تجزیه و تحلیل تا حد امکان اطلاعات قبل از تصمیم گیری بازاریابی می تواند به شما کمک کند تا یک استراتژی قوی و موثر برای یک بازار خاص ایجاد کنید. یکی از روش هایی که متخصصان بازاریابی اطلاعات را تجزیه و تحلیل می کنند، استفاده از تحلیل SWOT است. درک اینکه تجزیه و تحلیل SWOT در بازاریابی چیست می تواند به شما در ایجاد استراتژی های آگاهانه کمک کند.
در این مقاله از ایوسی، به نحوه انجام تحلیل SWOT در بازاریابی می پردازیم، از جمله اینکه تجزیه و تحلیل SWOT چیست، دسته بندی ها و مراحل آن را می توانید دنبال کنید.
تحلیل SWOT چیست؟
تجزیه و تحلیل SWOT نوعی تکنیک طوفان فکری است که می توانید از آن برای یافتن تفاوت بین سازمان خود و یک رقیب استفاده کنید. استفاده از تجزیه و تحلیل SWOT ایدههای شما را به چهار گروه هدف تقسیم میکند، که به شما کمک میکند منابعی را که دارید، چالشهایی که باید بر آنها غلبه کنید و فرصتهایی که موقعیت منحصربهفردتان به شما جایزه میدهد را شناسایی کنید. هدف تجزیه و تحلیل SWOT یافتن عوامل داخلی و خارجی است که باعث موفقیت سازمان شما می شود. SWOT مخفف چهار گروه هدف خود است: نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها. در زیر توضیحات هر گروه هدف آورده شده است:
-
نقاط قوت: این دسته شامل تمامی عوامل داخلی است که می تواند منجر به موفقیت یک سازمان شود. آنها شامل مزایا، ابزارها، منابع و تمایزهای منحصر به فردی هستند که سازمان شما نسبت به سایر سازمان ها دارد.
-
نقاط ضعف: این دسته شامل تمام عوامل داخلی است که می تواند منجر به چالش هایی برای سازمان شما شود. آنها شامل بهبودهایی هستند که می توانید انجام دهید، آنچه خوب پیش نمی رود، کاهش زمان و محدودیت های فناوری یا منابع.
-
فرصت ها: این دسته شامل تمام عوامل خارجی است که می تواند منجر به موفقیت برای سازمان شما شود. آنها شامل استراتژی هایی هستند که دیگر سازمان ها از آنها استفاده نمی کنند، روندهای جدید یا آتی و راه هایی برای به حداکثر رساندن کارایی و در عین حال افزایش بهره وری.
-
تهدیدها: این دسته شامل تمام عوامل خارجی است که می تواند برای سازمان شما چالش ایجاد کند. آنها شامل موقعیت های بازاریابی پرخطر، استراتژی های مشابهی هستند که هم سازمان شما و هم رقبای شما از آنها استفاده می کنند و سازمان های رقیب چه کاری انجام می دهند که سازمان شما انجام نمی دهد.
بیشتر بخوانید: راهنمای تحلیل SWOT (به همراه مثال)
نحوه انجام تحلیل SWOT
در زیر مراحلی وجود دارد که می توانید برای انجام تحلیل SWOT در بازاریابی از آنها استفاده کنید:
۱. نمایندگانی از هر بخش جمع آوری کنید
بخش عمده ای از بازاریابی شامل درک محصولاتی است که می خواهید بازاریابی کنید. یکی از راههایی که میتوانید زمانی را که تیم بازاریابی برای تحقیق درباره محصول صرف میکند کاهش دهید، این است که سایر متخصصان هر بخش را در جلسات خود بگنجانید. این شامل متخصصانی است که محصول را طراحی می کنند، یک مدیر اجرایی مانند مدیر عامل و سایر بخش هایی که می توانند به تعریف محصول برای شما کمک کنند. گنجاندن این متخصصان تضمین می کند که شما تا حد امکان اطلاعات بیشتری در مورد محصول و بازار آن، از جمله سایر محصولات در سازمان خود و مقایسه با رقبا دارید.
گنجاندن یک مدیر عامل می تواند اطمینان حاصل کند که فردی دارید که می تواند تصمیم نهایی را در مورد استراتژی مورد استفاده سازمان بر اساس تجزیه و تحلیل SWOT بگیرد. این همچنین به متخصصان بخشهای مختلف اجازه میدهد تا محصولات بازاریابی و اینکه چگونه کار آنها به محصول کلی و استراتژی مورد استفاده سازمان کمک میکند، درک کنند. هنگامی که افراد حرفه ای را جمع آوری کردید، یک ماتریس برای تجزیه و تحلیل SWOT خود ایجاد کنید.
مرتبط: ماتریس SWOT: مرور کلی، مزایا و کاربردها (با مثال)
۲. نقاط قوت خود را مشخص کنید
یافتن نقاط قوت سازمان برای انتخاب یک استراتژی موفق با تجزیه و تحلیل SWOT بسیار مهم است. نقاط قوت برخی از سازمانها به احتمال زیاد با سازمانهای دیگر متفاوت است، بنابراین توانایی شناسایی نقاط قوت خاص میتواند به شما در ایجاد یک استراتژی بازاریابی موثر برای سازمانتان کمک کند. برای تعیین نقاط قوت خود، اجازه دهید هر نماینده بخش، مدیر عامل و خودتان در مورد نقاط قوت خود فکر کنید. با گروه متنوعی از متخصصان، ممکن است نقاط قوت زیادی را بیابید که بدون نظر آنها در نظر نخواهید گرفت و اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار می دهد تا در مورد استراتژی مورد نظر خود تصمیم بگیرید.
پس از آن، با صدای بلند صحبت کنید و اجازه دهید هر حرفه ای ایده های خود را در جلسه شما به ماتریس اضافه کند. می توانید از یادداشت های چسبنده یا یک تابلوی نشانگر برای گروه بندی ایده ها با هم استفاده کنید.
مطالب مرتبط: چگونه نقاط قوت خود را در محل کار شناسایی کنیم
۳. نقاط ضعف خود را شناسایی کنید
مشابه یافتن نقاط قوت سازماندهی مجدد، یافتن نقاط ضعف زمانی بهتر عمل میکند که گروه متنوعی از متخصصان در درون سازمان داشته باشید که میتوانند ایدههای خود را به تجزیه و تحلیل بدهند. یک بار دیگر، اجازه دهید هر حرفه ای در مورد نقاط ضعف سازمان شما فکر کند و سپس ایده های خود را در ماتریس زیر ربع نقاط ضعف جمع آوری کنید. هنگامی که نقاط ضعف را جمع آوری کردید، می توانید در مورد اینکه آیا این نقاط ضعف مواردی هستند که سازمان می تواند به زودی آنها را برطرف کند، بحث کنید، که می تواند به آن کمک کند موفقیت استراتژی بازاریابی خود را افزایش دهد یا اینکه آنها چیزی هستند که بعداً باید آنها را برطرف کند.
مطالب مرتبط: ۸ ضعف رهبری و راه های بهبود آنها
۴. فرصت های خود را تعریف کنید
فرصت ها اولین دسته ای هستند که از خارج از سازمان شما می آیند. برخی از متخصصان ممکن است نسبت به دیگران آگاهی بیشتری نسبت به این موارد داشته باشند، اما دریافت نظرات از همه همچنان مهم است زیرا ممکن است چیزی را شناسایی کنند که هیچ کس دیگری متوجه آن نشده باشد. یافتن فرصتها در صنعت خود میتواند به شما کمک کند نسبت به سایر سازمانها در همان بازار مزیت رقابتی کسب کنید. به عنوان مثال، استفاده از جدیدترین فناوری بازاریابی و روشهای ارگانیک برای ایجاد مخاطبین از فالوورها میتواند به شما کمک کند تا نسبت به رقبای خود دید بیشتری داشته باشید. به طور مشابه، استفاده از فناوری برای افزایش خروجی و کاهش منابعی که استفاده می کنید می تواند تفاوت ایجاد کند.
موارد مرتبط: فرصت های بازاریابی: تعریف و نکاتی در مورد نحوه استفاده از آنها
۵. تهدیدات خود را بشناسید
مانند فرصت ها، تهدیدها نیز از خارج سازمان شما می آیند. تهدیدها شامل چالشهایی میشوند که ممکن است مخاطبان شما به دلیل درک سازمان شما و روشهایی که سازمان شما و رقبای آن مشابه هستند، ارائه دهد. همچنین مانند فرصتها، برخی از متخصصان ممکن است بیشتر از دیگران تهدیدها را شناسایی کنند یا با شرایط خارجی آشناتر باشند، اما همچنان مهم است که به ایدههای آنها گوش دهید، زیرا میتوانند ایدههایی ایجاد کنند که قبلاً در نظر نگرفتهاید. مانند ضعفهای داخلی، میتوانید تعیین کنید که آیا سازمان شما میتواند به زودی تهدیدهای پیشرفت خود را برطرف کند یا اینکه باید در تاریخ بعدی با آنها مقابله کند.
مرتبط: مدیریت تهدیدات در یک تحلیل SWOT
۶. یک استراتژی انتخاب کنید
پس از در نظر گرفتن هر یک از چهار دسته، می توانید یک استراتژی بازاریابی بر اساس اطلاعاتی که جمع آوری کرده اید طراحی کنید. سایر متخصصان ممکن است به شما در ارائه یک استراتژی کمک کنند، به ویژه متخصصان بازاریابی و رهبری اجرایی. به یاد داشته باشید که یک استراتژی که برای یک سازمان یا بازار خاص کار می کند ممکن است برای سازمان یا بازار دیگری تغییر کند، بنابراین در نظر گرفتن تمام اطلاعات برای ایجاد یک استراتژی موثر مهم است. هنگامی که یک استراتژی را انتخاب کردید، آن را اجرا کنید و اثرات آن را زیر نظر بگیرید.