تعداد کاربران فعال یک معیار کلیدی برای مشاغل و توسعه دهندگانی است که تجارت الکترونیکی انجام می دهند یا برنامه های کاربردی وب و تلفن همراه دارند. اندازه گیری کاربران فعال یک شاخص مهم برای موفقیت یک برنامه یا وب سایت است. یادگیری در مورد کاربران فعال می تواند به شما کمک کند تا بهتر بفهمید چرا آنها برای کسب و کار شما اهمیت دارند و چه استراتژی هایی را می توانید برای ردیابی آنها به کار ببرید.
در این مقاله از ایوسی، ما تعریف می کنیم که یک کاربر فعال چیست، چرا آنها مهم هستند و راه های ردیابی آنها چیست.
کاربر فعال چیست؟
کاربر فعال معیاری است که کسبوکارها و توسعهدهندگان برای ردیابی تعداد بازدیدکنندگان منحصربهفردی که به وبسایت یا برنامهشان در یک بازه زمانی مشخص دسترسی دارند، استفاده میکنند. سازمانها بر کاربران فعال خود نظارت میکنند تا اندازهگیری دقیقی از تعداد افرادی که از سایت یا برنامه آنها به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه استفاده میکنند به دست آورند.
محاسبه کاربران فعال با کمک به سازمانها برای اندازهگیری رشد، شناسایی مشارکت مشتری و ردیابی الگوهای رفتار مصرفکننده به آنها سود میرساند.
مطالب مرتبط: ۱۱ معیار مهم درگیر شدن کاربر برای ردیابی
چرا کاربران فعال مهم هستند؟
کاربران فعال یک معیار مهم برای کسب و کارهایی است که به دنبال نظارت بر تعامل مشتری با سایت و برنامه خود هستند. کاربران از طریق تعامل با محتوای دیجیتال یک شرکت درآمد کسب می کنند.
کاربر ممکن است محصولاتی را از سایت تجارت الکترونیک یک کسب و کار خریداری کند، تبلیغات پولی را مشاهده کند یا ترافیکی را برای صفحه وب شرکت ایجاد کند. داشتن تعداد بالای کاربران فعال به سود کسب و کارها و توسعه دهندگان از طریق افزایش درآمد آنها می باشد.
با ردیابی کاربران فعال خود، سازمان ها می توانند روندهای رفتار بینندگان را شناسایی کنند، ویژگی هایی را پیاده سازی کنند که کاربران فعال را افزایش می دهد و استراتژی های بازاریابی را برای به دست آوردن کاربران فعال بیشتر توسعه می دهند.
نظارت بر معیارهای کاربر فعال همچنین به کسبوکارها کمک میکند اثربخشی استراتژیهای بازاریابی و پیادهسازی ویژگیهای خود را اندازهگیری کنند. اگر یک کسب و کار پس از شروع یک کمپین بازاریابی یا انتشار تبلیغات متوجه افزایش تعداد کاربران فعال خود شود، ممکن است متوجه موفقیت آمیز بودن کمپین شود.
معیارهای کاربر فعال میتواند به کسبوکارها کمک کند معیارهای بلندمدت، مانند ارزش طول عمر برنامهشان را محاسبه کنند. معیار ارزش طول عمر متکی به دادههای مربوط به نرخهای حفظ مشتری است که کسبوکارها با استفاده از دادههای کاربر فعال خود محاسبه میکنند.
مطالب مرتبط: تعامل با مشتری چیست؟ تعریف استراتژی های پلاس
راه های ردیابی کاربران فعال
کسب و کارها معمولاً کاربران فعال خود را بر اساس روز، هفته و ماه دنبال می کنند. به عنوان مثال، مشاغل و توسعه دهندگان می توانند ردیابی کنند:
-
کاربران فعال روزانه (DAU): کاربر فعال روزانه کسی است که در یک روز معین با یک برنامه یا سایت تعامل داشته باشد. به عنوان مثال، اگر یک کسبوکار در آن روز تبلیغاتی را ارائه میکند، ممکن است به طور خاص به کاربران فعال خود برای روز ۲۹ شهریور نگاه کند.
-
کاربران فعال هفتگی (WAU): این معیار تعداد کاربرانی که در یک دوره هفت روزه به سایت یا برنامه شما دسترسی دارند را اندازه گیری می کند. اگر به فعالیت در یک هفته تعطیل یا هفته پس از راه اندازی یک کمپین بازاریابی جدید نگاه می کنید، ممکن است از این شماره استفاده کنید .
-
کاربر فعال ماهانه (MAU): متریک کاربر فعال ماهانه تعداد کاربران فعال در سایت یا برنامه شما را در یک دوره ۳۰ روزه محاسبه می کند. به عنوان مثال، یک کسب و کار ممکن است کاربران ماهانه خود را در ماه دسامبر بررسی کند تا ارزیابی کند که چگونه عوامل فصلی و تعطیلات بر تعامل کاربر تأثیر می گذارد.
چگونه کسب و کارها تصمیم می گیرند از کدام روش برای ردیابی کاربران فعال استفاده کنند
در حالی که بسیاری از کسبوکارها همه این معیارها را دنبال میکنند، برخی از معیارها ممکن است برای برخی از انواع کسبوکار مهمتر از سایرین باشد. به عنوان مثال، یک تجارت مسافرتی ممکن است برنامه ای داشته باشد که به افراد امکان می دهد برنامه ریزی، رزرو و تجدید نظر در برنامه های تعطیلات خود را با تلفن همراه خود انجام دهند.
از آنجایی که بیشتر مردم در تابستان به تعطیلات می پردازند و در طول تعطیلات سفر می کنند، کسب و کار ممکن است در این زمان های کلیدی سال تاکید بیشتری بر اندازه گیری معیارها داشته باشد. اگرچه ردیابی کاربران فعال روزانه آنها ممکن است اطلاعات مفیدی را ارائه دهد، اما ممکن است مفیدتر باشد که کاربران فعال ماهانه آنها را برای محبوب ترین ماه های سفر آنها بشناسید.
ردیابی این اعداد به مدیران تجاری، بازاریابان و توسعه دهندگان تصور کلی از عملکرد برنامه یا سایت خود می دهد. جمعآوری دادههای کاربر بیشتر میتواند زمینه بیشتری برای این معیار فراهم کند.
توسعه دهندگان علاوه بر نظارت بر کاربران فعال، اطلاعاتی در مورد دموگرافیک کاربر، طول جلسه، فرکانس بازدید و رفتار مصرف کننده جمع آوری می کنند. دانستن این جزئیات اطلاعات بیشتری در مورد ارزشی که کاربران از استفاده از یک سایت یا برنامه به دست می آورند، ارائه می دهد.
با جمعآوری اطلاعات در همه این حوزهها، کسبوکارها درباره اینکه کاربران اصلیشان چه کسانی هستند، چه ویژگیهایی بیشترین سود را برای آنها دارد و چه روشهایی برای جذب و حفظ بینندگان بهترین کار را دارند، بیشتر میآموزند .
مطالب مرتبط: ۱۵ معیار برتر تعامل با مشتری برای اندازه گیری و پیگیری
نحوه ردیابی کاربران ماهانه
در اینجا مراحل نحوه ردیابی کاربران ماهانه شما آمده است:
۱. معیارهای کاربران فعال را تعریف کنید
اولین قدم برای ردیابی کاربران ماهانه خود این است که معیارهای خود را برای فعالیت کاربر مشخص کنید. به عنوان مثال، میتوانید هر شناسه کاربری منحصربهفردی را بهعنوان یک کاربر فعال، هنگام ورود به سایت یا برنامه شما، ردیابی کنید، حتی اگر بلافاصله پس از باز کردن برنامه، آن را ببندند.
گزینه دیگر این است که کاربران را تنها در صورتی فعال بشمارید که حداقل یک عمل انجام دهند، مانند کلیک کردن بر روی یک پیوند پس از ورود به سایت یا برنامه شما. برخی از مشاغل ممکن است کاربران فعال خود را بر اساس حداقل مدت زمان صرف شده در برنامه اندازه گیری کنند.
هنگام تعیین معیارهای کاربر فعال خود، اهداف خود، نوع برنامه ای که اجرا می کنید و نحوه تعامل کاربران با سایت شما را در نظر بگیرید. برای مثال، یکی از راههای تعیین معیارهای کاربر فعال این است که خود را در حال استفاده از سایت تصور کنید.
به این فکر کنید که چه ویژگی هایی برای عملکرد سایت ضروری هستند و چگونه تعامل شما با آن ویژگی ها فعالیت شما را نشان می دهد. به عنوان مثال، اگر برنامه شما یک سرویس میزبانی و اشتراک عکس است، ممکن است کاربر فعال را به عنوان شخصی تعریف کنید که وارد سایت می شود و حداقل یک عکس را در طول جلسه خود مشاهده یا آپلود می کند.
۲. بازه زمانی اندازه گیری فعالیت کاربر را تعیین کنید
در مرحله بعد، چارچوب زمانی را که می خواهید فعالیت کاربر را اندازه گیری کنید، تعیین کنید. اگر در حال اندازه گیری MAU خود هستید، به این فکر کنید که آیا فصلی بودن بر کسب و کار شما تأثیر می گذارد یا خیر.
در نظر بگیرید که چه ماه هایی برای جمع آوری داده های کاربر بر اساس الگوهای قبلی رفتار مصرف کننده ارزشمند هستند . دانستن شلوغ ترین و کندترین ماه های خود به شما این امکان را می دهد که داده های جمع آوری شده در ماه هایی را که بیشترین اهمیت را برای رشد کسب و کار شما دارند، اولویت بندی کنید.
به عنوان مثال، اگر یک تجارت برنامه ریزی عروسی دارید و محبوب ترین زمان سال برای عروسی مرداد و شهریور است، شلوغ ترین ماه های شما ممکن است ماه های قبل از تابستان باشد.
اندازه گیری تعداد کاربران فعال برای شلوغ ترین ماه های شما و ردیابی آنها از سال به سال می تواند به شما در یافتن الگوهایی در رفتارهای مشتری کمک کند. همچنین می تواند میانگین معیاری را برای مقایسه با تعداد مشتریان خود در هر سال به شما بدهد.
مرتبط: ۱۱ مثال بازاریابی تعاملی که الهام بخش، درگیر و تبدیل می شود
۳. جمع آوری و تجسم داده ها برای ارزیابی
پس از جمع آوری داده های خود بر اساس معیارهای تعیین شده، اطلاعات را برای ایجاد تصاویر بصری پردازش کنید تا بتوانید معیارهای خود را تجزیه و تحلیل کنید. تصاویری مانند نمودارها تشخیص و درک روندهای کاربر را آسان می کند.
به عنوان مثال، ایجاد یک نمودار خطی برای مقایسه معیارهای کاربر برای هر ماه در یک دوره طولانی مدت، دیدن و درک چگونگی تغییر رفتار کاربر از ماه به ماه را آسان می کند. همچنین میتوانید نمودارهای خطی ایجاد کنید که شامل دادههای چندین سال میشود تا تصور کنید کاربران فعال ماهانه شما بین سالها افزایش یا کاهش یافتهاند.
تجزیه و تحلیل داده های شما به شما امکان می دهد تا عواملی را که در افزایش فعالیت کاربر نقش دارند شناسایی کنید. با درک اینکه چگونه تصمیمات تجاری شما بر نرخ کاربران شما تأثیر می گذارد، می توانید انتخاب های آگاهانه تری در مورد برنامه های آینده داشته باشید.
به عنوان مثال، اگر یک استراتژی بازاریابی به ویژه در ایجاد تعداد زیادی کاربر فعال برای یک ماه موثر بود، ممکن است همان استراتژی را در سال بعد اجرا کنید.
از طرف دیگر، اگر متوجه شدید که تعداد کاربران فعال شما برای یک ماه کمتر از میانگین است، میتوانید بررسی کنید که چه عواملی در کاهش نقش داشته و استراتژیهای جدیدی برای رفع این کاهش ایجاد کنید.