بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

مسئولیت اجتماعی چیست؟ انواع و مثال ها

مسئولیت اجتماعی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

از افزایش بهره وری گرفته تا جذب استعدادهای برتر، مزایای بی شماری برای افزودن طرح های مسئولیت اجتماعی در سازمان وجود دارد. همچنین به شما امکان می دهد شهرت کلی سازمان خود را بهبود بخشید، که می تواند درها را برای فرصت های نامحدود جدید باز کند. انتخاب مناسب ترین ابتکار برای سازمان شما نیاز به بررسی دقیق دارد، زیرا این تلاش می تواند هزینه بر باشد.

در این مقاله به چیستی مسئولیت اجتماعی، چگونگی ارتباط تنگاتنگ مسئولیت اجتماعی و اخلاق و مزایا و معایب مسئولیت اجتماعی می پردازیم. ما همچنین نمونه‌های مختلفی از مسئولیت اجتماعی را که بسیاری از شرکت‌ها برای شروع آن انتخاب می‌کنند، پوشش می‌دهیم.

مطالب مرتبط: مسئولیت اجتماعی شرکت چیست؟

مسئولیت اجتماعی چیست؟

مسئولیت اجتماعی یک چارچوب اخلاقی است که در آن افراد یا شرکت ها برای انجام وظیفه مدنی خود و انجام اقداماتی که به نفع جامعه به عنوان یک کل باشد، پاسخگو هستند. اگر یک شرکت یا شخصی در نظر دارد اقداماتی را انجام دهد که می تواند به محیط زیست یا جامعه آسیب برساند، آن اقدامات از نظر اجتماعی غیرمسئولانه تلقی می شوند. بر اساس این مفهوم، مدیران باید تصمیماتی اتخاذ کنند که نه تنها سود را به حداکثر برساند، بلکه از منافع جامعه و جامعه در کل محافظت کند.

مسئولیت اجتماعی و اخلاق

اخلاق به مجموعه ای از اصول اخلاقی اطلاق می شود که بر رفتار یک شرکت یا فرد حاکم است. شرکت ها باید اخلاق را در اعمال روزانه خود بگنجانند، به ویژه تصمیماتی که بر افراد دیگر یا محیط تاثیر می گذارد. یک کد مسئولیت اجتماعی و رفتار اخلاقی باید در یک سازمان و همچنین در طول تعامل با دیگران خارج از شرکت اعمال شود.

تا زمانی که یک شرکت از استانداردهای اخلاقی قوی حمایت می کند و مسئولیت اجتماعی را در درون شرکت حفظ می کند، محیط و کارمندان با تمرکز بر سودآوری برابر هستند. با این حال، اگر شرکت استانداردهای اخلاقی خود را نادیده بگیرد و اقداماتی را انجام دهد که از نظر اجتماعی غیرمسئولانه است، مانند نادیده گرفتن مقررات زیست محیطی برای افزایش سودآوری، دخالت دولت اغلب ضروری است.

مزایای مسئولیت اجتماعی

هنگامی که یک شرکت مسئولیت اجتماعی را انتخاب می کند، چندین مزیت وجود دارد، مانند:

  • به یک شرکت مزیت رقابتی می دهد
  • نامزدهای قوی را جذب می کند و ماندگاری را افزایش می دهد
  • کسب و کار شما را برای سرمایه گذاران جذاب می کند
  • فرهنگ کسب و کار را بهبود می بخشد
  • وفاداری و حمایت مشتری را افزایش می دهد
  • شهرت شرکت را بهبود می بخشد
  • سود و ارزش را بهبود می بخشد

به یک شرکت مزیت رقابتی می دهد

اکثر مشتریان امروز قبول دارند که مسئولیت اجتماعی یکی از معیارهای اصلی انتخاب شرکتی برای خرید یا انجام تجارت با آن است. یک شرکت مسئولیت پذیر اجتماعی نیز پیامی است که می توانید در موقعیت برند و بازاریابی خود از آن استفاده کنید.

نامزدهای قوی را جذب می کند و ماندگاری را افزایش می دهد

موفقیت شرکت شما به شدت تحت تاثیر افرادی است که برای شما کار می کنند. اگر به طور مداوم فرهنگ مسئولیت پذیری اجتماعی را برای کارمندان خود فراهم کنید، و برای انجام آن شهرت داشته باشید، می توانید استعدادهای برتر را در سازمان خود جذب و حفظ کنید.

مطالب مرتبط: منابع انسانی: تعریف و نحوه کار

کسب و کار شما را برای سرمایه گذاران جذاب می کند

سرمایه گذاران عموماً بر این باورند که تعهد به تغییر اجتماعی راهی عالی برای موقعیت یک شرکت برای موفقیت بلندمدت است. در حالی که باید بین تمرکز بر سودآوری یک سازمان و ابتکارات اجتماعی تعادلی وجود داشته باشد، انجام موفقیت آمیز آن می تواند فرصت های بی پایانی را برای شرکت ها ایجاد کند.

فرهنگ کسب و کار را بهبود می بخشد

اگر کارمندان شما ابتکارات اجتماعی را ببینند، احتمالاً انگیزه بیشتری خواهند داشت و تعهد بیشتری به سازمان خواهند داشت. فراهم کردن زمان برای کارمندان برای حمایت از ابتکارات اجتماعی خود نیز می تواند باعث غرور، وفاداری و انگیزه در اعضای تیم شما شود. این به نوبه خود همه را درگیر و سازنده تر می کند.

مرتبط: ۱۵ ارزش حرفه ای برای یک شغل موفق

وفاداری و حمایت مشتری را افزایش می دهد

مصرف کنندگان به سمت شرکت هایی جذب می شوند که شهرت دارند که شهروند شرکتی خوبی هستند. علاوه بر این، حمایت از مشتری کلید جذب مشتریان جدید است. همانطور که مشتریان وفادار شما با افرادی که در مورد محصول شما می شناسند صحبت می کنند و نظرات مثبت خود را به اشتراک می گذارند، کسب و کار بیشتری را به سمت شما هدایت می کنند.

شهرت شرکت را بهبود می بخشد

اگر سازمان شما به طور مستمر در ابتکارات اجتماعی شرکت می کند، این تصور را به مشتریان، سرمایه گذاران و کل جهان می دهد که سازمان شما از نظر مالی قابل دوام است. این به نوبه خود می تواند سرمایه گذاران جدید و سرمایه گذاران را به طور یکسان جذب کند.

سود و ارزش را بهبود می بخشد

در بسیاری از موارد، شرکت‌ها متوجه می‌شوند که وقتی روش‌های کارآمدتر انرژی را معرفی می‌کنند و بازیافت را شروع می‌کنند، در واقع هزینه‌های عملیاتی را کاهش می‌دهند و به نفع محیط‌زیست می‌شوند. مسئولیت اجتماعی همچنین باعث افزایش شفافیت با تحلیلگران سرمایه گذاری، سهامداران و اعضای جامعه می شود که به نوبه خود باعث بهبود شهرت شرکت و افزایش ارزش کلی می شود.

معایب مسئولیت اجتماعی

در حالی که مسئولیت اجتماعی شرکت ها به طور کلی برای سازمان ها سودمند است، چند اشکال وجود دارد. در اینجا معایب اولیه وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

برای اجرا هزینه دارد

در حالی که سازمان‌های بزرگ می‌توانند بودجه‌ای را برای گزارش‌دهی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها اختصاص دهند، این امر می‌تواند از نظر مالی بر سازمان‌های کوچک‌تر مالیات وارد کند. در حالی که شرکت‌های کوچک‌تر می‌توانند از رسانه‌های اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن هرگونه سیاست یا ابتکار مسئولیت اجتماعی با مشتریان و اعضای جامعه استفاده کنند، نظارت بر این کانال‌ها به زمان و منابع نیاز دارد. ممکن است شرکت را ملزم به استخدام کارمندان اضافی برای مدیریت موثر فرآیند کند، که می تواند برای مشاغل کوچک چالش برانگیز باشد.

سودآوری را تحت تأثیر قرار می دهد

یک شرکت نسبت به سهامدارانش وظیفه امانتداری دارد و ابتکارات مسئولیت اجتماعی پرهزینه می تواند مستقیماً بر آن تأثیر بگذارد. این تضاد می تواند برای مدیران چالش برانگیز باشد که ممکن است احساس کنند مجبور هستند بین تصمیمات یا ابتکارات مسئولیت اجتماعی و تمرکز بر سودآوری شرکت یکی را انتخاب کنند.

شستشوی سبز

در برخی موارد، ابتکارات مسئولیت اجتماعی به عنوان ترفندی برای بهبود تصویر یک شرکت استفاده شده است، حتی اگر هیچ تغییر واقعی ایجاد نشده باشد. به همین دلیل، مهم است که در نظر داشته باشید که چه ابتکارات مسئولیت اجتماعی را می خواهید انجام دهید و تأثیری که آنها بر سازمان خواهند داشت را ارزیابی کنید.

نمونه هایی از مسئولیت اجتماعی در شرکت ها

در اینجا چند نمونه از ابتکارات مسئولیت اجتماعی شرکتی که شرکت ها انجام داده اند آورده شده است:

  • اعطای خیریه و تلاش های داوطلبانه: شرکت ها هر ساله به کارمندان برای کار داوطلبانه مرخصی می دهند و همچنین بخشی از درآمد را به یک سازمان خیریه اهدا می کنند.
  • تغییر در سیاست‌های شرکت در تلاش برای بهبود یا به نفع محیط‌زیست: شرکت‌ها رویدادهای درختکاری را برگزار می‌کنند، ضایعات کاغذ را به حداقل می‌رسانند، به لامپ‌های کم مصرف تغییر می‌دهند، سطل‌های بازیافت را راه‌اندازی می‌کنند و اجازه کار از راه دور را برای کاهش تأثیر منفی ترافیک مسافران می‌دهند.
  • بهبود سیاست های کار و استقبال از تجارت منصفانه: برندها در تلاش برای بهبود شرایط کاری و رفاه کارکنان هستند. آنها به والدین دوره های قابل توجهی مرخصی با حقوق، زمان تعطیلات نامحدود، نور طبیعی بیشتر، صندلی نرم و گیاهان برای تقویت انرژی و روحیه می دهند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *