یک وب سایت یک سازمان را به صورت آنلاین نشان می دهد، بنابراین مهم است که طراحی آن برای کاربران جذاب باشد. ناوبری وب سایت بخش اساسی طراحی وب است زیرا به تجربه کاربر کمک می کند. درک ناوبری وب سایت می تواند به شما کمک کند تا با ارائه یک چیدمان لذت بخش و بصری و در عین حال افزایش سهولت استفاده، به کاربران اجازه دهید در سریع ترین زمان ممکن به اطلاعات مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.
در این مقاله از ایوسی، به تعریف ناوبری وب سایت و منوی پیمایش می پردازیم، اهمیت آن را توضیح می دهیم و ۱۰ نکته ناوبری را برای بهبود وب سایت شما فهرست می کنیم.
ناوبری وب سایت چیست؟
پیمایش وب سایت عبارت است از کلیک کردن و جستجو در منابع موجود در اینترنت، مانند صفحات مختلفی که یک وب سایت را تشکیل می دهند. کاربران با استفاده از یک مرورگر وب سایت ها را هدایت می کنند و روی پیوندهایی کلیک می کنند که با کلیک روی آنها به صفحات دیگر منتقل می شود. دو نوع پیوند وجود دارد که ممکن است برای پیمایش وب سایت استفاده کنید:
-
پیوندهای داخلی: پیوندهای داخلی به صفحات داخل یک وب سایت متصل می شوند.
-
لینک های خارجی: این لینک ها به وب سایت های دیگر متصل می شوند.
شما می توانید پیوندهای داخلی و خارجی خود را در چارچوب منو، با متن هایپرپیوند شده یا از طریق دکمه های ناوبری که در سراسر وب سایت پراکنده شده اند سازماندهی کنید تا یک تجربه ناوبری موثر برای کاربر ایجاد کنید.
مطالب مرتبط: نحوه ایجاد یک هایپرلینک در ۴ مرحله
منوی ناوبری وب سایت چیست؟
وبسایتها معمولاً دارای منوها یا مجموعهای سازمانیافته از پیوندها هستند که کاربران را در صفحات مختلف خود راهنمایی میکنند. منوها باید بصری باشند تا سهولت استفاده را بهینه کنند. آنها معمولاً به صورت افقی در بالای صفحه اصلی یا به صورت عمودی در کنار ظاهر می شوند. وب سایت های تجاری معمولاً دارای پیوندهای منو هستند مانند:
-
صفحه اصلی
-
درباره ما
-
خدمات و محصولات
-
قیمت گذاری
-
گواهینامه ها
-
وبلاگ
-
با ما تماس بگیرید
اگرچه ممکن است پیوندهای دیگری در صفحه وجود داشته باشد، پیوندهای موجود در منو پیوندهایی هستند که کسب و کار احساس می کند مهمترین آنهاست و می خواهد کاربران آن را ببینند. هر پیوند به صفحه ای متصل می شود که اطلاعات نشان داده شده با عنوان آن را ارائه می دهد و هر صفحه ممکن است شامل منو و مجموعه ای از پیوندهای داخلی باشد.
مطالب مرتبط: ۲۶ روش برای هدایت ترافیک به وب سایت شما
چرا ناوبری وب سایت مهم است؟
ناوبری وب سایت به چند دلیل مهم است، از جمله:
ظاهری تمیز و ساختار یافته ارائه می دهد:
از آنجایی که یک وب سایت می تواند چهره آنلاین یک سازمان باشد، یک سایت با ساختار مناسب و کاربرپسند می تواند نشان دهد که سازمان نیز یکسان است.
بر احساسات کاربران تأثیر می گذارد:
ناوبری با طراحی خوب به کاربران کمک می کند تا اطلاعات مورد نیاز خود را سریع و خودکفا پیدا کنند. کاربری که در جستجوی داده ها با هیچ مانعی مواجه نمی شود، احتمالاً به وب سایت و سازمان نگاه مثبتی دارد.
مدت زمان بازدید را افزایش میدهد:
وقتی پیمایش یک سایت آسان باشد، میتواند کاربران را تشویق کند که بیشتر در آن بمانند، بیشتر کاوش کنند و درباره سازمان بیشتر بیاموزند. از طرف دیگر، سایتی که پیمایش آن دشوار است، ممکن است کاربران را تشویق کند تا قبل از رفتن به صفحه دیگر، فقط یک صفحه را در وب سایت مشاهده کنند.
بهینهسازی موتورهای جستجو را بهبود میبخشد:
ناوبری خوب به موتورهای جستجو اجازه میدهد تا وبسایت را بهطور مؤثرتری خزیده و فهرستبندی کنند، که میتواند یافتن سایت را با عبارتهای جستجو برای کاربران آسانتر کند. این همچنین می تواند منجر به قرارگیری بالاتر در نتایج جستجو شود.
نرخ خرید را افزایش می دهد:
ناوبری خوب به این معنی است که کاربران به راحتی می توانند آنچه را که می خواهند در یک سایت پیدا کنند و کاربرانی که بدون زحمت محصولات یا خدمات مورد نیاز خود را پیدا می کنند، احتمال خرید آنها بیشتر است.
مطالب مرتبط: راهنما: نرخ پرش یک وب سایت چقدر است؟
۱۰ نکته ناوبری وب سایت
برای بهبود ناوبری وب سایت خود می توانید این نکات را دنبال کنید:
۱. از قرار دادن منوی عقل سلیم استفاده کنید
کاربران احتمالا انتظار دارند که منو را در بالا یا سمت چپ صفحه اصلی پیدا کنند، زیرا این منوی استاندارد برای اکثر وب سایت ها است. برآورده کردن این انتظار می تواند به کاربران اطمینان دهد که اطلاعاتی که به دنبال آن هستند تنها چند کلیک با شما فاصله دارد، در حالی که قرار دادن منوی غیر استاندارد می تواند باعث سردرگمی کاربران شود. از آنجایی که منو مرکز اطلاعات وب سایت است، قرار دادن گیج کننده می تواند نشان دهد که مکان یابی سایر اطلاعات در سایت به همان اندازه دشوار است و کاربران را تشویق می کند که از سایت خارج شوند.
مطالب مرتبط: طراحی وب چیست؟ تعریف، عناصر و کاربردها
۲. شامل عناصر گرافیکی
بسیاری از وب سایت ها دارای عناصر گرافیکی هستند که هر زمان که نشانگر روی آنها قرار می گیرد، پاسخ می دهند. برخی از نمونههای رایج آیکونهایی هستند که با کلیک کردن به انیمیشن تبدیل میشوند و منوهای کشویی که وقتی نشانگر روی آن قرار میگیرد باز میشوند. با قرار دادن دقیق، عناصر گرافیکی می توانند برای یک وب سایت شکوفایی بصری جالبی داشته باشند، اما همچنین می توانند مزاحم باشند و از ناوبری آسان جلوگیری کنند.
مطالب مرتبط: رابط کاربری گرافیکی به چه معناست؟ عناصر و مزایای رابط کاربری گرافیکی
۳. اطمینان حاصل کنید که پیوندها قابل مشاهده هستند
تعداد پیوندهایی که در هر زمان برای کاربر قابل مشاهده است می تواند بر تصمیم او برای ماندن در سایت یا جهش تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، نشان دادن ۲۰ لینک در منو ممکن است کاربران را تحت تأثیر قرار دهد. اغلب، توصیه میشود پیمایش مختصری در منوی اصلی ارائه شود و پیوندهای اضافی در منوهای داخلی ارائه شود که هر چه کاربر بیشتر روی آن کلیک کند ظاهر میشود.
مطالب مرتبط: ۲۷ نکته طراحی وب سایت برای ایجاد پوسته های موثر
۴. لینک ها را با دقت سفارش دهید
ترتیب ظاهر شدن پیوندها در یک منو می تواند بر نحوه کار کاربران تأثیر بگذارد. بسیاری از کاربران ممکن است بیشتر توجه خود را بر روی اولین و آخرین موارد در منو متمرکز کنند، با حرکت به سمت گزینه میانی، توجه آنها به طور پیوسته کاهش می یابد. این یک پدیده روانی است به نام اثر موقعیت سریال. بنابراین، ارائه گزینههای منوی خود با پیوندهای پرکاربرد در ابتدا و انتها، با لینکهای مهم ثانویه بعدی در سری که به سمت وسط حرکت میکنید، میتواند سهولت استفاده را افزایش داده و ناوبری را بهبود بخشد.
به عنوان مثال، یک فروشگاه آنلاین سلامتی که در مکمل ها و مواد غذایی تخصص دارد، «مکمل ها» را در سمت چپ یا بالای منو و «مواد غذایی» را در سمت راست یا پایین قرار می دهد. لینک های کم اهمیت در مرکز منو قرار می گیرند.
مطالب مرتبط: ۸ بخش ضروری یک وب سایت عالی
۵. یک فوتر اضافه کنید
علاوه بر منو، عناصری از ناوبری وب سایت وجود دارد که کاربران انتظار دارند در مکان های خاص پیدا کنند. به عنوان مثال، ممکن است انتظار داشته باشند پاورقی را در پایین صفحه پیدا کنند که پیوندهای جزئی را برای مواردی مانند اطلاعات حمل و نقل، سؤالات متداول و فرصت های شغلی نشان می دهد. گنجاندن این عناصر در مکانهای مورد انتظارشان در ناوبری وبسایت شما میتواند به رفع نیازهای کاربران کمک کند و باعث تشویق به پیمایش مداوم در سایت شما شود.
مطالب مرتبط: ۱۵ نکته برای بهبود وب سایت
۶. برای پلتفرم های جداگانه از طرح های مختلف استفاده کنید
پلتفرم های دسکتاپ و موبایل برای طراحی ناوبری الزامات مختلفی دارند. سایتهای دسکتاپ میتوانند فضای بیشتری داشته باشند زیرا متن برای کاربر بزرگتر به نظر میرسد و کلیک کردن با ماوس آسانتر است. با این حال، یک سایت تلفن همراه معمولاً فضای بیشتری را پر می کند، زیرا اطلاعات ضروری باید در یک منطقه محدودتر قرار بگیرند. به دلیل این نابرابری، ممکن است نیاز به ایجاد طرحهای منوی جداگانه برای پلتفرمهای جداگانه داشته باشید تا ناوبری را برای انواع مختلف کاربران تسهیل کنید.
مطالب مرتبط: موبایل دوستانه چیست؟ (با نکاتی در مورد ارائه یک تجربه سازگار با موبایل)
۷. از منوهای مخفی خودداری کنید
منوهای مخفی می توانند چالشی برای بهینه سازی موتورهای جستجو و قابلیت استفاده باشند. موتورهای جستجو اغلب در خزیدن و فهرست کردن داده ها در این منوها مشکل دارند، بنابراین استفاده از آنها می تواند موقعیت شما را در نتایج کاهش دهد. برای کاربران، منوهای مخفی می تواند گیج کننده یا مختل کننده باشد. یکی از انواع رایج منوی مخفی، یک منوی کشویی است که ممکن است باعث شود کاربران به طور تصادفی پیوندهای نادرستی را انتخاب کنند، زمانی که منو پایین می آید و پیوندی را که واقعاً می خواستند روی آن کلیک کنند را پوشش می دهد. برای بسیاری از کاربران، پیوندهای منوی استاندارد که به صفحات جداگانه متصل می شوند، ممکن است بهترین قابلیت استفاده و سهولت پیمایش را ارائه دهند.
یک نمونه از منوی مخفی که ممکن است ارجح باشد، یک مگا منو است، نوعی منوی کشویی که برای نشان دادن نمایش جامع تری از گزینه های پیوند منو گسترش می یابد. به عنوان مثال، یک خرده فروش لوازم الکترونیکی احتمالاً انواع مختلفی از محصولات خاص مانند رایانه را ارائه می دهد. یک مگا منو برای رایانهها ممکن است محصولات موجود را براساس برند یا نوع رایانه گروهبندی کند.
مطالب مرتبط: ساختار وب سایت چیست؟ (با نکاتی برای بهبود ساختار وب سایت)
۸. از عناوین پیوندهای توصیفی استفاده کنید
عناوین پیوندی مانند “درباره ما” و “محصولات” ممکن است برای رتبه بندی در موتورهای جستجو یا ارائه یک تجربه ناوبری بهینه به کاربران بسیار عمومی باشند. استفاده از عناوین منو که بیشتر توصیفی هستند می تواند فوراً به کاربران اطلاع دهد که چه چیزی می توانید به آنها ارائه دهید. به عنوان مثال، یک خرده فروش لباس سازگار با محیط زیست ممکن است «درباره ما» را با «هدف سبز ما» جایگزین کند و محصولات را به چندین پیوند برای پیراهن، شلوار، لباس زیر و لوازم جانبی تقسیم کند.
مطالب مرتبط: انکر لینک چیست؟ (به علاوه نحوه ایجاد یک و بهترین روش)
۹. گزینه های منوی اصلی را محدود کنید
ارائه لینک های زیاد در منوی اصلی می تواند از نظر بصری برای کاربران خسته کننده باشد. این می تواند آنها را از خواندن کامل پیوندهای منو منصرف کند و در نتیجه اطلاعاتی را از دست بدهد که می تواند آنها را به نتیجه دلخواهشان برساند. در صورت امکان، گزینه های منوی اصلی خود را بین پنج تا هفت لینک محدود کنید و پیوندهای اضافی را در صفحات داخلی قرار دهید. اگر بیش از هفت پیوند برای اضافه کردن دارید، میتوانید از یک منوی بزرگ یا یک منوی عمودی استفاده کنید که عنوان گزینههای اصلی به عنوان سرفصل برای گروههای پیوند عمل میکند، مانند این مثال:
- کفش صندل تخت کفش پاشنه بلند ورزشی گاه به گاه
- لوازم جانبی جوراب کمربند روسری جواهرات
مطالب مرتبط: Breadcrumbs در یک وب سایت چیست؟ تعریف و مزایا
۱۰. نمادها یا دکمه ها را برای پیوندها اضافه کنید
آیکون ها و دکمه ها می توانند جذابیت بصری را به گزینه های پیوند اضافه کنند. برای پیاده سازی واضح نمادها، از نمادهایی استفاده کنید که به طور کلی قابل درک هستند، مانند نماد تلفن به جای “اطلاعات تماس”. از طرف دیگر، سعی کنید نمادهایی را در سمت چپ کلماتی که نشان میدهند، مانند نقاط گلوله قرار دهید. این میتواند به جذابتر کردن منو کمک کند، اما همچنان اطلاعات اولیهای را که کاربران برای پیمایش بدون زحمت نیاز دارند، فراهم میکند.