بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

خرده فروشی در مقابل عمده فروشی: درک تفاوت ها

CBDC های خرده فروشی در مقابل عمده فروشی: آنچه باید بدانید

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

هنگام شروع یک تجارت، مهم است که تفاوت بین خرده فروشی و عمده فروشی را درک کنید تا مشخص کنید کدام گزینه برای اهداف و نیازهای تجاری شما مناسب است. معیارهای مختلفی وجود دارد که باید هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه کدام انتخاب برای شما بهترین است در نظر بگیرید. یکی از اولین قدم های مفید این است که اطمینان حاصل کنید که به طور کامل درک می کنید که چه چیزی خرده فروشی و عمده فروشی را متفاوت می کند.

در این مقاله از ایوسی، تعاریف خرده فروشی و عمده فروشی را بررسی می کنیم و چندین تفاوت کلیدی بین این دو نوع روش عملیات تجاری را شرح می دهیم.

خرده فروشی چیست؟

خرده فروشی به فروش خدمات یا کالاهایی گفته می شود که کاربر نهایی مستقیماً آنها را دریافت کند. نمونه ای از کسب و کار خرده فروشی یک فروشگاه بزرگ است. مشتریان فروشگاه های بزرگ می توانند بدون اتکا به شخص ثالث وارد فروشگاه شده و کالا را مستقیماً در آن فروشگاه خریداری کنند. خرده فروشی کسب و کاری است که محصولات نهایی خود را مستقیماً بین مشتریانش توزیع می کند. اکثر مشاغل خرده فروشی تعداد کمی از خدمات یا کالاها را به خصوص در مقایسه با شرکت های عمده فروشی می فروشند.

مرتبط: کار خرده فروشی: راهنمای قطعی

عمده فروشی چیست؟

عمده فروشان یا عمده فروشان شرکت هایی هستند که کالا یا خدمات را به جای مصرف کننده نهایی به سایر مشاغل می فروشند. به عنوان مثال، شرکتی که میوه و سبزیجات را به فروشگاه های مواد غذایی مختلف در منطقه می فروشد، عمده فروش است. اکثر عمده فروشان محصولات را به صورت عمده با قیمت پایین می فروشند و به خریداران این محصولات با خرید بیشتر تخفیف می دهند. یک عمده‌فروش ممکن است به سادگی کالاها را به شرکت دیگری برای فروش مستقیم به مصرف‌کنندگان بفروشد، یا عمده‌فروش ممکن است کالا را برای فروش تولید کند.

مطالب مرتبط:  چگونه به یک عمده فروش تبدیل شویم: راهنمای فروش عمده

تفاوت بین خرده فروشی و عمده فروشی

در زیر چندین تفاوت اصلی بین خرده فروشی و عمده فروشی وجود دارد:

چه کسی کالا یا خدمات را خریداری می کند

تفاوت اصلی بین خرده فروشی و عمده فروشی این است که چه کسی کالا را برای فروش خریداری می کند. در یک محیط خرده فروشی، کاربر نهایی یا مصرف کننده محصول را مستقیماً از فروشگاه خرده فروشی خریداری می کند. یک عمده فروش به جای مصرف کننده، کالاها را به فروشگاه های دیگر در صنعت خرده فروشی می فروشد.

خرده فروشان شرکت های تجارت به مصرف کننده (B2C) هستند. این بدان معناست که محصولات ارائه شده توسط خرده فروشان به طور مستقیم برای خرید در دسترس مصرف کنندگان است. عمده‌فروشان شرکت‌های سازمان‌های تجاری (B2B) هستند. این بدان معناست که  عمده‌فروش به جای یک مصرف‌کننده، کالاها را به تجارت دیگری می‌فروشد.

مطالب مرتبط:  چه کسب و کارها و مشاغلی خرده فروشی در نظر گرفته می شوند؟

نگرانی برای تجربه مشتری

تفاوت عمده دیگر بین خرده فروشان و عمده فروشان این است که خرده فروشان به طور قابل توجهی به تجربه مشتری اهمیت می دهند، در حالی که عمده فروشان معمولاً اینطور نیستند. بسیاری از شرکت‌های خرده‌فروشی کالاها را در یک مکان آجر و ملات، آنلاین یا هر دو به فروش می‌رسانند، و سخت تلاش می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که حضور تجاری آن‌ها مشتریان را جذب می‌کند و آنها را وادار می‌کند تا از آن کسب‌وکار خرید کنند. حضور فیزیکی شرکت خرده‌فروشی، خدمات مشتری و تلاش‌های بازاریابی، همگی در تجربه مشتری نقش دارند و خرده‌فروشان بیشتر وقت و پول خود را صرف اطمینان از مؤثر بودن این عوامل می‌کنند.

عمده‌فروشان معمولاً نهادهای رو به مشتری نیستند، به این معنی که آنها مستقیماً با مشتریان در تعامل نیستند و حضور فیزیکی برای مصرف کنندگان ندارند. به همین دلیل، عمده فروشان به مراتب کمتر به تجربه مشتری اهمیت می دهند.

مرتبط:  تجربه مشتری: تعریف و اهمیت

سطح رقابت

خرده فروشان اغلب در مقایسه با عمده فروشان با رقابت بسیار بالاتری مواجه می شوند. اغلب چندین خرده‌فروش مشابه وجود دارند که محصولات مشابه یا مشابهی را ارائه می‌دهند، بنابراین خرده‌فروشان می‌توانند به‌جای از دست دادن کسب‌وکار خود در مقابل عرضه‌های خرده‌فروشی رقبا، برای جذب مشتریان به فروشگاه خود رقابتی عمل کنند. برای مثال، یک مشتری ممکن است قبل از اینکه تصمیم بگیرد از کدام فروشگاه خرید کند، از چندین فروشگاه خرید کند.

عمده فروشان تمایل به رقابت کمتری دارند. در حالی که اغلب صدها یا حتی هزاران خرده فروش مشابه در یک صنعت وجود دارد، ممکن است تنها تعداد کمی عمده فروش در همان صنعت وجود داشته باشد. از آنجایی که تعداد خرده فروشان بسیار بیشتر از عمده فروشان است، عمده فروشان معمولاً با مسائل رقابتی خرده فروشان هنگام یافتن شرکت هایی برای فروش کالاهای خود مواجه نمی شوند.

مطالب مرتبط:  قیمت گذاری رقابتی: تعریف، استراتژی ها و نکات

قیمت کالاهای فروخته شده

به طور کلی، خرده فروشان معمولاً یک محصول را به قیمتی بالاتر از قیمتی که آن را از عمده فروش خریداری کرده اند، می فروشند. عمده فروشان معمولاً هنگام خرید عمده کالاهای خود را با قیمت کمتری عرضه می کنند که به خرده فروشان اجازه می دهد هنگام فروش این کالاها در فروشگاه خرده فروشی خود سود کسب کنند. عمده فروشان معمولا محصولات خود را با قیمت بسیار پایین تری عرضه می کنند تا خرده فروشان بتوانند این محصولات را در مقادیر زیاد خریداری کنند.

موارد مرتبط:  بهای تمام شده کالای فروخته شده: تعریف، موارد استفاده و نحوه محاسبه

کنترل بر محصول

خرده فروشان تمایل دارند کنترل بیشتری بر روی محصولات خود در مورد نحوه فروش، زمان فروش، قیمت فروش و محل فروش آنها داشته باشند. خرده فروشان همچنین این فرصت را دارند که مستقیماً با مصرف کنندگان در تعامل باشند تا بازخورد و بینشی در مورد نحوه عملکرد محصول و استقبال مشتریان از آن کسب کنند.

عمده فروشان در مورد زمان و نحوه فروش محصولات خود در یک محیط خرده فروشی کنترل کمتری بر روی محصولات خود دارند. این به این دلیل است که وقتی یک خرده‌فروش کالا را از یک عمده‌فروش خریداری کرد، عمده‌فروش دیگر در مورد آنچه با آن کالا انجام می‌شود حرفی برای گفتن ندارد.

مطالب مرتبط:  استراتژی کانال: تعریف، مزایا و نکات

تعداد هزینه ها

خرده فروشان معمولاً در مقایسه با عمده فروشان هزینه های بیشتری دارند. خرده فروشان تبلیغات، بازاریابی و راه های دیگری را برای جذب مشتری در نظر می گیرند که همگی هزینه و زمان نیاز دارند. آنها همچنین ممکن است برای سربار خرده فروشی، مانند هزینه اجاره و دستمزد کارکنان، حساب کنند. عمده فروشان معمولاً با این نوع هزینه ها روبرو نیستند زیرا تنها مشتری مورد توجه آنها خرده فروش است. همچنین، از آنجایی که عمده فروشان محصولات را به صورت عمده جابجا می کنند، هزینه های سربار و هزینه های حمل و نقل آنها معمولا کمتر است.

مطالب مرتبط:  ۱۰ نوع مختلف فروشگاه

تعامل با مشتری

خرده فروشان بسیار بیشتر از عمده فروشان به طور مستقیم با مشتریان تعامل دارند. روش‌هایی که در آن خرده‌فروشان با مشتریان برخورد می‌کنند شامل گفتگوی رو در رو با مشتریان در یک مکان فیزیکی خرده‌فروشی، پاسخ به سؤالات و نگرانی‌های مشتری و پردازش بازگشت‌ها و مبادلات برای مشتریان است. عمده فروشان به طور منظم با کاربر نهایی ارتباط برقرار نمی کنند زیرا پس از فروش کالاها را مستقیماً برای خرده فروش ارسال می کنند. این بدان معناست که تنها مصرف‌کننده‌ای که یک عمده‌فروش معمولاً با آن در تعامل است، خرده‌فروش است.

مرتبط: تعامل با مشتری چیست؟ تعریف استراتژی های پلاس

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *