کوکیها به بخشی پذیرفتهشده از بازدید از وبسایتها تبدیل شدهاند و به ارائه یک تجربه پیمایش روان در صفحات سایت کمک میکنند. دو نوع از کوکیهای متداول، شخص اول و شخص ثالث هستند. از نظر عملکردی، به نظر می رسد شبیه به هم باشند، با این حال، تفاوت های مهمی بین آنها وجود دارد که دانستن آنها مفید است.
در این مقاله از ایوسی، کوکیهای شخص ثالث را بررسی میکنیم، چه کار میکنند، چگونه کار میکنند، چه تفاوتی با کوکیهای شخص اول دارند و مرورگرهای وب چگونه آنها را مدیریت میکنند.
کوکی های شخص ثالث چیست؟
یک کوکی شخص ثالث که به عنوان ردیاب نیز شناخته میشود، توسط یک فرد یا کسبوکار در وبسایتی غیر از وبسایت خودشان ایجاد میشود. هدف کوکی شخص ثالث جمع آوری اطلاعات افرادی است که از سایت بازدید می کنند تا صاحب کوکی بتواند از آن برای سفارشی کردن یا هدف قرار دادن تبلیغات برای آنها استفاده کند. آنها ممکن است کاربران را در حین حرکت در آن وب سایت یا کلیک روی پیوندهای سایت های دیگر ردیابی کنند. این فعالیتها و سایر فعالیتها میتوانند به اشخاص ثالث کمک کنند تا یک نمایه رفتاری از افرادی که از آن سایت بازدید میکنند بسازند.
مطالب مرتبط: هدف گذاری رفتاری چیست و چگونه می تواند برای شما مفید باشد؟
کوکیهای شخص اول در مقابل کوکیهای شخص ثالث
توسعه دهندگان وب سایت از کوکی های شخص اول و کوکی های شخص ثالث برای ردیابی بازدیدکنندگان وب سایت استفاده می کنند. برخی از سایت ها فقط از کوکی های شخص اول استفاده می کنند در حالی که برخی دیگر از هر دو استفاده می کنند. تفاوت بین آنها عبارتند از:
- کوکیهای شخص اول متعلق به وبسایتی است که از آن بازدید میکنید. کوکی های شخص ثالث متعلق به وب سایت دیگری هستند و توسط نهاد شخص ثالثی که آنها را ایجاد کرده استفاده می شود.
- کوکیهای شخص اول اطلاعات مربوط به هر بازدیدکننده را ردیابی میکنند تا به ارائه یک تجربه بینظیر در سایت کمک کنند. کوکیهای شخص ثالث اطلاعاتی را در مورد بازدیدکنندگان یک سایت جمعآوری میکنند تا به شخص ثالث کمک کند تا تبلیغات را بهتر برای آن بازدیدکنندگان هدف قرار دهد.
- همه مرورگرها بهطور پیشفرض در حال حاضر کوکیهای شخص اول را مجاز میکنند، اما میتوانید انتخاب کنید که آنها را مسدود کنید. در حال حاضر بسیاری از مرورگرها به صورت پیشفرض اجازه کوکیهای شخص ثالث را میدهند، اما برخی از آنها را به دلیل حفظ حریم خصوصی و نگرانیهای امنیتی مسدود میکنند.
کوکی های شخص ثالث چگونه در یک وب سایت ایجاد می شوند؟
کوکی های شخص ثالث در یک وب سایت از طریق محتوای موجود در سایت ارائه شده توسط شخص ثالث، مانند تبلیغات یا دکمه رسانه های اجتماعی ایجاد می شوند. هنگامی که از یک وب سایت حاوی محتوای شخص ثالث بازدید می کنید، درخواستی را به ارائه دهنده شخص ثالث ارسال می کند تا آن محتوا را در حین بارگیری صفحه ارسال کند. محتوای شخص ثالث ممکن است حاوی کدی باشد که می تواند یک کوکی در رایانه شما ایجاد کند. بسته به نحوه کدگذاری کوکی، می تواند اطلاعاتی را برای شخص ثالث ارسال کند، مانند:
- مرورگری که از آن استفاده می کنید
- روز و ساعتی که به سایت دسترسی داشتید
- مکان هایی که در آن سایت بازدید کرده اید
- وب سایت های دیگری که بازدید کردید
به عنوان مثال، یک وب سایت گردشگری، GoPlaces.com، ممکن است تبلیغاتی از یک شرکت هواپیمایی، TravelWithUs.com را نشان دهد. اگر از GoPlaces.com بازدید کنید، پیامی به TravelWithUs.com ارسال میکند و درخواست میکند تبلیغاتی که برای آن پول پرداخت میکنند در مرورگر شما ظاهر شود. هنگامی که TravelWithUs.com آگهی را به مرورگر شما ارسال می کند، یک کوکی نیز ایجاد می کند. سپس آن کوکی میتواند مکانهای گردشگری را که جستجو میکنید ردیابی کند و آن اطلاعات را به TravelWithUs.com بازگرداند. ممکن است شرکت هواپیمایی بر اساس مکانهایی که در GoPlaces.com جستجو کردهاید، قیمتهای پرواز و پیشنهادات ویژهای را که برای شما در دسترس است، تبلیغ کند.
مطالب مرتبط: DMP چیست؟ (به علاوه مزایا و معایب استفاده از One)
مرورگرها چگونه کوکی های شخص ثالث را مدیریت می کنند؟
خطمشیهای مرورگر با توجه به کوکیهای شخص ثالث در حال تغییر هستند. با این حال، در حال حاضر اکثر آنها به آنها اجازه می دهند و به شما این امکان را می دهند که آنها را مسدود کنید. در اینجا نحوه مدیریت سه مرورگر محبوب با کوکی های شخص ثالث آمده است:
کروم
کروم در حال حاضر از کوکیهای شخص ثالث پشتیبانی میکند و بهطور پیشفرض به آنها اجازه میدهد، با این حال، Google اعلام کرده است که قصد دارد ظرف چند سال آینده آنها را مسدود کند. برای مدیریت تنظیمات کوکی خود در کروم، موارد زیر را انجام دهید:
- روی سه نقطه عمودی در سمت راست بالای مرورگر کلیک کنید. این یک پنجره کشویی باز می شود.
- برای باز کردن صفحه تنظیمات، “تنظیمات” را انتخاب کنید.
- در بخش «حریم خصوصی و امنیت»، «کوکیها و سایر دادههای سایت» را انتخاب کنید.
- گزینهای را انتخاب کنید که به بهترین نحو با نحوه مدیریت کوکیها مطابقت دارد: همه کوکیها را مجاز کنید، فقط کوکیهای شخص ثالث را در حالت ناشناس مسدود کنید، همیشه کوکیهای شخص ثالث را مسدود کنید یا همه کوکیها را مسدود کنید. همچنین گزینه هایی وجود دارد که به شما امکان می دهد کوکی ها را در رایانه خود ببینید و تمام کوکی های موجود در رایانه خود را پاک کنید.
مایکروسافت اج
مایکروسافت اج از کوکی های شخص ثالث پشتیبانی می کند و به طور پیش فرض به آنها اجازه می دهد. به این ترتیب می توانید تنظیمات کوکی خود را در Edge مدیریت کنید:
- روی سه نقطه افقی در سمت راست بالای مرورگر کلیک کنید. این یک پنجره کشویی باز می شود.
- “تنظیمات” را از منوی کشویی انتخاب کنید تا صفحه تنظیمات باز شود.
- «کوکیها و مجوزهای سایت» را از لیست سمت چپ صفحه انتخاب کنید.
- روی «کوکیها و دادههای سایت» در زیر «همه مجوزها» کلیک کنید.
- گزینه های کوکی را انتخاب کنید که به بهترین نحو با نحوه مدیریت کوکی ها مطابقت دارد. از جمله گزینههای در دسترس شما، مسدود کردن کوکیهای شخص ثالث، اجازه دادن به همه کوکیها و انتخاب سایتهای مطمئنی است که از آنها کوکیها را میپذیرید.
سافاری
به طور پیش فرض، سافاری کوکی های شخص ثالث را مسدود می کند. اگر میخواهید آن تنظیم یا سایر تنظیمات کوکی را تغییر دهید، موارد زیر را انجام دهید:
- روی “Safari” در سمت چپ بالای نوار ابزار مرورگر کلیک کنید. با این کار منوی کشویی سافاری باز می شود.
- از منوی کشویی “Preferences…” را انتخاب کنید.
- از پنجره باز شده، روی دکمه “Privacy” در نوار ابزار کلیک کنید.
- گزینه هایی را در پنجره Privacy انتخاب کنید که متناسب با نیازهای مدیریت کوکی شما باشد. میتوانید کوکیها را مسدود یا رفع انسداد کنید، ردیابی بینسایتی را مجاز یا مسدود کنید یا روی دکمه «مدیریت دادههای وبسایت» کلیک کنید تا حافظه پنهان و کوکیها را از وبسایتهای خاصی که بازدید کردهاید پاک کنید.
مالکان وب سایت چگونه می توانند کوکی های شخص ثالث را در وب سایت خود مدیریت کنند؟صاحبان وب سایت می توانند اقداماتی را برای مدیریت استفاده از کوکی های شخص ثالث در سایت خود انجام دهند تا از رعایت مقررات حفظ حریم خصوصی اطمینان حاصل کنند و اعتماد کاربران را افزایش دهند. در اینجا چند استراتژی وجود دارد که صاحبان وب سایت می توانند برای مدیریت کوکی های شخص ثالث استفاده کنند: ۱. رضایت کاربر را دریافت کنید:یک بنر رضایت کوکی را در وب سایت خود اجرا کنید که بازدیدکنندگان را در مورد استفاده از کوکی ها از جمله کوکی های شخص ثالث مطلع می کند و قبل از قرار دادن هرگونه کوکی در دستگاه های آنها رضایت آنها را جلب می کند. ۲. اطلاعات واضح ارائه دهید:به طور واضح به کاربران افشا کنید که چه نوع کوکی های شخص ثالث در وب سایت شما استفاده می شود، چه داده هایی جمع آوری می شوند و چگونه استفاده خواهند شد. این شفافیت می تواند به ایجاد اعتماد بین مخاطبان شما کمک کند. ۳. پیشنهاد گزینههای انصراف:به کاربران این امکان را بدهید که در صورت تمایل از کوکیهای شخص ثالث انصراف دهند. این را می توان از طریق تنظیمات مرورگر یا با ارائه یک مرکز ترجیحی کوکی در وب سایت خود انجام داد. ۴. به طور منظم خطمشیهای کوکی را بررسی و بهروزرسانی کنید:از تغییرات در مقررات کوکی مطلع شوید و بهطور منظم خطمشیهای کوکی خود را بررسی و بهروزرسانی کنید تا از انطباق با آخرین دستورالعملها اطمینان حاصل کنید. ۵. از ابزارهای مدیریت کوکی استفاده کنید:استفاده از ابزارها یا خدمات مدیریت کوکی را در نظر بگیرید که به شما در نظارت و کنترل استفاده از کوکی ها در وب سایت خود، از جمله کوکی های شخص ثالث، کمک می کند. با اجرای این استراتژی ها، صاحبان وب سایت می توانند به طور موثر کوکی های شخص ثالث را در سایت خود مدیریت کنند و در عین حال حریم خصوصی کاربران و حفاظت از داده ها را در اولویت قرار دهند. |
خدمات کوکی های شخص ثالث
کوکی های شخص ثالث می توانند خدمات مختلفی را انجام دهند، از جمله:
دکمه های اجتماعی
تعدادی از وبسایتها حاوی دکمههای رسانههای اجتماعی هستند که کاربر را قادر میسازد محتوا را در برخی از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی محبوبتر دوست داشته باشد یا به اشتراک بگذارد. این دکمهها دادههای مربوط به سایتی را که بازدید کردهاید و جایی که روی آن کلیک کردهاید، با استفاده از کوکیهای شخص ثالثی که در رایانه شما بارگیری شدهاند، به هنگام بارگیری صفحه ارسال میکنند. هنگامی که به آن پلتفرم رسانه اجتماعی بازمیگردید، میتواند تبلیغات را بر اساس سایتهایی که بازدید کردهاید به حساب شما هدف قرار دهد.
سایتهای رسانههای اجتماعی معمولاً میتوانند با درخواست از شما قبل از استفاده از دکمههای اجتماعی، اطلاعات ردیابی در کوکیها را با کاربران فعلی مطابقت دهند. از طرف دیگر، سایت ممکن است قبل از استفاده از دکمهها از شما یک آدرس ایمیل بخواهد. این در کوکی ذخیره می شود و به پلتفرم های رسانه های اجتماعی ارائه می شود. سپس می توانند آن آدرس ایمیل را با کاربران خود مطابقت دهند تا حساب شما را شناسایی کنند. اگر هیچ اطلاعات شناسایی ارائه نکنید، کوکی میتواند آدرس IP رایانه و موقعیت مکانی کشور شما را برای کمک به تعیین هویت شما در هر پلتفرم رسانه اجتماعی ارسال کند.
مطالب مرتبط: DMP در مقابل DSP: تعاریف و تفاوت ها
هدف گذاری مجدد تبلیغات
هدفگیری مجدد تبلیغات روشی است که توسط کسبوکارها برای شناسایی افرادی که از وبسایت آنها بازدید کردهاند استفاده میکنند و زمانی که این افراد از وبسایتهای دیگر بازدید میکنند، همچنان تبلیغات محصولات خود را نشان میدهند. آنها این کار را با استفاده از یک سرویس هدفگیری مجدد تبلیغات که کسبوکارها مشترک آن هستند، انجام میدهند. سرویس هدفگیری مجدد یک پیکسل را در وب سایت کسب و کار مشتری قرار می دهد. هنگامی که یک مشتری بالقوه از وب سایت بازدید می کند، پیکسل با سایت بارگیری می شود و یک کوکی شخص ثالث را روی رایانه خود می گذارد. این کوکی سایت بازدید شده توسط کاربر، پیوندهای کاربر بازدید شده و سایر اطلاعات مرتبط در مورد فعالیت مرور کاربر را ثبت می کند.
سپس کاربر ممکن است از وب سایت دیگری بازدید کند که فضای تبلیغاتی آن توسط سرویس هدف گیری مجدد تبلیغات پرداخت شده است. سرویس هدفگیری مجدد میتواند کوکیهایی را که در رایانه کاربر گذاشتهاند بررسی کند تا ببیند کاربر از کدام مشاغل بازدید کرده است. سپس ممکن است تبلیغات آن کسب و کار را در فضای تبلیغاتی موجود در وب سایت جدید نمایش دهد. زمانی که بیش از یک کسبوکار میتوانند ادعای آن فضای تبلیغاتی را داشته باشند، شرکت هدفگیری مجدد پیشنهادهایی را برای آن فضا دریافت میکند و آن را به بالاترین پیشنهاد میدهد.
مرتبط: هدف گذاری مجدد در مقابل بازاریابی مجدد
پاپ آپ های چت زنده
برخی از وبسایتها از پنجرههای پاپآپ چت زنده استفاده میکنند که از طریق مکالمه متنی با نماینده شرکت، پشتیبانی همزمان را برای شما فراهم میکنند. اغلب، آن پاپآپهای چت زنده یک کوکی شخص ثالث با نام شما و سایر اطلاعاتی که ارائه میدهید در رایانه شما ایجاد میکنند. این به پنجره بازشو کمک میکند تا به یاد بیاورد که چه کسی هستید و چرا در حال چت کردن هستید. مشابه دکمههای اجتماعی، این کوکی ممکن است آن اطلاعات را به شرکت شخص ثالثی که پاپآپ چت زنده را ارائه کرده است، ارسال کند. آنها ممکن است از این اطلاعات صرفاً برای به خاطر سپردن شما هنگام استفاده بعدی از چت زنده استفاده کنند.
مزایا و معایب کوکی های شخص ثالث:
مزایای کوکی های شخص ثالث:
- تبلیغات هدفمند: کوکیهای شخص ثالث به تبلیغکنندگان این امکان را میدهند تا کاربران را در وبسایتهای مختلف ردیابی کنند و آنها را با تبلیغات شخصیسازیشده بر اساس تاریخچه مرور و علایقشان مورد هدف قرار دهند.
- تجربه کاربر بهبودیافته: با استفاده از کوکیهای شخص ثالث، وبسایتها میتوانند محتوا و توصیههای مرتبطتری را به کاربران ارائه دهند و تجربه کلی مرور آنها را افزایش دهند.
- تحلیل و ردیابی: کوکیهای شخص ثالث برای تجزیه و تحلیل وبسایت بسیار مهم هستند و به کسبوکارها کمک میکنند رفتار کاربر، اولویتها و تعاملات با سایت خود را درک کنند.
- تولید درآمد: کوکیهای شخص ثالث به وبسایتها امکان میدهند از طریق تبلیغات هدفمند و مشارکت با شبکههای تبلیغاتی شخص ثالث درآمد ایجاد کنند.
- شخصیسازی: کوکیهای شخص ثالث به وبسایتها اجازه میدهند تا محتوا، توصیهها و تبلیغات را برای تک تک کاربران شخصیسازی کنند که منجر به تعامل و نرخ تبدیل بالاتر میشود.
معایب کوکی های شخص ثالث:
- نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی: کوکیهای شخص ثالث فعالیتهای آنلاین کاربران را فراتر از یک وبسایت خاص ردیابی میکنند و نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی را افزایش میدهند زیرا کاربران ممکن است از میزان جمعآوری و اشتراکگذاری دادهها آگاه نباشند.
- خطرات امنیتی: کوکیهای شخص ثالث میتوانند در برابر هک و نقض دادهها آسیبپذیر باشند و کاربران را در معرض خطرات امنیتی و دسترسی غیرمجاز به اطلاعات شخصیشان قرار دهند.
- کاهش عملکرد: تعداد زیادی از کوکیهای شخص ثالث میتوانند زمان بارگذاری وبسایت را کاهش دهند و عملکرد کلی را کاهش دهند که منجر به تجربه کاربری منفی میشود.
- عدم دقت: کوکی های شخص ثالث ممکن است همیشه داده های دقیقی را ارائه ندهند که منجر به عدم دقت در تبلیغات هدفمند، تجزیه و تحلیل و ردیابی کاربر می شود.
و بخوانید: