پلتفرمهای نرمافزاری بخش مهمی از دنیای دیجیتال هستند زیرا به مردم اجازه میدهند محتوا را به اشتراک بگذارند، محتوا تولید کنند و محصولاتی را برای تلفن، رایانه و سایر دستگاههای الکترونیکی توسعه دهند. درک اهمیت پلتفرم های نرم افزاری می تواند به شما در درک تجارت الکترونیک، فناوری دیجیتال و بازار دیجیتال کمک کند.
در این مقاله از ایوسی، پلتفرمهای نرمافزاری چیست و برخی از پلتفرمهای مختلف که امروزه استفاده میشوند را فهرست میکنیم.
پلتفرم های نرم افزاری چیست؟
پلتفرمهای نرمافزاری محصولات دیجیتالی هستند که باعث کارکرد فناوری میشوند و به طور کلی به دو دسته برنامهها و سیستمهای عامل تقسیم میشوند. پلتفرم نرم افزاری معمولاً سیستم عاملی است که دستگاهی مانند لپ تاپ یا تلفن شما را اجرا می کند. به عنوان مثال، سیستم عامل تلفن همراه شما پلتفرمی است که توسعه دهندگان شخص ثالث برنامه هایی را می سازند که می توانید از آنها در تلفن استفاده کنید.
برخی از نرم افزارهای کاربردی به طور موثر به عنوان پلتفرم عمل می کنند. به عنوان مثال، زبان برنامه نویسی جاوا، نرم افزاری است که می توانید آن را در دستگاه دانلود کنید و برنامه ها را با آن اجرا کنید. صرفنظر از نوع نرمافزار، پلتفرمها پایهای هستند که توسعهدهندگان محصولات را برای استفاده مصرفکننده بر اساس آن ایجاد میکنند.
مطالب مرتبط: درباره توسعه دهنده نرم افزار بیاموزید
انواع پلتفرم های نرم افزاری
در اینجا لیستی از پلتفرم های نرم افزاری و نحوه عملکرد آنها آمده است:
۱. پلتفرم های فناوری
یک پلت فرم فناوری رو به روی کاربر نیست. درعوض، این پایهای است که یک شرکت رو به روی کاربر، محصول خود را بر اساس آن میسازد. به عنوان مثال، دو سرویس پخش ویدیوی مختلف ممکن است از یک پلت فرم فناوری استفاده کنند، اما رابط های آنها برای کاربران متفاوت به نظر می رسد، زیرا آنها به جای نرم افزار زیربنایی با رابط های خاص شرکت در تعامل هستند.
۲. سکوهای عملیاتی
یک پلت فرم عملیاتی هم یک رابط کاربری است و هم پلتفرم زیربنایی که یک دستگاه از آن استفاده می کند. برای مثال، صرف نظر از برند و مدل، گوشی هوشمند شما از یک پلت فرم عملیاتی استفاده می کند. نرم افزار عملیاتی روی تلفن همراه شما به توسعه دهندگان برنامه های شخص ثالث اجازه می دهد تا محصولاتی را ایجاد کنند که روی آن اجرا می شوند. سایر دستگاه ها مانند تبلت ها، تلویزیون های هوشمند یا رایانه ها نیز از پلتفرم های عملیاتی استفاده می کنند.
۳. سیستم عامل های خدمات
یک پلت فرم خدمات معمولاً شامل یک وب سایت یا سایر محصولات دیجیتالی است که چیزی را به صورت رایگان به کاربران ارائه می دهد. هدف این پلتفرم استفاده از سرویس رایگان برای جذب مخاطبان به اندازه کافی است که پلتفرم برای تبلیغ کنندگان جذاب باشد. موتور جستجو نمونه ای از پلتفرم خدمات است. کاربران از موتور جستجو برای یافتن چیزهایی در اینترنت استفاده می کنند و در نهایت این پلتفرم شروع به کسب درآمد از مخاطب از طریق تبلیغات می کند.
نمونه دیگری از پلتفرم خدمات ممکن است وب سایتی باشد که به صنعت سفر ارائه می کند. کاربران می توانند از سایت برای یافتن پروازهای مقرون به صرفه، جستجوی هتل ها، کشف فعالیت های توریستی بالقوه و برنامه ریزی سفر استفاده کنند. این سرویس رایگان است و ارزش پلتفرم زمانی حاصل می شود که تعداد بیشتری از کاربران نرخ تبلیغات بالاتری را برای سایت به دست آورند.
مطالب مرتبط: با مهندس نرم افزار آشنا شوید
۴. بازی های ویدیویی
هر مدل از کنسول بازی دارای پلتفرم نرم افزاری مخصوص به خود است که توسعه دهندگان شخص ثالث بازی های مخصوص آن نرم افزار را برای آن می سازند. عرضه نسل جدیدی از کنسول های بازی نیازمند به روز رسانی سخت افزاری است که برنامه نویسان برای ساخت بازی ها از آن استفاده می کنند و نرم افزاری که به عنوان پایه بازی ها عمل می کند نیز تغییر می کند. مانند سایر پلتفرمها، نرمافزار کنسول بازی میتواند ویژگیهای جدید را بهروزرسانی و اضافه کند، خطاها را تصحیح کند یا نگرانیهای امنیتی را برطرف کند.
۵. پلت فرم های نامزدی
اینها پلتفرم هایی هستند که بر تعامل کاربر با سایر کاربران متمرکز شده اند. یک پلت فرم تعامل اغلب برای استفاده رایگان است و شامل سایت های رسانه های اجتماعی است که به کاربران اجازه می دهد محتوا ارسال کنند و با سایر کاربران تعامل داشته باشند. هویت کاربر یک جزء ضروری برای این سایتها است زیرا به کاربران اجازه میدهد یک شخصیت بسازند یا خودشان باشند، یک نام کاربری انتخاب کنند و اطلاعات شخصی را اضافه کنند. پس از ایجاد یک حساب کاربری، کاربران می توانند مطالب ارسال کنند، محتوای دیگران را به اشتراک بگذارند و با سایر کاربران تماس بگیرند. انواع حساب های کاربری شامل سازمان ها، مشاغل، افراد واقعی و افراد ساختگی است.
سپس این پلتفرم از الگوریتمهایی برای ردیابی رفتار کاربران و ارائه محتوا بر اساس علایق و تعاملات آنها استفاده میکند. جذب و حفظ کاربران به پلتفرم اجازه می دهد تا از خدمات خود از طریق تبلیغات سود ببرد.
مطالب مرتبط: مهندس نرم افزار در مقابل توسعه دهنده: تفاوت چیست؟
۶. بازارهای دیجیتال
یک بازار دیجیتال بر تسهیل تجارت الکترونیک از طریق اتصال کاربران در جستجوی کالا با افراد یا سازمان ها در جستجوی خریداران بالقوه تمرکز دارد. بازارهای دیجیتال شامل مقولههایی مانند املاک و مستغلات، کالاهای خردهفروشی، حراجیها، جمعآوری سرمایه از سرمایهگذاران و اجاره ملک برای تعطیلات هستند. یک پلت فرم بازار دیجیتال دارای عناصر یک موتور جستجو است، زیرا افراد در سایت به دنبال موارد خاصی هستند. همچنین سطحی از تعامل کاربر را فراهم می کند، زیرا پلتفرم اغلب به کاربران اجازه می دهد اطلاعاتی مانند نظرات را پست کنند و به آنها پاسخ دهند.
۷. پلتفرم های تقاضای مصرف کننده
این نوع نرمافزار بهعنوان پلتفرم خاص خود، اغلب بهعنوان یک برنامه قابل دانلود عمل میکند. خدمات اشتراک سواری، خدمات تحویل مواد غذایی و خدمات مصرف کننده بر اساس تقاضا نمونه های رایج این نوع پلت فرم هستند. پلتفرم های تقاضای مصرف کننده معمولا دارای یک سیستم پرداخت، راهی برای ردیابی وضعیت درخواست مصرف کننده و روشی برای رتبه بندی خدمات دریافت شده هستند. این پلتفرمها معمولاً بر روی یک منطقه خاص مانند اشتراکگذاری سواری تمرکز میکنند، برخلاف بازار دیجیتالی که ممکن است انتخاب گستردهای از گزینههای تجارت الکترونیک را ارائه دهد.
۸. پلتفرم های محتوا
پلتفرمهای محتوا گاهی امکان آپلود و اشتراکگذاری ویدیو را میدهند یا به کاربران اجازه میدهند بازیهای ویدیویی را پخش کنند. این پلتفرم ها بر توانمندسازی کاربران برای ایجاد و به اشتراک گذاری محتوای خود با دیگران تمرکز دارند. اغلب پلتفرمها با تولیدکنندگان محتوا رابطه اشتراک درآمد دارند. همانطور که سازندگان محتوا از محتوای خود بازدید می کنند، پلتفرم اجازه می دهد تا تبلیغات خودکار ظاهر شود. پلتفرم و سازنده محتوا درآمد حاصل از تبلیغات را از طریق نرخی بر اساس بازدیدها یا کلیک ها تقسیم می کنند.
مطالب مرتبط: ۱۵ بهترین پلتفرم CMS برای راه اندازی وب سایت
۹. پلت فرم های جمع آوری داده ها
یک پلت فرم جمع آوری داده ها اطلاعات را از سراسر وب جمع آوری می کند. اغلب، این شامل برنامه نویسی است که به جمع کننده داده اجازه می دهد تا وب سایت ها را بخزد و داده ها را جمع آوری کند. برخی از پلتفرمهای جمعآوری داده، دادهها را از طریق پلتفرم خود جمعآوری میکنند، مانند خدمات نقشهبرداری که دادههای مکان را جمعآوری میکنند. برای پیوستن به پلتفرم، کاربران اجازه استفاده از دادههای خود را میدهند و به کاربر اجازه میدهند تا سرویس را دریافت کند در حالی که پلتفرم دادههای بیشتری دریافت میکند که به ارائه آن سرویس کمک میکند.
مقالات مرتبط بیشتر:
- ۱۸ ابزار توسعه نرم افزار (با ویژگی ها و کاربردها)
- برنامه های کاربردی چیست؟
- گزینه های نرم افزار نظرسنجی: مقایسه ۲۴ پلت فرم
- ۸ نرم افزار محبوب مدیریت شهرت
- ۱۶ نوع نرم افزار: چیستی آنها و نحوه استفاده از آنها
- برنامه های وب در مقابل برنامه های موبایل: راهنمای قطعی
- اپلیکیشن چیست؟ انواع برنامه ها و نمونه ها
- SDK در مقابل API: تفاوت چیست؟ (به علاوه مثال ها)
- نرم افزار به عنوان یک سرویس چیست؟ معرفی برترین شرکت های SaaS جهان
- ۱۶ نمونه از نرم افزار مدیریت زنجیره تامین برای شغل شما
- شخصی سازی سطح بعدی: اتصال CRM به CMS
- ۵ بهترین افزونه تجارت الکترونیک وردپرس در مقایسه
- ۹ ابزار مجازی سازی داده (به علاوه مزایا و معایب)
- DMP چیست؟ (به علاوه مزایا و معایب استفاده از One)