نماد سایت ایوسی

۷۰ اصطلاح فنی در فناوری: تعاریف و کاربرد

اصطلاحات فنی در فناوری

اصطلاحات فنی در فناوری

فناوری اطلاعات (IT) یک رشته شغلی است که از اصطلاحات فنی بسیاری استفاده می کند که افرادی که تازه وارد این صنعت هستند ممکن است ندانند یا درک نکنند. اگر علاقه مند به یادگیری بیشتر در مورد فناوری هستید، می توانید با آشنایی با برخی از اصطلاحات فنی که متخصصان فناوری اطلاعات معمولاً استفاده می کنند، شروع کنید. یادگیری این اصطلاحات می تواند به شما در توضیح و به کارگیری مفاهیم پیچیده در این زمینه کمک کند، که می تواند مدارک شما را بهبود بخشد و به شما در موفقیت در نقش IT کمک کند.

در این مقاله از ایوسی، به تعریف اصطلاح فنی می پردازیم و ۷۰ اصطلاح در زمینه فناوری را به همراه چند نمونه تعاریف و کاربرد فهرست می کنیم.

اصطلاحات فنی چیست؟

اصطلاحات فنی کلمات یا عباراتی هستند که افراد در یک زمینه شغلی خاص استفاده می کنند. این اصطلاحات می تواند هر کلمه، عبارت یا مخفف باشد که دارای معنای تخصصی در زمینه تخصصی خاص است، مانند کلمات مربوط به تجهیزات، پرسنل، نرم افزار یا فرآیندها. برای صرفه جویی در زمان هنگام برقراری ارتباط با سایر افراد آگاه در صنعت، می توانید از اصطلاحات فنی استفاده کنید. همکاران و همتایان حرفه ای شما نیز ممکن است با رایج شدن این اصطلاحات، اختصارات را ایجاد کنند.

۲۲ اصطلاح فنی در فناوری

در اینجا برخی از اصطلاحات فنی که متخصصان معمولاً در زمینه فناوری استفاده می کنند آورده شده است:

۱. شبکه Ad hoc

شبکه ad hoc نوعی شبکه محلی (LAN) است که می‌توانید بدون استفاده از روتر بی‌سیم یا اکسس پوینت برای اتصال دو یا چند دستگاه بی‌سیم به‌طور خود به خود آن را بسازید. این بدان معنی است که یک شبکه یک بار مصرف است که از اتصال مداوم پشتیبانی نمی کند. یک مثال اتصال بین نقطه اتصال گوشی شما و کامپیوتر دوستتان است.

۲. بازاریابی وابسته

بازاریابی وابسته (Affiliate marketing) به استراتژی ای گفته می شود که در آن یک شرکت برای فروش محصولات شرکت در وب سایت یا کانال رسانه های اجتماعی خود، مشوق هایی را به شرکت های وابسته به شخص ثالث ارائه می دهد. این شرکت وابسته محصولات شرکت را با اجرای تبلیغات بنری، تبلیغات متنی یا ارسال لینک های وابسته در وب سایت ها و پلت فرم های رسانه های اجتماعی خود به بازار عرضه می کند. با کلیک بر روی این تبلیغات متنی و پیوندها، مشتریان به سایت تجارت الکترونیک هدایت می شوند. این سایت در هنگام خرید محصولات توسط مشتریان، حساب وابسته را با کمیسیون اعتبار می دهد.

۳. تکنولوژی کمکی

فناوری کمکی (Assistive technology) هر نرم افزار یا سخت افزاری است که می توانید برای کمک به افرادی که دارای معلولیت های مختلف هستند استفاده کنید. محصولات فناوری کمکی می تواند شامل صندلی چرخدار، پروتز یا فناوری تبدیل متن به گفتار باشد. عملکرد اصلی این محصولات بهبود عملکرد و اجرای مستقل افراد برای ارتقای رفاه آنهاست.

۴. احراز هویت

احراز هویت (Authentication) این است که چگونه شرکت‌ها هویت یا دستگاه افراد را قبل از اجازه دسترسی به سیستم‌های شبکه تأیید می‌کنند. این استراتژی امنیت سایبری می تواند از اطلاعات حساس سازمان در برابر دسترسی غیر رسمی محافظت کند. سه عامل اصلی احراز هویت عبارتند از فاکتورهای دانش، مانند گذرواژه‌ها و سایر جزئیات ورود محرمانه، عوامل در اختیار داشتن، مانند کارت دسترسی یا جا کلیدی، و عوامل ذاتی مانند اثر انگشت.

بخوانید: کار در امنیت سایبری: تعریف، مشاغل و مهارت ها

۵. Back-end

Back-end به هر فرآیندی اطلاق می‌شود که نرم‌افزار یا برنامه‌های کاربردی انجام می‌دهند که بر تجربه کاربر تأثیری نمی‌گذارد، به این معنی که برای کاربر قابل مشاهده نیست. شما می توانید بیشتر داده ها و نحو عملیاتی را از قسمت پشتی یک سیستم کامپیوتری ذخیره کرده و به آنها دسترسی داشته باشید. به عنوان مثال، یک وب سایت داده های کارت اعتباری شما را در انتهای صفحه پرداخت رمزگذاری می کند و این اطلاعات برای اشخاص ثالث قابل مشاهده نیست.

مطالب مرتبط: برنامه نویسی کامپیوتر چیست؟ (با زبان های برنامه نویسی رایج)

۶. طراحی به کمک کامپیوتر (CAD)

طراحی به کمک کامپیوتر (Computer-aided design) استفاده از نرم افزار کامپیوتری برای کمک به ایجاد، اصلاح و بهینه سازی طرح ها است. معماران، مدیران ساخت و ساز، طراحان محصول و طراحان گرافیک اغلب از این نرم افزار برای ایجاد تصاویر دقیق قبل از ساخت محصول نهایی استفاده می کنند. این نرم افزار با سرعت بخشیدن به فرآیند طراحی، باعث صرفه جویی در زمان و منابع می شود و به شما اجازه می دهد تا قبل از ایجاد محصول نهایی، تغییرات و خطاهای طراحی را به صورت مجازی برطرف کنید.

۷. محاسبات ابری

رایانش ابری (Cloud computing) به ارائه خدمات مختلف با استفاده از اینترنت اشاره دارد. یک روش ذخیره سازی داده جایگزین را در اختیار کاربران قرار می دهد که می توانند از آن برای ذخیره اطلاعات در پایگاه داده راه دور به جای هارد دیسک و دستگاه های ذخیره سازی محلی استفاده کنند. این به کاربران اجازه می دهد تا با استفاده از دستگاه های الکترونیکی خود از هر کجا که هستند به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

مطالب مرتبط: رایانش ابری چیست؟ (با اطلاعات استفاده و مزایا)

۸. کوکی

کوکی (Cookie) قطعه ای از داده است که سرور وب به مرورگر ارسال می کند. این شامل شناسه‌های منحصربه‌فردی است که سرورهای وب می‌توانند از آنها برای به خاطر سپردن شما، ترجیحات شما و الگوهای مرور آنلاین استفاده کنند. این به سرور اجازه می دهد تا تبلیغات و سایر محتوای اینترنتی را مطابق با ترجیحات شما سفارشی کند تا تجربه کاربری رضایت بخش تری ارائه دهد.

مرتبط:  کوکی‌های شخص ثالث: چه هستند و چه می‌کنند

۹. واحد پردازش مرکزی (CPU)

واحد پردازش مرکزی (Central processing unit)، پردازنده اصلی رایانه یا قطعه سخت افزاری در رایانه است که عملکردها و محاسبات را برای ارائه تجربه کاربری خود انجام می دهد. این جزء اصلی کامپیوتر است که دستورالعمل ها را پردازش می کند. یک CPU سیستم‌های عامل و برنامه‌های کاربردی را با دریافت پیوسته ورودی برای کاربران و برنامه‌های نرم‌افزاری فعال اجرا می‌کند و خروجی‌ها را بر روی صفحه نمایش کامپیوتر نمایش می‌دهد.

مطالب مرتبط: ۱۴ نوع حافظه کامپیوتر (با تعاریف و کاربردها)

۱۰ اشتراک گذاری فایل دیجیتال

سیستم Digital file sharing (به اختصار: DFS) برنامه‌ای است که می‌توانید آن را روی چندین رایانه نصب کنید تا فایل‌ها را بین آنها به اشتراک گذاشته و دسترسی به آنها را فعال کنید. همچنین می‌تواند فایل‌ها را در رایانه‌های مختلف سازماندهی و نمایش دهد، مثل اینکه در یک مکان هستند. بسته به نیاز و ترجیحات سازمان می توانید یک سیستم عمومی یا خصوصی راه اندازی کنید.

۱۱. شبیه سازی

در فناوری، شبیه سازی (Emulation) زمانی است که از یک سیستم برای تقلید از سیستم دیگری استفاده می کنید. شما می توانید با استفاده از سخت افزار، نرم افزار یا ترکیبی از این دو به این هدف برسید، اما بسیاری از مردم از نرم افزار استفاده می کنند زیرا اغلب تکرار آن ارزان تر است. برای مثال، هنگامی که از سیستم عاملی استفاده می‌کنید که با سخت‌افزار رایانه شما مناسب نیست، می‌توانید یک نرم‌افزار شبیه‌سازی را اجرا کنید تا نرم‌افزار غیرمعمولی را تقلید کنید که سخت‌افزار شما می‌تواند تشخیص دهد.

۱۲. رمزگذاری

رمزگذاری (Encryption) فرآیند تبدیل داده ها به کدی است که رمزگشایی آن دشوار است، که به خصوصی نگه داشتن داده ها کمک می کند. رمزگذاری با استفاده از کلیدهای رمزنگاری، متن ساده قابل خواندن توسط انسان را به متن غیرقابل درک، که به عنوان متن رمزی شناخته می شود، تبدیل می کند. این شامل درهم‌سازی داده‌ها است، بنابراین فقط طرف‌های رسمی می‌توانند اطلاعات را درک کنند.

بیشتر بخوانید: رمزگذاری چیست؟ انواع، مزایا و نحوه عملکرد آن

۱۳. کاربر نهایی

کاربر نهایی (End user) کاربر مورد نظر یک نرم افزار یا سخت افزار است. آنها مشتریانی هستند که برای انجام وظایف فردی یا سازمانی به طور مستقیم با ابزارهای مختلف نرم افزاری و فناوری تعامل دارند. طراحان یا مهندسان هنگام روشن کردن هدف محصول خود و اینکه چگونه می تواند به آنها کمک کند به کاربر نهایی اشاره می کنند.

مطالب مرتبط: پرسونای کاربر چیست؟

۱۴. اترنت

اترنت (Ethernet) رایج ترین راه برای اتصال دستگاه به شبکه با استفاده از اتصال فیزیکی است. این شامل اتصال دستگاه ها در یک شبکه محلی سیمی (LAN) یا شبکه گسترده (WAN) است که آنها را قادر می سازد با استفاده از یک زبان شبکه مشترک با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. اتصال اترنت سریعتر، ایمن تر و قابل اعتمادتر از اتصال Wi-Fi است.

۱۵. فایروال

فایروال (Firewall) نوعی نرم افزار است که برنامه نویسان برای محافظت از شبکه از اتصالات خارجی استفاده می کنند. بر اساس سیاست های امنیتی از پیش تعیین شده، ترافیک خروجی و ورودی شبکه را نظارت، فیلتر و تجزیه و تحلیل می کند. این می تواند با مدیریت ترافیک شبکه و مسدود کردن ترافیک ورودی ناخواسته از داده های رایانه شما محافظت کند.

بیشتر بخوانید:  فایروال چیست؟ ۸ نوع از انواع فایروال توضیح داده شده است

۱۶. پروتکل انتقال فایل (FTP)

پروتکل انتقال فایل (File transfer protocol) راهی برای ارسال فایل ها از یک دستگاه به دستگاه دیگر از طریق اینترنت است. هدف اصلی آن کمک به انتقال اطلاعات بین دو دستگاه بود، اما بسیاری از متخصصان اکنون از آن برای ذخیره فایل‌ها در فضای ابری استفاده می‌کنند. این یک مکان ذخیره داده از راه دور است که افراد با مجوز مناسب می توانند از راه دور به آن دسترسی داشته باشند.

موارد مرتبط:  انواع پروتکل های شبکه و نحوه استفاده از آنها (با مثال)

۱۷. ISP

ISP مخفف ارائه دهنده خدمات اینترنتی (internet service provider) است. این شرکتی است که اتصالات و خدمات اینترنتی را به افراد یا سازمان ها ارائه می دهد. این شرکت ها همچنین ممکن است بسته های نرم افزاری مانند مرورگرها و حساب های ایمیل را ارائه دهند.

۱۸. اینترانت

اینترانت (Intranet) شبکه خصوصی یک سازمان برای برقراری ارتباط داخلی و ذخیره اطلاعات ایمن است. این می تواند ارتباطات کارکنان را بین یکدیگر و با مدیران آنها بهبود بخشد و منجر به افزایش بهره وری شرکت شود. یک اینترانت موثر شامل اشتراک گذاری فایل، گزینه های نام تجاری سفارشی، ویژگی های تحلیلی، دسترسی به تلفن همراه، جدول زمانی شخصی سازی شده و بایگانی خودکار است.

۱۹. بدافزار

بدافزار (Malware) اصطلاحی برای نرم افزارهای مخرب است که هکرهای غیراخلاقی از آن برای دسترسی غیرقانونی یا آسیب رساندن به سیستم استفاده می کنند. آنها می توانند شامل ویروس ها، جاسوس افزارها، ابزارهای تبلیغاتی مزاحم و باج افزارها باشند. سازمان‌ها می‌توانند متخصصان امنیت سایبری مانند هکرهای اخلاقی و آزمایش‌کننده‌های نفوذ را برای توسعه سیستم‌های امنیتی که می‌توانند سیستم‌های رایانه‌ای را در برابر بدافزار شناسایی و محافظت کنند، استخدام کنند.

مطالب مرتبط: چگونه به صورت دستی بدافزار را بررسی کنم؟

۲۰. مودم

مودم (Modem) قطعه‌ای از سخت‌افزار است که به رایانه‌ها اجازه می‌دهد اطلاعات را از طریق خطوط تلفن منتقل کنند. سیگنال ها را به فرمی سازگار با دستگاه دیگری تبدیل می کند. هدف اصلی ارائه دسترسی به اینترنت است. می توانید مودم و رایانه خود را مستقیماً بدون روتر با استفاده از کابل اترنت یا USB متصل کنید.

۲۱. بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

بهینه‌سازی موتور جستجو (Search engine optimization) به تکنیک‌هایی اشاره دارد که بازاریابان برای رتبه‌بندی بالای صفحات وب خود در موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. این شامل شناسایی و استفاده از کلمات کلیدی خاص در وب سایت ها و مقالاتی است که کاربران معمولاً با هدف بازاریابی جستجو می کنند. این نتایج جستجوی مرتبطی را ارائه می‌دهد و به صفحه وب اجازه می‌دهد در موتورهای جستجو رتبه بالایی داشته باشد و به مخاطبان بالاتری دست یابد.

مطالب مرتبط: راهنما: سئو چیست؟

۲۲. رم

RAM یا حافظه با دسترسی تصادفی به حافظه کوتاه مدت یک کامپیوتر اشاره دارد که داده ها را برای برنامه های در حال اجرا ذخیره می کند. دسترسی و بازیابی سریع داده ها را برای ترویج اجرای کارآمد برنامه ها و برنامه های رایانه ای فراهم می کند. کامپیوتر وقتی رم خاموش است داده ها را از حافظه حذف می کند.

مرتبط: ۲۸ اصطلاح ضروری علوم کامپیوتر که باید بدانید

۴۸ اصطلاح فنی اضافی برای حوزه فناوری

در اینجا ۴۸ اصطلاح فنی دیگر وجود دارد که دانستن آنها برای افرادی که در زمینه فناوری کار می کنند مفید است:

  1. Application: اپلیکیشن نرم افزاری است که عملکرد خاصی را انجام می دهد.

  2. پهنای باند (Bandwidth): این به مقدار کل انرژی منتقل شده از طریق یک اتصال در یک زمان معین اشاره دارد.

  3. داده های بزرگ (Big data): این اصطلاح مجموعه های بزرگ یا پیچیده ای از داده ها را توصیف می کند که پردازش آنها با استفاده از روش های سنتی دشوار است.

  4. باینری (Binary): باینری یک سیستم عددی است که از یک ها و صفرها برای ایجاد زبانی استفاده می کند که به رایانه ها در اجرای دستورات کمک می کند.

  5. بیومتریک (Biometrics): بیومتریک ویژگی‌های فیزیکی است که سیستم‌های فناوری برای شناسایی یک کاربر معین استفاده می‌کنند.

  6. بیت (Bit): این عبارت کوچکترین واحد اندازه گیری در محاسبات است.

  7. عملگر Boolean: این اصطلاح به یک کلمه ساده اطلاق می شود که کلمات کلیدی را در جستجو ترکیب یا حذف می کند.

  8. بازگشت به عقب (Bounce back): این به یک پیام خودکار اشاره دارد که به فرستنده اطلاع می دهد که پیام ارسال نشده است.

  9. Breadcrumbs: اینها کمک های ناوبری هستند که تجربه کاربر را در یک صفحه وب بهبود می بخشد.

  10. مرورگر (Browser): مرورگر نرم افزاری است که به کاربران امکان دسترسی به اینترنت را می دهد.

  11. اشکال (Bug): یک باگ نشان دهنده یک خطا در کدنویسی نرم افزار است که مانع از کار یک برنامه می شود.

  12. حافظه پنهان (Cache): این جایی است که رایانه اطلاعات یک صفحه وب را ذخیره می کند تا دسترسی به آن آسان تر شود.

  13. فشرده سازی (Compression): فشرده سازی عبارت است از کوچک شدن یک فایل داده به طوری که فضای دیسک کمتری را اشغال می کند.

  14. محتوا (Content): به متن یا عناصر یک صفحه وب که کاربران می توانند مشاهده کنند اشاره دارد.

  15. Cross-platform: این به توانایی یک برنامه برای اجرا بر روی چندین دستگاه اشاره دارد.

  16. CSS: شیوه نامه های آبشاری (cascading style sheets)، یک زبان محاسباتی است که برنامه نویسان می توانند از آن برای سبک سازی عناصر نوشته شده در یک زبان نشانه گذاری کامپیوتری مانند HTML استفاده کنند.

  17. نرخ کلیک (Click-through rate): نرخ کلیک تعداد کاربرانی است که در یک بازه زمانی معین روی یک لینک کلیک می کنند.

  18. داده کاوی (Data mining): این فرآیند تجزیه و تحلیل مجموعه داده های بزرگ برای الگوها یا روندها است.

  19. تجسم داده ها (Data visualization): تجسم داده ها فرآیند نمایش اطلاعات با استفاده از نمودارها، گرافیک ها و سایر عناصر بصری است.

  20. DevOps: این یک فرآیند توسعه نرم افزار است که توسعه نرم افزار را با عملیات فناوری اطلاعات برای بهبود چرخه عمر توسعه ترکیب می کند.

  21. دامنه (Domain): دامنه محل یک وب سایت معین است.

  22. جاسازی (Embed): این فرآیند پیوند دادن به یک صفحه وب دیگر یا درج یک تصویر یا یک ویدیو در متن در یک صفحه وب است.

  23. چارچوب (Framework): این ابزاری است که به توسعه دهندگان نرم افزار قابلیت های اساسی را برای تسریع روند توسعه نرم افزار ارائه می دهد.

  24. Gateway: دروازه سخت افزار یا نرم افزاری است که داده ها را از یک مکان به مکان دیگر منتقل می کند.

  25. GIF: این مخفف فرمت تبادل گرافیکی (graphics interchange format) است که یک فایل تصویری متحرک است.

  26. صفحه اصلی (Homepage): این اولین صفحه از یک وب سایت است که کاربر پس از کلیک بر روی لینک از آن بازدید می کند.

  27. HTML: این مخفف زبان نشانه گذاری فرامتن (hypertext markup language) است که مرورگرهای اینترنت برای تعیین نحوه نمایش اطلاعات از آن استفاده می کنند.

  28. HHTP: این مخفف پروتکل انتقال ابرمتن (hypertext transfer protocol) است و به بارگیری صفحات وب با استفاده از پیوندهای فرامتن کمک می کند.

  29. Impressions: تعداد دفعاتی است که کاربران با یک ویدیو، مقاله یا محتوای آنلاین دیگری تعامل دارند.

  30. کلمات کلیدی (Keywords): اینها عباراتی هستند که موتورهای جستجو برای مکان یابی محتوای آنلاین استفاده می کنند.

  31. JPEG: این یک نوع فایل است که تصاویر را به صورت آنلاین نمایش می دهد.

  32. LAN: مخفف شبکه محلی است که یک شبکه با محدوده جغرافیایی محدود است.

  33. برنامه نویسی شی گرا (Object-oriented programming): این پارادایم برنامه نویسی یا روش شناسی نرم افزار را بر اساس داده ها به جای توابع مدل می کند.

  34. سیستم عامل (Operating system): این به سیستمی اطلاق می شود که رایانه برای انجام تمام وظایف اصلی خود از آن استفاده می کند.

  35. فیشینگ (Phishing): این اصطلاح به ایمیل های تقلبی یا غیرمجاز از سوی کلاهبردارانی که سعی در به دست آوردن اطلاعات محرمانه از یک کاربر دارند، اطلاق می شود.

  36. SaaS: یا software-as-a-service هر نوع نرم افزاری است که بر اساس مدل اشتراکی کار می کند.

  37. بازاریابی موتورهای جستجو (SEM): این یک نوع بازاریابی است که شامل استفاده از تبلیغات برای بهبود دید وب سایت در نتایج موتورهای جستجو می شود.

  38. سرور (Server): سرور نشان دهنده نرم افزار و سخت افزاری است که از HTTP برای پاسخگویی به درخواست های مشتری از طریق وب استفاده می کند.

  39. ویرایشگر متن (Text editor): این یک نوع نرم افزار است که برنامه نویسان از آن برای ویرایش فایل های متنی ساده استفاده می کنند.

  40. ترافیک (Traffic): تعداد کاربرانی است که از یک وب سایت بازدید می کنند.

  41. Unzip: این فرآیند برداشتن یک فایل فشرده و گسترش آن به اندازه اصلی است.

  42. URL: این اصطلاح برای شناسه منحصر به فرد یک وب سایت است.

  43. تجربه کاربری (User experience): تجربه کاربری نشان دهنده سهولت استفاده یک برنامه است.

  44. رابط کاربری (User interface): رابط کاربری نشان دهنده عناصر یک برنامه کاربردی است که کاربر می تواند با آن تعامل داشته باشد، مانند صفحه نمایش و منوها.

  45. ویروس (Virus): ویروس یک برنامه کامپیوتری است که با تغییر سایر برنامه های کامپیوتری و درج کد خود باعث ایجاد اختلال در سیستم می شود.

  46. VPN: این مخفف شبکه خصوصی مجازی (virtual private network) است، که سرویسی است که یک اتصال اینترنتی امن و محافظت شده برای کاربران در یک شبکه عمومی ایجاد می کند.

  47. WiFi: وای فای گروهی از پروتکل های شبکه بی سیم است که به کاربران امکان دسترسی به اینترنت را می دهد.

  48. Zip: به فرآیند فشرده سازی یک فایل بزرگ اشاره دارد تا از حافظه کمتری استفاده کند.

خروج از نسخه موبایل