بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

منبع یابی در مقابل استخدام: تعاریف و تفاوت های کلیدی

تفاوت بین منبع یابی و استخدام

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

بسیاری از سازمان ها برای انجام وظیفه چالش برانگیز یافتن نامزدهای واجد شرایط و استخدام آنها برای یک نقش، افراد حرفه ای را استخدام می کنند. دو روش متداول که سازمان ها این کار را انجام می دهند از طریق روش هایی به نام استخدام و منبع یابی است. یادگیری در مورد این دو مفهوم می تواند به شما در درک مزایای هر یک و اینکه چگونه کسب و کارها ممکن است از هر دو برای رفع نیازهای کارکنان خود استفاده کنند کمک کند.

در این مقاله از ایوسی، ما تعاریف و تفاوت های اساسی بین منبع یابی در مقابل استخدام و نحوه همکاری آنها برای بهینه سازی کل فرآیند استخدام را ارائه می دهیم.

منبع یابی چیست؟

منبع یابی عمل  شناسایی فعالانه نامزدهای منفعل  برای یک موقعیت باز است. نامزدهای غیرفعال شامل کسانی هستند که در حال حاضر از طریق وب سایت یک سازمان درخواست نمی دهند یا به طور منظم در یک هیئت شغلی پست نمی کنند. منابع، افرادی که وظایف منبع یابی را انجام می دهند، متخصصان منابع انسانی (HR) هستند که در کنار استخدام کنندگان برای گردآوری گروهی از نامزدهای بالقوه واجد شرایط برای یک نقش خاص کار می کنند. منبع یابی از تکنیک های مختلفی از جمله گسترش رسانه های اجتماعی و تحقیقات رقابتی برای یافتن نامزدهای مناسب استفاده می کند.

مطالب مرتبط:  استعدادیابی در مقابل استخدام: تفاوت چیست؟

استخدام چیست؟

استخدام عملی برای مدیریت روابط و تسهیل فرآیندهای غربالگری با نامزدهای واجد شرایط برای یک نقش مشخص است. استخدام کنندگان وظیفه مهم هدایت نامزدها از طریق مصاحبه، ارزیابی و  فرآیندهای استخدام را بر عهده دارند. هدف کلی یک استخدام کننده این است که یک نامزد را از طریق این فرآیندها راه اندازی کند و اطمینان حاصل کند که یک سازمان می تواند یک موقعیت را پر کند. مانند منابع، استخدام‌کنندگان افراد حرفه‌ای برای انجام این وظایف استخدام می‌شوند.

منبع یابی در مقابل جذب نیرو

اگرچه این مفاهیم مشابه هستند، اما چندین تفاوت اساسی بین این دو فرآیند وجود دارد:

جدول زمانی

منبع یابی معمولاً زودتر در عمل استخدام اتفاق می افتد. آنها با شناسایی نامزدهای بالقوه و بهبود ارتباط با افراد واجد شرایط، به ایجاد فهرستی از افرادی که ممکن است یک شرکت استخدام کند، کمک می کنند. استخدام پس از این اتفاق می افتد، زیرا استخدام کنندگان معمولاً این نامزدها را می گیرند و وظایفی مانند غربالگری و  مصاحبه تلفنی را انجام می دهند  تا آنها را در استخدام راهنمایی کنند.

جویندگان کار منفعل در مقابل فعال

دو نوع عمده جویای کار وجود دارد:

  • منفعل: جویندگان کار منفعل کسانی هستند که ممکن است قبلاً مشاغل دیگری داشته باشند یا لزوماً به دنبال شغل دیگری در سازمان نیستند. آنها ممکن است صلاحیت های لازم را داشته باشند که منابع از طریق نمایه های رسانه های اجتماعی، ارجاعات یا تحقیقات دیگر آنها را شناسایی کنند.

  • فعال: جویندگان کار فعال افرادی هستند که برای کار در یک شرکت اقدام می کنند. آنها ممکن است صلاحیت های مناسب را داشته باشند یا نداشته باشند، اما استخدام کنندگان معمولاً این را از طریق پیش غربالگری و بررسی صلاحیت های خود شناسایی می کنند.

منبع یابی معمولاً فقط با جویندگان کار منفعل درگیر است در حالی که استخدام شامل جویندگان کار فعال می شود.

مطالب مرتبط:  Headhanting چیست و چه تفاوتی با استخدام دارد؟

مسئولیت ها

با منبع یابی، این متخصصان به عنوان رابط بین مشتریان یا سازمان هایی که به دنبال نامزدهای واجد شرایط هستند، عمل می کنند. آنها اغلب وقت خود را صرف تحقیق در مورد نامزدهای واجد شرایط از طریق پایگاه های داده، رسانه های اجتماعی و سایر شرکت ها می کنند تا ببینند چه کسی می تواند بهترین شرایط را برای نقش ها داشته باشد.

استخدام‌کننده‌ها وظایف اداری اساسی همراه با فرآیندهای استخدام را انجام می‌دهند، مانند ارسال شغل، برنامه‌ریزی مصاحبه، هماهنگی ارزیابی‌ها، تکمیل پیشنهادات و مدارک داخلی، ارائه پیشنهادهای رسمی استخدام، ملاقات با مشتریان برای ارزیابی ترجیحات آنها و موارد دیگر.

مطالب مرتبط:  فرآیند استخدام در ۷ مرحله (به علاوه نکات)

اهداف اولیه

هدف اصلی تامین منابع برای کسب استعداد از طریق انجام دامنه وسیعی از رویه‌های تحقیقاتی، تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده، شناسایی نامزدهای بالقوه و درگیر کردن آنها در فرآیند استخدام است. این با بسیاری از نامزدها، اغلب از مکان ها و سطوح مختلف تجربه سروکار دارد. در حین انجام این کار، آنها با هدف ایجاد علاقه به موقعیت یک شرکت برای واجد شرایط ترین نامزدها هستند.

در مقایسه، هدف اولیه یک استخدام‌کننده، مدیریت رابطه‌ای است که منبع‌دهندگان با نامزدها برقرار می‌کنند و همه مراحل استخدام را از  غربالگری اولیه  تا استخدام یک نامزد تسهیل می‌کنند. هدف آنها کمک به مدیران استخدامی برای پر کردن موقعیت های شغلی است. در حالی که این اهداف متفاوت است، آنها با هم کار می کنند تا نیازهای مشتریان را برآورده کنند.

مطالب مرتبط:  چرا استخدام مهم است؟

تعاملات نامزدها

منابع و استخدام کنندگان به روش های مختلف با نامزدها کار می کنند. منابع مسئول شناسایی فعالانه کاندیداهای بااستعداد و واجد شرایط هستند. بخش اعظم نقش منبع نیاز به استخراج اطلاعات به دست آمده از طریق فرآیندهای درخواست شغل دیجیتال دارد . از اینجا، آنها ممکن است مستقیماً با نامزدها تماس بگیرند، آنها را تشویق کنند تا برای نقش ها درخواست دهند و اطلاعاتی در مورد یک سازمان یا نقش در اختیار آنها بگذارند. این ممکن است از طریق تماس های تلفنی اولیه یا پیام های مستقیم در سایت های رسانه های اجتماعی باشد. هنگامی که منبع‌دهندگان مجموعه‌ای از نامزدهای ارزشمند را جمع‌آوری کردند، چنین اطلاعاتی را در اختیار استخدام‌کنندگان قرار می‌دهند و از فرآیند عقب‌نشینی می‌کنند.

در مقایسه، استخدام کنندگان مسئول مدیریت روابط با نامزدهایی هستند که منابع از طریق کارشان شناسایی می کنند. نقش یک استخدام‌کننده فراتر از جذب نامزدهای با استعداد به یک سازمان است، زیرا استخدام‌کنندگان از نامزدهای واجد شرایط برای مصاحبه دعوت می‌کنند، فرآیندهای غربالگری را انجام می‌دهند، در کنار مشتریان برای انتخاب نامزدهای برتر، ارائه پیشنهادات استخدامی، هدایت مذاکرات و کمک به کارکنان تازه استخدام‌شده، کار می‌کنند. این بدان معنی است که استخدام کنندگان اغلب در طول فرآیند استخدام با نامزدها روابط مستمری دارند تا اطمینان حاصل کنند که اطلاعات مورد نیاز را دارند.

مطالب مرتبط:  ۲۲ معیار استخدامی که باید بدانید

تعامل با مشتری

منابع و استخدام کنندگان فرآیند کلی استخدام را برای مشتریان به روش های مختلف تسهیل می کنند. به طور معمول، منابع، وظیفه شناسایی نیازها و خواسته های اصلی یک سازمان را دارند. آنها ممکن است بپرسند که یک سازمان به دنبال چه ویژگی هایی در یک نامزد است، چه صلاحیت هایی غیرقابل مذاکره هستند و کدام یک ارجحیت دارند. این به منابع اجازه می دهد تا تحقیقات هدفمند را انجام دهند و نامزدهایی را که مطابق با انتظارات مشتری برآورده می کنند محدود کنند.

در مقایسه، استخدام کنندگان بین یک مشتری و کاندیداهای واجد شرایط از پیش تعیین شده که مایل به ارزیابی، مصاحبه و استخدام بالقوه هستند، ارتباط برقرار می کنند. آنها ممکن است در حین برقراری ارتباط با نامزدها قبل از مرحله پیشنهاد فرآیند استخدام، به عنوان نماینده ای برای مشتری عمل کنند. این به استخدام‌کنندگان اجازه می‌دهد تا چنین فعالیت‌هایی را از طرف مشتری فشرده کنند و مشارکت خود را ساده‌تر کنند. آن‌ها اغلب با مشتریان و برنامه‌هایشان کار می‌کنند تا زمان‌بندی مصاحبه، نیازهای جدید آگهی‌های شغلی و الزامات اداری مانند فرم‌ها را تعیین کنند.

ترکیب منبع یابی و استخدام

از آنجایی که اینها راه حل های منحصر به فردی را برای یک شرکت ارائه می دهند، ترکیب این دو می تواند برای یافتن و استخدام بهترین نامزدها برای موقعیت ها مفید باشد. بررسی راه حل های نرم افزاری برای مدیریت این مراحل اولیه در فرآیند را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، فروشنده منبع شما می تواند لیستی از نامزدهای واجد شرایط را در یک پایگاه داده ارائه دهد که در آن استخدام کنندگان می توانند بررسی کنند و با آنها تماس بگیرند. این نوع نرم افزار اغلب از برچسب زدن استفاده می کند تا مشخص کند کاندیداها در کدام مرحله از فرآیند هستند و می توانند به شما در سازماندهی این امر و استخدام موثرتر نامزدها کمک کنند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *