بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

چه چیزی در یک طرح کسب و کار استراتژیک (با الگو) گنجانده شود

طرح کسب و کار

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

صاحبان مشاغل به برنامه های تجاری نیاز دارند تا سازمان های خود را در فرآیند دستیابی به اهداف بلندمدت خود هدایت کنند. یک طرح کسب و کار استراتژیک سالانه به صاحب کسب و کار یا سایر اعضای تیم رهبری شرکت اجازه می دهد تا اهداف استراتژیک بلندمدت خود را بررسی کرده و استراتژی را که برای دستیابی به آن اهداف استفاده خواهند کرد، تعیین کنند.

در این مقاله از ایوسی، ما به این می پردازیم که یک طرح کسب و کار استراتژیک سالانه چیست و چگونه می توان با یک الگوی نمونه بنویسید که می توانید از آن برای ایجاد طرح خود استفاده کنید.

طرح کسب و کار استراتژیک سالانه چیست؟

طرح کسب و کار استراتژیک سالانه طرح کلی استراتژی است که یک کسب و کار برای دستیابی به چشم انداز بلندمدت خود و رسیدن به اهداف خود در طول سال از آن استفاده می کند. یک طرح کسب و کار استراتژیک می تواند توسط صاحب کسب و کار برای تعیین استراتژی که کسب و کار به طور کلی استفاده می کند یا توسط تیم رهبری بخش های فردی در سراسر شرکت استفاده شود.

مرتبط: راهنمای نهایی برنامه ریزی استراتژیک

چگونه یک برنامه تجاری استراتژیک سالانه ایجاد کنیم

یک برنامه تجاری استراتژیک سالانه باید شامل ۸ بخش کلیدی باشد. برای نوشتن یک برنامه تجاری استراتژیک سالانه موثر مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. اطلاعاتی را بیان کنید که شرکت را تعریف می کند.

  2. تجزیه و تحلیل SWOT را انجام دهید.

  3. اهداف کسب و کار را شناسایی کنید.

  4. شاخص های کلیدی عملکرد را شناسایی کنید.

  5. انجام و خلاصه تحقیقات بازار.

  6. طرح بازاریابی کسب و کار را مشخص کنید.

  7. یک برنامه مالی تهیه کنید.

  8. خلاصه اجرایی را بنویسید.

۱ . اطلاعاتی را بیان کنید که شرکت را تعریف می کند

یکی از اولین چیزهایی که یک برنامه تجاری استراتژیک باید مشخص کند، ماموریت شرکت و اصول و ارزش هایی است که تصمیم گیری سازمان را هدایت می کند. بیانیه ماموریت شرکت باید توضیح دهد که کسب و کار در بلندمدت به دنبال چه چیزی است. شناسایی اصول و ارزش های راهنمای شرکت به کارکنان شما کمک می کند تا تصمیماتی اتخاذ کنند که شرکت را در جهت دستیابی به اهداف مشخص شده در ماموریت شرکت شما حرکت دهد. مأموریت شرکت شما و اصول و ارزش‌های راهنما می‌تواند طرف‌های خارجی مانند سرمایه‌گذاران و مشتریان را برای حمایت از کسب‌وکار شما و انجام اقدامات مورد نظر شما الهام بخشد.

مطالب مرتبط:  ۸۴ ارزش اصلی که برای محل کار ضروری هستند

۲ . تجزیه و تحلیل SWOT را انجام دهید

تجزیه و تحلیل SWOT به شما کمک می کند تا نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدات کسب و کار خود را تجزیه و تحلیل کنید. تجزیه و تحلیل کامل SWOT به شما کمک می کند تا استراتژی هایی را انتخاب کنید که به شما در دستیابی به اهداف شرکت کمک می کند و در عین حال به شما کمک می کند تا نقاط ضعف و تهدیدهایی را که باید هنگام برنامه ریزی استراتژی برای غلبه بر آن موانع آگاه باشید، شناسایی کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای تحلیل SWOT (به همراه مثال)

۳ . اهداف کسب و کار را شناسایی کنید

بیانیه ماموریت شرکت شما باید اهداف بلندمدت خاصی را مشخص کند که شرکت شما می‌خواهد به آن دست یابد، اما چندین هدف کوتاه‌مدت وجود دارد که می‌توانید از آنها برای کمک به شما در جهت دستیابی به این اهداف بلند مدت استفاده کنید. هنگام شناسایی اهداف کسب و کار، هر هدف باید از تکنیک SMART پیروی کند، به این معنی که هر هدفی خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و مبتنی بر زمان است.

یک طرح کسب و کار استراتژیک سالانه باید اهداف کوتاه مدتی را که شرکت شما امیدوار است در سال آینده به آن دست یابد، مشخص کند تا به شرکت شما در مسیر رسیدن به ماموریت کلی خود کمک کند. سپس می توانید اهداف سالانه خود را با شناسایی اهداف خاصی که سازمان شما باید در هر سه ماهه و ماه برای دستیابی به آن اهداف سالانه برآورده کند، ساده تر کنید.

بیشتر بخوانید: اهداف هوشمند: تعریف و مثال

۴ . شاخص های کلیدی عملکرد را شناسایی کنید

شاخص های کلیدی عملکرد شرکت شما معیارهایی هستند که می توانید از آنها برای اندازه گیری پیشرفت خود در جهت دستیابی به اهداف خود استفاده کنید. هر هدف ممکن است هر دو شاخص عملکرد کلیدی اولیه و ثانویه داشته باشد. زمانی که بتوانید چندین شاخص کلیدی عملکرد را شناسایی کنید، به شما امکان می دهد تغییرات استراتژیک را در مراحل مختلف چرخه تجاری ایجاد کنید تا به شما در دستیابی به هدف کلی کمک کند.

مطالب مرتبط: استفاده از شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) برای دستیابی به اهداف

۵ . انجام و خلاصه تحقیقات بازار

تحقیقات بازار شما بخش بزرگی از طرح کسب و کار استراتژیک شما را تشکیل می دهد، زیرا باید مشخص کند که مشتریان هدف شما چه کسانی هستند، رقیب شما چه کسانی هستند، موقعیت بازار و سهم شما از بازار چیست و هر گونه مزیت رقابتی شرکت شما دارد. برای موفقیت یک کسب و کار، برای آنها مهم است که مشتری هدف خود را به خوبی بشناسند و استراتژی هایی را که برای جلب نظر آن مشتریان بر رقبای خود استفاده می کنند، شناسایی کنند. هنگام شناسایی مشتریان هدف خود، باید سعی کنید خواسته ها و نیازهای آنها را مشخص کنید.

۶ . طرح بازاریابی کسب و کار را مشخص کنید

هنگامی که تجزیه و تحلیل بازار را کامل کردید، کسب و کار شما باید اطلاعات مورد نیاز برای ایجاد یک برنامه بازاریابی استراتژیک را داشته باشد. برنامه بازاریابی باید به وضوح استراتژی هایی را که برای جذب مشتریان بالقوه جدید استفاده می کنید و آنها را به مشتریان پولی تبدیل می کند، مشخص کند.

۷ . یک برنامه مالی تهیه کنید

بخش نهایی برنامه تجاری استراتژیک شما باید یک بخش برنامه ریزی مالی باشد که منابع درآمد کسب و کار شما را مشخص می کند، پیش بینی های مالی محاسبه شده را انجام می دهد، بودجه جریان نقدی ماهانه ایجاد می کند و شامل صورت های مالی و بررسی، تجزیه و تحلیل و حسابرسی آن صورت ها می شود. پیش‌بینی‌های مالی شما باید اهداف قابل اندازه‌گیری ایجاد کند تا به کسب‌وکار شما کمک کند تا مشخص کند آیا هدفتان برای دستیابی به اهداف کلی سال است یا خیر.

۸ . خلاصه اجرایی را بنویسید

در حالی که خلاصه اجرایی معمولاً بخش اول است، اغلب در مرحله نهایی نوشته می شود. زیرا این بخش خلاصه ای کوتاه از مهم ترین نکاتی است که در بقیه بخش ها با جزئیات بیشتر بیان شده است. خلاصه اجرایی مهم است زیرا به طور مختصر طرح کسب و کار شما را توضیح می دهد به نحوی که به سرمایه گذاران، کارمندان و دیگران کمک می کند تا کسب و کار شما را درک کنند و از آن حمایت کنند.

الگوی طرح کسب و کار استراتژیک سالانه

از الگوی زیر به عنوان طرح کلی استفاده کنید تا به شما کمک کند تا برنامه کسب و کار استراتژیک سالانه خود را ایجاد کنید:

خلاصه اجرایی:

[ مروری کوتاه که بخش های باقی مانده از طرح کسب و کار را خلاصه می کند ]

اطلاعات شرکت:

[ بیانیه ماموریت ]

[ اصول و ارزشهای راهنما ]

تجزیه و تحلیل SWOT:

[ نقاط قوت ]

[ نقاط ضعف ]

[ فرصت ها ]

[ تهدید ]

اهداف:

[ اهداف کلی سال ]

[ اهداف فصلی ]

[ اهداف ماهانه ]

شاخص های اصلی عملکرد:

[ معیارهایی که شرکت شما برای اندازه گیری پیشرفت به سمت اهداف استفاده می کند ]

تحقیقات بازار:

[ مشتریان هدف ]

[ مسابقه ]

[ سهم بازار و موقعیت ]

[ مزایای رقابتی ]

برنامه ی بازاریابی:

[ استراتژی ]

[ تفکیک مشتری ]

[ موقعیت یابی بازار ]

[ تبلیغات ]

[ روابط عمومی ]

[ فرصت های فروش متقابل ]

برنامه مالی:

[ منابع درآمد ]

[ پیش بینی های مالی ]

[ بودجه ماهانه جریان نقدی ]

[ صورتهای مالی و تجزیه و تحلیل ]

[ بررسی های مالی و حسابرسی ]

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *