بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

نظریه یادگیری اجتماعی: تعریف و مفاهیم اصلی

نحوه به کارگیری نظریه یادگیری اجتماعی برای آموزش الکترونیکی موثر

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

هدف روانشناسان درک رفتار انسان است. یکی از جنبه های رفتاری که آنها ممکن است سعی در درک آن داشته باشند این است که چرا افراد رفتارهای خاصی از خود نشان می دهند. برخی بر این باورند که افراد با مشاهده دیگران رفتارهایی را برای الگوسازی می آموزند.

در این مقاله از ایوسی، به تعریف نظریه یادگیری اجتماعی می پردازیم، اجزای اصلی آن را فهرست می کنیم، آن را با نظریه شناختی اجتماعی مقایسه می کنیم و نمونه هایی از کاربردهای این نظریه را در دنیای واقعی ارائه می دهیم.

مطالب مرتبط: روانشناسی یادگیری: تعریف و انواع

نظریه یادگیری اجتماعی چیست؟

نظریه یادگیری اجتماعی یک نظریه روانشناختی است که توسط آلبرت بندورا ارائه شده است. این نظریه به افراد پیشنهاد می کند که رفتارهای اجتماعی را با مشاهده دیگران بیاموزند، سپس از رفتاری که مشاهده کرده اند تقلید کنند. مردم ممکن است رفتارها را از هر کسی بیاموزند. این شامل افرادی می‌شود که مستقیماً می‌شناسند، مانند والدین، همسالان یا همکاران، یا افرادی که نمی‌شناسند، مانند ورزشکاران، افراد مشهور و تأثیرگذار.

نظریه یادگیری اجتماعی شامل فرآیندهای متعددی است که بر اینکه آیا فردی رفتار جدیدی کسب می کند یا خیر، تأثیر می گذارد. این فرآیندها عبارتند از:

توجه

توجه به درجه ای اشاره دارد که فرد متوجه رفتاری می شود. برای کسی ضروری است که یک رفتار را متوجه و درک کند تا بتواند آن را مدل کند. این نشان می دهد که شما ممکن است هر روز شاهد رفتارهای زیادی باشید، اما ممکن است از همه آنها تقلید نکنید، که اهمیت تاثیرگذار و قابل توجه بودن یک رفتار را برجسته می کند.

انگیزه

انگیزه به اراده برای نشان دادن یک رفتار مربوط می شود. همچنین به عنوان تقویت جانشین نامیده می شود، این زمانی اتفاق می افتد که افراد با مشاهده عواقبی که دیگران بر اساس اعمال خود با آن مواجه می شوند، در مورد رفتارها یاد می گیرند. برای مثال، فردی که شاهد تقویت مثبت برای یک رفتار است، ممکن است انگیزه خود را برای تقلید از یک رفتار داشته باشد. برعکس، فردی که پیامدهای منفی یک رفتار را مشاهده می کند، ممکن است او را از هدایت رفتار منصرف کند.

تولید مثل

بازتولید به توانایی فرد برای الگوبرداری از رفتاری که مشاهده می کند اشاره دارد. این اغلب بر اینکه آیا کسی برای نشان دادن رفتار خود انگیزه دارد یا خیر تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، توانایی های فیزیکی، احساس ترس یا عوامل دیگر ممکن است توانایی فرد را برای تقلید از یک رفتار مشاهده شده محدود کند.

حفظ

حفظ به این بستگی دارد که فرد چقدر یک رفتار را به خاطر می آورد. برای یک فرد مهم است که هنگام مشاهده یک رفتار، خاطره ای را شکل دهد و به او اجازه دهد رفتار را به خاطر بیاورد و در آینده آن را الگوبرداری کند. این بسیار مهم است زیرا یادگیری اجتماعی اغلب در طول زمان اتفاق می افتد، بنابراین ضروری است که افراد رفتارهایی را که مشاهده می کنند به خاطر بسپارند.

مفاهیم اصلی نظریه یادگیری اجتماعی

در اینجا مفاهیم اصلی نظریه یادگیری اجتماعی آمده است:

مردم می توانند از طریق مشاهده بیاموزند

نظریه یادگیری اجتماعی نشان می دهد که افراد ممکن است از طریق مشاهده یاد بگیرند. با این حال، این لزوماً نیازی به تماشای شخص دیگری در حال انجام یک فعالیت ندارد. در عوض، آنها ممکن است رفتارهایی را از فرهنگ پاپ و مشاهده اعمال دیگران از طریق گوش دادن، خواندن یا تماشای محتوا بیاموزند.

بر اساس این ایده، یادگیری مشاهده ای شامل سه مدل اساسی است که عبارتند از:

  • مدل زنده: یک مدل زنده شامل فردی است که رفتار خاصی را انجام می دهد یا نشان می دهد.

  • مدل نمادین: یک مدل نمادین شامل شخصیت‌های خیالی یا واقعی است که رفتارهای خاصی را در کتاب‌ها، فیلم‌ها، رسانه‌های آنلاین یا برنامه‌های تلویزیونی نشان می‌دهند.

  • مدل آموزشی کلامی: یک مدل آموزشی کلامی توصیف یا توضیحی از یک رفتار خاص ارائه می دهد.

بیشتر بخوانید: یادگیری مشاهده ای: تعریف و ۴ مرحله

تنبیه و تقویت به طور غیر مستقیم بر رفتار و یادگیری تأثیر می گذارد

مردم انتظارات عواقب آتی را بر اساس واکنش به پاسخ فعلی شکل می دهند. اگر کسی شاهد تقویت مثبت یک رفتار باشد، ممکن است برای یادگیری و الگوسازی رفتار انگیزه داشته باشد. با این حال، اگر ببینند که شخصی به دلیل یک رفتار منفی تنبیه شده است، ممکن است از نشان دادن آن رفتار دلسرد شوند.

وضعیت روانی بر یادگیری تأثیر می گذارد

نظریه یادگیری اجتماعی تشخیص می دهد که تقویت بیرونی و درونی بر یادگیری و رفتار تأثیر می گذارد. در حالی که تصدیق می کند که تقویت محیطی خارجی ممکن است بر رفتار و یادگیری تأثیر بگذارد، تأثیرات تقویت درونی را نیز تشخیص می دهد. این شامل پاداش‌ها و انگیزه‌های درونی، مانند احساس غرور یا رضایت یا احساس موفقیت است.

یادگیری تغییر را تضمین نمی کند

ممکن است شخصی با نشان دادن یک رفتار جدید، یادگیری را نشان دهد. با این حال، برخی از یادگیری ها ممکن است فوراً آشکار نباشند. یادگیری مشاهده ای از این ایده پشتیبانی می کند که افراد قادر به یادگیری اطلاعات جدید بدون تغییر رفتارهای خود برای نشان دادن رفتارهای جدید هستند.

نظریه یادگیری اجتماعی در مقابل نظریه شناختی اجتماعی

بندورا هر دو نظریه را ایجاد کرد، اما نظریه شناختی اجتماعی جنبه دقیق تر و خاص تر نظریه یادگیری اجتماعی است. نظریه شناختی اجتماعی به نظریه شناختی یادگیری مربوط می شود که به افراد پیشنهاد می کند از دیگران بیاموزند، سپس عوامل شناختی یا شخصی، محیط و خود رفتار را در نظر بگیرند. به این ترتیب، نظریه شناخت اجتماعی می گوید که انسان ها به همان اندازه که این نیروها آنها را شکل می دهند، نیروهای درونی و محیطی خود را نیز شکل می دهند.

مطالب مرتبط: یادگیری شناختی: تعریف، مزایا و مثال ها

کاربردهای دنیای واقعی نظریه یادگیری اجتماعی

در اینجا چند نمونه از متخصصانی وجود دارد که کاربردهای واقعی نظریه یادگیری اجتماعی را نشان می دهند:

مددکاران اجتماعی

مددکاران اجتماعی ممکن است از نظریه یادگیری اجتماعی به عنوان یک ابزار مداخله استفاده کنند. ممکن است با اصلاح تقویت مرتبط با علت مشکل در تأثیرگذاری بر رفتارهای جدید مؤثر باشد. با این حال، برای استفاده موفقیت آمیز از این به عنوان یک ابزار مداخله، برای مددکاران اجتماعی مهم است که از سایر ابزارهای تکمیلی مانند مدیریت استرس، کدگذاری نمادین و تقویت جانشین استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: ۱۵ نظریه مددکاری اجتماعی که باید بدانید

محققین

محققان اغلب از نظریه یادگیری اجتماعی برای درک پرخاشگری و خشونت و رابطه آنها با یادگیری مشاهده ای استفاده می کنند. آنها ممکن است بررسی کنند که چگونه مردم، به ویژه کودکان، ممکن است این نوع رفتارها را از طریق مشاهده رسانه ها، مانند فیلم ها یا بازی های ویدیویی، یاد بگیرند. برعکس، محققان همچنین ممکن است این نظریه را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اهمیت الگوهای نقش مثبت و توانایی آنها در مدل سازی رفتارهای مطلوب و تشویق به تغییر به کار گیرند.

روانشناسان

برخی از روانشناسان از نظریه یادگیری اجتماعی برای درک علل رفتارها و حالات خاص استفاده می کنند. این ممکن است به آنها کمک کند تا درک بهتری از انگیزه افراد برای تغییر رفتارشان داشته باشند. به طور مشابه، این ممکن است بینشی در مورد اینکه چرا مردم تصمیم‌های خاصی می‌گیرند، مانند اینکه چرا مصرف‌کنندگان محصولات خاص را می‌خرند، ارائه دهد.

معلمان

معلمان ممکن است از نظریه یادگیری اجتماعی در کلاس های درس خود استفاده کنند، به ویژه از طریق استفاده از سیستم های پاداش و تنبیه. بر اساس این نظریه، اگر دانش‌آموزی ببیند که همکلاسی‌اش پیامد مثبتی برای یک عمل دریافت می‌کند، احتمالاً خودش آن عمل را انجام می‌دهد. این ممکن است به معلمان کمک کند تا رفتار دانش آموزان را بهبود بخشند.

مدیران

مدیران ممکن است از تئوری یادگیری اجتماعی برای مدل سازی رفتارهای مورد نظر برای تیم خود استفاده کنند. این از نظریه ای ناشی می شود که نشان می دهد باورها، بازخوردها، اخلاقیات، پاداش ها و افکار همگی انگیزه رفتار و موفقیت هستند. کارمندان ممکن است ببینند که مدیرانشان رفتارهای خاصی از خود نشان می دهند و از طریق حالات فیزیولوژیکی، متقاعدسازی کلامی و تجربه جانشین یاد می گیرند.

مطالب مرتبط: ۱۲ نوع رفتار در محل کار

جرم شناسان

بسیاری از جرم شناسان نظریه یادگیری اجتماعی را در تلاش برای درک رفتار مجرمانه و ایجاد نظریه هایی در مورد آن به کار می گیرند. این نظریه در ارتباط با سایر تئوری‌های رفتاری، ممکن است نشان دهد که چقدر احتمال دارد فردی بر اساس رفتارهایی که در معرض آن قرار می‌گیرد و انواع تقویت‌هایی که بر اساس هنجارهای گروهی می‌بیند، رفتارهای مجرمانه ایجاد کند. بر این اساس، جرم شناسان عموماً معتقدند که افراد ممکن است رفتار مجرمانه را از طریق موقعیت های اجتماعی و غیر اجتماعی، به ویژه از طریق تقویت مستقیم، دستورالعمل های صریح، مشاهده و تقویت جانشین بیاموزند.

همچنین بخوانید: راهنمای قطعی نظریه یادگیری رفتاری

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *