بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

راهنمای کامل مراحل شش سیگما برای بهبود فرآیند

راهنمای فرآیند شش سیگما برای سازندگان

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

شش سیگما با پایه گذاری در پنج اصل کلیدی، روشی مبتنی بر داده از تکنیک ها و ابزارهای مدیریتی است که موفقیت را بهینه می کند و میزان خطا را در فرآیندهای تولید به حداقل می رساند. بسیاری از شرکت ها از این مراحل برای کمک به تیم ها برای غلبه بر چالش ها، بهبود کیفیت و افزایش سود استفاده می کنند. یادگیری نحوه عملکرد این روش می تواند به شما کمک کند تا آن را در فرآیندهای کاری خود برای دستیابی به نتایج بهتر اعمال کنید.

در این مقاله از ایوسی، ما در مورد چیستی شش سیگما، نحوه عملکرد آن، مراحل شش سیگما و مزایای اتخاذ این روش بحث می کنیم.

شش سیگما چیست؟

شش سیگما مجموعه ای از تکنیک ها و ابزارهای مدیریتی برای بهبود سیستم های پردازش تولید و کاهش عیوب محصول است. از روش ها و داده های آماری برای شناسایی و کنترل تغییرات در خروجی سیستم استفاده می کند. سازمان ها از شش سیگما برای افزایش اثربخشی و کارایی فرآیندهای خود و بهبود تجربه مشتری استفاده می کنند. هدف آن ارائه محصولات و خدمات تقریباً عالی برای دستیابی به خدمات اولیه مشتری است. تیم ها برای رسیدن به این هدف از طریق پنج مرحله تلاش می کنند که پردازش را بهبود می بخشد و با به حداقل رساندن متغیرها در فرآیند تولید و حذف علل محصولات معیوب، به محصولات بدون نقص دست می یابد.

شش سیگما از منحنی زنگ آماری می آید. نماد سیگما که حرف یونانی σ است، یک اصطلاح آماری برای اندازه گیری انحرافات فرآیند است. بر اساس منحنی زنگ، هر سیگما نشان دهنده یک انحراف از میانگین است. این به این معنی است که شش سیگما سه انحراف بالاتر و سه انحراف زیر میانگین است و دستیابی به این بدان معنی است که نرخ نقص برای خروجی بسیار کم است. مدارس، دانشکده‌ها و دانشگاه‌های مختلف این روش را آموزش می‌دهند، و شامل پنج سطح گواهینامه است که به شما می‌آموزد که در فرآیندهای تبدیلی متخصص شوید.

بیشتر بخوانید: شش سیگما و ناب چیست؟ تفاوت ها و نحوه کار آنها

مراحل شش سیگما چیست؟

برای اجرای موفقیت آمیز متدولوژی شش سیگما، داشتن درک عمیق از فرآیند پنج مرحله ای بسیار مهم است. شش سیگما با توجه به اینکه رضایت مشتری آخرین بازی، اجرای بهبود فرآیند و کاهش ضایعات است، از روش پنج مرحله ای DMAIC (تعریف، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل، بهبود و کنترل) پیروی می کند که عبارت است از:

۱. علل مشکلات فرآیند را تعریف کنید

اولین قدم در به کارگیری فرآیند شش سیگما، تعریف حوزه بهبود از دیدگاه مشتری است. از خود بپرسید که می خواهید به چه چیزی برسید و آیا منابع لازم برای انجام آن را دارید یا خیر. یک رویکرد مشتری محور را در نظر بگیرید و با ذینفعان تأیید کنید که با انتظارات آنها مطابقت دارید. در طول این مرحله، یک تیم مشکلاتی را که باید بر روی آنها تمرکز کنند، مشخص می‌کند و نقشه‌ای از فرآیند را برای تعریف و اصلاح اهداف و قابل تحویل ایجاد می‌کند و نیازهای مشتری را روشن می‌کند. این مرحله همچنین تضمین می کند که تیم اهداف خود را با اهداف رهبران سازمان هماهنگ می کند.

۲. اندازه گیری جنبه های مهم فرآیندهای جاری

این تیم با تمرکز بر معیارها، داده‌هایی را جمع‌آوری می‌کند تا عملکرد فعلی فرآیندی را که در حال بهبود آن هستید اندازه‌گیری کند و زمینه‌های بالقوه رشد یا بهبود را تشخیص دهد. سعی کنید از دستورالعمل های واضح برای جمع آوری داده ها استفاده کنید که می تواند شامل تعریف داده ها، مستندسازی بینش های مورد انتظار، استانداردسازی تکنیک ها برای اطمینان از دقت اندازه گیری و تعیین مناطق زباله باشد. تیم می‌تواند از این مرحله برای ارزیابی زمان هدایت و شناسایی معیار عملکرد فرآیند استفاده کند، که از طریق آن، بهبودهای فرآیند جدید را با هم مقایسه کند.

۳. داده ها را تجزیه و تحلیل کنید

هنگامی که داده های اندازه گیری شده را جمع آوری کردید، می توانید از تجزیه و تحلیل برای یافتن مشکلات در این فرآیند استفاده کنید. این به شما اجازه می دهد تا هر دلیل احتمالی برای شکست فرآیند را جدا کرده و آن را ارزیابی کنید. در حین تجزیه و تحلیل داده ها، ایده خوبی است که اهداف خود را به صورت عددی محاسبه کنید. به عنوان مثال، شما می توانید هدف خود را برای کاهش ۲۵٪ کالاهای معیوب در نظر بگیرید. همچنین استفاده از داده های تاریخی برای شناسایی تغییرات مفید است.

مطالب مرتبط: شش سیگما چیست؟

۴. فرآیندها را بهبود بخشید

هنگامی که تیم دلیل خطای فرآیند را شناسایی کرد، رابطه بین متغیرها را تعیین می کند. این مرحله ایجاد تحمل فرآیند و شرایط عملیاتی قابل قبول و به دنبال آن برنامه های بهبود است. برنامه‌های بهبود می‌تواند شامل یک فرآیند ساختاریافته باشد که به اعضای تیم اجازه می‌دهد تا ایده‌های خود را بر اساس حوزه تخصصی خود به اشتراک بگذارند. بهبودهای ساختاریافته تغییرات بلندمدتی ایجاد می‌کند که سطح پایه پروژه و تجربه مشتری را بهبود می‌بخشد. ایجاد پیشرفت های ساختاریافته می تواند شامل آزمایش راه حل های مختلف تا تصمیم گیری در مورد بهترین راه حل باشد.

مطالب مرتبط: ۶ راه برای ساده کردن فرآیندها

۵. کنترل و بررسی خطاها

تأیید کنید که تیم شما فرآیند جدید را به درستی اجرا کرده است و بهبودها پایدار هستند. برای انجام این کار، سیستم اندازه گیری خود را اعتبارسنجی کنید، مشخص کنید که سیستم با اهداف شما مطابقت دارد، سپس روش های کنترل را اعمال کنید. کنترل فرآیند جدید، اثربخشی مداوم را تضمین می‌کند، به حفظ پیشرفت‌ها و حفظ رضایت مشتری کمک می‌کند. روش‌های کنترل می‌تواند شامل شیوه‌های ارتقا آسان و ایجاد یک برنامه نظارتی برای پیگیری موفقیت فرآیند جدید باشد. تیم شما همچنین می تواند یک طرح پاسخ ایجاد کند که داده های شما را برای رسیدگی به چالش های آینده در نظر بگیرد.

راهنمای فرآیند شش سیگما برای سازندگان

شش سیگما چگونه کار می کند؟

شش سیگما از DMAIC استفاده می کند که یک رویکرد روش شناختی است که بر پنج ارزش اصلی شش سیگما تمرکز دارد. برای پیاده سازی DMAIC، شما یک رتبه بندی نخبگان گواهینامه را تکمیل می کنید. هر رتبه به توانایی شما در توسعه راه حل هایی برای بهبود پروژه بستگی دارد. این رتبه ها به آموزش های کسب شده، استانداردهای شغلی، معیارهای آموزشی و واجد شرایط بودن بستگی دارد. سطوح رتبه بندی شش سیگما عبارتند از:

کمربند سفید

این گواهینامه مقدماتی و ساده ترین مرحله ای است که هر کارمندی می تواند به آن ملحق شود. شما با یک تیم برای حل مشکلات مربوط به فرآیند همکاری می کنید. برای قرار گرفتن در سطح کمربند سفید، شما درک اولیه ای از روش و اصول شش سیگما دارید.

کمربند زرد

برای به دست آوردن وضعیت کمربند زرد، شما به عنوان عضو تیم پروژه شرکت می کنید و بهبودها را برای فرآیندهای موجود بررسی می کنید. کمربند زرد درک عمیق تری از روش های شش سیگما و فرآیند DMAIC به دست می آورد. یک حرفه ای با کمربند زرد می تواند درک کند که چگونه می تواند روش های شش سیگما را به صورت محدود تفسیر، اجرا، اجرا و اعمال کند.

کمربند سبز

سطح تخصص کمربند سبز به حداقل سه سال تجربه حرفه ای تمام وقت و درک کامل ابزارها و روش های حل مسئله نیاز دارد که دانش پیشرفته شما را نشان می دهد. همچنین اگر تجربه بهبود فرآیندهای تولید و پیشروی پروژه‌های سطح کمربند سبز را داشته باشید، واجد شرایط کمربند سبز هستید. افراد حرفه ای با کمربند سبز می توانند متدولوژی ها را با مهارت بالایی تفسیر، اجرا، اجرا و اعمال کنند.

کمربند سیاه

کمربند مشکی شش سیگما یک گواهینامه در سطح متخصص است. با این کار می توانید دانش و مهارت پیشرفته خود را با رعایت شرایط زیر نشان دهید:

  • حداقل سه سال تجربه حرفه ای تمام وقت داشته باشید

  • داشتن تجربه کاری در زمینه دانش اصلی

  • تمام توابع شش سیگما را با تکمیل حداقل دو پروژه شش سیگما اعمال کرد

  • نشان دادن تخصص در ایجاد بهبودها با استفاده از معیارهای چند متغیره (آمار شامل مشاهده و تجزیه و تحلیل بیش از یک متغیر)

  • یک رهبر اثبات شده در حل مسئله فرآیند و قادر به آموزش یا مربیگری تیم های پروژه

  • تمام وقت خود را به اجرای شش سیگما و کارهای ویژه اختصاص دهید

کمربند مشکی استاد

کمربند مشکی شش سیگما بالاترین سطح گواهینامه است و نشان می دهد که شما تمام شرایط را برآورده کرده اید، از جمله:

  • حداقل پنج سال کار تمام وقت داشته باشید یا بخشی از حداقل ده پروژه شش سیگما بوده باشید

  • کمربندهای سبز و سیاه را در روند تغییر و توسعه خود مربیگری کرده اند

  • به عنوان مشاور داخلی کار کرده و به عنوان مربی داخلی ادامه داده است

  • استراتژی های کسب و کار و معیارهای کلیدی خود را برای استفاده در ارتباط با شش سیگما توسعه داده اید

  • تیم های گارانتی به طور مداوم شش سیگما را برای تمام وظایف شغلی در همه بخش ها اعمال می کنند

  • تمام وقت خود را روی کارهای آماری متمرکز کنید، مانند شناسایی پروژه ها / عملکردهای اضافی

  • یک نمونه کار از کار خود داشته باشید که تخصص شما را نشان می دهد

مطالب مرتبط: مزایای آموزش شش سیگما چیست؟

مزایای فرآیند شش سیگما

استفاده از فرآیند شش سیگما مزایای زیادی دارد. با استفاده از این روش، رهبران سیستمی از اصلاحات مداوم فرآیند را معرفی می کنند که مشاغل کوچک و بزرگ می توانند با برنامه های متعدد از آن استفاده کنند. به عنوان مثال، یک بخش منابع انسانی ممکن است تشخیص دهد که به دلیل جابجایی بالای کارمندان، میلیون‌ها دلار ضرر می‌کند.

با اجرای شش سیگما، بخش می تواند علت ایجاد مشکل را شناسایی کند. آنها ممکن است غرامت کم و انتخاب ضعیف کارمند را شناسایی کنند. برای بهبود فرآیند استخدام، آنها آموزش های بیشتری را برای کارکنان و برنامه جبران بهتر ارائه می کنند. از طریق شش سیگما، بخش منابع انسانی می تواند گردش مالی کارکنان را کاهش دهد و میلیون ها دلار صرفه جویی کند. سایر مزایای فرآیند شش سیگما عبارتند از:

  • تجارب مشتری را با بهبود محصولات و کاهش بازده مشتری افزایش می دهد.

  • یافتن زودهنگام مشکلات و حل فوری آنها را آسان تر می کند

  • به شما کمک می کند شانس تغییرات در فرآیندها را پیش بینی کنید، که می تواند استانداردهای شرایط را بهبود بخشد، ضایعات را کاهش دهد و سود را بهبود بخشد.

  • عیوب، ضایعات و گلوگاه های محصولات را از بین می برد.

  • اعتماد و اعتبار ذینفعان را بهبود می بخشد.

بخوانید: تضمین کیفیت چیست؟ (و چگونه فرآیند خود را بهبود ببخشید)

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *