بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

۲۵ نکته مصاحبه تلفنی برای رساندن شما به دور بعدی

پاسخ به مرحله تماس مصاحبه تلفنی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مصاحبه تلفنی چیست و چه نقشی در فرآیند استخدام دارد؟ بسیاری از شرکت‌ها از تماس‌های تلفنی با نامزدهایی استفاده می‌کنند که روی کاغذ خوب به نظر می‌رسند تا مشخص کنند که آیا آن متقاضیان آماده رفتن به مصاحبه‌های طولانی‌تر و عمیق‌تر هستند یا خیر. گاهی اوقات به این صفحه نمایش تلفن می گویند.

در طول یک مصاحبه تلفنی چه انتظاراتی باید داشت

چند مورد وجود دارد که مصاحبه تلفنی انجام می شود. بسیاری از شرکت ها از صفحه نمایش تلفن همراه با استخدام کننده به عنوان گام اولیه در فرآیند استخدام استفاده می کنند. این بخش بسیار مهمی از جستجوی شغل شما است. استخدام کننده از شما درباره پیشینه، مهارت ها و تجربه شما می پرسد تا ببیند آیا با موقعیت باز همخوانی دارد یا خیر. آنها همچنین ممکن است غربالگری کنند تا ببینند آیا شما فرهنگ مناسبی برای شرکت خواهید بود. اگر همه چیز خوب پیش برود، استخدام کننده شما را به مرحله بعدی منتقل می کند. اما اگر آنها با برداشت ضعیف یا ناقصی از شما کنار بیایند، بعید است اوضاع پیشرفت کند.

مرحله بعدی فرآیند مصاحبه نیز معمولاً از طریق تلفن انجام می شود. در این مرحله، احتمالاً با مدیر استخدام یا فرد دیگری در تیمی که استخدام می کند صحبت خواهید کرد. این مصاحبه معمولاً عمیق‌تر از صفحه‌نمایش تلفن است، زیرا مصاحبه‌کننده اطلاعات عمیق‌تری از نقش باز دارد و اینکه چه شرایطی می‌تواند باعث موفقیت فرد در آن شود.

هر دوی این مصاحبه ها معمولاً حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد. فرصت مصاحبه تلفنی را در نظر بگیرید تا آنچه را که در مورد شغل و شرکت برای شما جذاب تر است، و همچنین مهارت ها و شایستگی هایی که روی میز آورده اید، خلاصه کنید.

سوالات مصاحبه تلفنی
سوالات مصاحبه تلفنی

نکات مصاحبه تلفنی

مصاحبه های تلفنی به اندازه مصاحبه های حضوری مهم هستند، بنابراین آمادگی کافی برای آنها می تواند بر موفقیت شما تأثیر بگذارد. اگر مصاحبه‌گر شما مصاحبه تلفنی اولیه را انتخاب کند، موفقیت در این دور اول می‌تواند تضمین کند که به مرحله بعدی بروید. در اینجا ۲۵ نکته وجود دارد که هنگام آماده شدن برای مصاحبه تلفنی باید در نظر بگیرید:

۱. زمان برنامه ریزی شده را تایید کنید

قبل از روز مصاحبه خود، تاریخ و زمان را تأیید کنید تا مطمئن شوید که وقتی تماس برقرار می شود، آن را دریافت می کنید. نوشتن زمان برنامه ریزی شده، اضافه کردن آن به تقویم یا تنظیم آن به عنوان یک یادآور در تلفن، راه های بسیار خوبی برای مطمئن شوید که برای مصاحبه برنامه ریزی شده آماده هستید. وقت شناسی شما می تواند تاثیر خوبی بر کارفرمای احتمالی شما بگذارد.

۲. در صورت لزوم دوباره برنامه ریزی کنید

اگر نمی‌توانید در زمان پیشنهادی ملاقات کنید، زمان‌های دیگری را پیشنهاد کنید که برای شما راحت‌تر است. به مصاحبه‌گر خود چند روز و زمان‌هایی را پیشنهاد دهید که برای شما مفید باشد، و سپس در مورد زمانی که هر دوی شما سازگاری پیدا می‌کنید، صحبت کنید. اگر به زمان بیشتری نیاز دارید یا قرار ملاقات متناقضی دارید، برنامه ریزی مجدد به شما اطمینان می دهد که برای مصاحبه خود آماده هستید و ارتباط صادقانه را ارتقا می دهد، که اغلب مهارت ارزشمندی است که کارفرمایان به دنبال آن هستند.

بیشتر بخوانید: ۷ مرحله برای زمان بندی مجدد مصاحبه شغلی

۳. درباره شرکت تحقیق کنید

وب سایت، رسانه های اجتماعی و فعالیت های اخیر شرکت را مرور کنید تا در مورد ارزش ها، اهداف و فرهنگ شرکت بیشتر بدانید. شناخت شرکتی که با آن مصاحبه می کنید، بینش خوبی برای استفاده در طول مصاحبه به شما می دهد. جزئیات خاصی را در مورد شرکت یادداشت کنید و در صورت فرصت آنها را ذکر کنید. به عنوان مثال، اگر شرکت اخیراً خریدی انجام داده است، می توانید زمانی که مصاحبه کننده از شما می پرسد در مورد شرکت چه می دانید، به این موضوع اشاره کنید.

این مرحله می تواند به مصاحبه کننده بفهماند که شما علاقه مند به کار در آنجا هستید. همچنین به شما این امکان را می دهد که به سوالاتی که می خواهید در پایان مصاحبه بپرسید فکر کنید.

نکته ای که باید در حین بحث در مورد تناسب اندام خود برای شرکت با کارفرمایان به خاطر بسپارید این است که ایده «تناسب فرهنگی» گاهی اوقات می تواند به عنوان راهی برای حذف و تبعیض علیه کاندیداها، هرچند ناآگاهانه، که فکر، عمل یا فکر نمی کنند، استفاده شود. شبیه کارمندان موجود هستند مفهوم جایگزین بهتری که ممکن است برای صحبت با آن در نظر بگیرید « افزودن فرهنگ » یا توانایی شما برای ارائه ایده‌ها و بازخوردهای تازه و افزوده به تیم است. افزودن فرهنگ، با تنوع بخشیدن به تجربیات و دیدگاه های نیروی کار، شرکت را قوی تر می کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل تحقیق در مورد یک شرکت

۴. بدانید چه کسی با شما تماس خواهد گرفت

در بسیاری از موارد، شما با یک استخدام‌کننده، مدیر استخدام یا سرپرست مستقیم خود مصاحبه می‌کنید. برای تعیین نقش مصاحبه کننده خود در شرکت، جستجوی آنلاین انجام دهید. اگر در حال مصاحبه با یک استخدام کننده هستید، سوالات کلی تری در مورد تجربه خود دریافت خواهید کرد. با این حال، مصاحبه با سرپرست مستقیم شما به این معنی است که سؤالات عمیق مرتبط با صنعت و نقش خود دریافت خواهید کرد.

۵. به شرح شغل نگاه کنید

درک اینکه کارفرما در یک کارمند به دنبال چه چیزی است و مسئولیت های شما چه خواهد بود می تواند به شما کمک کند تا پاسخ های خود را برای سوالات مختلف مصاحبه تنظیم کنید. اگر آنها به دنبال کارمندی با مهارت‌های نرم‌افزار طراحی خاص هستند و تجربه ایجاد گرافیک برای شرکت‌های B2B را دارد، باید در طول مصاحبه خود به این موضوع اشاره کنید.

۶. شنونده فعالی باشید

مراقب باشید، سوالات روشنگر بپرسید و با استخدام کننده درگیر شوید. این نشان می دهد که شما مصاحبه را جدی می گیرید و واقعاً به آنچه آنها می گویند اهمیت می دهید. تمرین با دوستان یا خانواده می تواند بسیار مفید باشد. اطمینان حاصل کنید که به هر کلمه گوش می دهید و سؤالاتی را دنبال کنید که نشان می دهد فعالانه به آنچه آنها می گفتند گوش می دهید.

مرتبط: مهارت های گوش دادن فعال: تعریف و مثال

۷. حرفه ای باشید

مهم است که در طول مصاحبه محترمانه و مهربان باشید. این لحن حرفه‌ای می‌تواند تاثیر خوبی در مصاحبه شما بگذارد، و آن‌ها این را در حین بررسی تصمیم استخدام خود به یاد خواهند آورد. بسته به اینکه با چه کسی مصاحبه می کنید، اگر استخدام شوید، آنها همکار آینده شما خواهند بود، بنابراین مهم است که در لحن و پاسخ های خود حرفه ای و شیوا باشید.

۸. لبخند بزنید

حتی اگر تلفنی صحبت می کنید، لبخند زدن در طول مصاحبه می تواند لحن مثبتی در صدای شما ایجاد کند. اگرچه مصاحبه کننده شما نمی تواند لبخند شما را ببیند، اما می تواند آن را بشنود. هنگام صحبت در آینه یا با خانواده یا دوستان، لبخند زدن را تمرین کنید.

۹. انتظارات حقوقی خود را در نظر بگیرید

بسیاری از کارفرمایان در مورد انتظارات شما از حقوق می پرسند. در مورد میزان دستمزدی که می خواهید دریافت کنید، در مورد متوسط ​​حقوق در صنعت خود تحقیق کنید، اما منطقی باشید. همچنین عاقلانه است که به آنها محدوده حقوقی در حدود ۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان ارائه دهید. به عنوان مثال، “امیدوارم بین ۶۰.۰۰۰.۰۰۰ تا ۶۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان درآمد داشته باشم.” این به مصاحبه کننده شما می فهماند که شما انعطاف پذیر هستید.

بیشتر بخوانید: سوال مصاحبه: “انتظارات حقوق شما چقدر است؟”

۱۰. گوشی خود را شارژ کنید

اگر از تلفن همراه خود برای مصاحبه استفاده می کنید، مطمئن شوید که در روز مصاحبه کاملا شارژ شده و در شرایط کار قرار دارد. همچنین ایده خوبی است که یک تماس آزمایشی انجام دهید. از شخصی بخواهید که با شما تماس بگیرد تا مطمئن شود که خط شما روشن است و تلفن شما می تواند به درستی تماس ها را بپذیرد. ۱۰-۱۵ دقیقه قبل از زمان مصاحبه واقعی آماده باشید تا مطمئن شوید که تلفن شما به درستی کار می کند.

۱۱. رزومه و نمونه کارها را آماده کنید

این امکان وجود دارد که مصاحبه کننده بخواهد از شما سوالاتی در رابطه با رزومه یا نمونه کار شما بپرسد. اطمینان حاصل کنید که تمام مدارک لازم برای مرجع را دارید. می‌توانید آن‌ها را چاپ کنید یا در رایانه خود باز کنید.

۱۲. یادداشت های خود را آماده کنید

اگر موارد خاصی وجود دارد که می خواهید در طول مصاحبه خود به آنها اشاره کنید، مانند وظایف شغلی خاص خود در یک کارفرمای قبلی یا صلاحیت های شما و نحوه مطابقت آنها با شرح شغل، هنگام مراجعه به رزومه و نمونه کار خود، آن را یادداشت کنید. اطمینان حاصل کنید که یادداشت های شما واضح و خوانا هستند تا در صورت نیاز بتوانید به راحتی به آنها دسترسی داشته باشید.

۱۳. سوالات احتمالی مصاحبه را در نظر بگیرید

درباره سوالات متداول مصاحبه تحقیق کنید تا بدانید چه پاسخی از شما انتظار می رود. بسیاری از سوالات مصاحبه در دسته‌های یکسانی قرار می‌گیرند – سازگاری، رهبری، همکاری، تناسب فرهنگ، اولویت‌بندی و توسعه. تعیین سوالاتی که ممکن است بپرسند می تواند به شما کمک کند تا اعتماد به نفس خود را بدست آورید زیرا می دانید چه انتظاری دارید. مرور سوالاتی که خیلی پیش بینی شده اند، اعصاب وارد شدن به مصاحبه را راحت می کند.

مطالب مرتبط: ۱۲۵ پرسش و پاسخ متداول در مصاحبه

۱۴. پاسخ های خود را برای سوالات رایج مصاحبه آماده کنید

پس از تحقیق در مورد سوالات متداول مصاحبه، نحوه پاسخ دادن به هر یک را در نظر بگیرید. پاسخ های خود را در یک لیست بنویسید، و تجربیات خاصی را که می توانید برای نشان دادن پاسخ خود از آنها استفاده کنید برجسته کنید. از آنجایی که تلفنی خواهید بود، داشتن یادداشت هایی در هنگام مصاحبه برای کمک به شما در پاسخگویی می تواند مفید باشد. برای تمرین بیشتر پاسخ های خود را بدون نگاه کردن به یادداشت های خود تکرار کنید.

۱۵. واضح صحبت کنید

کلمات خود را با دقت بیان کنید و برای پاسخ دادن به هر سوال وقت بگذارید. مصاحبه کنندگان ممکن است بهتر بتوانند شما را درک کنند و مهارت های ارتباطی شما را مشاهده کنند. این مهارت در هر صنعتی مهم است، بنابراین نشان دادن مهارت های ارتباطی عالی خود در طول فرآیند مصاحبه می تواند به مصاحبه کننده شما کمک کند تا توانایی های شما را تعیین کند.

۱۶. محاوره ای باشید

لحن دوستانه و در عین حال حرفه ای خود را حفظ کنید تا اینکه به صورت تکراری به نظر برسید. پاسخ های خود را به سؤالات مصاحبه معمول با دوستان یا خانواده تمرین کنید یا صحبت کردن خود را ضبط کنید. از خانواده یا دوستان خود در مورد لحن صدای خود، زبان و سرعت صحبت کردن بازخورد بخواهید. به همین ترتیب، ضبط خود را پخش کنید، و تعیین کنید که چگونه می توانید پیشرفت کنید. در طول مصاحبه، مؤدب باشید و آماده باشید تا برای گرم کردن خود در یک گفتگوی کوچک شرکت کنید. از آنجایی که در ابتدای مکالمه رد و بدل شدن چیزهای خوشایند معمول است، ممکن است به فکر تهیه چیزی موضوعی (آب و هوا، رویداد آینده و غیره) برای صحبت باشید.

۱۷. یادداشت برداری کنید

یادداشت برداری در طول مصاحبه می تواند به شما کمک کند موضوعات مهمی را که مصاحبه کننده در مورد آنها صحبت کرده است به خاطر بسپارید. یک خودکار و کاغذ داشته باشید یا از رایانه خود برای یادداشت برداری استفاده کنید. این می تواند در ارجاع به حقوق، مسئولیت های شغلی یا سایر اطلاعات مربوط به شرکت که ممکن است با مصاحبه کننده صحبت کرده باشید مفید باشد.

۱۸. حرفه ای لباس بپوشید

حتی اگر تلفنی صحبت می کنید، طوری لباس بپوشید که انگار در حال مصاحبه حضوری هستید. این کار، همراه با بلند نشستن، می تواند به افزایش اعتماد به نفس شما در طول مصاحبه کمک کند، بنابراین از نشستن با لباس خواب یا خمیدن روی مبل خودداری کنید.

۱۹. محیطی آرام پیدا کنید

یک فضای ساکت پیدا کنید که بتوانید صدای مصاحبه کننده را با صدای بلند و واضح بشنوید. این کار باعث می شود که به همه چیزهایی که آنها می گویند گوش دهید و تمام اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنید.
تلویزیون یا موسیقی را خاموش کنید و درب فضایی را که برای مصاحبه از آن استفاده می کنید ببندید. هر گونه صدای پس زمینه را حذف کنید و در یک فضای ساکت مصاحبه کنید تا حسن نیت حرفه ای خود را نشان دهید و به مصاحبه کننده خود اطلاع دهید که این مصاحبه شغلی را جدی می گیرید.

۲۰. عوامل حواس پرتی را از بین ببرید

همانطور که منتظر زنگ زدن تلفن هستید، هرگونه حواس پرتی فعلی یا احتمالی را حذف کنید. علاوه بر خاموش کردن تلویزیون یا موسیقی، هر تب یا پنجره غیرضروری را در رایانه یا تلفن همراه خود ببندید تا مطمئن شوید که توجه شما به مصاحبه متمرکز شده است. همچنین می توانید به تماس گیرندگان احتمالی، مانند دوستان و خانواده، اطلاع دهید که برای مدت معینی از جمله زمانی که برای آماده شدن برای مصاحبه نیاز دارید، در دسترس نخواهید بود.

۲۱. یک پست صوتی حرفه ای تنظیم کنید

در صورتی که نمی توانید هنگام تماس اولیه به تلفن پاسخ دهید، با داشتن یک پست صوتی حرفه ای و دوستانه تأثیر خوبی بر جای بگذارید. به عنوان مثال، «سلام، شما به …. رسیدید. متاسفم که تماس شما را از دست دادم. لطفا یک پیام دقیق و یک شماره تماس بگذارید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیرم. متشکرم.”

۲۲. سؤالاتی را که می خواهید بپرسید آماده کنید

مصاحبه کنندگان می خواهند بدانند که شما به موقعیتی که برای آن درخواست می کنید علاقه مند هستید. علاقه خود را با پرسیدن سوالات روشنگرانه در پایان مصاحبه نشان دهید. برخی از سوالاتی که می توانید بپرسید عبارتند از:

  • مسئولیت های روزانه من شامل چه مواردی می شود؟
  • محیط کار چگونه است؟
  • بخش مورد علاقه شما از کار در شرکت چیست؟

بیشتر بخوانید: ۱۷ باید و نباید تکالیف مصاحبه شغلی (با مثال)

۲۳. در مورد مراحل بعدی بپرسید

پرسیدن از مصاحبه کننده در مورد مراحل بعدی در فرآیند مصاحبه راه خوبی برای ابراز علاقه مداوم شما به نقش و شرکت است. در حالی که برخی از کارفرمایان ممکن است آماده باشند به شما شغلی پیشنهاد دهند، برخی دیگر ممکن است از شما برای مصاحبه حضوری دعوت کنند زیرا جستجوی نامزد خود را محدود می کنند. دانستن پاسخ این سوال به شما ایده می دهد که چه انتظاری دارید تا بتوانید برای مراحل بعدی آماده شوید.

۲۴. یک ایمیل تشکر بفرستید

بلافاصله پس از مصاحبه تلفنی خود، یک ایمیل تشکر برای مصاحبه کننده ارسال کنید . مطمئن شوید که از آنها برای وقتشان تشکر کنید، چند جزئیات مرتبطی را که در مورد آن صحبت کردید درج کنید و علاقه مداوم خود را به نقش ابراز کنید. مهم است که به درستی به مصاحبه کننده خطاب کنید و ایمیل خود را ظرف ۲۴ ساعت ارسال کنید. اگر چیزی وجود دارد که فراموش کرده اید ذکر کنید یا می خواهید آنها در مورد موضوع خاصی توضیح دهند، این یک فرصت عالی برای پرسیدن است.

موارد مرتبط: نمونه های ایمیل بعدی برای بعد از مصاحبه

۲۵. پیگیری کنید

اگر ظرف یک یا دو هفته پاسخی از مصاحبه کننده دریافت نکردید، پیگیری کنید. این امکان وجود دارد که آنها همچنان در حال مصاحبه با نامزدهای دیگر باشند، اما در صورت عدم انجام، با محدود کردن انتخاب نامزد خود، به شما ایده می‌دهد که در چه جایگاهی قرار دارید.

وقتی برای مصاحبه خود آمادگی بهتری داشته باشید، به احتمال زیاد نتیجه مطلوبی خواهید داشت. صرف نظر از اینکه چه اتفاقی می افتد، آماده سازی و داشتن یک مصاحبه تلفنی یک تجربه یادگیری عالی برای مصاحبه های آینده با همان ماهیت است.

مطالب مرتبط: ۲۵ نکته مصاحبه تلفنی برای رساندن شما به دور بعدی 

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *