ارسال نظرسنجی برای یک مخاطب خاص می تواند برای درک اینکه یک گروه، اغلب مشتریان یا کارمندان، در مورد کسب و کار شما چه احساسی دارند، بسیار مفید است. استفاده از قالبهای نظرسنجی میتواند این فرآیند را سادهتر کند، زیرا انواع سؤالاتی که بیشتر سازمانها میخواهند بپرسند، حتی در زمینههای مختلف نسبتاً رایج هستند. کوتاه و مستقیم نگهداشتن نظرسنجی در حالی که هیچ سؤال مهم و مرتبطی را حذف نمیکند، میتواند به شما دادههای عالی در مورد مخاطبانتان را پاداش دهد.
در این مقاله از ایوسی، ما درباره چیستی نظرسنجی، نحوه استفاده از نظرسنجی ها برای بهبود شرکت خود و ارائه نظرسنجی های نمونه برای استفاده خود صحبت می کنیم.
نظرسنجی چیست؟
نظرسنجی مجموعهای از سؤالات است که میتواند دادههای بیشتری درباره احساس یک جمعیت خاص در مورد یک موضوع خاص به دست آورد. برای مثال، دو مورد از محبوبترین نوع نظرسنجیها از دیدگاه کسبوکار، آنهایی هستند که مشتریان را هدف قرار میدهند و آنهایی که برای کارمندان انجام میشوند. سطح جزئیات مربوط به تنظیم یک نظرسنجی می تواند بسته به اطلاعات مورد نیاز و میزان وسیع یا محدود گروهی که نظرسنجی می کنید متفاوت باشد. برخی از نظرسنجیها بسیار طولانی هستند، با اطلاعات جمعیتی و سؤالات زیادی مرتبط با آنچه شرکت میخواهد بداند.
نظرسنجیها را میتوان از طریق ایمیل، در یک برنامه یا از طریق پیوند ارسال کرد، علاوه بر روشهای آهستهتر مانند ایمیل یا جزوات کاغذی. بسیاری از نظرسنجی ها ناشناس هستند، که اغلب می تواند به پاسخ های صادقانه تر منجر شود. الگوهای نظرسنجی زیادی به صورت آنلاین در دسترس هستند تا به شما در شروع نظرسنجی خود کمک کنند.
مطالب مرتبط: ۲۴ مورد از بهترین نرم افزارهای نظرسنجی
چرا نظرسنجی مهم است؟
اکثر کسب و کارها می خواهند مطمئن باشند که هم برای مشتریان و هم برای کارمندانشان کار خوبی انجام می دهند. نظرسنجی ها می توانند اطلاعات زیادی را ارائه دهند که در غیر این صورت در اختیار صاحبان مشاغل و کارکنان قرار نمی گرفت. بررسی احساس مشتریان در مورد خط تولید جدید یا بازدید اخیر از یک فروشگاه می تواند به تمرکز توجه در جهت های ضروری کمک کند. به طور مشابه، بررسی احساس کارکنان در مورد تغییر در سیاستها یا محیط کلی در یک شرکت میتواند به حفظ کارکنان اختصاصی کمک کند.
برای دقیقترین دادههای یک نظرسنجی، آمادهسازی دقیق سؤالات و گزینههای پاسخ مفید است. این تضمین میکند که بازخوردی که دریافت میکنید واضح و مفید برای پی بردن به مراحل بعدی باشد. در حالی که کاربردهای دیگری برای نظرسنجی ها فراتر از درک مشتریان و کارمندان وجود دارد، این دو مهم ترین مخاطبان برای مشاغل هستند. هیچ محدودیتی برای روش هایی که می توانید از نظرسنجی برای درک این دو گروه کلیدی استفاده کنید، از جمله گزینه های دیگری مانند نظرسنجی توسعه محصول و ارزیابی نامزدهای استخدام، وجود ندارد.
قالب های نظرسنجی
در اینجا چند الگو وجود دارد که می توانید هنگام ایجاد نظرسنجی خود از آنها استفاده کنید:
نظرسنجی تجربه مشتری
میتوانید از این نظرسنجی استفاده کنید تا بفهمید مشتریان اخیر چه احساسی نسبت به فروشگاه آنلاین شما دارند و آیا شرکت شما را به دیگران توصیه میکنند یا خیر. در اینجا یک مثال است که می توانید دنبال کنید:
از بازدید امروز شما متشکرم! ما دوست داریم در مورد تجربه شما بیشتر بدانیم.
اولین بار چگونه با فروشگاه آنلاین ما آشنا شدید؟
-
جستجوی اینترنتی، جستجو در اینترنت
-
دوست یا عضو خانواده
-
رسانه های اجتماعی
-
مراجعه حضوری به فروشگاه ما
آیا این اولین بار است که از وب سایت ما خرید می کنید؟
-
بله
-
خیر
چقدر از خدمات امروز ما راضی بودید؟
-
بسیار راضی
-
تا حدودی راضی است
-
خنثی
-
تا حدودی ناامید شده است
-
بسیار ناامید
مرور وب سایت ما چگونه بود؟
-
بسیار آسان
-
تا حدودی آسان است
-
خنثی
-
تا حدودی سخته
-
خیلی سخت
چقدر احتمال دارد که از وب سایت ما خرید دیگری انجام دهید؟
-
به احتمال زیاد
-
تا حدودی احتمال دارد
-
خنثی
-
تا حدودی بعید است
-
بسیار بعید است
چقدر احتمال دارد که فروشگاه آنلاین ما را به دوستان یا اعضای خانواده توصیه کنید؟
-
به احتمال زیاد
-
تا حدودی احتمال دارد
-
خنثی
-
تا حدودی بعید است
-
بسیار بعید است
سن شما چند است؟
-
زیر ۱۸
-
۱۸-۲۴
-
۲۵-۳۴
-
۳۵-۴۴
-
۴۵-۵۹
-
۶۰+
جنسیت شما چیست؟
-
مونث
-
نر
-
غیر باینری/ناسازگار با جنسیت
-
ترجیح میدهم نگویم
مطالب مرتبط: ایجاد سوالات نظرسنجی رضایت مشتری: بهترین روش ها و نمونه ها
نظرسنجی مشارکت کارکنان
از این مثال الگوی نظرسنجی برای درک شادی کارمند خود در شرکت خود و اینکه چگونه ممکن است بتوانید کارمندان با کیفیت را برای مدت طولانی تری حفظ کنید، استفاده کنید:
رضایت کلی شغلی خود را چگونه توصیف می کنید؟
-
بسیار راضی
-
تا حدودی راضی است
-
خنثی
-
قدری ناراضی
-
بسیار ناراضی
آیا در محل کار احساس ارزشمندی می کنید؟
-
آره
-
خیر
آیا شغل شما باعث اضطراب یا استرس شما می شود؟
-
آره
-
خیر
آیا کار خود را معنی دار می بینید؟
-
آره
-
خیر
چقدر احتمال دارد کار در اینجا را به دوستان یا اعضای خانواده توصیه کنید؟
-
به احتمال زیاد
-
تا حدودی احتمال دارد
-
خنثی
-
تا حدودی بعید است
-
بسیار بعید است
آیا احساس می کنید اعضای تیم مدیریت به نظرات شما اهمیت می دهند؟
-
آره
-
خیر
آیا احساس می کنید که پاداش شما منصفانه و مطابق با سایر کارفرمایان است؟
-
آره
-
خیر
آیا فکر می کنید آموزش شما مفید و کامل بوده است؟
-
آره
-
خیر
با تنوع و شمول چگونه کار می کنیم؟
-
خیلی خوب
-
تا حدودی خوب
-
خنثی
-
تا حدودی ضعیف
-
بسیار ضعیف
چه مدت اینجا کار کرده ای؟
-
کمتر از ۱ سال
-
۱-۲ سال
-
۲-۴ سال
-
۴-۷ سال
-
۷-۱۰ سال
-
۱۰+ سال
سن شما چند است؟
-
زیر ۱۸
-
۱۸-۲۴
-
۲۵-۳۴
-
۳۵-۴۴
-
۴۵-۵۹
-
۶۰+
جنسیت شما چیست؟
-
مونث
-
نر
-
غیر باینری/ناسازگار با جنسیت
-
ترجیح میدهم نگویم
نژادت چیست؟
-
اسپانیایی، لاتین یا اسپانیایی
-
سیاه پوست یا آفریقایی آمریکایی
-
بومی آمریکا یا بومی آلاسکا
-
آسیایی
-
بومی هاوایی یا سایر ساکنان جزایر اقیانوس آرام
-
سفید
-
نژاد مختلط
مطالب مرتبط: نظرسنجی های کارمندان: جعبه پیشنهادات روز مدرن شما
نکاتی برای ایجاد یک نظرسنجی موثر
در اینجا چند نکته مهم برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز از نظرسنجی وجود دارد:
-
مخاطب مورد نظر برای نظرسنجی را مشخص کنید. آیا این خریداران اخیر خواهند بود؟ کارمندان تازه استخدام شده؟ مشتریانی که مدتی است خریدی انجام نداده اند؟ دانستن اینکه به چه کسانی می خواهید برسید می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چگونه به آنها دسترسی پیدا کنید و چه چیزی بخواهید.
-
فهرستی از سوالات احتمالی را ایجاد و اصلاح کنید. این الگوهای نظرسنجی یک شروع عالی هستند، اما ممکن است سوالات خاص تری داشته باشید که باید از مشتریان یا کارمندان خود بپرسید. هنگامی که فهرستی از سؤالات دارید، مطمئن شوید که آنها را به گونه ای سازماندهی کنید که منطقی باشد اما افراد مورد نظر را به پاسخ خاصی سوق ندهند. همچنین، مطمئن شوید که فقط سوالاتی را بپرسید که کاملاً نیاز به پاسخ دارید، زیرا نظرسنجیهای کوتاهتر میتواند به مشارکت مشتریان و کارمندان کمک کند.
-
در مورد نحوه توزیع نظرسنجی خود تصمیم بگیرید. آیا به محض ثبت سفارش، از طریق ایمیل برای خریداران آنلاین ارسال می شود؟ آیا یک نظرسنجی کاغذی را در اختیار کارمندان قرار می دهید؟ آیا از یک برنامه نظرسنجی آنلاین استفاده می کنید یا برنامه خود را ایجاد می کنید؟ قالب نظرسنجی همچنین میتواند به شما در جهت سازماندهی نظرسنجی کمک کند.
-
پاسخ ها و تجزیه و تحلیل داده ها را ردیابی کنید. هنگامی که تمام پاسخ های مورد نیاز خود را دریافت کردید، گام بعدی این است که بفهمید مخاطبان به شما چه می گویند. می توانید برای این مرحله از نرم افزار استفاده کنید یا اگر با حجم نمونه کوچک کار می کنید، ممکن است بتوانید این کار را به صورت دستی انجام دهید.