بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

راهنمای تجزیه و تحلیل SWOT (به همراه مراحل اجرا و مثال)

راهنمای تجزیه و تحلیل SWOT

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

تحلیل SWOT روشی برای ارزیابی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها است. کسب و کارها ممکن است این تحلیل را برای یک محصول، تیم، سازمان، رهبری یا سایر نهادها انجام دهند. یادگیری در مورد این استراتژی می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا اجرای آن می تواند برای شرکتی که برای آن کار می کنید مفید باشد یا خیر.

در این مقاله از ایوسی، راهنمای نهایی تجزیه و تحلیل SWOT را به اشتراک می گذاریم، به اشتراک می گذاریم که چرا شرکت ها از این ها استفاده می کنند و چگونه تجزیه و تحلیل SWOT انجام می دهند. تجزیه و تحلیل SWOT چیست؟

تجزیه و تحلیل SWOT ابزاری است که می توانید از آن هم به صورت شخصی و هم در محل کار برای ارزیابی و تصمیم گیری در مورد یک موضوع خاص استفاده کنید. در این تجزیه و تحلیل، شما عوامل داخلی و خارجی را  که بر حوزه های مختلف یک سازمان تأثیر می گذارند، بررسی می کنید. چهار حوزه اصلی برای ارزیابی در این تحلیل وجود دارد:

نقاط قوت

تجزیه و تحلیل نقاط قوت شما ویژگی های مثبت درونی سازمان، فرد، محصول یا نهاد دیگری را که در حال ارزیابی هستید، ثبت می کند. برخی از سوالاتی که ممکن است برای درک نقاط قوت بپرسید عبارتند از:

  • ویژگی های مثبت شما چیست؟

  • چه دستاوردهایی داشته اید؟

  • چه چیزی به شما در رسیدن به اهداف کمک می کند؟

  • چه منابعی دارید؟

  • تخصص شما چیست؟

  • چه چیزی شما را از دیگران متمایز می کند؟

مطالب مرتبط:  نحوه انجام تجزیه و تحلیل SWOT (با مراحل، نکات و مثال)

نقاط ضعف

تجزیه و تحلیل نقاط ضعف شما تمام زمینه های داخلی بهبود یا آسیب پذیری هایی را که در موضوع مورد ارزیابی شما وجود دارد، نشان می دهد. برخی از سوالاتی که ممکن است برای درک نقاط ضعف بپرسید عبارتند از:

  • در داخل، چه چیزی رسیدن به اهداف را دشوار می کند؟

  • زمینه های شما برای بهبود چیست؟

  • چه چیزی کم دارید (منابع، فناوری، افراد و غیره)؟

  • برای مقابله با اهداف بلند مدت به چه چیزی نیاز دارید؟

فرصت ها

بخش فرصت های شما همه فرصت های خارجی مرتبط با موضوع شما را فهرست می کند. برخی از سوالاتی که ممکن است برای درک فرصت ها بپرسید عبارتند از:

  • چه محصولات، خدمات یا اطلاعاتی در بین مخاطبان شما محبوب است؟

  • آیا منابع خارجی وجود دارد که بتوانید از آنها برای رسیدن به اهداف استفاده کنید؟

  • آیا می توانید از هر روند فعلی اقتصادی یا بازار بهره مند شوید؟

  • چه فناوری در آینده نزدیک محبوب خواهد شد؟

  • سهامداران برند، محصول یا خدمات شما را چگونه می بینند؟

مطالب مرتبط:  تجزیه و تحلیل و تحلیل SWOT شخصی

تهدیدات

بخش تهدیدات شما شامل تمام تهدیدات خارجی است که می تواند بر سوژه شما تأثیر منفی بگذارد. برخی از سوالاتی که ممکن است برای درک تهدیدات بپرسید عبارتند از:

  • آیا انتظار می رود سلامت بازار بد یا متلاطم باشد؟

  • آیا برند، محصول یا خدمات شما دیگر مورد نیاز نیست؟

  • آیا رقبا برتری خاصی نسبت به شما دارند؟

  • مخاطبان، صنعت یا بازار شما، شرکت شما را چگونه می بینند؟

  • چه چیزی می تواند کسب و کار شما را در معرض خطر قرار دهد؟

  • آیا رقبای بالقوه جدیدی در افق وجود دارند؟

مرتبط:  تهدیدات در تحلیل SWOT: تعریف و مثال

اهداف یک تحلیل SWOT

تجزیه و تحلیل SWOT برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد تمام جنبه های یک موضوع، تیم، فرد یا موجودیت دیگر استفاده می شود. این ارزیابی‌ها در بسیاری از کسب‌وکارها در تقریباً هر صنعت یا شخصاً برای ارزیابی پیشرفت خود به سمت اهداف خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسیاری از افراد قبل از تعیین اهداف تیمی یا سازمانی از تجزیه و تحلیل SWOT استفاده می کنند  تا اطمینان حاصل کنند که برای رسیدن به نقاط عطف مناسب کار می کنند.

به طور کلی، تجزیه و تحلیل SWOT می تواند برای ارزیابی یک موضوع خاص مفید باشد. ممکن است به دنبال این باشید که به سادگی درک بهتری از افراد، یک محصول یا یک فرآیند به دست آورید، یا همچنین می‌توانید موارد اقدام را در نتیجه SWOT خود ایجاد کنید. به عنوان مثال، ممکن است ببینید که برخی از نقاط ضعف داخلی وجود دارد که به راحتی قابل رفع است. از آنجا می توانید اهداف فردی یا تیمی را برای غلبه بر این نقاط ضعف ایجاد کنید.

زمان استفاده از تحلیل SWOT

در اینجا مواردی وجود دارد که ممکن است از تجزیه و تحلیل SWOT استفاده کنید:

  • بررسی عملکرد: هنگام بررسی عملکرد کارکنان فعلی یا آینده نگر، می توانید نقاط قوت و ضعف افراد را به همراه عوامل خارج از کنترل آنها ارزیابی کنید.

  • طوفان فکری: هنگام طوفان فکری یا برنامه ریزی پروژه هایی مانند ویژگی های محصول جدید یا استراتژی های اصلاح شده می توانید از این تحلیل استفاده کنید. هدف می تواند درک بهتر وضعیت فعلی خود و دیدن اینکه چگونه ممکن است برای رسیدن به اهداف تجاری تغییر کنید.

  • حل مسئله: این تجزیه و تحلیل می تواند به شما در شناسایی زمینه هایی برای بهبود که ممکن است برای بهبود عملکرد هدف قرار دهید، کمک کند. این به شما کمک می کند تا دلایل اصلی مسائل یا زمینه های فرصت را شناسایی کنید.

  • اولویت بندی: این تحلیل ها می توانند به شما در درک ارزش اجزای مختلف کسب و کار، مانند ویژگی های محصول یا بازارهای رقابتی کمک کنند. با این اطلاعات می توانید پروژه های جدیدی را که می توانند به شما در رسیدن به اهداف مختلف کمک کنند، اولویت بندی کنید.

نحوه انجام تحلیل SWOT

در حالی که روش های مختلفی برای انجام تحلیل SWOT وجود دارد، در اینجا چندین مرحله ضروری وجود دارد که می توانید انجام دهید:

۱. موضوعی را که در حال تجزیه و تحلیل هستید به وضوح تعریف کنید

خواه پیشرفت به سمت یک هدف خاص، عملکرد یک تیم یا یک سوال خاص در مورد یک محصول یا بازار باشد، به وضوح مشخص کنید که چه موضوعی را می خواهید تجزیه و تحلیل کنید. این می تواند به شما کمک کند بینش واضح تری به دست آورید که ممکن است منجر به ارزیابی کلی بهتر شود. در اینجا چند نمونه از موضوعات برای تجزیه و تحلیل آورده شده است:

  • عملکرد ژانویه تیم فروش داخلی

  • آمادگی شخصی برای دستیابی به شغل دستیار اجرایی

  • ارزیابی استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

مطالب مرتبط:  نحوه انجام تحلیل SWOT در بازاریابی در ۶ مرحله

۲. چارچوب SWOT را ترسیم کنید

برای انجام تجزیه و تحلیل SWOT، یک جعبه بزرگ به چهار مربع ایجاد کنید. در مربع بالا سمت راست، نقاط قوت را ثبت می کنید. در مربع بالا سمت چپ، نقاط ضعف را ثبت می کنید. در مربع پایین سمت راست، فرصت ها را ثبت می کنید. در مربع پایین سمت چپ، تهدیدات را ثبت می کنید.

اگر در حال انجام SWOT شخصی هستید، با خیال راحت آن را روی یک دفترچه یادداشت بکشید یا در یک سند آنلاین یا صفحه گسترده کار کنید. اگر در حال انجام SWOT با یک تیم هستید، ممکن است مفید باشد که فریم کار را روی تخته سفید بکشید یا SWOT را طرح ریزی کنید تا همه بتوانند ببینند و مشارکت کنند. همچنین اگر احساس می‌کنید نوشتن آن‌ها به‌ترتیب در یک سند آسان‌تر است، می‌توانید چارچوب را نادیده بگیرید.

مطالب مرتبط:  نحوه ایجاد تحلیل SWOT در Word

۳. از طریق هر مربع کار کنید

برای کار کردن در هر مربع با در نظر گرفتن نقاط قوت داخلی، ضعف های داخلی، فرصت های بیرونی و تهدیدهای خارجی وقت بگذارید. اگر این تمرین را با یک تیم انجام می دهید، شرکت کردن همه می تواند مفید باشد. این می تواند دیدگاه های مختلفی را برای کمک به ارائه یک درک جامع تر از SWOT ارائه دهد.

۴. نتیجه گیری و نکات کلیدی را بگیرید

پس از تکمیل مربع، برای درک اینکه چگونه اطلاعات ثبت شده به تحلیل شما کمک می کند، زمان بگذارید. به عنوان مثال، اگر در حال انجام SWOT در یک نامزد شغلی هستید، می توانید سوالات زیر را برای موارد اقدام بپرسید:

  • آیا به نظر می رسد که آنها مناسب هستند؟

  • آیا ویژگی‌های مثبت آنها به پر کردن شکاف اصلی مجموعه مهارت‌ها در شرکت کمک می‌کند؟

  • آیا می توان بر ضعف ها یا تهدیدها غلبه کرد؟

پس از تکمیل SWOT، بازدید مجدد پس از مدت زمان معینی می تواند مفید باشد. برای مثال، اگر SWOT شما نقاط ضعف خاصی را نشان داد که برای ارتقای آن تلاش می‌کنید، ممکن است پس از کار بر روی آن زمینه‌ها، SWOT خود را دوباره بررسی کنید. این می تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از نحوه تغییر کارتان پس از تلاش برای رسیدن به اهداف خاص داشته باشید.

مثال تجزیه و تحلیل SWOT

در اینجا نمونه ای از تجزیه و تحلیل SWOT تکمیل شده با استفاده از یکی از مثال های بالا آورده شده است. در حالی که این مثال فقط شامل سه نقطه در هر بخش است، شما می توانید به همان اندازه یا به همان اندازه که اطلاعات مفیدی را شامل می شود:

تجزیه و تحلیل SWOT: استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی

نقاط قوت:

  • فرآیند تدارکات جدید سرعت خروجی را افزایش می دهد

  • پویایی تیم، همکاری را آسان می کند

  • نقاط قوت متنوع زمینه های تخصص زیادی را فراهم می کند

نقاط ضعف:

  • بسیاری از افراد با مسئولیت های مشابه یا همپوشانی

  • بسیاری از اهداف مختلف تیم

  • بدست آوردن تحقیقات بازار دشوار است

فرصت ها:

  • تجزیه و تحلیل بلادرنگ پلتفرم امکان تغییرات سریع استراتژی را فراهم می کند

  • مخاطب علاقه مند به محتوای ویدیویی

  • روندهای بازار نشان می دهد که پلتفرم های خاص محبوب تر از سایرین هستند

تهدیدات:

  • رقیب اصلی شناخت بهتری از برند دارد

  • سایر محصولات مشابه در حال معرفی به بازار

  • دامنه توجه مخاطب به طور فزاینده ای کوتاه می شود

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *