن کاربران غیر فنی طراحی شده است، به شما اجازه می دهد تا به راحتی داشبوردها و گزارش هایی ایجاد کنید تا بینش ارزشمندی در مورد عملکرد شرکت خود به دست آورید. Tableau داده ها را از چندین منبع جمع آوری می کند، از جمله Oracle، MS Excel، MS SQL، Google Analytics و SalesForce. با استفاده از این ابزار، می توانید به راحتی داده ها را تجسم، تجزیه و تحلیل و به اشتراک بگذارید، بدون اینکه نیازی به درگیر کردن بخش IT خود داشته باشید.

Qlik

این ابزار BI عملکرد داده های تعاملی را ارائه می دهد و به شما امکان می دهد داده ها را در حین ورودی، پردازش و خروجی کاوش کنید. همچنین یک عملکرد حافظه سیستم را ارائه می دهد که اقداماتی را که در طول تجزیه و تحلیل داده ها انجام شده است را نشان می دهد. این جستجوی انجمنی بصری، ابزارهای تحلیلی تعاملی و تجسم را ارائه می دهد و هم در دسکتاپ و هم در تلفن همراه قابل دسترسی است.

Microsoft Power BI

Microsoft Power BI یک ابزار مبتنی بر وب است که در تجسم داده ها عالی است و تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده، ادغام کلان داده ها، استوری برد و گزارش های تحلیلی به راحتی صادر می شود. با استفاده از این ابزار، می توانید روندها را در زمان واقعی شناسایی کنید و عملکرد کمپین خود را بهبود بخشید. از آنجا که مبتنی بر وب است، اساساً می توان از هر مکانی به آن دسترسی داشت.

Dundas BI

با استفاده از “دونداس بی” راه حل BI، کاربران می توانند داده های خود را به هر دستگاهی منتقل کنند یا پایگاه داده های رابطه ای، خدمات وب یا فرمت های دیگر را متصل کنند. دارای تعدادی ویژگی از جمله ابزارهای جدید تبدیل داده ها، حالت های مقیاس بندی، فیلترهای سریع و تولید کننده های داده است. به عنوان یکی از ابزارهای پیشرو برای تجسم داده ها در نظر گرفته می شود و تجزیه و تحلیل درون حافظه را با یک کلیک ارائه می دهد.

Information BUildersWebFOCUS BI

WebFOCUS BI از این نظر منحصر به فرد است که نه تنها به کارمندان بلکه به مشتریان نیز اجازه می دهد تا به پلتفرم دسترسی داشته باشند. مشتریان می توانند از برنامه های آن برای سازماندهی بهتر یا تصمیم گیری آگاهانه استفاده کنند. برای انعطاف‌پذیری راحت، می‌توان آن را در محل یا در فضای ابری مستقر کرد.

Oracle BI

مشابه QlikView، ابزار Oracle BI دارای قابلیت تجسم مکانی قوی است. همچنین هنگام صادرات گزارش عملکرد خوبی دارد. با استفاده از این ابزار، کاربران می توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند، مشاهده کنند، برنامه ریزی کنند، ارسال کنند و گزارش های عمومی را به خروجی های مختلفی از جمله پیامک ارسال کنند. این یک کارت امتیازی و ویژگی مدیریت استراتژی را ارائه می دهد که به کاربران اجازه می دهد اهداف را تعیین کنند و موفقیت را در طول زمان اندازه گیری کنند، در حالی که پیشرفت را به کل سازمان منتقل می کند.

SAP BusinessObjects

SAP BusinessObjects گزینه‌های استوری‌برد، گزارش‌دهی و دسترسی قدرتمند و همچنین عملکرد قوی در تجسم‌های تعاملی، جستجوی بصری و یکپارچه‌سازی مکانی را ارائه می‌دهد. توانایی آن برای نظارت بر انطباق با مقررات و همچنین قابلیت های معیارگذاری هر دو محدود است.

Yellowfin BI

این ابزار BI و پلت فرم تجزیه و تحلیل، یادگیری ماشین را با همکاری و تجسم ترکیب می کند تا به شما امکان می دهد داده ها را به راحتی فیلتر کنید تا اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید. به راحتی می توان از آن در دسکتاپ و موبایل استفاده کرد.

TIBCO Spotfire

این ابزار برای همکاری با تیم‌های دیجیتال عالی است، زیرا کاربران می‌توانند شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) خود را تعریف کنند و هشدارهایی را به آیفون‌ها و دستگاه‌های اندرویدی ارسال کنند. TIBCO داشبوردهای اجرایی، تجسم داده ها و تجزیه و تحلیل را ارائه می دهد. می توان آن را با تعدادی از CRM و ERP و همچنین MS Excel و Access ادغام کرد.

Systum

این ابزار (به لاتین: سیستم) برای کمک به سازمان‌ها در ساده‌سازی و تجمیع فرآیندها برای افزایش بهره‌وری طراحی شده است. دارای یک CRM راحت و داخلی و همچنین مدیریت موجودی و یک پورتال B2B. همچنین با طیف گسترده ای از پلتفرم ها از جمله Quickbooks، Amazon و eBay ادغام می شود.

Looker

این ابزار (نگاه کننده) برای ادغام با هر پایگاه داده SQL طراحی شده است، استفاده از این ابزار آسان است، تجسم های قدرتمند و ویژگی های همکاری و پشتیبانی قابل اعتماد را ارائه می دهد. این یک گزینه خوب برای استارت آپ ها، مشاغل متوسط ​​یا سازمان های درجه یک سازمانی است.

Clear Analytics

این ابزار (پاک کردن تجزیه و تحلیل) مبتنی بر اکسل است و تعدادی ویژگی BI از جمله ایجاد، خودکارسازی، تجزیه و تحلیل و تجسم داده های شرکت را ارائه می دهد.

Domo

 پلتفرم “دومو” مبتنی بر ابر، چندین منبع داده، از جمله پایگاه‌های داده، صفحات گسترده و حتی رسانه‌های اجتماعی را ادغام می‌کند. مشاهده و تحلیل در سطح خرد و کلان، از فهرست محصولات پرفروش گرفته تا موجودی های نقدی، ارائه می دهد.

SplashBI

با SplashBI، سازمان‌ها می‌توانند به کاربران خود برای تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌ها قدرت دهند و بینش‌هایی را در مورد فروش، بازاریابی، منابع انسانی، حسابداری و امور مالی و خدمات مشتری ارائه دهند. از طریق کتابخانه، می‌توانید به پایگاه‌های داده و برنامه‌هایی متصل شوید که به شما امکان می‌دهند داده‌ها را ترکیب، تجسم، تجزیه و تحلیل و گزارش کنید. ادغام‌ها عبارتند از Google Analytics، Salesforce، Marketo، Quickbooks، SAP، Oracle و Hadoop.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *