بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

تحلیل سناریو: تعریف، اهمیت، مثال‌ها و پرسش‌های متداول

مهارت های دانشمند داده که شما نیاز دارید

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

زمانی که شرکت ها در حال برنامه ریزی برای ایجاد تغییرات عمده در عملیات خود هستند، جمع آوری داده ها در مورد نتایج بالقوه برای آنها مهم است. تحلیل سناریو یک روش پیش‌بینی است که به شرکت‌ها کمک می‌کند تا ببینند که چگونه تغییرات در عوامل مختلف می‌تواند بر کسب‌وکارشان تأثیر بگذارد. درک نحوه عملکرد تحلیل سناریو می تواند به شما کمک کند از ضررهای احتمالی جلوگیری کنید و سرمایه گذاران بیشتری را جذب کنید.

در این مقاله از ایوسی، ما تعریف می کنیم که تحلیل سناریو چیست، توضیح می دهیم که چرا مهم است، بحث می کنیم که چه کسانی معمولاً از این روش استفاده می کنند و چند مثال ارائه می دهیم.

موارد کلیدی:

  • تحلیل سناریو فرآیندی است که به سرمایه‌داران اجازه می‌دهد تا ارزش یک سبد را در شرایط مختلف پیش‌بینی کنند.

  • تجزیه و تحلیل سناریو به شرکت ها اجازه می دهد تا ذینفعان را در جریان قرار دهند، سرمایه گذاران را جذب کنند، از ضرر جلوگیری کنند و سودآوری آینده خود را پیش بینی کنند.

  • این نوع تحلیل هم برای سرمایه گذاران و هم برای مدیران مالی شرکت ها مفید است.

تحلیل سناریو چیست؟

تجزیه و تحلیل سناریو روشی است که به کارشناسان مالی اجازه می دهد تا رویدادهایی را که ممکن است در آینده اتفاق بیفتد بررسی کنند و نتایج بالقوه را پیش بینی کنند. این روش می تواند به آنها کمک کند تا تجزیه و تحلیل ریسک انجام دهند و وضعیت مالی شرکت خود را بهتر درک کنند. به طور معمول، هدف تجزیه و تحلیل سناریو، درک تغییرات احتمالی در جریان نقدینگی و یا ارزیابی کسب و کار است. این روش که به آن برنامه ریزی سناریو یا تفکر سناریو نیز گفته می شود، به سازمان ها کمک می کند تا برنامه های بلندمدت انجام دهند.

مطالب مرتبط:  تحلیل ریسک در تجارت چیست؟

چرا تحلیل سناریو مهم است؟

تجزیه و تحلیل سناریو به سازمان ها یک بررسی عمیق از تمام نتایج ممکن می دهد و به آنها کمک می کند تا تصمیمات را آزمایش کنند. در اینجا چند دلیل برای استفاده شرکت ها از تحلیل سناریو آورده شده است:

به ذینفعان اطلاع دهید

سهامداران شکل مهمی از حمایت مالی و تجاری برای یک شرکت هستند. انجام تجزیه و تحلیل سناریو به شرکت ها اجازه می دهد تا سهامداران را از سلامت مالی و ارزش گذاری شرکت مطلع کنند. این کار ذینفعان را در جریان قرار می دهد و به آنها اجازه می دهد تا از وضعیت مالی آینده یک شرکت مطلع شوند.

مطالب مرتبط:  تجزیه و تحلیل SWOT و سایر ابزارها (و زمان استفاده از آنها)

جذب سرمایه گذار

اگر یک شرکت به دنبال جذب سرمایه گذار است، ممکن است از تحلیل سناریو برای نشان دادن رشد مثبت استفاده کند که می تواند مزایای مالی برای سرمایه گذاران ایجاد کند. به طور معمول، این موارد شامل بهترین و بدترین احتمالات کار با یک سازمان است که می تواند به سرمایه گذار در تصمیم گیری آگاهانه کمک کند. پس از بررسی تحلیل سناریو، آنها می توانند تصمیم بگیرند که آیا می خواهند در یک شرکت سرمایه گذاری کنند یا خیر.

مرتبط:  نحوه تماس با یک سرمایه گذار فرشته

از ضرر احتمالی خودداری کنید

یکی دیگر از مزایای استفاده از تجزیه و تحلیل سناریو این است که می تواند به شرکت کمک کند فعال باشد و از ضرر احتمالی جلوگیری کند. با برنامه ریزی از قبل، آنها می توانند موقعیت ها و رویدادهایی را که ممکن است منجر به نتایج منفی شود، پیش بینی کنند. از آنجایی که تحلیل سناریو به آنچه که احتمال وقوع دارد می نگرد، به سازمان ها کمک می کند تا منابع را به طور موثرتری تخصیص دهند.

مطالب مرتبط:  نحوه اجرای برنامه ریزی استراتژیک (با مثال)

چه کسی از تحلیل سناریو استفاده می کند؟

کسب و کارها اغلب از تجزیه و تحلیل سناریو استفاده می کنند تا به آنها کمک کند تا تعیین کنند که چگونه تغییرات عملیاتی ممکن است بر جریان نقدی و سلامت مالی آنها تأثیر بگذارد. برخی از نقش هایی که تجزیه و تحلیل سناریو را انجام می دهند شامل حسابداران، مدیران مالی، تحلیلگران مالی و سایر کارشناسان مالی هستند. این به آنها کمک می کند تا تعیین کنند چگونه پول سرمایه گذاری کنند و بر اساس شرایط اقتصادی پیش بینی شده شرکت تصمیمات مالی دیگری بگیرند.

مطالب مرتبط:  ۷ نوع تحلیل مالی (با تعریف و مثال)

برنامه های کاربردی برای تحلیل سناریو

در اینجا روش های مختلفی وجود دارد که شرکت ها تجزیه و تحلیل سناریو را اعمال می کنند:

مرتبط:  مدیریت ریسک: راهنمای قطعی

نمونه هایی از تحلیل سناریو

از این نمونه‌های تحلیل سناریو برای کمک به ایجاد سناریو خود استفاده کنید:

مثال ۱

در اینجا مثالی از نحوه استفاده یک شرکت از تحلیل سناریو آورده شده است:

Teddy’s Technologies به تازگی یک تغذیه کننده خودکار حیوانات خانگی ایجاد کرده است که وقتی زمان اضافه کردن غذای بیشتری به فیدر فرا می رسد، اعلان ها را به تلفن ها و ساعت های هوشمند کاربران ارسال می کند. این شرکت می خواهد تعیین کند که آیا بازار ممکن است محصول خود را دوست داشته باشد یا خیر و تصمیم می گیرد که یک تحلیل سناریو انجام دهد. آنها متغیرهای مستقل مختلفی را بررسی می کنند تا ببینند چگونه ممکن است نتیجه را تغییر دهند.

یکی از عواملی که Tedy’s Technologies به آن توجه می کند این است که آیا رقبای آن محصول مشابهی را ارائه می دهند یا خیر. هنگام بررسی این موضوع، آنها می بینند که اگر سایر شرکت های فناوری محصولات مشابه را ارائه دهند، ممکن است تعداد محصولات فروخته شده کاهش یابد. این به Tedy’s Technologies اجازه می دهد تا استراتژی ای ارائه دهد که چگونه می تواند مشتریان بیشتری را به جای محصول رقیب خود به محصول خود جذب کند.

مطالب مرتبط:  برنامه ریزی عملیاتی در مقابل برنامه ریزی استراتژیک: تعاریف و تفاوت ها

مثال ۲

این نمونه دوم از تحلیل سناریو است:

Howard Ben Enterprises در حال بررسی این است که آیا سال آینده یک ساختمان اداری جدید در مرکز شهر آستین افتتاح کند یا خیر. آنها یک تجزیه و تحلیل سناریو انجام می دهند تا ببینند در صورت افزایش هزینه مواد خام چه اتفاقی می افتد. آنها همچنین تقاضای کسب و کار برای فضای اداری بیشتر در آستین را بررسی می کنند.

در یکی از سناریوهای آنها، تقاضا برای فضای اداری به دلیل کار بیشتر افراد از خانه کاهش می یابد، که بدترین سناریو خواهد بود. در بهترین حالت ممکن است قیمت مواد خام به دلیل مشارکت با یک تامین کننده کاهش یابد. پس از بررسی چند سناریو دیگر، Howard Ben Enterprises تصمیم می گیرد که یک دفتر جدید بسازد.

مطالب مرتبط:  نحوه استفاده از ماتریس ارزیابی ریسک (با مثال)

سوالات متداول

تحلیل سناریو چگونه کار می کند؟

تحلیل سناریو شامل در نظر گرفتن نتایج مختلف یک تصمیم تجاری است. سازمان هایی که از این روش استفاده می کنند طیف وسیعی از سناریوها را ارائه می دهند و در نظر می گیرند که چگونه ممکن است بر پایداری کسب و کار تأثیر بگذارند. این به آنها کمک می کند تا تصمیم بگیرند که آیا مزایای یک تصمیم بر خطرات آن بیشتر است یا خیر.

تفاوت بین تحلیل سناریو و تحلیل حساسیت چیست؟

در حالی که تحلیل سناریو و تحلیل حساسیت هر دو ابزارهایی هستند که به شرکت ها در پیش بینی نتایج کمک می کنند، تفاوت هایی بین این دو وجود دارد. تحلیل سناریو طیف وسیع تری از نتایج بالقوه را بررسی می کند و تأثیر تغییر متغیرها را تحلیل می کند. تجزیه و تحلیل حساسیت به اثرات یک متغیر در یک زمان می پردازد. تفاوت دیگر این دو روش کاربرد آنهاست. شرکت ها تجزیه و تحلیل حساسیت انجام می دهند تا تعیین کنند چه متغیرهایی ممکن است بیشترین تأثیر را بر تجارت آنها داشته باشند. تجزیه و تحلیل سناریو هنگام ایجاد یک نمای کلی و بررسی موارد متعدد مفید است.

برخی از ویژگی های تحلیل سناریو چیست؟

یک تحلیل سناریو از ورودی های متعدد تشکیل شده است. شرکت ها عوامل بسیاری را برای کمک به پیش بینی نتایج احتمالی بررسی می کنند. به عنوان مثال، یک سازمان ممکن است در نظر بگیرد که چگونه کاهش سوخت موجود می تواند بر زمان تحویل تحویل و تعداد کالاهای فروخته شده تأثیر بگذارد.
این همچنین شامل بررسی چندین مورد تجاری هنگام پیش بینی می شود. اغلب این شامل یک حالت پایه یا وضعیت فعلی، یک حالت مثبت یا بهترین سناریو و یک مورد منفی یا بدترین سناریو است. یکی دیگر از ویژگی های تحلیل سناریو این است که سعی می کند داستانی را در مورد آینده بیان کند و توضیح دهد که چرا ممکن است رویدادهای خاصی رخ دهند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *